notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A súlyzós edzésről röviden

hirdetes

A súlyzós edzésről röviden

vitalzone.hu

Alapvetően két féle állóképesség létezik, izom illetve keringési állóképesség .Izomállóképességen azt értjük, hogy egy izom újabb és újabb összehúzódásra képes és a gyakorlat végrehajtásához a lehető legnagyobb számú izomrostot mozgósítja. 

Súlyzós edzés

Alapvetően kétféle állóképesség létezik: izom ill. keringési állóképesség.

1.     Izomállóképességen azt értjük, hogy egy izom újabb és újabb összehúzódásra képes és a gyakorlat végrehajtásához a lehető legnagyobb számú izomrostot mozgósítja.

2.     Kardiovaszkuláris állóképesség azt jelenti, hogy a szív-és érrendszer megfelelő működése következtében elegendő mennyiségű oxigént tudunk az izmokba juttatni ill. a salakanyagokat el tudjuk szállítani. 

A kétféle állóképesség között szoros kapcsolat van: a kardiovaszkuláris állóképesség túlsúlya esetén az izomzat nem tud lépést tartani az általunk diktált tempóval, míg megfelelő aerob állóképesség hiányában az izmok nem kapnak megfelelő mennyiségű oxigént.


 A megfelelő aerob állóképesség biztosítja:

  •  a tüdőkapacitás növekedését, ezáltal több oxigént tudunk juttatni a véráramba
  •  nő a szív kapacitása minek következtében több vért tud szállítani a keringési rendszerbe így az izmokba
  • hirdetes
  • növeljük az adott izmokból vért szállító kapillárisok méretét
  •  fokozzuk a szív és keringési rendszer salakanyag elszállítási képességét 

 

A megfelelő izomállóképesség biztosítja:

  •  a célzott izmokat ellátó hajszálerek számának és méretének növekedését
  •  az izmok glikogéntároló képességének növekedését
  •  az izmokban található mitokondriumok méretének növekedését ( ATP előállítás )
  •  a gyakorlatban résztvevő izomrostok növekedése  

 

Szabadsúlyok vagy gépek? A gravitáció problémája

hirdetes

A szabadsúlyok előnyei 


 1. A szabadsúlyok hatásosabbak az izomfejlesztésben: a szabadsúlyokkal végzett gyakorlatok során teljesen más izomstimulációt érünk el mint a gépek esetében, mivel szükség van mozgáskoordinációra és a mozgást sok más, a gyakorlatban nem közvetlenül részvevő izomcsoport segíti. Ennek következménye, hogy jóval több izomrost aktiválódik ami jóval nagyobb növekedési ingert jelent az izomzatnak.

 

2. A szabadsúlyos edzés minden testalkatú ember számára alkalmas: a gépeket úgy készítik, hogy minden méretű embernek jó legyen, azonban az egyes gyakorlatok teljes mozgásterjedelemben történő végrehajtása a legtöbb gépen csak az átlagos méretű emberek számára lehetséges.

 

A gépek előnyei 

1. A gépek lehetővé teszik az egyes izomcsoportok legjobb izolációját: egy-egy izomcsoportot úgy tudunk dolgoztatni, hogy azt más izmok csak minimálisan támogatják.


2. A sérülésveszély minimálisra csökken: a gépek olyan biztonsági mechanizmusokkal rendelkeznek, amelyek szinte kizárják a sportoló veszélyeztetettségét: pl. minden magasszínvonalú fekvenyomógép rendelkezik a mozgás folyamatában olyan pontokkal, ahová a súlyt bekattinthatjuk. Ha csak egészségügyi okokból edzünk vagy a munkahelyi stresszt akarjuk ellensúlyozni, semmi nem szól a gépek kizárólagos használata ellen. Egyéb esetekben célszerű a 80-20 % ( szabadsúly-gép ) arány betartása.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes


Szótár

Nyírfacukor

    Mi is az a nyírfacukor   A nyírfacukor egy fehér,édes,... Tovább

Magnézium

Az emberi szervezet megfelelő működéséhez szükséges legfontosabb ásványi anyagok közé... Tovább

Tovább a lexikonra