notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Megvan a boldogságunk kulcsa, és nagyon egyszerű

Megvan a boldogságunk kulcsa, és nagyon egyszerű

vitalzone.hu
hirdetes

Az Akaraterő című könyv egészen új dimenzióba helyezi az önsegítő mozgalmat, ugyanis nem arra keres választ, melyik a legjobb diéta, vagy hogyan leszünk boldogak és sikeresek, hanem a problémáink közös gyökerét, az akaraterőt vizsgálja.

Megvan a boldogságunk kulcsa, és nagyon egyszerű

Kiderül, miért adjuk fel olykor túl könnyen, és mi segíthet abban, hogy a hízlaló ételeket, az alkoholizmust, vagy az íróasztalunk rendetlenségét felszámoljuk. De csak szép sorjában.


Hogy mire "költjük el" az akaraterőnket, nap mint nap befolyásolja, előre tudunk-e lépni az életünkben. Akármilyen furcsa, már a reggeli felkeléssel is merül az "akaraterő-számlánk", majd munkánk során is használnunk kell belőle a főnökünk vagy munkatársaink elviseléséhez, esetleg ebéd után a csokival szembeni ellenálláshoz, aztán délután, ha mondjuk, olyan  döntési szituációba kerülünk, hogy ki kell választani a konyha új színét. Ezek után ne csodálkozzunk, ha nap végére nem marad elég akaraterőnk ahhoz, hogy a régóta áhított céljainkat elérjük. Valahogy így működik az "akaraterő-költségvetés".


Felesleges fogadkozás


Roy F. Baumeister és John Tierney, az Akaraterő című könyv szerzőpárosa, ezért már az első fejezetben engedélyt ad rá, hogy örökre száműzzük az életünkből az újévi fogadalmakat. A Bridget Jones-féle listák, ahogy a filmben is kiderül, nem hozhatnak sikert. Szinte kizárt, hogy az ember egyszerre lefogyjon, leszokjon a dohányzásról, ellenálljon a rosszfiúk kísértésének, ja és még a barátokkal elfogyasztott vörösbor-adagját is lenullázza. „Amint elkezdünk dolgozni kitűzött célunkon, agyunk automatikusan takarékoskodni kezd az akaraterővel más területeken” – állapítják meg a szerzők, és számos kutatással bizonyítják, hogy az egyik kihívás kioltja a másikat. A nullázás vagy a túl magasra tett mérce eleve vesztett csatát predesztinál.


 A kísértés


Az akaraterő ellensége a kísértés, ezt nem csak a diétázók, az alkoholisták, de a hatalmi pozíciót elbukó szexmániás politikusok is ismerik. Az utóbbiak viselkedésére is van tudományos magyarázat: állítólag minél több döntést kell hoznia az embernek, annál inkább lefárad, ez pedig az önkontroll gyilkosa, és a kísértés melegágya.


Ki kell engesztelni a tudatalattinkat!

 

De van még egy csomó más rossz berögzült szokásunk, ami akadályt gördíthet a céljaink elé. A halogatással is behatóan foglalkozik a tanulmány, és megállapítja, hogy már-már népbetegséggé fajul a „majd holnap elintézem” –hozzáállásunk az élethez. Még a legsikeresebb üzletemberek is szenvednek az elintézendő feladatok kifogyhatatlan listájától, a tudósok pedig azt is kiszámították, hogy ez mekkora tudatalatti terhet ró ránk, ami növeli az általános kimerültséget, és akadályozza a boldogulást az élet más területein is.

hirdetes


Ergó, a halogatás legyőzéséhez is akaraterő kell, amihez gyakorlati, tudományos vizsgálaton alapuló tanácsokat is kapunk a könyvben. Amennyiben nem végzünk el egy feladatot, az elégedetlenséget okoz, ám kicselezhetjük azzal, ha minden elintézendőhöz hozzárendeljük a következő konkrét lépést, és erről listát vezetünk „Ha egyszerűen eldöntjük, hogy mit fogunk tenni, és felírjuk a listára, a tudatalattink pihenhet”. Ez lehet a telefonszám kikeresése egy meeting összehozásához, vagy egy link megkeresése a következő tárgyalásra való felkészülésre. A lényeg a konkretizálás, és tudatalattink máris kiengesztelődik: így több energiánk marad a fogyókúrára, vagy a dohányzásról való leszokásra.


Önmagunk túlbecslése,  avagy mire jó még a csapatszellem


Az önismeretünk fokozására is nagyszerű segítség a Baumeister-Tierney páros könyve. Jó tudni például, hogy míg magunkat általában túlbecsüljük, ha célok eléréséről van szó, másoknál jobban meg tudjuk becsülni, hogy mennyi idő kell a leszokáshoz vagy épp hány kilót fognak leadni karácsonyig. Érdemes ezért másokat bevonni, ha elhatározzuk magunkat a változásra.
A csapatszellem a szerzőpáros szerint másban is segít. Az anonim alkoholisták például a csoport állandó visszaigazolása és a folyamatos bátorítása révén komoly sikereket könyvelnek el. De azt is megállapították már, hogy a fogyni vágyók közül azok, akik keresik a vékonyak társaságát, könnyebben válnak meg kilóiktól, mert az ő mintájukat látják maguk előtt.


Evés és alvás


hirdetes
„Az önkontrollunk akkor működik a legjobban, ha az alapvető testi szükségleteinkről jól gondoskodunk” – állítja a két szerző, ami egészen új dimenzióba helyezi a nullkalóriás diétázásokat, megkérdőjelezi az éjt nappallá tévő munkaholisták hosszú távú sikerét. A glükóz az akaraterő kulcsa, jobban mondva benzinje, alacsony glükózszint mellett nagyon nehéz bármilyen célt elérni. Nem csoda, hogy a maratonfutók betáraznak glükózforrásokkal, és a feltöltőpontoknál sem csupán vizet, de banánt, kólát és energiaitalt is osztogatnak már a 10. kilométer környékén, messze a 42,1-es távtól.
 


A Snickers reklámban is fején találták a szöget: a kimerült focista, amíg nem kapja meg cukoradagját, hisztis dívává, nevezetesen Joan Collinsszá változik. A fogyókúrázóknak ez persze kellemetlen hír, a könyvben pedig külön fejezetet szánnak a testsúllyal kapcsolatos akaraterő-problémáknak, ami a 22-es csapdája: „annak érdekében, hogy ellenálljanak az evésnek, a fogyókúrázóknak akaraterőre van szükségük”. De „ahhoz, hogy legyen akaraterejük, a fogyókúrázóknak enniük kell”. Ha pedig enni kell, akkor jön a következő csapda. Egy diétázó, ha megszegi az előírt tervet, akkor fellép a Most már mindegy-effektus, és korlátok nélkül elkezd falni. Oprah Winfrey jojózása a legjobb példa erre, aki még a világ leggazdagabb médiaszemélyiségeként sem tudja kontrollálni testsúlyát, pedig számos dietetikus gazdagodott meg abból, hogy őt – legalábbis egy időre – lefogyasztotta.


És akkor mi a megoldás? Az ellentétet a könyvben nem tudják feloldani, azt tanácsolják: inkább ne fogyókúrázzunk, vagy legalábbis a drasztikus fogyásról és a betarthatatlan tervekről mondjunk le.


Rend a lelke


Ha tudatában vagyunk elménk gyengeségeinek, és annak, hogy mi fárasztja ki a testünket és lelkünket, már előrébb vagyunk. A következő lépés, hogy rendezzük gondolatainkat, és reális célokat, konkrét lépéseket tűzzünk ki magunk elé, majd bátran kérjünk segítséget a megvalósításhoz.


Ha pedig végképp elgyengülünk, egyszerűen vegyünk magunkhoz némi glükózt (fogyókúrázók lehetőleg ne csoki formájában), és nyerjünk új erőt az akaratunknak.

    

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ecettel fogyni? Igen! Mire jó még az ecet?

2019-11-21

Ecettel fogyni? Igen! Mire jó még az ecet?

Lehet hogy az ecet hallatán max. az ecetes uborka jut eszedbe, ám azért ennél jóval sokrétűbb az ecet felhasználása. Kiválóan alkalmazhatod a zsírégetés terén! Kortyolj el egy pohár vízben feloldott egy-két evőkanál ecetet, és a várt eredmény nem marad el.

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

2019-11-16

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

Ahhoz, hogy hosszútávon is megőrizzük az egészségünket fontos, hogy az ételek, amiket a szervezetünkbe viszünk szintén egészségesek legyenek. A következőkben mutatunk 10 dolgot, amitől egészségesebbé tudod tenni a mindennapi étkezéseket, mindenféle megerőltetés nélkül

A pulzusmérésről röviden

2019-11-15

A pulzusmérésről röviden

Mindenki, aki a rendszeres testmozgást választja,kitűzött valamilyen személyes célt maga elé, amelynek eléréséért naponta, hetente több órát áldoz idejéből. E célok hatékony megvalósítása érdekében elengedhetetlen a terhelés intenzitásának folyamatos nyomon követése

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

2019-11-14

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

Rengeteg embertől hallottam már, hogy ő bizony nem szeret edzőterembe járni. Bár szeretne fogyni, és az edzés maga sem riasztja vissza általában őket – mintha kicsit félnének az edzőteremtől. Nézzük, mi lehet ennek az oka, és hogy győzheted le

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

2019-11-13

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

Nem is gondolnánk milyen hatása lehet egy - egy élelmiszernek a bevett gyógyszerekre. Egyesek képesek többszörösére növelni a hatásfokát, míg mások teljesen semlegesíthetik. . Ezért nagyon körültekintőeknek kell lennünk egy gyógyszerkúra alatt

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

2019-11-13

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

Sokan keverik a szezont a fazonnal! A többség valamilyen oknál fogva azt gondolja, hogy attól, mert valaki vékony, attól már edzett is! Elárulok valamit! 17 évesen vékonynak lenni nem nagy kunszt! Bár azért Magyarországon már ez is nagy szám

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
99 803
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 184 718
Közösség

Szótár

Táplálékkiegészítő

  Az étkezések kiegészítésére, pótlására szolgáló legális készítmények, melyek... Tovább

Jojó effektus

A helytelen fogyókúra következtében a diéta és az elhízás szakaszai egymást követve... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 112

Átlagos értékelés: 4.8

akaraterő alakformálás egészség egészséges életmód