notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Ahogy anya etet, még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

vitalzone.hu
hirdetes

Ahogy anya etet, még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

Összeszokott ritmusban 

 

Ahogyan csecsemőkorban az igény szerinti táplálás során összeszokott a mama és baba, és kialakult egyfajta étkezési ritmus, hasonló ritmust kell megtartani a későbbiek során is. Amint elkezdjük kanállal etetni a gyermeket, legyen helye, ideje és időtartama az étkezésnek. Ez nem azt jelenti, hogy mereven minden étkezés, mindennap ugyanakkor kezdődjön, de el kell kerülni azokat a szituációkat, amikor egy-két órával elcsúszik vagy kimarad az étkezés, mert ekkor a kisgyermek feszült, hisztis lesz az éhség miatt, és önkéntelenül is létrehozzuk azt a helyzetet, hogy az evés és a feszültségoldás szorosan összekapcsolódjanak.

 

Egyre többször hallom, hogy szülők a gyereket mesenézés, meseolvasás közben etetik, vagy a nagyobb testvért kérik meg, hogy szórakoztassa őt evés közben. A kicsi ilyenkor nem figyel az étkezésre, hanem szinte öntudatlanul, a mesébe feledkezve vagy játszva eszik. Így nem érzékeli saját igényeit, hogy éhes-e még, nem élvezi az ízeket, nem érzi a teltségérzetet. Ez egyenes út a túlevészavar (binge eating disorder) kialakulásához, ami túlsúlyhoz, elhízáshoz vezet.

 

400 gramm

 

Az élet első ezer napján a megfelelő táplálás nemcsak a kisgyermekkori egészség miatt fontos, de azért is, mert az ekkor rögzült szokások végigkísérik felnőttkorunkat. Vagyis az elhízásra való hajlamot nemcsak a génjeink határozzák meg, hanem a korai táplálás is. Az első lépés, hogy mindig a gyermek életkorának megfelelő energiamennyiséget biztosítsuk számára, ebben az életkorban tilos fogyókúrázni. Mindennap szerepeljen teljes értékű fehérje az étrendjében, amely változatos legyen. A húsok, húskészítmények mellett a tejre, a tejtermékekre a megfelelő kalciumbevitel miatt fontos odafigyelniük a szülőknek, a fehér lisztből készült péksüteményeket pedig teljes kiőrlésű pékáruval váltsák ki. Fogyasszanak a gyermekek napi 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt, amelyből legalább egy adag nyers legyen. Így nemcsak rostban gazdag táplálékhoz jutnak, de a rágás miatt a fogazat is ép marad.

 

Evés és mentális egészség

 

Számos tanulmány alátámasztja a diéta összetételének szerepét a mentális zavarok megelőzésében. Egy viszonylag új metaanalízis 13 klinikai vizsgálat adatainak elemzése után arra a következtetésre jutott, hogy a mediterrán étrend csökkenti a depresszió kialakulásának esélyét és a kognitív funkciókat is kedvezően befolyásolja. A gyermekek és serdülők szénhidrát- és zsírdús táplálkozása viselkedészavarok kialakulására hajlamosít. A kora gyermekkori étrendnek maradandó kihatása van a későbbi mentális egészségre. Az egészséges táplálkozás mellett a rendszeres mozgás és a kiegyensúlyozott, boldog gyermekkor biztosítása is kiemelkedően fontos az egészséges személyiségfejlődés szempontjából.

hirdetes

 

Házi koszt, levespor vagy gyorsétterem?

 

A betegeimmel beszélve világossá vált, hogy az anyák egy része alig főz, inkább előre csomagolt, elkészített ételeket vásárol, porokból készít ennivalót, vagy gyorséttermi ételekkel eteti a családot. Ez nagyon szomorú gyakorlat. Az élet és az étel szó hasonló hangzása gyönyörűen jelzi azt a mondást, hogy „az vagy, amit megeszel”. Az elfogyasztott étel minősége nagyban befolyásolja az életünket, testi és lelki egészségünket, s főként a felnövekvő gyermekek egészségét. A növekedésben lévő gyermek minden egyes sejtje képződéséhez a táplálékból származó anyagokat használja fel, ezekből épül fel minden porcikája. Ha ezek az anyagok frissek, egészségesek, vegyszermentesek, akkor a gyermek egészségesen fog fejlődni.

 

A házilag elkészített ennivalókkal szemben a gyorséttermi ételeket (angolul: „junk food” vagyis „szemét étel”), illetve az előre elkészített csak felmelegítésre váró ételek, tele vannak transzzsírsavakkal, kalóriával, különböző adalékanyagokkal, ízfokozókkal. A transzzsírsavak kerülése azért rendkívül fontos, mert kedvezőtlenül befolyásolja a koleszterin-egyensúlyt, emeli az LDL-koleszterin szintjét, és csökkenti a védő HDL-koleszterinszintet. A koleszterinszint kóros változásai, valamint az ezt kísérő egyéb folyamatok szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

 

A dobozos, zacskós ételekre nagyon könnyű rászokni, mert bár nem finomak a szó szoros értelmében, azonban rengeteg cukrot és ízfokozót tartalmaznak, mely épp az előbb említett édesíz preferenciát elégíti ki és tulajdonképpen függővé teszi a fogyasztót. Az előre elkészített ételek, csakúgy mint a gyorséttermek kínálatai rengeteg mesterséges színezéket, tartósítóanyagot, nátriumot, sót,  jóval több kalóriát és jóval kevesebb rostot tartalmaznak, mint a házi koszt. A megfelelő mennyiségű rost bevitele a bélrendszer egészsége szempontjából elengedhetetlen.

 

A leggyakoribb krónikus gyermekkori betegség

 

A legfrissebb felmérések szerint az európai tizenévesek harmada túlsúlyos vagy elhízott, tízből nyolcan pedig felnőttként is súlytöbblettel küzdenek majd. Magyarországon a hat-nyolc éves gyermekek több mint 20 százaléka túlsúlyos vagy elhízott (fiúk 20,5, lányok 22 százalék). A gyermekkori elhízás súlyos egészségügyi kockázatokkal jár, nagyobb eséllyel alakul ki többek között magas vérnyomás, 2-es típusú cukorbetegség, asztma, depresszió, mint azoknál, akik csak felnőttkorban küzdenek pluszkilókkal.

hirdetes

 

Ehhez képest nagyon meglepő annak a friss hazai felmérésnek az eredménye, miszerint az édesanyák sokkal inkább tartanak attól, hogy a gyermeküknek eltörik valamije, fertőző betegséget kap, de még a nátha miatt is jobban aggódnak, mint attól, hogy elhízik. Vagyis az elhízás a szülők többsége szerint nem betegség. Ezzel a szülői hozzáállással társadalmi szinten nagyon nehéz lesz változtatni a trenden.

 

A legnagyobb luxus ma

 

A fogyasztói társadalmakban megy a nagy fogyasztói verseny. Nagyon sokan költenek drága autókra, ruhákra, utaznak messzi tájakra, de közben nem törődnek azzal, hogy mivel táplálkoznak, vagy mit esznek gyermekeik. Azt gondolom, manapság a legnagyobb luxus az, ha egy család meg tudja magának engedni, hogy jó minőségű házi kosztot egyenek, az édesanya főzzön egészséges ételeket friss, vegyszermentes zöldségekből, a gyermek naponta többször gyümölcsöt kapjon, legyen egy olyan termelő, ahonnan a friss tejterméket, zöldséget, gyümölcsöt be lehet szerezni. Vagy akár meg is lehet termelni.

 

Törekedni kell az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra, mellyel nemcsak családunk egészségét védjük, hanem a természetet is, hiszen ezzel kevesebb hulladékot termelünk, támogatjuk a fenntartható fejlődést, és kisebb ökológiai lábnyommal élünk a világban. A gyermekek, a felnövekvő generáció egészséges táplálása közös felelősségünk. Nem mindegy, hogy milyen világot hagyunk gyerekeinkre, és az sem, hogy milyen gyerekeket hagyunk a világra.

 

Több, mint az éhség elverése

 


Az evés a csecsemőkortól kezdve együtt jár az érzelmekkel. A szoptatás intim közelség a szeretett személlyel, az anyával. Az ölelés, az anya szívhangja, egymás testmelegének érzése adja a legfőbb örömet a babának élete első időszakában. Ez megerősíti a csecsemőt abban, hogy az evés több mint az éhség elűzésének eszköze: maga a biztonság, a szeretet.

 

Jóval később rádöbbenünk, hogy ezek a pozitív érzelmek nem egyenlők az evés keltette komfortérzéssel. Ám az alapvetően belénk kódolt üzenet mélyen él, és az evés sok bizonytalan, szorongással járó helyzetben oldja a feszültséget. Ha a gyermek szerető, érzelmileg biztonságos és kiszámítható közegben él, van önbizalma, érvényesnek és értékesnek éli meg önmagát, kevésbé van szüksége a biztonság- és szeretetigény kielégítésére evéssel.

 

Dr. Pászthy Bea PhD gyermekorvos, gyermekpszichiáter és pszichoterapeuta

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

2019-11-11

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

A felfázással sajnos szinte minden nő találkozott már, mivel különösen a gyengébbik nemet érinti ez a baktériumos fertőzés. Fájdalmas és kellemetlen tünetekkel jár, van akinek enyhébb és van, akinek elviselhetetlen szintű fájdalmakat okoz. Ha te is szenvedsz a felfázástól, próbáld ki a következő házi praktikákat, melyek sokak szerint hatásosnak

Éhezés és elhízás

2019-11-11

Éhezés és elhízás

Az ember azt hinné hogy elhízott emberek sosem éheznek, és mindig jól lakottak. Nos nem! A szervezet generálja és gondoskodik arról hogy ez ne így legyen

Mik az ásványi anyagok?

2019-11-10

Mik az ásványi anyagok?

Mindig olvassuk, hogy különböző ételekben mennyi vitamin és ásványi anyag van, de tudod is, hogy mik azok az ásványi anyagok? Íme, egy rövid bemutatás

Rossz szokásaink a legfőbb ellenségeink. Ne pusztítsd magad!

2019-11-07

Rossz szokásaink a legfőbb ellenségeink. Ne pusztítsd magad!

Mentális jólétünk nagymértékben függ attól, milyen szokásokat követünk mindennapjainkban. Gondoltunk volna, hogy legfőbb ellenségeink a rossz szokásaink? A következőkben bemutatjuk, hogy melyek ezek a rossz szokások

Egészséges életmód 8 alapelve

2019-11-07

Egészséges életmód 8 alapelve

Ahhoz, hogy hosszú, boldog életet élhessünk fontos, hogy az odafigyeljünk az egészségünk megőrzésére is. A következő cikkben elmondjuk nektek a nagy titkot, mégpedig azt, hogyan élhetsz egészséges életmódot te is könnyedén, 8 alapelv fog neked segíteni egészséged megőrzésében

Alvási zavarok - csökkent reakcióidő, rosszabb közérzet

2019-11-06

Alvási zavarok - csökkent reakcióidő, rosszabb közérzet

A kevéssé pihentető alvás mindig leveszi a maga vámját, életkortól függetlenül. Az alvási zavarok kimerültséghez, csökkent reakcióidőhöz, rosszabb közérzethez, és memóriagyengüléshez vezethetnek. De a diabétesz, magas vérnyomás és szívbetegségek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
53 132
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 138 047
Közösség

Szótár

Kakukkfű

Latin neve: Thymus serpyllum   Eredete, élőhelye   A Földközi-tenger... Tovább

Reakciógyorsaság

  Mint az elnevezés is mutatja, valamilyen jelre történő mozgásvégrehajtást... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 91

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer étrend lelki egészség