notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Ahogy anya etet, még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

hirdetes

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

vitalzone.hu
hirdetes

Az élet első ezer napján a megfelelő táplálás azért is különösen fontos, mert az akkor rögzült szokások végigkísérik a felnőttkort. Dr. Pászthy Bea gyermekorvos, gyermekpszichiáter írása.
 

Ahogy anya etet, még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

A születést követően az anya-gyermek kapcsolat minősége alapvető fontosságú a későbbi személyiségfejlődés szempontjából. E jelentős kapcsolat legelső megnyilvánulása a tápláláshoz, a szoptatáshoz kötődik. A szülés utáni első nagy kérdés: szoptatni vagy nem szoptatni? A magyar nők hozzáállása kiemelkedő Európában: tízből kilencen szeretnék szoptatni újszülöttjüket.

 

A szoptatás a modern társadalmakban nem veleszületett képességük az anyáknak, hanem tanult viselkedés, ami szakmai támogatással jelentősen megsegíthető. A nők szoptatással kapcsolatos attitűdje a várandósság 32. hete előtt kialakul, ezért az ebben az időben kapott szakmai felkészítés meghatározó lesz a szoptatás kimenetelére. A hatékonyságot az édesapával együtt történő felkészítés jelentősen javítja. Az anyatejes táplálás tehát születési súlytól, alapbetegségtől függetlenül az elsődlegesen választandó táplálási mód, ellenjavallat rendkívül ritkán fordul elő.

 

Az anyatejes táplálás előnyei

 

A korai táplálásnak komoly jelentősége van a későbbi evési magatartás kialakulásában. A legújabb nemzetközi kutatási eredmények szerint a szoptatott gyermekeknél ritkábban alakul ki elhízás, valamint alacsonyabb a vérnyomásuk és a koleszterinszintjük. E jótékony hatások felnőttkorban is kimutathatók. Átfogó kutatások igazolják, hogy az első négy-hat hónap során az alacsonyabb fehérjetartalmú táplálék előnyös a gyermekkori elhízás megelőzése szempontjából. Az anyatej ennek kiválóan megfelel, hiszen az első hónapban jellemző 14,0 g/l fehérjetartalom a negyedik hónapra 8 g/l–re csökken, ami épp megfelel a csecsemő igényeinek. Ezek a paraméterek akkor tudnak megvalósulni, ha az édesanya változatosan, egészségesen táplálkozik.

 

Az anyatejnek a csecsemő számára tehát ideális az összetétele, tápanyagtartalma. Emellett élő immunanyagokat tartalmaz, amelyek a környezetben lévő kórokozóktól védik is gyermeket. A szoptatás csökkenti az allergiás megbetegedések kockázatát, és gyulladáscsökkentő hatása is van. Az egészséges bélflóra kialakulásában szintén jelentős szerepe van az anyatejes táplálásnak. A bélflóra működik közre a táplálék lebontásában, feldolgozásában és az immunrendszer támogatásában, sőt a központi idegrendszer fejlődéséhez is hozzájárul.

 

Időre vagy igény szerint?

 

A szoptatás különösen szoros kapcsolat a kisbaba és az édesanya között, ami a meghittségen túl tehát élettanilag is előnyös a gyermek számára. Míg a természeti népeknél az újszülöttek folyamatosan az anyjukra kötve töltik idejüket, akik a legkisebb jelzésre is megszoptatják őket, a modern kultúrákban a szoptatás időzítését az épp aktuális divathullámok vagy hiedelmek határozzák meg. Itt következik az anyák második nagy kérdése: időre kell etetni a babát vagy igény szerint?

 

Sok édesanya kap egymásnak ellentmondó információt, tanácsot, és már ezen a ponton szorongani kezd, vajon jól csinálja-e. Az egyértelmű válasz erre a kérdésre, hogy az igény szerinti szoptatás a helyes, mert a gyermek későbbi egészséges táplálkozási magatartásának kialakulása szempontjából ez az egyik legfontosabb védő tényező. Sem az óramű pontosságú, a csecsemő igényeit teljesen mellőző szoptatás, sem az állandó egymásba érő szoptatás és azt követő azonnali súlymérés nem helyes gyakorlat.

hirdetes

 

Az anyai önbizalom

 

A szülés után a legtöbb édesanya tele van kétséggel, hogy képes-e ellátni az újszülöttjét, jó anyja tud-e lenni a gyermekének. Ezek természetes érzések, amelyek elfogadó, támogató párkapcsolatban és családi közegben hamar elmúlnak, az anyai önbizalom megerősödik. Gyakran azonban az édesanya belső bizonytalansága vagy a családtagok által elvárt anyaszerepnek való megfelelés vezet szorongató teljesítménykényszerhez, amely a gyermek állandó táplálásában és súlyának folyamatos ellenőrzésében nyilvánul meg. Az édesanyát ki kell szabadítani ebből a teljesítménykényszerből, a megfelelni akarásból, ebben az apának és a családtagoknak kiemelt szerepük van.

 

Csak az önbizalommal teli, felszabadult, kiegyensúlyozott, átadott állapotban lévő édesanya tud jól összehangolódni a csecsemőjével, ami az alapja a sikeres korai kötődésnek és a csecsemő egészséges fejlődésének. A korai sikeres szoptatás és összehangolódás nagymértékben csökkenti a szülés utáni depresszió kialakulását. Nagyon fontos, hogy az első napokban az anya együtt legyen a csecsemővel, hangolódjanak egymásra, igény szerint szoptassa őt.

 

Az édesanya ebben az időszakban tanulja meg, hogy megfelelően reagáljon gyermeke jelzéseire, csak akkor csillapítsa a baba feszültségét szoptatással, ha azt láthatóan az éhség okozza, és nem más tényező, például hasfájás, kényelmetlenség vagy gyengédségigény. A csecsemő így képes lesz megkülönböztetni különféle testi (éhség) és érzelmi (szeretetigény) szükségleteit egymástól, és ez lesz az alapja annak, hogy a későbbi életkorokban az evés ne a szeretetigény, a gyengédség iránti vágy kielégítésére vagy stresszoldásra, illetve megnyugtatásra szolgáljon. Ez az időszak az egészséges evés kialakulásának bölcsője.

 

Az ízek felfedezése

 


A járás és a beszéd elindulásakor a gyermek nagy lépéseket tesz az önállóság útján, már nem az anya része többé, hanem világfelfedező. Stresszes korszak mind a gyermek, mind a szülők számára. Ekkor megy először közösségbe, és az anyák általában ekkor mennek vissza a munkába. Ekkor lesz nyilvánvaló, kiből lesz rossz evő, kiből túlevő, kiből válogatós vagy falánk. Ebben az időszakban fedezik fel a gyerekek, hogy egyedül is tudnak enni, új ízeket, új textúrákat kóstolnak meg. Érdemes bátorítani őket. A szülők felelőssége, hogy mi kerül az asztalra. Ha jobban belegondolunk, hogy tulajdonképpen abból épül fel a testünk, amit megeszünk, akkor a gyermek táplálása komoly felelősség. Igyekezni kell életkorhoz megfelelő, jó minőségű tápanyagokat összeválogatni, melyek a gyermek testi, szellemi fejlődését szolgálják.

 

Ebben az időszakban sok gyerek annyira el van foglalva a világ felfedezésével, hogy időnként még enni is elfelejt. Illetve kisdedkorban alakul ki a saját ízlésvilága, ilyenkor gyakrabban lesz válogatós, vagy eszik kevesebbet. Ekkor jön a szülők részéről a tukmálás, ami helytelen. Az erőltetett etetés rossz hangulatú, kényszer, tehát kerülendő. A szülőnek meg kell értenie, hogy a dackorszakba beletartozik az étellel szembeni ellenállás is, hisz a gyermek ekkor jelöli ki a saját határait, ekkor alakul ki és erősödik meg az éntudata. Nem érdemes ügyet csinálni az evésből, a könyörgés, alkudozás, büntetés és jutalmazás nem vezet célra.

 

Célravezető azonban a jó hangulatú közös étkezések bevezetése a család mindennapos rutinjába. A család összetartó erejének fokmérője a közös étkezések száma. Orvosi praxisomban szomorúan tapasztalom, hogy a családok jelentős része hetente kevesebb, mint három alkalommal ül le közösen étkezni. Pedig ezek az alkalmak nagyban segítik az egészséges evési magatartás kialakulását. Számoljunk le azzal a buta tévhittel, hogy „magyar ember evés közben nem beszél”, mert az étkezések jó hangulatához az élménymegosztás, a beszélgetés is hozzátartozik. A táplálkozásnak és a hozzá kapcsolódó mindennapi rítusoknak fontos a kapcsolatteremtő, közösségépítő szerepük is.

 

Stresszevés, unalomevés, nassolás

 


Sajnos otthon és a legtöbb közösségi helyzetben a gyerekek édességet kapnak, ha jók voltak, ha jó jegyet hoztak, ha ünnepelnek, így kialakul az édes íz preferenciája. Ez az ízélmény nagyban hasonlít ahhoz az anyatejélményhez, amely csecsemőkorban a megnyugvást, a biztonságot jelentette. Tehát stresszhelyzetben sok gyermeknek (és felnőttnek is) a válaszreakciója a szénhidrátevés.

 

Már a két év alatti kisgyerekekre is jellemző, hogy „kiakadnak” valamin, és a mindennapos, átélt frusztráció feloldására az anyától kérnek segítséget: odamennek, odabújnak hozzá vigasztalásra. Ilyenkor egy ölelés, kedves szó elég nekik, és már folytatják is a világ felfedezését. Ha azonban ilyenkor az anya nem elérhető, vagy elérhető, de nem reagál kellő módon, a gyermek – ahogy csecsemőkorában is tette – orális megnyugtatást keres, és a nassolásra fog rászokni. Ha ez többször ismétlődik, már nem is az anyját fogja keresni, hanem az ennivalót, amellyel megnyugtathatja magát. Ezért lényeges, hogy ne legyen elől hagyott, a gyermek számára bármikor elérhető rágcsálnivaló.

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Hasznos tanácsok az immunrendszer erősítéséhez

2020-02-20

Hasznos tanácsok az immunrendszer erősítéséhez

A legyengült immunrendszer (vitamin- és mozgáshiány) miatt könnyen megbetegedhetünk! Hogy elkerüljük ezeket a kellemetlen betegségeket meg kell erősítenünk immunrendszerünket. Megmutatjuk, hogyan

Ismerjük meg a kavitációs kezelést

2020-02-19

Ismerjük meg a kavitációs kezelést

2-3 centi a kritikus részekről kezelésenként? Hogyan lehetséges ez? A kavitációs kezelés lényege, hogy a szervezetbe jutva, úgy halad át az emberi test vezetõ közegein, hogy a bõr alatti zsírsejtekkel szemben kíméletlen, miközben a környezõ szöveteket sértetlenül hagyja

A biciklizés előnyei! Nyeregbe fel!

2020-02-18

A biciklizés előnyei! Nyeregbe fel!

Bringázni szuper! Egyszerre támogatjuk vele testi és lelki egészségünket. Ha csak munkába járunk vele, már azzal is sokat tettünk egészségünkért, de igyekezzetek sűrűbben használni. Szuper program például ha barátokkal akartok csinálni valamit vagy leugra.

9 Otthoni módszer az éjszakai fogfájás csillapítására

2020-02-13

9 Otthoni módszer az éjszakai fogfájás csillapítására

A fogfájás igazán megkeserítheti mindennapjainkat, különösen az éjszaka folyamán, hiszen aludni sem tudunk tőle. Hogyan csillapítsuk fájdalmunkat az éjszaka közepén?

Milyen betegségeket okoz a D-vitamin hiánya?

2020-02-11

Milyen betegségeket okoz a D-vitamin hiánya?

A D-vitamin egy részét a bőrünk állítja elő napfény hatására. A D-hormonnak is nevezett kalciferol nem csupán a csontok egészségére, hanem az egész test működésére kihatással van.

Nyomozzunk egy kicsit! Gyümölcsök, jók e a fruktóz miatt vagy sem?

2020-02-07

Nyomozzunk egy kicsit! Gyümölcsök, jók e a fruktóz miatt vagy sem?

Rengeteget „anekdotáztam” már kis gyógyszerész vendégemről, akivel sokszor kerülünk érdekes beszélgetésekbe edzés közben. A múlt héten is történt ilyen, akkor éppen a gyümölcsök jók e a fruktóz miatt vagy sem témakör volt a porondon.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
80 762
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
326 465
Közösség

Szótár

A-vitamin

Az A-vitamin szükségletet a vegyes táplálkozás fedezi.   A szükséglet növekedésével... Tovább

Edzéseszközök

  Azok az eszközök és eljárások, amelyek az edzések levezetését segítik. A... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 91

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer étrend lelki egészség