notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Zsírégetés és minden, ami zsír, tudj meg mindent, amit tudni kell erről a témáról

Minden, amit tudni kell a zsírról és zsírégetésről! 2. rész

Kutasi Kelly
hirdetes

Az első részben elkezdtem nektek kifejteni azokat a dolgokat, amiket tudni érdemes a zsírégetésről és a zsírról. Most pedig folytatom a cikket, remélem, hogy azóta megemésztettétek az olvasottakat és felkészültetek a folytatásra :)

Minden, ami zsír és zsírégetés-olvasd el te is cikkünket és tudj meg mindent erről a témáról

HA LEMARADTÁL VOLNA AZ ELSŐ RÉSZRŐL, AKKOR PÓTOLD BE MOST, KATTINTS IDE!

 

Zsír - lexikon


1. A zsír A növényi és állati szövetekben egyaránt megtalálható lipidek szerkezetileg eltérő anyagok. Közös tulajdonságuk, hogy vízben nem vagy alig, szerves oldószerekben jól oldódnak. A szervezetben lévő zsírok egy része - így a koleszterin és a foszfolipidek - a sejtmembránok nélkülözhetetlen elemei. A lipidek egy másik része - zömmel triglicerid formájában - a zsírraktárakban van.


2. Zsíranyagcsere: Kémiailag különböző anyagoknak, a lipideknek az állati és emberi szervezetben történő átalakulása. A táplálékkal a bélbe jutva a zsírok először epesavakkal és származékaikkal keverednek, majd emésztésük a lipázok hatására indul meg. A zsírsavak a sejtekben oxidatív úton bomlanak tovább. A zsír- és szénhidrátanyag csere egymással összekapcsolódik, mivel azok a zsírok amelyek nem bomlanak le teljesen, újra zsírsavvá ill. szénhidráttá alakulhatnak, ugyanígy a szénhidrátok is alakulhatnak zsírokká a szervezetben ( pl. sertés hízlalás kukoricával). A zsíranyagcserében központi szerepe van a májnak.


3. Az étkezési zsírok fajtái

  • telített zsírsavak: főként állati származékok, kivéve a kókuszzsír
  • egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak : főként növényi származékok, kivéve a halolaj

Minden zsírfélénél hevítéskor egy bizonyos hőfokon teljes bomlás következik be, ilyenkor toxikus anyagok termelődnek.

hirdetes

Sertésszír: szobahőmérsékleten szilárd, telített zsírsav tartalma nagyobb, mint a telítetlen Baromfizsír: több telítetlen zsírsavat tartalmaz mint a sertészsír, ezért kevésbé szilárd Vaj : telített zsírsav tartalma nagyobb, mint a telítetlen, viszont több esszenciális zsírsavat tartalmaz, mint más állati eredetű zsiradék Növényi olajok : esszenciális zsírsavtartalma jelentős Olivaolaj : egyszeresen telítetlen olajsavban gazdag, koleszterin csökkentő hatása van Margarinok : olajokból, hidrogénezés útján keményítik, telített zsírsav tartalma nagyobb mint az olajoké Halolaj : a tengeri halak olajára jellemző, hogy főleg többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, pl. omega3.

Jelentősége a szervezet számára: - zsírban oldódó vitaminok ( A, D, E, K ) hasznosulása - esszenciális ( teljes értékű ) zsírsavak ( F vitamin ) : a szervezet nem képes előállítani, táplálékkal visszük be. - fontos energiaforrás

Javasolt zsiradékok: növényi olajok ( hidegen sajtolt) - főleg olivaolaj, tökmagolaj, lenmag- olaj (omega 3), halolaj (omega 3)


4. Mennyi zsír szükséges a testünkben?

Testzsír százalék A testtömegben a zsír %-os aránya. Természetesen ez nem mind az, amit le kell fogynunk, hiszen a zsigerekben és az izomrostok között is található zsír.

Ennek a mérésére a két legelterjedtebb módszer:

hirdetes

1. Bőrredő mérés – meghatározott helyeken egy erre szolgáló eszközzel ( kaliper ) és ezekből az adatokból számítják ki a testzsír százalékot.

2. Elemmel működő mérőeszköz, használata gyors és egyszerű. Természetesen a testzsír százalék is egyénileg változó, függ a nemtől, kortól, örökletes tényezőktől stb. A lényege inkább az, hogy ha mindig ugyan úgy történik a mérés, az egyéni változásokat tükrözi hitelesen. Viszonyításként néhány érték: Férfiak: 0-5% - létfontosságú zsír 5-13% - sportolók 10 – 18% - optimális fittség 20 – 25% - túlsúly 25 % fölött - krónikus elhízás Nők: 0 – 10% - létfontosságú zsír 10 – 15% - sportolók 14 – 20% - optimális fittség 20 – 25% - átlagos 26 – 35% - túlsúly 35% fölött - krónikus elhízás.


5. Mennyi zsír szükséges a táplálkozásunkban

A napi zsírbevitel ne haladja meg a napi energia bevitel 25 %-át, de ez a fölső határ! Fogyókúránál ezt az értéket célszerű 15 – 20 %-ra csökkenteni, figyelembe véve az étrend összeállításánál a rejtett zsiradékokat.

 

Lapozz tovább és olvasd el a továbbiakat

 

Szerző:
Kellys Fitness Club Tulajdonosa és szakmai vezetője
Személyi edző, BODYROPE Master Trainer és erőnléti edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

2019-09-10

"Úgy egyél, hogy lefogyjál" - egy űrorvos tanácsai

Diéta helyett új táplálkozási módszert javasol a fogyni vágyóknak az olasz űrorvos, Filippo Ongaro csütörtökön bemutatott új könyvében. Az Úgy egyél, hogy lefogyjál! címmel megjelent kötetben a helyes táplálkozás megválasztásának fontosságára hívja fel a figyelmet a szakember.

Ezekben az időpontokban egyen, ha fogyni akar

2019-09-05

Ezekben az időpontokban egyen, ha fogyni akar

Minél lengébben öltözünk, annál inkább zavarnak a felesleges kilók. Most kiszámolták, hogy mely időpontokra kell időzíteni a főétkezéseket, hogy hatásos legyen a diéta.

Kólával könnyebb fogyni, mint vízzel

2019-09-04

Kólával könnyebb fogyni, mint vízzel

A Coloradói Egyetem kutatói arra jutottak: a sima kóla hízlal, a light verzió viszont jobban segít a fogyásban, mintha vizet inna az ember.

4 tipp, ha nem tud megszabadulni az utolsó három kilótól

2019-08-28

4 tipp, ha nem tud megszabadulni az utolsó három kilótól

Azt mondják húsz kilót könnyebb leadni, mint hármat. Ha egy kicsit jobban odafigyelünk, akkor ez is gyerekjáték.

Fél év fogyókúra csodákat művel az agyával

2019-08-28

Fél év fogyókúra csodákat művel az agyával

Amerikai kutatók megvizsgálták a fogyókúra előtt állók agyát, majd hat hónap diéta után újra. Igen érdekes és hasznos eredményre jutottak.

Mesterszakács mínusz 130 kilóval

2019-08-23

Mesterszakács mínusz 130 kilóval

David de Jorge nemrég még Spanyolország legsúlyosabb séfje volt a maga 267 kilójával. Az elismert szakács mára alaposan megkarcsúsodott. Fogyókúrás receptjeiből könyvet írt és Robin Food címmel tévés főzőműsort vezet.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
84 075
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 905 810
Közösség

Szótár

Citromfű

Latin neve: Melissa officinalis   Eredete   A Közel-Keletről, Kis-Ázsiából... Tovább

B12-vitamin

A B12-vitamin részt vesz a nukleinsavak felépítésében, befolyásolja a szervezet... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 172

Átlagos értékelés: 4.7