notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Zsírégetés és minden, ami zsír, tudj meg mindent, amit tudni kell erről a témáról

Minden, amit tudni kell a zsírról és zsírégetésről! 2. rész

Kutasi Kelly
hirdetes

Az első részben elkezdtem nektek kifejteni azokat a dolgokat, amiket tudni érdemes a zsírégetésről és a zsírról. Most pedig folytatom a cikket, remélem, hogy azóta megemésztettétek az olvasottakat és felkészültetek a folytatásra :)

Minden, ami zsír és zsírégetés-olvasd el te is cikkünket és tudj meg mindent erről a témáról

HA LEMARADTÁL VOLNA AZ ELSŐ RÉSZRŐL, AKKOR PÓTOLD BE MOST, KATTINTS IDE!

 

Zsír - lexikon


1. A zsír A növényi és állati szövetekben egyaránt megtalálható lipidek szerkezetileg eltérő anyagok. Közös tulajdonságuk, hogy vízben nem vagy alig, szerves oldószerekben jól oldódnak. A szervezetben lévő zsírok egy része - így a koleszterin és a foszfolipidek - a sejtmembránok nélkülözhetetlen elemei. A lipidek egy másik része - zömmel triglicerid formájában - a zsírraktárakban van.


2. Zsíranyagcsere: Kémiailag különböző anyagoknak, a lipideknek az állati és emberi szervezetben történő átalakulása. A táplálékkal a bélbe jutva a zsírok először epesavakkal és származékaikkal keverednek, majd emésztésük a lipázok hatására indul meg. A zsírsavak a sejtekben oxidatív úton bomlanak tovább. A zsír- és szénhidrátanyag csere egymással összekapcsolódik, mivel azok a zsírok amelyek nem bomlanak le teljesen, újra zsírsavvá ill. szénhidráttá alakulhatnak, ugyanígy a szénhidrátok is alakulhatnak zsírokká a szervezetben ( pl. sertés hízlalás kukoricával). A zsíranyagcserében központi szerepe van a májnak.


3. Az étkezési zsírok fajtái

  • telített zsírsavak: főként állati származékok, kivéve a kókuszzsír
  • egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak : főként növényi származékok, kivéve a halolaj

Minden zsírfélénél hevítéskor egy bizonyos hőfokon teljes bomlás következik be, ilyenkor toxikus anyagok termelődnek.

hirdetes

Sertésszír: szobahőmérsékleten szilárd, telített zsírsav tartalma nagyobb, mint a telítetlen Baromfizsír: több telítetlen zsírsavat tartalmaz mint a sertészsír, ezért kevésbé szilárd Vaj : telített zsírsav tartalma nagyobb, mint a telítetlen, viszont több esszenciális zsírsavat tartalmaz, mint más állati eredetű zsiradék Növényi olajok : esszenciális zsírsavtartalma jelentős Olivaolaj : egyszeresen telítetlen olajsavban gazdag, koleszterin csökkentő hatása van Margarinok : olajokból, hidrogénezés útján keményítik, telített zsírsav tartalma nagyobb mint az olajoké Halolaj : a tengeri halak olajára jellemző, hogy főleg többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, pl. omega3.

Jelentősége a szervezet számára: - zsírban oldódó vitaminok ( A, D, E, K ) hasznosulása - esszenciális ( teljes értékű ) zsírsavak ( F vitamin ) : a szervezet nem képes előállítani, táplálékkal visszük be. - fontos energiaforrás

Javasolt zsiradékok: növényi olajok ( hidegen sajtolt) - főleg olivaolaj, tökmagolaj, lenmag- olaj (omega 3), halolaj (omega 3)


4. Mennyi zsír szükséges a testünkben?

Testzsír százalék A testtömegben a zsír %-os aránya. Természetesen ez nem mind az, amit le kell fogynunk, hiszen a zsigerekben és az izomrostok között is található zsír.

Ennek a mérésére a két legelterjedtebb módszer:

hirdetes

1. Bőrredő mérés – meghatározott helyeken egy erre szolgáló eszközzel ( kaliper ) és ezekből az adatokból számítják ki a testzsír százalékot.

2. Elemmel működő mérőeszköz, használata gyors és egyszerű. Természetesen a testzsír százalék is egyénileg változó, függ a nemtől, kortól, örökletes tényezőktől stb. A lényege inkább az, hogy ha mindig ugyan úgy történik a mérés, az egyéni változásokat tükrözi hitelesen. Viszonyításként néhány érték: Férfiak: 0-5% - létfontosságú zsír 5-13% - sportolók 10 – 18% - optimális fittség 20 – 25% - túlsúly 25 % fölött - krónikus elhízás Nők: 0 – 10% - létfontosságú zsír 10 – 15% - sportolók 14 – 20% - optimális fittség 20 – 25% - átlagos 26 – 35% - túlsúly 35% fölött - krónikus elhízás.


5. Mennyi zsír szükséges a táplálkozásunkban

A napi zsírbevitel ne haladja meg a napi energia bevitel 25 %-át, de ez a fölső határ! Fogyókúránál ezt az értéket célszerű 15 – 20 %-ra csökkenteni, figyelembe véve az étrend összeállításánál a rejtett zsiradékokat.

 

Lapozz tovább és olvasd el a továbbiakat

 

Szerző:
Kellys Fitness Club Tulajdonosa és szakmai vezetője
Személyi edző, BODYROPE Master Trainer és erőnléti edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Diéta kontra fogyókúra

2019-10-22

Diéta kontra fogyókúra

Manapság szinte nincs nő, aki elégedett lenne alakjával, súlyával. Mindenki fogyókúrázni, diétázni akar. Érdemes tehát áttekinteni mikor beszélünk fogyókúráról és mikor diétáról, hogyan kezdjünk hozzá, mennyi ideig tartson… Megszámlálhatatlan kérdést lehet feltenni a témával kapcsolatban

A lúgosító étkezés. Minden amit tudnod kell!

2019-10-21

A lúgosító étkezés. Minden amit tudnod kell!

Jó elindulás lehet, ha úgy fogunk neki, hogy minden héten eggyel több lúgosító ételt teszünk az étrendünkbe és egy savasítót száműzünk, míg el nem éri a lúgosítás a hatását. Ha ez bekövetkezett, utána szintén fokozatosan kell megteremteni az egyensúlyi étrendünket is. További tippek a lúgosító étkezésről a cikkben

A BMI értéke, mitől függ a testtömegindex?

2019-10-20

A BMI értéke, mitől függ a testtömegindex?

A BMI kifejezéssel egyre többször találkozhatunk. testtömeg és a testmagasság méterben mért négyzetének a hányadosa, amelyet gyakran alkalmaznak a túlsúly vagy soványság a meghatározásához. A következőkben bemutatjuk, hogy mit tehetnek a normál súlyú elhízott emberek annak érdekében, hogy a zsírtöbbletüket zsírmentes testtömeggel helyettesítsék

 Segíthet a fogyásban a háziorvos?

2019-10-17

Segíthet a fogyásban a háziorvos?

Vajon  miért nem segítenek az ilyen-olyan rövidtávú diéták? Ha tartós súlycsökkenést akar elérni, kérje háziorvosa segítségét, aki olyan kezelést ajánl majd, amely megkönnyítheti és ezáltal sokkal eredményesebbé teheti a fogyókúrát. Az alábbiakban Dr. Torzsa Péter háziorvos nyilatkozik erről a megoldásról

Tedd rendbe a hormon háztartásod, és akkor olvadnak a kilók is!

2019-10-11

Tedd rendbe a hormon háztartásod, és akkor olvadnak a kilók is!

A hízás hátterében sok esetben valamilyen hormonális probléma áll.

Retteg az elhízástól? Ezt próbálja ki!

2019-10-03

Retteg az elhízástól? Ezt próbálja ki!

A balti-tengeri étrend csökkenti az elhízás és a gyulladások kockázatát – derült ki a Helsinki Egyetem kutatásából.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
75 801
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 160 716
Közösség

Szótár

Enzim

A szervezet által előállított, fehérje természetű anyagok, amelyeknek fő feladata a... Tovább

Edzésmódszerek

  Az a tervszerű eljárás, amely az edzéscélnak megfelelően határozza meg az edzés... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 172

Átlagos értékelés: 4.7