notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Testalaktok, testalak típusok!

Testalaktok, testalak típusok!

vitalzone.hu
hirdetes

1️. EKTOMORF TESTALKAT

 

Az ektomorf testalkatúak (leptomorf = nyúlánk) alapvetően vékonyak, végtagjaik hosszúak, medencéjük keskeny. Kevesebb zsír van a testükön, mint mezomorf és endomorf társaiknak, hiszen anyagcseréjük gyorsabb, így testük kevesebb zsírt raktároz el. Ez egyben az ektomorf testalkat hátránya is: nem csak nehezen híznak, de nehezen is izmosodnak.

Testalaktok, testalak típusok!

Sok nő féltékeny ektomorf testalkattal rendelkező társaira, hiszen az ektomorf a tipikus modell alkat. Emellett az ide tartozók annyit ehetnek, amennyit csak akarnak, hízás nélkül. Jellemzőik: kis váll, lapos mell, törékeny csontozat. Ezzel szemben a férfiak körében már nem örvend ekkora népszerűségnek ez a testalkat, hiszen az ektomorf testalkatúak nehezen és kevésbé látványosan izmosodnak, vékonyak és nem annyira férfiasak, mint a másik két típusba tartozó társaik.

 

Ektomorf testalkat és a testmozgás:

 

Az ektomorf alkatúaknak is szükségük van rendszeres testmozgásra annak ellenére, hogy nem jellemző rájuk a felesleges testzsír. A testalkatuknak megfelelően kialakított edzés sokat javíthat állóképességükön, közérzetükön, és erőnlétükön.

 

Ektomorf testalkat esetén ajánlatos az erősítő edzést kombinálni az állóképességet javító mozgásformákkal, mint például röplabda, kosárlabda, vagy futás, emellett pedig érdemes súlyokkal is edzeni, mert ez a leghatásosabb módja az izomerő növelésének. Mivel ezek az emberek gyorsan elfáradnak, ezért ajánlott fokozatosan nehezíteni az edzés intenzitásán, és betartani a rendszeres pihenőket.

 

Ektomorf testalkat és a megfelelő étrend:

 

Érdemes az étrendre is figyelni, ajánlott a fokozott kalóriabevitel, ami elősegíti az izomzat fejlődését. Így a szervezet több energiát tud elégetni, emellett a gyors anyagcsere miatt is fontos a megfelelő mennyiségű kalória bevitele.

hirdetes

 

Ektomorf szó jelentése:

 

Az ektomorf szót mai formájában az angolból vettük át. Ennek jelentése vékony, kevéssé izmos személy, akinél az embrionális ektodermából származó szövetek vannak túlsúlyban. Az ektoderma az embrionális csírasejt legkülső rétege, amelyből a bőr, az idegrendszer és az érzékszervek fejlődnek ki. A szó a görög ektosz (külső) + derma (bőr) szavak összetételéből származik.

 

hirdetes

2️. ENDOMORF TESTALKAT

 

Endomorf testalkat (piknomorf = robusztus) a harmadik típus a mezomorf és ektomorf mellett. Valószínűleg az ebbe a csoportba tartozók a legkevésbé elégedettek testükkel. Az endomorf testalkatúak alapvető tulajdonságai: anyagcseréjük lassabb, emiatt hajlamosak nagyobb mennyiségű zsírt elraktározni, ami elsősorban fenéken, combon, valamint hason és deréktájon jelenik meg.

 

Az endomorf testalkatúak szervezete a nagy zsírmennyiségtől erős és ellenálló, a csontok vastagok és szélesek, hiszen a felesleg „cipeléséhez” jelentős energiabefektetés szükséges. Testük kerekded és puha, végtagjaik általában rövidek, és a végtagok felső része vaskosabb, mint alsó részük.

 

Az endomorf alkatúak is elérhetik és megtarthatják az egészséges testtömeget – ami ehhez szükséges, az egy kiegyensúlyozott étrend, aminek betartása nagyon fontos (nincs éjféli utáni nasi, amikor senki nem látja!), és rendszeres és intenzív testmozgást.

 

Endomorf testalkat és a testmozgás:

 

Milyen sportot válasszanak az endomorf testalkatúak? Mivel szervezetük erős, ezért érdemes erősportokat választaniuk, mint például a birkózás vagy a súlyemelés. Emellett célszerű sok kardiót is alkalmazniuk edzéstervükben, mely hosszabb idejű, de alacsonyabb intenzitású mozgás legyen. A legjobb, ha hetente minimum ötször végeznek valamilyen testmozgást.

 

Habár könnyen híznak, könnyen is izmosodnak. A cél csupán az izom- és zsírszövetek megfelelő arányának elérése. Az endomorf testalkat előnye, hogy a szervezet sportolás után is folytatja a zsírégetést, ezért javasolt kardióval, például futással vagy biciklizéssel zárni egy-egy edzést. Az test arányaiban több izom miatt kiemelten fontos a megfelelő nyújtás, lazítás.

 

Szerző: Nagy Sándor - Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
159 051
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 784 603
Közösség

Szótár

E-vitaminok

Az E-vitaminok   Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-,... Tovább

Vitamin túladagolás

A legtöbb vitamint a szervezetünk nem tudja előállítani, így ezt pótolnunk kell. Ha... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 160

Átlagos értékelés: 4.8

akaraterő alakformálás diéta edzésmódok edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás életmód elhízás étrend fitness fogyás fogyókúra kalóriabevitel mozgás sport táplálkozás