Táplálkozástan, SZÉNHIDRÁTOK,szénhidrát,egészséges táplálkozás,diéta,fogyókúra,diétázás,fogyás,egészség,fitnesz,fitness,

Táplálkozástan sorozat 1. rész- SZÉNHIDRÁTOK

Kerekes Orsolya
hirdetes

Az elmúlt 10-15 évben a fitnesz ipar egyre nagyobb hangsúlyt fektetett a táplálkozás és az étrendek kutatására. Bebizonyosodott, hogy a tápértékben szegény és helytelen táplálkozás az alacsony fitnesz- és energiaszint kiváltója, és az olyan életmóddal kapcsolatos betegségek egyik okozója, mint a szívbetegségek, bizonyos rákfajták, elhízás, diabétesz, stb.

Táplálkozás- szénhidrátok

Táplálkozz helyesen!

Elméletileg helyesen táplálkozni nem bonyolult, csak egy kis fegyelemre van szükség, és olyan ételfélékre kell koncentrálni, amelyek ellátják a szervezetet megfelelő mennyiségű tápanyaggal és energiával. Mégis, ennek megvalósítása nehézségeket okozhat egyese személyek számára, különböző okok miatt.
 
Különböző tényezők befolyásolják az emberek ételválasztásait, ilyenek: az éhség, kényelem, gazdasági helyzet, marketing, alacsony ár és tápérték, stb. Ezért az ÉT-nek meg kell tanítania a klienst a tápanyag-csoportokra, ezek egyensúlyban való fogyasztásának fontosságára, és a szervezetre gyakorolt hatásukra.
 
A tápanyagok olyan létfontosságú anyagok, amelyeket az ételekben találunk, és amelyek együtt dolgoznak azon, hogy ellássák a szervezetet energiával, hozzájárulnak a növekedéshez, a szervezet egyensúlyának fenntartásához, és a szövetek és sejtek újjáépüléséhez.
 
Három fontos tápanyag-csoportot különböztetünk meg: szénhidrátok, fehérjék és zsírok.
 

SZÉNHIDRÁTOK

 
Az elmúlt 10-15 évben állandó vita folyt a szénhidrátok körül. Voltak időszakok, mikor a „szakemberek” azt tanácsolták, hogy az étrendünk 60%-a szénhidrát kell legyen, a szívkárosodások elkerülése érdekében, aztán az ennek hatására megnövekedett obezitás azt hozta, hogy ezeket mérsékelten kell használni, sőt, egyes étrendek esetében teljesen ki kell őket zárni. Ezek az állandó ellentmondások zavarba hozták az embereket, és megfeledkeztünk az emberi test genetikai szükségleteiről.
 
Sajnos, a gondot az okozza, hogy az emberek nagy része nincs igazán tisztában azzal, hogy mi is egy szénhidrát. Ha megkérdezzük őket, az átlagemberek nagy része a kenyeret, rizst és a tésztaféléket ismerik fel szénhidrátként, a gyümölcsöket és a zöldségeket külön tápcsoportnak tekintik. Lényegében nagyon egyszerűen fel lehet őket ismerni. Az összes talajból kinövő ehető növényt, és az ezekből készült összes élelmiszert szénhidrátnak tekinthetünk. Igaz, különböző szénhidrátok kombinációja fehérjét eredményez, de ez nem válhat a szervezet elsődleges fehérje-forrásává.
hirdetes
 

A szénhidrátok legfontosabb szerepe:

 
- biztosítják az izmok mozgatásához szükséges energiát
 
- biztosítják az agy és az idegrendszer működését
 
- elősegítik a zsírok hatékony felhasználását
 
Ebből is látszik, hogy a szervezetnek természetesen szüksége van szénhidrátra. Az agy a glükózt használja elsődleges energiaforrásként. Az agy egy óriás szénhidrát-fogyasztó, ugyanis pihenőállapotban elhasználja a vérkeringésben található szénhidrátok 2/3-át, ezért a szervezet állandóan asszimilál szénhidrátokat, és glükózzá alakítja őket.
 
Minden olyan szénhidrát, amit a szervezet azonnal nem használ fel, glükogénné alakul. A szervezet a májba és az izmokba raktározza ezt. Az izmokba raktározott glükogén a mozgás fő energiaforrása. A májba raktározott glükogén glükózzá alakul, és a vérbe jut a vércukorszint fenntartásához, ezáltal biztosítva az agy működését. A máj szénhidrát-tartaléka limitált, és 10-12 órán belül elfogyasztható, ezért ezt a tartalékot állandóan pótolni kell – ezért van a szervezetnek szüksége szénhidrátra.
 
Egy átlagember 300-400 g szénhidrátot képes az izmokban raktározni, és 60-90 g-ot a májban. Amikor a máj és az izmok elérték a maximális glükogénszintet, az ezen felüli felesleget a szervezet zsírrá alakítja, és elraktározza a zsírsejtekbe. Röviden, noha a szénhidrátok zsírmentesek, a szükségletnél nagyobb mennyiség elfogyasztása esetén zsírrá alakulnak, és elhízást okoznak.
 
Ugyanakkor minden magas szénhidrát-tartalmú étkezés után a vércukor-szint túlságosan megemelkedik, és ennek mérséklése érdekében a szervezet inzulint termel, ami egy raktározási hormon, átalakítja a cukrokat zsírrá, és a zsírsejtekbe raktározza őket. A magas inzulinszintnek viszont komoly következményei lehetnek.
 

Szénhidrátok típusai:

 
- egyszerű
 
- összetett
 

Egyszerű szénhidrátok

 
A leggyorsabban glükózzá alakuló cukrok. Hirtelen energialöketet adnak, amit energiaesés követ. Ennek az a magyarázata, hogy a vérben a szénhidrát emésztése által hirtelen megnövekszik a vércukor mennyisége. Ennek eltávolítására a hasnyálmirigy rengeteg inzulint termel, amit a vérbe juttat. A többlet inzulin segítségével az energialöketet okozó vércukor a sejtekbe kerül a vérből, tehát leesik a vércukor szintje - ekkor következik be az energiaesés.
 
Forrás:
 
Finomított cukor és a belőle készült ételek (édességek, édes sütemények, szörpök, üdítőitalok), szőlőcukor, gyümölcscukor, tejcukor molekulák.
 
 
 

Összetett szénhidrátok

 
Lassabban bomlanak le glükózzá, mint az egyszerű szénhidrátok, ezért egyenletes és hosszan tartó energiát biztosítanak.
 
Forrás:
 
Gabonafélék és a belőlük készült ételek (kenyér, rizs, tészta, gabonapehely). A zöldségek, csonthéjasok, olajos magvak, gyümölcsök, hüvelyesek is tartalmaznak összetett szénhidrátokat, s emellett rengeteg vitamint, ásványi anyagokat. Keményítőt szintén tartalmaznak, ami nagyszerű energiaforrás, s nincs hizlaló hatása. Az összetett szénhidrátok többsége rostokban gazdag táplálék. 
 
Összetett szénhidrátok

 

Szerző:
Bozsik Ildikó

www.ildeefitness.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

2019-05-16

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

A kókuszvirág cukor évezredek óta használt közkedvelt édesítőszer a déli- és délkelet-ázsiai régióban, ahol igen bőséges a kínálat kókuszpálmából. A kókuszból készült termékek legnagyobb előállítói és forgalmazói a Fülöp-Szigetek és Indonézia. A hazai alternatív édesítőszerek piacán körülbelül 5 éve jelent meg a kókuszvirág cukor.

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

2019-05-16

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

A víz nagyon egészséges, ajánlott belőle akár napi két liter elfogyasztása. Leginkább az ásványvízből! Bár általában mindenki annyi vizet fogyaszt, amennyi neki jólesik, a szakértők szerint napi akár három liter vizet is érdemes meginnunk, hogy egészségesek legyünk.

El ne csússz egy banánhéjon!

2019-05-16

El ne csússz egy banánhéjon!

Gyümölcsökre és zöldségekre mindenkinek szüksége van, de nem mindig tudjuk, hogy azon kívül, hogy vitamindúsak, pontosan milyen előnyökkel is jár egy-egy fogyasztása.

Mennyi koffein található a különböző kávétípusokban?

2019-05-17

Mennyi koffein található a különböző kávétípusokban?

A kávé népszerű ital, és valószínűleg a leggyakrabban fogyasztott koffeinforrás. A kávé koffein-tartalma jelentősen változhat számos tényezőtől függően, beleértve a kávé típusát, főzési módját és a márkát. Lássuk a számokat!

Puffadás, szélgörcsök, emésztési zavarok kínzó tünetei

2019-05-14

Puffadás, szélgörcsök, emésztési zavarok kínzó tünetei

Ha alkalmanként jelenik meg a probléma, több tényező is felelős lehet: a gyorsan elfogyasztott étellel levegő kerülhet az emésztőrendszerbe, de ételérzékenység is állhat a háttérben.

Így állítsd helyre gyomrod egészségét

2019-05-16

Így állítsd helyre gyomrod egészségét

Gyomorfájás? Gyomorégés? Emésztési zavarok? Kellemetlen érzés? A gyomor nem megfelelő működésének tünetei. Íme 7 hatékony tipp, amik segítségével visszaállíthatod gyomrod egészségét pillanatok alatt.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
127 987
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 047 076
Közösség

Szótár

Statikus streching

  A statikus gyakorlatokkal már sokkal hatékonyabban fejleszthető az ízületi... Tovább

Folsav

A B-vitaminok csoportjába tartozó vízben oldódó vitamin. Rendkívül fontos szerepet játszik... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 106

Átlagos értékelés: 4.9