notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Tudj meg mindent te is a szójáról, érdemes tisztába tenni a dolgokat

Minden, amit a szójáról tudni kell

Kutasi Kelly
hirdetes

Cikkünkben sorra vesszük az egyre népszerűbb húshelyettesítő étel, a szója legfontosabb jellemzőit, előnyeit és hátrányait, mindössze tíz pontban. Köztudott, hogy a szója megítélése eléggé ellentmondásos - sokan érvelnek mellette, de ismertek bizonyos problémaforrások is.

10 olyan dolgot gyűjtöttünk össze a szójáról, amit érdemes neked is elolvasnod

1. A szója (Glycine soja) a pillangósvirágúak családjának Glycine nemzetségébe tartozik, amelynek csaknem hatvan faja ismeretes. Morfológiailag a babhoz hasonló egynyári, lágy szárú növény.

2. A szója őshazája Délkelet-Ázsia. Kr. e. 1000 körül kezdték fogyasztani, miután a kínaiak megtanulták az erjesztését. Európában csak a XVIII. században honosították meg. A hazai hasznosítása a múlt században kezdődött, de rendszeres termesztése csak 1935-től jellemző. A világon a legnagyobb mennyiséget manapság az Egyesült Államokban termesztik évente 20–24 millió hektáron.

3. A szójamag energiatartalma 100 g-ban 451 kcal (1888 kJ), szénhidráttartalma 32,7 g (ebből 8,1 g élelmi rost) és zsírtartalma 21,6 g. Zsírsavösszetételét tekintve 4,8 g egyszeresen telítetlen és 12,2 g többszörösen telítetlen zsírsav (1443 mg ómega-3- és 10 765 mg ómega-6-zsírsav) forrása. Fehérjetartalma 39,6 g az amerikai NutritionData adatbázis szerint. Aminosav-összetétele alapján biológiailag csaknem teljes értékű fehérjének tekinthető, csak kéntartalmú aminosavakat nem tartalmaz, s a feldolgozás során a lizintartalma csökken.

hirdetes
Kiemelkedően gazdag K- (37,0 ľg), B2- (0,8 mg/100 g) és B1-vitaminban (0,4 mg/100 g), de foláttartalma (205 mg/100 g) is számottevő. Az ásványi anyagok közül a mangánt (2,2 mg), a magnéziumot (228 mg), a foszfort (649 mg), a cinket (4,8 mg) és a rezet (1,1 mg), valamint a vasat (3,9 mg) és a szelént (19,3 ľg) kell elsősorban megemlítenünk, de kalciumtartalma sem elhanyagolható (140 mg).

4. A szójabab genisztein és daidzein izoflavonokat is tartalmaz, amelyek fitoösztrogének. Ezek táplálkozás-élettani hatása következtében a szója megítélése meglehetősen ellentmondásos. Számos kutatásból kiderült, hogy a szójából készült ételek csökkenthetik bizonyos nemi hormonokkal összefüggésben kialakuló, nemi hormonok befolyása alatt álló daganatos betegségek (pl. prosztata- és emlőrák) gyakoriságát. Más kutatások eredményei szerint a szója serkentheti a hormonérzékeny daganatos sejtek növekedését, s befolyásolhatja a kezelésre használt gyógyszerek hatékonyságát.

hirdetes
A szója a pajzsmirigy hormontermelő működését gátló hatású goitrogéneket, valamint fitinsavat tartalmaz, amely a mikotoxinok megkötésén kívül gátolja alapvető ásványi anyagok felszívódását is. Szívvédő hatását koleszterinkötő képességének és ómega-zsírsavtartalmának tulajdonítják, de ezeket is több vizsgálatban cáfolják.

Lapozz és olvasd el a többi érdekességet is!

Szerző: Kutasi Kelly- Kellys Fitness Club Tulajdonosa és szakmai vezetője

Személyi edző, BODYROPE Master Trainer és erőnléti edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Nyáron többet sportolunk!

2019-08-22

Nyáron többet sportolunk!

Budapest, 2019. augusztus 22. – Nyáron sokkal könnyebben szánjuk rá magunkat a testmozgásra és a hétköznapok is aktívabban telnek – derült ki a Kométa Mindennapok felmérésből*.

Károsak-e az egészségre az édesítőszerek?

2019-08-21

Károsak-e az egészségre az édesítőszerek?

Az édes íz kedvelése egyike a legősibb, velünk született tulajdonság. A kedvelt ízhatás eléréséhez a cukron és a mézen túl számos mesterséges édesítőszer közül válogathatunk. De milyen hatással van mindez a szervezetünkre?

Ártalmas a túl sok folyadék?

2019-08-21

Ártalmas a túl sok folyadék?

Nincs tudományos bizonyíték arra, hogy legalább napi 1,5 liter folyadékot kellene fogyasztani – állítja egy friss tanulmány.

Eltűnhetnek a gyógynövények

2019-08-15

Eltűnhetnek a gyógynövények

Attól fogva, hogy híre megy valamelyik himalájai növény gyógyító erejének, három-négy év sem kell ahhoz, hogy végleg el is tűnjön a Földről" - figyelmeztet Jacques Fleurentin francia etnofarmakológus, aki a gyógyszerészetet az élővilág védelmével kapcsolja össze.

Hat természetes gyógymód, amely működik

2019-08-15

Hat természetes gyógymód, amely működik

Gondoltunk már arra, mennyire jó lenne, ha elmúlna a fejfájás, megszűnne az olykor hasogató hátfájás, illetve a depresszió, s lehetőleg gyógyszerek és mellékhatások nélkül? Összegyűjtöttük, mely esetekben érdemes egyáltalán a természetgyógyászathoz fordulni.

Méregtelenítő kúrák: szükségünk van rá?

2019-08-15

Méregtelenítő kúrák: szükségünk van rá?

A méregtelenítő diéták, ha helyesen alkalmazzuk őket, segíthetik testünk természetes detoxifikáló rendszereit – mondta Michelle Schoffro Cook, a természetes gyógymódok, az akupunktúra elismert doktora.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
159 051
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 784 603
Közösség

Szótár

Szénhidrát

  A szénhidrátok a szén és a víz kombinációi, melynek legegyszerűbb formája a cukor.... Tovább

P-vitamin

Flavonoidok. Egyes vérzékenységgel járó, a skorbuthoz hasonló betegségek tiszta C-vitaminnal... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 120

Átlagos értékelés: 4.8