notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mozogj te is! Nézd meg, mi történik, ha nem teszed meg!

Mi történik a testünkkel, ha nem mozgunk?

Jobbágy Orsolya
hirdetes

Ha kihagyod az edzést nemcsak a plusz kilókkal kell számolnod, hanem más, sajnos kevésbé látható dolgokat is tapasztalhatsz, ezeket gyűjtöttem most össze. Jó hír azonban, ha újra elkezdesz edzeni, a tested újra összeszedi magát!

Ez a következménye a mozgás nélküli életnek

 

Vérnyomásemelkedés


A vérnyomás magasabb azokon a napokon, amikor nem edzünk. Viszont a véredényeink kb. két hét alatt alkalmazkodnak az ülő életmód tempójához, emiatt pedig magasabb értékeket mérhetünk. Egy hónapnyi mozgáshiány után pedig olyan eredményeket kaphatunk, mintha sosem keltünk volna fel a fotelből.
Mindez persze megváltozik, ha újra elkezdünk edzeni: az első edzésünk napján a vérnyomásunk már csökkenni kezd, véredényeink pedig egy hét alatt hozzászoknak a terheléshez. 1-2 hónap elteltével pedig érrendszerünk sokkal flexibilisebb lesz, ennek köszönhetően pedig vérnyomásunk is huzamosabb ideig képes alacsony maradni.

 

Vércukorszint emelkedés

 

Normális esetben a vércukorszint étkezés után megugrik, aztán elkezd csökkenni, ahogy izmaink és egyéb szöveteink felszívják azt a cukormennyiséget, ami a működésükhöz szükséges. Viszont már 5 nap edzésmentes nap is elég ahhoz, hogy az étkezés utáni vércukorszint magas maradjon. Ha nem hagyunk fel az ülő életmóddal, a magasabb vércukor szív- és érrendszeri problémákat, valamint cukorbetegséget is okozhat.

hirdetes
Kezdjünk el sportolni, mivel már egy hét edzés hatására jelentősen eshet az étkezés utáni vércukor, még a kettestípusú cukorbetegek esetében is.

 

Ez a következménye a mozgás nélküli életnek

 

Gyorsan lemerülsz


Ha két hétig mellőzöd az edzést, akár 20%-kal is csökkenhet VO2 max értékünk: ez a testünk által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét jelzi.
Ez azért van, mert az izomsejtjeinkben lévő mitokondriumok, azok a minigyárak, amelyek az oxigént energiává alakítják, gyorsan leépülhetnek. Az edzés hatására viszont újra működésbe lépnek, igaz, újraaktivizálni ezeket sokkal több erőfeszítésbe és időbe kerül majd, mint leépíteni.


Izmaid sorvadni kezdenek

hirdetes


Ha abbahagyod az edzést, az állóképességed gyorsabban elhagy, mint fizikai a erőd... Legalábbis egy darabig. Viszont légy benne biztos: akármilyen szép lábakat építettél magadnak, az is elkezd majd leépülni. Elég két hét pihenő ahhoz, hogy izomtömeged jelentősen csökkenjen, ilyenkor egyes izomrostjaid is megváltoznak annyira, hogy egyre kevésbé leszel képes intenzív erőhatásokat kifejteni. Persze ez is visszafordítható folyamat, de ehhez is idő kell, erőfeszítés és rengeteg izzadás.


Elhízás


Egy hét lustaságot követően izmaidnak már csökken a zsírégető képessége, az anyagcseréd pedig elkezd lassulni, ez alól pedig a profi sportolók sem kivételek. Ettől csak úgy tudunk megmenekülni, ha elkezdünk újra edzeni. Ideális esetben ez heti 3 alkalommal történjen meg.


Rosszkedvű leszel


Két hét a partvonalon már elég ahhoz, hogy kimerült és rosszkedvű legyél. Kísérletek során kiderült, ha az egerek egy hétig nem mozognak, kevesebb új agysejtjük termelődik és egy útvesztőbe beengedve is sokkal rosszabban teljesítenek, mint azon egerek, akik folyamatosan mozognak. Nem mondok újat azzal, hogy az edzés remek gyógyszer a depresszióra, azonnali hangulatjavulást eredményez, a mozgás pedig az agyra is remek hatással van: többek között az emlékezésért felelős hippokampusz működése is jobb ha többet sportolunk.

 

Szerző: Jobbágy Orsolya

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ezzel az öt lépéssel véget vethetünk egy mérgező kapcsolatnak

2019-09-12

Ezzel az öt lépéssel véget vethetünk egy mérgező kapcsolatnak

Hogyan szabadulhatunk meg egy mérgező kapcsolatból? Segítségképpen íme öt gyakorlati lépés Philip Zimbardo és Rosemary Sword szociálpszichológusok Időperspektíva-módszer a gyakorlatban című könyvéből.

A stressz okozza a gyomorfekélyt? – Tíz

2019-09-11

A stressz okozza a gyomorfekélyt? – Tíz "gyógyító" mítosz

Az utóbbi évtizedekben számos teória, alternatív gyógymód született, amely sokszor még az orvostudomány alaptételeit is megkérdőjelezi. Sokszor gyógyítatlan betegségeknél, gyakran a rák esetében bukkannak fel az univerzális csodaszer-elméletek.

Mitől is vagy igazán nő?!

2019-09-02

Mitől is vagy igazán nő?!

Ahhoz, hogy valaki nőies legyen, elég pár ruha, némi pipere és egy jól belőtt haj.

Lebegéstartály: „negyven perc felért ötórányi mély alvással”

2019-08-28

Lebegéstartály: „negyven perc felért ötórányi mély alvással”

Ki ne vágyna tökéletes nyugalomra, ha csak rövid időre is? Egy jónéhány évtizede létező módszer, amely már itthon is elérhető újfajta felfrissülést ígér. Nem kell hozzá más, mint egy speciális tartály testmeleg sós vízzel, ahol teljes csönben és sötétségben lebeghetünk.

Egyszerű trükkök, amivel növelheted az önbizalmadat

2019-08-19

Egyszerű trükkök, amivel növelheted az önbizalmadat

A legtöbb nő sajnos nem rendelkezik elég önbizalommal. Pedig mindegyikük gyönyörű és különleges kortól, testalkattól függetlenül. A következőkben adunk néhány hasznos, mégis egyszerű tanácsot, melyek segítségével növelheted az önbizalmadat!

Ismerd meg a nő erejének pilléreit

2019-08-07

Ismerd meg a nő erejének pilléreit

A belőle fakadó és benne átfolyó Hit, Álom és Szeretet, mely képes arra, hogy megtartsa a legnehezebb terheket, és támaszul szolgáljon A Férfinak.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
81 766
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 903 501
Közösség

Szótár

Gőzfürdő

  A gőzfürdők története az ókori görögökig és rómaiakig vezethető vissza.... Tovább

Cukorbetegség

A cukorbetegség (diabetes mellitus vagy "diabétesz", magyarul "mézédes átfolyás"-t jelent a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 167

Átlagos értékelés: 4.8