notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

vitalzone.hu
hirdetes

Remélhetőleg mindenki tisztában van vele, hogy a dohányzás milyen károsan hat az egészségi állapotra. Ugyanakkor a dohányzás és az edzés kapcsolata is kényes kérdés, mivel számos terembe járó bagózik is. A dohányzás hatását most egy kicsit más nézőpontból közelítsük meg: nézzük meg, hogy miképpen hat a szervezetre a cigizés abban az esetben, ha a tested rendszeres terhelésnek is ki van téve.

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

A dohányzás talán legrosszabb hatása az edzésre, hogy csökkenti az oxigénszállítás hatékonyságát: egészen pontosan az oxigén koncentrációt rontja a vérben. Az oxigént a vérben a hemoglobin szállítja, és minden hemoglobin négy oxigén molekulát tud szállítani. A dohányzás során ezek a kötőhelyek telítődnek a füst miatt, mivel az égés során létrejött gázok telepszenek meg rajtuk.

 

A dohányzás tehát közvetlenül hat a vérben keringő oxigén mennyiségre. Hiába növeljük a légvételek számát a terhelés alatt, a vér akkor is kevesebb oxigént lesz képes majd szállítani. Ez elsősorban állóképességi munkánál lehet érdekes, de közvetve azért ronthatja a súlyzós edzést, mert a pihenőidők alatt a keringés nem tud annyira hatékonyan megbirkózni azzal, hogy elegendő oxigént szállítson az izmokhoz.

hirdetes

 

Ennek következtében a dohányosok gyorsabban és könnyebben savasodnak be - egészen egyszerűen mert kisebb az oxigén a vérben! Gondolj csak bele: ha nincs annyi oxigén, akkor hiába keringgeti a szív veszettül a vért, az izmokban akkor is oxigénhiány lép majd fel. Ennek oka pedig a laktát felszaporodás, és minden ami ezzel jár.

 

Ebből a fentiből következik, hogy a dohányzás rontja a teljesítményt azáltal, hogy kvázi fáradékonyabbá tesz. A csökkent oxigénszint kihat a test energia körforgására, az egész anyagcserére.

hirdetes

 

A másik negatívum a sport szempontjából a dohányzás érszűkítő hatása. Bizony, emiatt az izmok kevésbé fognak felpumpálódni, mivel a hajszálerek nem nyílnak ki annyira, ahogyan azt kellene tenniük! Éppen ellenkezőleg hat, mint a jó öreg NO fokozók. Az erek mivel eleve szűkebbek, emiatt a bemelegítésnek is hosszabbnak kellene lennie, mivel egyes területek keringése gyengébb!

 

Egy másik a pszichés és addiktológiai hatás, ami miatt a dohányzás megnehezíti az edzést, az nem más mint maga a nikotin. A nikotin egy stimuláns, ami emeli a szívverést, és a vérnyomást is. Igazából a szervezet annyira hozzászokik ehhez, hogy alapból a stimuláns nélkül nehezebben fogja a szervezet a "nyugalmi" szintről a "terhelési" szintre kapcsolni a szerveket. Emiatt is indokolt lehet - amit egy bekezdéssel fentebb írtunk -, hogy a dohányosok bemelegítése hosszabb kellene legyen.

 

Szerző: Nagy Sándor - Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

A legegészségesebb népek titka

2019-11-16

A legegészségesebb népek titka

Sok példa van rá a történelemben és a jelenben, hogy olyan primitív népek, amelyek egyszerű növényi étrendet követtek, nagy életerőnek és hosszú életnek örvendtek és örvendenek. Vajon vannak tudományos bizonyítéka a húsmentes étrend előnyeinek

A terhesség hatása a gerincoszlopra

2019-11-15

A terhesség hatása a gerincoszlopra

A gerincoszlop 33 csontból áll: 24 különálló csigolyából, öt csigolya pedig keresztcsonttá és másik négy csigolya farkcsonttá olvadt össze. A hátgerinc nagyon erős, ugyanakkor, mivel kisebb részekből tevődik össze, nagyon rugalmas is, és változatos mozdulatokat tesz lehetővé. A csigolyákat a köztük elhelyezkedő rostos porckorongok választják el

Munkahelyi szokások, melyek beteggé tesznek! Ezekre figyelj oda!

2019-11-12

Munkahelyi szokások, melyek beteggé tesznek! Ezekre figyelj oda!

Rengeteg olyan munkahelyi szokásunk van, mely hosszú távon károsan befolyásolja az egészségünket, bár nekünk talán föl sem tűnik a rohanó hétköznapokban. Összegyűjtöttük, hogy mire kell odafigyelned a munkahelyeden

Minden idők legnagyobb egészség titka

2019-11-10

Minden idők legnagyobb egészség titka

A cayenne borsot gyógynövénykutatók és sok természetgyógyász a gyógynövények királya címmel illeti. Hatásai olyan sokrétűek, hogy az ember el sem hiszi, hogy egyetlen gyógynövény ennyi mindenre képes lehet. Persze ez az információt nem verik túlságosan nagy dobra, ezért csak a kitartó igazságkeresőkhöz jut el

Csakraerősítő gyakorlatok

2019-10-25

Csakraerősítő gyakorlatok

A keleti hagyományok szerint minden embernek 7 fő csakrája van, melyek lehetővé teszik a tiszta életerő felszívódását. A következőkben bemutatjuk a legjobb csakraerősítő gyakorlatokat, amiket érdemes kipróbálnod

Mi az a böjt, és miért van szükség rá?

2019-10-17

Mi az a böjt, és miért van szükség rá?

A böjt nem csak valamiről való lemondást jelent, hanem az 5-7 napig tartó tejes étkez elhagyását, sok folyadék fogyasztással. A következőkben bemutatjuk a böjt kialakulását, illetve megismerheted a böjt pozitív hatásait a szervezetre

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
111 913
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 196 828
Közösség

Szótár

D-vitamin

A D-vitamin-hatású vegyületek szteroidszármazékok. Táplálkozás-élettani szempontból a D2-... Tovább

High protein diéta

Fehérjékben gazdag összetételű diéta. Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 121

Átlagos értékelés: 4.9