notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

vitalzone.hu
hirdetes

Remélhetőleg mindenki tisztában van vele, hogy a dohányzás milyen károsan hat az egészségi állapotra. Ugyanakkor a dohányzás és az edzés kapcsolata is kényes kérdés, mivel számos terembe járó bagózik is. A dohányzás hatását most egy kicsit más nézőpontból közelítsük meg: nézzük meg, hogy miképpen hat a szervezetre a cigizés abban az esetben, ha a tested rendszeres terhelésnek is ki van téve.

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

A dohányzás talán legrosszabb hatása az edzésre, hogy csökkenti az oxigénszállítás hatékonyságát: egészen pontosan az oxigén koncentrációt rontja a vérben. Az oxigént a vérben a hemoglobin szállítja, és minden hemoglobin négy oxigén molekulát tud szállítani. A dohányzás során ezek a kötőhelyek telítődnek a füst miatt, mivel az égés során létrejött gázok telepszenek meg rajtuk.

 

A dohányzás tehát közvetlenül hat a vérben keringő oxigén mennyiségre. Hiába növeljük a légvételek számát a terhelés alatt, a vér akkor is kevesebb oxigént lesz képes majd szállítani. Ez elsősorban állóképességi munkánál lehet érdekes, de közvetve azért ronthatja a súlyzós edzést, mert a pihenőidők alatt a keringés nem tud annyira hatékonyan megbirkózni azzal, hogy elegendő oxigént szállítson az izmokhoz.

hirdetes

 

Ennek következtében a dohányosok gyorsabban és könnyebben savasodnak be - egészen egyszerűen mert kisebb az oxigén a vérben! Gondolj csak bele: ha nincs annyi oxigén, akkor hiába keringgeti a szív veszettül a vért, az izmokban akkor is oxigénhiány lép majd fel. Ennek oka pedig a laktát felszaporodás, és minden ami ezzel jár.

 

Ebből a fentiből következik, hogy a dohányzás rontja a teljesítményt azáltal, hogy kvázi fáradékonyabbá tesz. A csökkent oxigénszint kihat a test energia körforgására, az egész anyagcserére.

hirdetes

 

A másik negatívum a sport szempontjából a dohányzás érszűkítő hatása. Bizony, emiatt az izmok kevésbé fognak felpumpálódni, mivel a hajszálerek nem nyílnak ki annyira, ahogyan azt kellene tenniük! Éppen ellenkezőleg hat, mint a jó öreg NO fokozók. Az erek mivel eleve szűkebbek, emiatt a bemelegítésnek is hosszabbnak kellene lennie, mivel egyes területek keringése gyengébb!

 

Egy másik a pszichés és addiktológiai hatás, ami miatt a dohányzás megnehezíti az edzést, az nem más mint maga a nikotin. A nikotin egy stimuláns, ami emeli a szívverést, és a vérnyomást is. Igazából a szervezet annyira hozzászokik ehhez, hogy alapból a stimuláns nélkül nehezebben fogja a szervezet a "nyugalmi" szintről a "terhelési" szintre kapcsolni a szerveket. Emiatt is indokolt lehet - amit egy bekezdéssel fentebb írtunk -, hogy a dohányosok bemelegítése hosszabb kellene legyen.

 

Szerző: Nagy Sándor - Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
294 414
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 418 801
Közösség

Szótár

Fehérje

  A fehérjék az aminosavak különböző kombinációi. A fehérje nem energiaforrás, hanem... Tovább

B5-vitamin

B5-vitamin   Pantoténsav. A β-alanin 1,3-dihidroxi-2,2-dimetilvajsavval acilezett... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 121

Átlagos értékelés: 4.9