notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A 8 legjobb diéta fogyáshoz- íme a leghatékonyabb diétás módszerek gyors fogyáshoz

hirdetes

A 8 legjobb diétás módszer hatékony fogyáshoz

VN
A leghatékonyabb diéták

2. Növényi alapú diéták

A növényi alapú diéták szintén segíthetnek a fogyásban. A legnépszerűbb változatok a vegetarianizmus és a veganizmus, amelyek etikai, környezetvédelmi okokból a húsokat, vagy épp minden állati származékot kizárnak az étrendből. Léteznek „lazább” növényi alapú diéták is, amelyek a növényi termékek mellett állati származékok fogyasztását is engedik, de csak mértéktartással – ilyen például a flexitáriánus diéta.

A vegetarianizmusnak több formája van, de többségük minden húst kizár, beleértve a halakat is. Egyes vegetáriánusok a tejtermékekre illetve a tojásokra is nemet mondanak.

A veganizmus a legszigorúbb változat, ami minden állati származékú terméket tilt, tehát a tejet, a zselatint, a mézet, a savót és számos egyebet is (illetve persze mindent, ami ezek felhasználásával készül).

A flexitáriánus diétának nincsenek olyan sziklába vésett szabályai, mint az előző kettőnek, ugyanis inkább egy életmódot fogalmaz meg, mint egy konkrét étrendet. Lényege, hogy az ember főleg gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket és teljes kiőrlésű gabonákat fogyasszon, de korlátozott mennyiségben a fehérjéknek és az állati származékoknak (hús, tej, tojás, stb.) is helyet ad, ami miatt nagyon népszerű.

A növényi alapú diéták többsége olyan élelmiszercsoportokat zár ki, amelyek tele vannak kalóriákkal, ezért.

Mennyit lehet fogyni vele

A kutatások szerint a növényi alapú diéták a fogyás hatékony módszerei  lehetnek.

Egy 12 tanulmányt elemző vizsgálat, ami összesen 1151 résztvevő eredményeit összegezte, rávilágított, hogy a növényi alapú diétákat alkalmazók átlagosan 2kg-mal több súlytól szabadultak meg, mint azok, akik állati származékokat is fogyasztottak.

hirdetes

A növényi alapú diéták valószínűleg azért segítenek a fogyásban, mert sok rostot (ami segít tovább jóllakott maradni), illetve kevés kalóriákban gazdag zsírt tartalmaznak.

Egyéb előnyök

A növényi alapú diétákról számos más előnyt is megállapítottak, például hogy csökkenthetik a krónikus betegségek (szívbetegség, a rák különböző fajtái, cukorbetegség) kialakulásának veszélyét.

Lehetséges hátrányok

Habár a növényi alapú étrendet általánosságban egészségesnek tekinthetjük, egyes fajtái olyan fontos tápanyagoktól vonják meg a szervezetet, amelyek főleg állati származékokban találhatók meg. Ilyen a vas, a B12-vitamin, a D-vitamin, a kalcium, a cink és az omega-3 zsírsavak is. A flexitáriánus módszer, vagy az étrend-kiegészítők segíthetnek pótolni ezeket

3. Szénhidrátcsökkentett diéták

A szénhidrátcsökkentett, vagy alacsony szénhidráttartalmú diéták szintén népszerűek a fogyni vágyók köreiben. Ide soroljuk az Atkins-diétát, a ketogén (keto) diétát, illetve az alacsony szénhidráttartalmú, zsírokban gazdag (LCHF) diétát is.

hirdetes

A különböző változatok más és más mértékben korlátozzák a szénhidrátok bevitelét. A ketogén diéta például nagyon szigorú ilyen téren, és csupán a kalóriák 10%-át írja elő szénhidrátként bevinni, míg mások 30%-it engednek.

A szénhidrátcsökkentett diéták a fehérje és a zsírok javára korlátozzák a szénhidrát bevitelét.

Általában több fehérjét tartalmaznak, mint az alacsony zsírtartalmú diéták, ami fontos, ugyanis a fehérjék segíthetnek kordában tartani az éhséget, serkenteni az anyagcserédet, és megőrizni izomtömegedet.

Az olyan szigorú étrendek esetén, mint amilyen a ketogén diéta is, a test idővel elkezdi saját zsírsavait felhasználni a szénhidrátok helyett, hogy ketonokat állíthasson elő – ez az úgynevezett ketózis folyamata.

Mennyit lehet fogyni vele?

Számos kutatás eredménye is arra enged következtetni, hogy a szénhidrátcsökkentett diéták segíthetnek a fogyásban, és akár még a hagyományos, alacsony zsírtartalmú étrendeknél is hatékonyabbak lehetnek ilyen téren .

Egy 53 tanulmányt vizsgáló értékelés , ami 68 128 résztvevő eredményeit összesítette, kiderült, hogy az alacsony szénhidráttartalmú diéták lényegesen több súlyt segítenek leadni, mint a zsírokat korlátozó alternatívák.

Úgy tűnik továbbá, hogy a szénhidrátcsökkentett diéták a káros hasi zsírok felszámlálására is hatékonyak lehetnek.

Egyéb előnyök

A kutatások szerint az alacsony szénhidráttartalmú étrendek enyhíthetik a szívbetegség rizikófaktorait például a magas koleszterinszintet, és a magas vérnyomást. Javíthatják továbbá az inzulin- és a vércukorszintet is azoknál, akik 2-es típusú cukorbetegséggel élnek.

Lehetséges hátrányok

A szénhidrátcsökkentett étrend bizonyos esetekben megnövelheti a szervezet LDL (rossz) koleszterinszintjét. A fokozottan szigorú változatokat nehéz lehet követni, és egyes embereknél emésztési panaszokat is okozhatnak.

Ritka esetben a szigorúan szénhidrátcsökkentett diéták ketoacidózishoz vezethetnek, ami akár egy halálos anyagcsere-probléma is lehet, ha nem kezelik időben.
 

Kérlek lapozz a következő oldalra, mert a diétás módszerek bemutatását ott folytatjuk!

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában


Szótár

Enzim

A szervezet által előállított, fehérje természetű anyagok, amelyeknek fő feladata a... Tovább

Finn szauna

  Alapvető jellemzője a magas hőmérséklet, 80 Celsius fok, alacsony páratartalommal... Tovább

Tovább a lexikonra
alakformálás diéta egészséges táplálkozás éhezés élelmiszer életmód elhízás étrend fogyás fogyókúra gyümölcs kalóriabevitel recept táplálkozás túlsúly