notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Diétánál nagyon fontos a konyhai mérleg használata!

hirdetes

Diétánál nagyon fontos a mérleg használata,na nem a szobamérleg,hanem a konyhai mérlegé!

vitalzone.hu

Az emberi test számára szükséges energiát a táplálékok, fehérjék, zsírok, és szénhidrátok emésztése adja. A legtöbb energiát a zsírok adják 9,3 kcal/g energiával, a fehérjékből és szénhidrátokból pedig 4,1 kcal energiát nyerünk grammonként.

Diéta, konyhai mérleg

Milyen szempontok alapján kell megállapítani a napi kalóriaszükségletet?

1. Munkavégzés jellege:


A napi energiaigény meghatározásánál fontos szerepet kap, hogy milyen munkát végzünk. Irodai, szellemi munka éget a legkevesebb energiát, viszont ha jellemzően állunk vagy sokat jövünk-megyünk, akkor nő a kalóriaigény. Az élsportolói lét kalória felhasználása például a legmagasabb.


2. Fittség


Nem mindegy, hogy rendszeresen edzünk-e, illetve hogy milyen a testösszetételünk, mekkora az izomzatunk. Az izomszövetünk jóval több kalóriát használ el, ezért ne féljünk, ha kicsit izmosabbak leszünk.


3. Egészségi állapot


Egyes betegségek, szükségletek befolyásolják a kalória felhasználást és az alapanyagcserét. Pajzsmirigy-alulműködés esetén csökken az alapanyagcsere, míg pajzsmirigy-túlműködés esetén gyorsul, tehát magasabb a kalóriafelhasználás és általában a fogyás az egyik mellékhatása.

Nagyon fontos, hogy jól számoljunk‼

Sokan elfelejtik a gyümölcsöket, italokat egy-egy falat nasit számolni a napi bevitelbe. Sajnos még a gyógyszerekben is sokszor fordul elő cukor, pláne a szirupos változatokban. Ezek figyelmen kívül hagyása már téves eredményt fog mutatni. A túl alacsony kalóriabevitelel, a fogyni vágyók gyakran alacsony csak 900-1000-1200 kalóriát vesznek magukhoz. Ez bőven az alapanyagcsere alatti mennyiség, így a szervezet egyrészt tartalékoló üzemmódba kapcsol, másrészt az éhezés miatt falási rohamokkal reagál! Mivel ez hosszabb távon nem tartható az éhezés miatt, könnyen alakul ki jojó effektus, így búcsút inthetünk a tartós eredménynek.

hirdetes


Nem megfelelő makrotápanyag összetétel: Ha ezzel a módszerrel akarunk fogyni és csak a kalóriákat figyeljük, önmagában még nem leszünk sikeresek! Lehet, hogy kevesebbet fog mutatni a mérleg, de elveszítjük az izomzatunkat, mert a tápanyagarányokat nem figyeltük és nem veszünk magunkhoz elég fehérjét, ami segíti az izommegtartást‼ Továbbá hosszú távon sokszor előfordul, hogy felborul az anyagcsere, a túl alacsony kalóriabevitel és nem megfelelően összeállított étrend az ásványi anyagok és vitaminok hiányállapotát okozzák.


A szervezetünk energiát használ a fenntartásához. A testösszetételt az energiamérleg adja, vagyis ha több kalóriát fogyasztunk, mint amit felhasznál a szervezet, akkor raktározni fog, ha kevesebbet, akkor bontó folyamatokba kezd. Ha eddig 4500 kcal-t ettünk egy nap, akkor a legnagyobb butaság, ha holnaptól 1000 kalóriás diétába kezdünk. A legfontosabb szerepe a kalóriaszámolásnak akkor van, amikor elhatározzuk, hogy változtatni szeretnénk. Ekkor kell pontosan kiszámolni, mit és mennyit eszünk (nemcsak a kalóriát, hanem a makrotápanyagokat is). Ez az étkezési rend határozza meg ugyanis a jelenlegi állapotunkat, tehát ehhez képest kell csökkenteni/növelni a kalóriabevitelt céltól függően‼


Célhoz igazított makrotápanyagok: Ha izmosodni szeretnénk, szintén fontos, hogy meghatározzuk az eddig bevitt kalóriamennyiséget és a makrotápanyagok összetételét. Akárcsak fogyásnál, ez esetben is fontos az arányok megfelelő tartása. Ez esetben például a szénhidrátot és a fehérjét kell megnövelni, szemben a fogyással. Fogyókúrák esetén általánosságban igaz, hogy az alacsonyabb tápanyagbevitel mellett nem tudjuk pótolni a megfelelő vitamin és ásványi anyag mennyiséget. Ez okozza a diétánál fellépő fáradtságérzetet is, vagy a legyengült immunrendszer miatti gyakori betegségeket. A vitaminok nem adnak energiát a szervezetünknek, nem tartalmaznak kalóriát. Inkább katalizátorok és a szervezet optimális működéséhez, normál anyagcsere-folyamatokhoz kellenek.

hirdetes


A kalóriaszámolás módszerével könnyen fel tudod mérni a jelenlegi állapotodat, megismerheted az élelmiszerek összetevőit. De figyelj, hogy mindig minden, amit megeszel és megiszol, beleszámít a napi bevitelbe‼ A túl alacsony kalóriabevitel eredményeként számos hiánybetegség, de akár evészavar is kialakulhat. Nem kell éhezni ahhoz, hogy elérd a célod‼ Ha jól akarod csinálni, és szép feszes alakot szeretnél, akkor ne csak a kalóriákat számold, hanem a makrotápanyagok arányára és a megfelelő élelmiszerek kiválasztására, ételkészítési módokra is figyelj!
 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában


Szótár

Mediterrán diéta

Hosszú és békés, nyugodt életre vágysz? Szeretnél diétád során is változatosan enni? Nem... Tovább

Személyi edző

  Olyan szakirányú végzettséggel és ismerettel rendelkező sportszakember, aki egyénre... Tovább

Tovább a lexikonra
akaraterő alakformálás diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer étrend fogyás fogyókúra futás gyümölcs kalóriabevitel