notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mit kell tudni az izomlázról és a savasodásról

hirdetes

Izomláz, savasodás! Mit kell tudni róla és mit tehetünk ellene!

vitalzone.hu
hirdetes

Aki hirtelen sportolásba kezd, az gyorsan szembesülhet a savasodás okozta kellemetlenséggel, fájdalommal.

Mit kell tudni az izomlázról és a savasodásról

Mikor savasodunk?


Hosszan tartó erőltető mozgás közben jelentkező fájdalomkor (pl. lendületes futás, kondicionáló torna, stb), ahol erőteljesen használunk egy izmot, bizony az besavasodhat. Ezen belül különböző kialakulási okokat különböztetünk meg. Ha például fekvőtámasznál vagy felüléseknél alakul ki a helyi izomfájdalom, az lehet a szervezet védekező mechanizmusának következménye, amely arra irányul, hogy megvédje magát a sérüléstől. Ekkor ha jól koncentrál, akkor a fájdalmat túllépve új kapuk nyílnak meg az edzés területén. A profi sportolók a fejlődésük és a győzelem érdekében mindig átlépnek ezen a határon. Egy kitartó fájdalomtűrő edzés után másnap ilyen izomláz jelentkezik.


Ha viszont fájdalom az izom túlerőltetése után alakult ki (pl. teniszezőknél mellizom, fűrészizmok), akkor nagy valószínűsége, hogy az izomban mikrorepedések alakultak ki, és ekkor NEM SZABAD RÁDOLGOZNI! Ilyenkor célszerű pihenni, hiszen kb 1-2 nap az izom regenerálódása, ami után erősebb lesz. Pont ezt használják ki a testépítők is a növekedés eléréséhez. Ők hétről hétre a mikrorepedések kialakulását érik el.

hirdetes


Savasodás kialakulhat futás és például zumba, azaz a nagyon magas pulzus mellett, az izomanyagcsere elégtelenségéből adódóan. Az edzés során hidrogén-ion (H-) és széndioxid (C02) keletkezik, amelynek távozását a szervezet a légzésen keresztül biztosítja. Ha a sporttevékenység során átléptük az aerob küszöbünket, akkor már a szervezet nem tudja ellátni az izmok oxigén-szükségletét, és ekkor rövid időn belül elsavasodnak.


Mit tehetünk savasodás ellen?


Rendszeres edzéssel növelhetjük az edzettségi szintünket, amivel hozzászokik szervezetünk az adott mozgáshoz. Az ekkor bekövetkező izomláz nagy valószínűséggel a tejsav felhalmozódás miatt történt, így arra rá lehet dolgozni laza átmozgatással. Ez segít, hogy a szervezet helyreállítsa magát, és eltávolítsa a salakanyagokat. Rendes bemelegítéssel is megelőzhetjük az izomlázat, ugyanis ekkor fokozatosan megnövekedik az átfolyó vér mennyisége az izomban, biztosítva a megfelelő anyagcserét. A hirtelen, bemelegítés nélkül megkezdett izommunka során a szervezetnek esélye sincsen, hogy kiürítse a salakanyagokat, így tuti az elsavasodás.


A helyes táplálkozással is sokat segíthetünk magunkon. Figyeljünk a megfelelő táplálkozásra, jutassunk igazi tápanyagokat magunkba, és felejtsük el az „üres kalóriákat” (péksütemények). Helyes étkezés mellett izmaink erősödnek, kipihentnek érezzük magunkat. Így az edzések során a tápanyagdús vér „átmossa” szervezetünket, eljuttatva ezzel a sejtjeink számára az éltető oxigént, fontos tápanyagokat. Ügyeljünk a megfelelő ásványianyag-, és vitamin bevitelre, és fogyasszunk megfelelő mennyiségű fehérjét. Valamint igyunk legalább 2,5-4 liter tiszta vizet naponta.

 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ha téged is megőrjít az izomláz, segítünk, hogy mihamarabb eltűnjön!

2019-11-06

Ha téged is megőrjít az izomláz, segítünk, hogy mihamarabb eltűnjön!

Az izomláz érzését minden sportoló jól ismeri, ámbár nem tartozik a kedvenc érzésünk közé. Egy idő után kifejezetten őrjítő tud lenni, hogy minden nap sajog egy-egy testrészünk. Elmondjuk, mit kell tenned, hogy mihamarabb elmúljon

Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?

2019-10-24

Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?

Egy amerikai kutatócsoport vizsgálatainak eredménye szerint már csekély mértékű folsav-, B1-, B2-, B6-vitaminhiány is korlátozza az intenzíven sportolók teljesítő- és koncentrálóképességét, valamint az immunvédelem megfelelő működését.

Ismerd meg a vibrációs edzést

2019-10-22

Ismerd meg a vibrációs edzést

A vibrációs tréning során a vibráció egy adott frekvencián átterjed a testre, ahol egyedi izomstimulációt indukál. A test mélyizomzatát, elsősorban a gerinctaró izmokat stimulálva a vibrációs tréning bizonyítottan hatásos az izomsérülések rehabilitációjában és megelőzésében, az izomerő fokozásában, az izületi mozgékonyság fenntartásában és a zsírég

Betekintés az alternatív sérüléskezelések világába

2019-10-08

Betekintés az alternatív sérüléskezelések világába

Az utóbbi időben elkezdtem nyitni az alternatív sérüléskezelések világába. Gondolok itt a kinesiotape-re (ami nagyon trendi lett manapság), dynamic flossing-ra, illetve a köpölyözésre.

Lélegezzük ki a zsírt!

2019-10-04

Lélegezzük ki a zsírt!

Miközben a szálkás test és a kockás has lebeg a szemünk előtt, megszállottan keressük a leghatékonyabb zsírégető mozgásformákat, ételeket, tablettákat és trükköket. azonban, azt már kevesen tudjuk, hogyan is zajlik valójában a zsírvesztés folyamata.

Szabad sportolni, ha megfáztunk?

2019-09-23

Szabad sportolni, ha megfáztunk?

A rendszeres mozgásnak számos pozitív egészségügyi hatása van. Közülük az egyik az immunrendszer erősítése és a védelem a betegségekkel szemben. De mit tegyünk, ha már megfáztunk? Így is jót tesz a napi edzés, vagy inkább hagyjunk ki pár alkalmat?

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
157 436
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
157 436
Közösség

Szótár

Zsálya

Latin neve: Salvia officinalis   Eredete, élőhelye   A Földközi-tenger... Tovább

Kálium

A kálium a makroelemek közé tartozik és a három legfontosabb olyan ásványi anyag közé... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 1

Átlagos értékelés: 4.0

akaraterő alakformálás edzésmódok edzőterem egészség egészséges életmód