notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Milyen az ideális diéta?

Habzsolás és fogyás kettős vágya: milyen az ideális diéta?

vitalzone.hu
hirdetes

Habzsolás és fogyás kettős vágya

Ellenállhatatlan élvezet


Az evés több, mint szimpla tápanyagpótlás, egyszerre szükséglet és élvezet. S a legtöbb élvezeti cikkel ellentétben nem lehet leszokni az evésről. Bár elméletben a fogyás pofonegyszerű: több kalóriát kell leadni, mint felvenni, a gyakorlati tapasztalat azt mutatja, ez sokunknak mégsem sikerül. A modern ember már nem érzi, mikor éhes, mikor lakott jól. Evési szokásai függetlenedtek a testi szükségletektől, inkább a feszültségek, szorongások, külső ingerek irányítják. Nem csak azért eszünk, hogy csillapítsuk az éhségünket, hanem fontos örömforrás: léleknyugtató, ha szomorúak, magányosak vagy dühösek vagyunk, elengedhetetlen része az ünnepléseknek és a jó hangulatú társasági eseményeknek.


Mindezekből kitűnik, hogy számos irracionális tényező befolyásol egy olyan ösztönös és létfontosságú cselekvést, mint az evés, éppen ezért az ésszerű életmód és az étkezési tanácsok nem elegendőek a probléma megoldásához. Ennek ellenére gyakran esünk abba a hibába, hogy azt gondoljuk, tisztán racionális lények vagyunk, és hatalmunk van a világ dolgai vagy legalább a testünk felett. Elhisszük, hogy amit és amennyit eszünk, pusztán elhatározás kérdése, azonban a tudatos fogyási szándék ellen jóval erősebb tudattalan erők hatnak. Nehezen értjük meg, hogy egy viselkedés vagy szokás miért folytatódik, mikor ellentétes azzal, ahogyan viselkedni szeretnénk. Emiatt nagyon nyomorultnak, gyengének érezhetjük magunkat. Pedig a diéta sikertelenségei gyakran abból fakadnak, hogy racionális érvekkel próbáljuk egészséges táplálkozásra bírni önmagunkat, miközben az evési szokásokat inkább irracionális érzelmi tényezők szabályozzák.

hirdetes


Minden kúra vége


A mai korra jellemző szélsőséges irányok aláhúzzák a mai társadalom evéshez való végletes viszonyulását, amelynek a megoldása a normális étkezés megtalálása lenne. Minél több vágyálom megvalósulását reméljük az alacsonyabb testsúlytól, annál nehezebb valódi eredményt elérni. Így ahelyett, hogy belevágnánk egy újabb drága vagy egyoldalú diétába, először is tűzzünk ki magunk elé más célt. Legyen ez a normális, kiegyensúlyozott étkezés beillesztése az étrendünkbe. Természetesen ez borzalmas kilátásnak tűnik egy olyan ember számára, aki évek óta diétázik és meg van rémülve attól, hogy a diétázás abbahagyása elkerülhetetlenül hízáshoz vezet. Be kell látni azonban, hogy a diétázás egyszerűen nem működik: a legtöbb fogyni vágyónak csaknem biztosan nagyobb a testsúlya annál, mint amennyit szeretne, és nagyobb annál, mint amennyivel évekkel ezelőtt elkezdte az első diétát.

hirdetes


A diéta a lelki és testi folyamatokon keresztül is növeli a túlevés valószínűségét. A diétázóknál a nagy zabálások a szigorú diéták után kezdődnek. A tapasztalat az, hogy akik a diétázás és túlevés szokását rendszeres étrenddel helyettesítik, nem híznak, sőt fogynak is. Az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy valaki sikeresen normalizálja a testsúlyát az, ha teljesen felhagy a diétázással és áttér a rendszeres, kiegyensúlyozott étkezésre.


A normális testsúly elérésének és fenntartásának a másik módja pedig az evésről és a test alakjának fontosságáról alkotott lelki beállítódás megváltoztatása. Fontos megtalálni egy egészséges középutat, ahol a fogyás-hízás bűvköréből kikerülve eljutunk odáig, ahol a testsúlyunkkal és az alakunkkal kapcsolatos aggodalmak már nem uralják életünket, nem határozzák meg a viselkedésünket és közérzetünket.

 

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

2019-05-20

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

Mindannyiunk számára szükség van fehérjebevitelre, hogy egy kiegyensúlyozott étrend mellett egészségesek maradhassunk. Bizonyos okokból érdemes több fehérjét fogyasztanunk, köztük fogyás és izomnövelés során. Ugyanakkor azt is fontos meghatározni, hogy melyik a legjobb időpont a fehérje fogyasztására.

Szupergyors ketogén diéta: Útmutató kezdőknek

2019-05-16

Szupergyors ketogén diéta: Útmutató kezdőknek

Talán hallottál már a ketogén diétáról, talán még nem találkoztál vele, egy biztos: fogyni vágyók millióinak segített már hatékonyan és gyorsan lefaragni testúlyukból. Íme részletes útmutató kezdőknek.

Mit ehetünk az alacsony szénhidráttartalmú értend során?

2019-05-15

Mit ehetünk az alacsony szénhidráttartalmú értend során?

Az alacsony szénhidráttartalmú étrend korlátozza a szénhidrátbevitelt. A szénhidrát helyett fehérjét, egészséges zsírokat és rengeteg zöldséget kell fogyasztani. De pontosan mit ehetünk egy ilyen étrend alatt? Mutatjuk!

Miért rontjuk el a diétát?

2019-04-29

Miért rontjuk el a diétát?

Az összeállított étrendek papíron jól hangzanak, és egy darabig tarthatók is. Sokan azonban hamar feladják még mielőtt bármilyen eredményt látnának. Hogyan lehetséges tartanunk magunkat a diétához? A kulcs egy rugalmas étrendben rejlik! Lássuk, ez mit jelent!

Ne csak a kalóriákra figyeljünk, a makrotápanyagok megfelelő összeállításában rejlik a siker kulcsa!

2019-04-16

Ne csak a kalóriákra figyeljünk, a makrotápanyagok megfelelő...

A csodadiéták és a kalóriák bűvöletében hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni a makrotápanyagokat, az csak a gyúrósoknak való jeligével.

5 dolog, amit tudnod kell az időszakos diétákról

2019-04-15

5 dolog, amit tudnod kell az időszakos diétákról

Fogyókúra vagy életmódváltás? -10 kiló 15 nap alatt? Hogyan lehetséges ez, és mik a hátulütői? Íme 5 dolog, amit tudnod kell a szuper hatékony, sokat ígérő, extra gyors fogyást garantáló diétákról.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
154 775
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 780 327
Közösség

Szótár

Mangán

A mangán olyan ásványi anyag, amely sok enzim működésének beindításához és... Tovább

Energia egyensúly

Az engergia egyensúly az energia felvételből és az energia leadásából áll. Az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 121

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás étrend fitness fogyás fogyókúra gyümölcs kalóriabevitel