notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A fitnesz és az alvás kapcsolata

hirdetes

A fitnesz és az alvás kapcsolata

Sz.F.

Az alvás nélkülözhetetlen a szervezet regenerációjához. Habár lefekvés után a test bizonyos rendszerei „pihenő módba” kapcsolnak, mások éppen ilyenkor aktiválódnak, ezért nincs olyan nagy különbség az ébrenlét és az alvás között, mint ahogy azt sokan gondolják.

A fitnesz és az alvás kapcsolata

De mi is történik az ember agyában alvás közben? Habár e szervünk és az alvás kapcsolata még mindig javarészt feltérképezetlen, annyit biztosan tudunk, hogy az éjszakai pihenés során az agy gőzerővel dolgozik a szellemi kapcsolatok karbantartásán és helyreállításán. Ennek köszönhető, hogy ébredés után sokkal jobban fog az ember agya, könnyebben idézzük fel az emlékeket, gyorsabban jegyzünk meg dolgokat és hamarabb reagálunk váratlan helyzetekben.

Alvás közben a test egyéb izmainak „működése” is megváltozik – ilyenkor az önkéntes mozgás és izomműködés átmenetileg „kikapcsolnak”, és helyettük nem önkéntes mozdulatok jelennek meg. Az izomépítés és helyreállítás jó része ilyenkor történik, mert a szervezet az ilyen „inaktív” időszakok alatt több energiát fordíthat a sejtek javítgatására. Egyszerűbben megfogalmazva: ilyenkor múlik el az edzés fájdalmainak nagy része, és ilyenkor nőnek és erősödnek meg tőle az izmok is. Mindezen belső tevékenység annyi energiát igényel a szervezettől, hogy az ébrenléti és alvással töltött órák között csupán nagyjából 50 kalóriányi a különbség (ha 8 munkaórát és 8 átaludt órát hasonlítunk össze).

hirdetes
hirdetes

A probléma az alvással

Meglepő módon amilyen nagy szüksége van a szervezetnek a rendszeres alvásra, sokaknak éppen olyan nehéz feladat minden este nyugodtan elaludniuk. Amikor az ember ébren van, az agya aktív, ezt az aktivitást pedig nem egyszerű átvezetni egy másik feladatba, amit az agy alvás során végez. Néha az egész testet is nehéz „leállítani”. Azok az izmok, amelyek hozzá vannak szokva az edzéshez nehezebben kapcsolnak ki. Mindezen tényezők megnehezíthetik az alvást, és sokkal több erőfeszítést követelnek meg a szervezettől. Ez az erőfeszítés pedig – ironikus módon – tovább nehezíti az elalvást. Hogyan aludhatunk el könnyebben? A következő oldalon elmondom! 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
6 341
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
715 553

Szótár

Alapanyagcsere

Az alapanyagcsere azt a legkisebb energia felhasználást jelenti, ami fenntartja az... Tovább

BMI

Az, hogy valaki túlsúlyos vagy elhízott, a BMI (body mass index vagy testtömeg-index)... Tovább

Tovább a lexikonra
alvás