notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Fogyókúrás, diétás tévhitek

Diéták és tévhitek

Berecz Éva
hirdetes

Az internet világában rengeteg diétával találkozhatunk, szélsőséges és kevésbé megterhelő ajánlásokkal is. A bőség zavarában nehéz eldöntenünk, melyik a hiteles, megbízható, és melyik fog inkább használni, mint ártani. Mint az élet több területén, itt is fontosnak tartom a fokozatosság elvét és a minőséget. Ha egy diéta nem tilt, a változatosságot, a bizonyítottan egészséges alapanyagokat és mellé a testmozgást ajánlja, valószínűleg hihetünk neki.

Tévhitek a fogyókúrával és a diétával kapcsolatban

 

A glikémiás index – a diéták alapja?


Az élelmiszerek nagy része különböző fajtájú cukrot tartalmaz, melyet a szervezetünk minden esetben glükózzá alakít, különböző gyorsasággal. Az a sebesség, amivel egy étel képes a vércukorszintet megemelni, az a glikémiás reakció. A glikémiás index azt fejezi ki, hogy az adott szénhidráttartalmú ételnek a glukózhoz képest milyen a vércukoremelő hatása. A 70-nél nagyobb érték magasnak, az 56-69 közepesnek, míg az 55 vagy kisebb érték alacsonynak számít. De miért is lehet a magas glikémiás indexű étel tartós fogyasztása káros az egészségre? Mert ezen szénhidrátok bekerülvén a véráramba drámai vércukorszint-emelkedést idéznek elő, ami a szervezetben hirtelen inzulin kibocsátást eredményez. A glükóz kikerül a véráramból, ezzel együtt az energiaszint igen alacsonyra csökken, így újra éhesek leszünk (Fodor,2008). Ezáltal valószínűleg újra enni is fogunk, így újabb felesleges kalóriamennyiséget viszünk be szervezetünkbe.


Koleszterinszint


Úgy gondolom, a diéták kapcsán érdemes említést tenni a koleszterinszintről is, hiszen a médiában lépten-nyomon találkozhatunk ezzel a kifejezéssel. Azonban kevesen tudják, valójában mit is jelent és miért fontos figyelni rá. A koleszterin nélkülözhetetlen alkotóeleme a sejtmembránoknak, előanyaga a D-vitaminnak, epesavnak és számos hormonnak, szintézise a májban történik. Naponta 1000 mg-ot állít elő belőle szervezetünk. Külső forrásai az állati eredetű táplálékok – ebből naponta 500-600 mg koleszterint fogyasztunk –, melynek fele fel is szívódik, gátolva ezzel a szervezet koleszterin- előállítását. A növényi eredetű táplálékok nem tartalmaznak koleszterint. Két fajtája van: a veszélyeztető LDL és a védő HDL. Az előbbi (Low Density Lipoprotein) felelős a koleszterin szállításáért és leadásáért az érfalban. Ez azért káros, mert ott romlani fog a véráramlás és kevesebb oxigén jut a szívizomba, növelve ezáltal a szívinfarktus kockázatát. A HDL (High Density Lipoprotein) az érfalban lerakódott koleszterint szállítja a májba, védve ezzel az érfalak épségét (Rigó és munkatársai, 1999). Az Omega-3 zsírsavakat tartalmazó ételek (mangalicahús, halfélék) és a növényi eredetű táplálékok fogyasztása kifejezetten ajánlott a magas koleszterintszinttel rendelkező egyének számára.

hirdetes


hirdetes
A WHO a napi rostfogyasztás értékét min. 27 és max. 40 g közé tette, melyben a vízben oldhatatlan – gyümölcsök, zöldségek héja – és vízoldékony – zab, bab, sárgarépa – rostok egyaránt szerepelnek. A vízben oldható rostok csökkentik a koleszterin-szintet, mert vizet kötnek meg, ezáltal a bélben a gyomorba jutott táplálékkal együtt szigetet képeznek, epesavakat megkötve megszakítják a koleszterin enterohepaticus körforgását, így kevesebb koleszterin szívódik fel (Pados-Radomics, 1995). Jenkins és munkatársai a diétához adott pektinnel 15-25 %-os koleszterin-, illetve LDL-koleszterinszint-csökkenést értek el (Romics és munkatársai, 1993).

 

Szerző: Berecz Éva, KELLYS FITNESS ÉS SQUASH CLUB

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Az öt leghülyébb diéta és a ráadás

2019-09-06

Az öt leghülyébb diéta és a ráadás

Az ember, különösen, ha nőből van, régóta keresi a megoldást arra, miképpen lehetne könnyen, gyorsan vékonyabb. A könnyed fogyás Szent Grálja az energia megmaradás törvényébe zárva, továbbra is várat magára. Nincs sárgaköves út, akad helyette jó néhány furcsábbnál furcsább útleágazás.

5:2 - íme egy újabb csodadiéta, ami minden másra is jó

2019-09-06

5:2 - íme egy újabb csodadiéta, ami minden másra is jó

Egy olyan diéta hódít, amitől nem csak fogyni lehet, de az egész életet átformálni. Pedig az 5:2 mozgalom egy szimpla böjtnek indult.

Habzsolás és fogyás kettős vágya: milyen az ideális diéta?

2019-08-13

Habzsolás és fogyás kettős vágya: milyen az ideális diéta?

Fogyókúráink sikertelenségei gyakran abból fakadnak, hogy racionális érvekkel próbáljuk egészséges táplálkozásra bírni önmagunkat, miközben az evési szokásokat inkább irracionális érzelmi tényezők szabályozzák.

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

2019-05-20

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

Mindannyiunk számára szükség van fehérjebevitelre, hogy egy kiegyensúlyozott étrend mellett egészségesek maradhassunk. Bizonyos okokból érdemes több fehérjét fogyasztanunk, köztük fogyás és izomnövelés során. Ugyanakkor azt is fontos meghatározni, hogy melyik a legjobb időpont a fehérje fogyasztására.

Szupergyors ketogén diéta: Útmutató kezdőknek

2019-05-16

Szupergyors ketogén diéta: Útmutató kezdőknek

Talán hallottál már a ketogén diétáról, talán még nem találkoztál vele, egy biztos: fogyni vágyók millióinak segített már hatékonyan és gyorsan lefaragni testúlyukból. Íme részletes útmutató kezdőknek.

Mit ehetünk az alacsony szénhidráttartalmú értend során?

2019-05-15

Mit ehetünk az alacsony szénhidráttartalmú értend során?

Az alacsony szénhidráttartalmú étrend korlátozza a szénhidrátbevitelt. A szénhidrát helyett fehérjét, egészséges zsírokat és rengeteg zöldséget kell fogyasztani. De pontosan mit ehetünk egy ilyen étrend alatt? Mutatjuk!

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
88 675
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 910 410
Közösség

Szótár

Viscerális zsír

A hason belül lévô zsírszövet-mennyiség. Tovább

Energia egyensúly

Az engergia egyensúly az energia felvételből és az energia leadásából áll. Az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 204

Átlagos értékelés: 5.0