notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Fogyókúrás, diétás tévhitek

hirdetes

Diéták és tévhitek

Berecz Éva
Tévhitek a fogyókúrával és a diétával kapcsolatban

Testsúlycsökkentő étrend


Ha valamiért folyamatosan szaladnak fel ránk a kilók, érdemes akár egy napig is figyelni, mennyi kalóriát tartalmaznak az aznap elfogyasztott élelmiszerek, italok és táplálék-kiegészítők. Meg fogunk lepődni, mennyivel több energiát viszünk be szervezetünkbe az ajánlottnál. Persze figyelembe kell venni az egyéni tényezőket, a mozgást és a munkavégzés fajtáját is. Egy magyarországi ajánlás szerint az átlagos felnőtt testsúlycsökkentő étrendjének– megfelelő mozgás mellett – ajánlott napi energiabeviteli mennyisége 1200–1800 kcal.  Dolgozatom mellékletében feltüntettem Pados és Ramodics (Pados-Radomics, 1995) szerzőpáros által kidolgozott hosszú távú lipidszint- és testsúlycsökkentő energiaszegény étrendjét, melyet még mindig időszerűnek és hasznosnak véltem. Könyvükben azt írják, hogy bármilyen diéta során szervezetünk a zsírt őrzi legtovább, így elengedhetetlen a mozgás beépítése életmódunkba, ha fogyni szeretnénk, hiszen az igazi fogyás az, ha a zsírt elhasználjuk, izomzatunk pedig megmarad. Újabb kutatások szerint az izomerősítéssel hatékonyabban tudunk zsírt égetni, mint az úszással vagy futással.

hirdetes


Tévhitek a hízással kapcsolatban (Fodor, 2008)

  • A kövérség mindenképp káros: a Journal of the American Medical Association-ben megjelent kutatás alapján az enyhe túlsúllyal rendelkező emberek halálozási aránya alacsonyabb volt sovány illetve elhízott társaikénál (Ebbeling és munkatársai, 2005).
  • Zsírból zsír lesz: szénhidrátból nagyobb arányból keletkezik zsír szervezetünkben.
  • A sportolás fogyaszt: legalább heti 4-szer 60 perc sportolás kell a tartós fogyáshoz.
  • Az anyagcsere túl lassú: az anyagcsere hízás esetén felgyorsul, a szövetraktározáshoz több energiára van szüksége szervezetünknek.
  • hirdetes
  • A zsír megbetegít: a zsírban oldódó vitaminok miatt is szüksége van szervezetünknek zsírokra.


Böjtölés


A meghatározott idejű vagy meghatározott időközönként alkalmazott folyamatot böjtölésnek nevezzük. Lehet vallási, egészségügyi, egyéni vagy orvosi megfontolásból végzett. Érdemes előtte szakember véleményét kikérdezni.
Böjtölés során a máj kiválasztja és elkezdi lebontani a méreganyagokat, a belek felszabadulnak, a lerakódott plank távozik a szervezetből, ezután fogyás is beindul Kellemetlen velejárói: rosszullét, fejfájás, szédülés, izzadás, sötét vizelet, lepedékes nyelv, korábbi betegségek fellobbanása, éhségérzet (Berente, 2007).

Szerző: Berecz Éva, KELLYS FITNESS ÉS SQUASH CLUB

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes


Szótár

Mediterrán diéta

Hosszú és békés, nyugodt életre vágysz? Szeretnél diétád során is változatosan enni? Nem... Tovább

Boróka (Közönséges)

Latin neve: Juniperus communis   Eredete, élőhelye   Észak-Amerikában és... Tovább

Tovább a lexikonra