notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Banánhéjtea készítése

Miért és hogyan érdemes banánhéjteát készíteni?

Sz.F.
hirdetes

Sokan – érthető módon – általában azonnal a kukába hajítják a banánhéjakat, miután végeztek a gyümölccsel, míg néhányaknál a komposztban köt ki. De gondoltad volna, hogy a banán héjából is teát lehet készíteni, és hogy a szemétbe dobni azt elképesztő pazarlásnak számít? Bizony, a banánnak nem csak a „fogyasztható” részében, hanem a (szintén fogyasztható) héjában is rengeteg tápanyag rejtőzik. Néhány országban, például Indiában erről már régóta tudnak.

Miért és hogyan érdemes banánhéjteát készíteni?

A banánhéj keserűbb és kevésbé „harapható”, mint a belső rész, ezért nem érdemes önmagában fogyasztani. Szerencsére azonban minden benne található tápanyaghoz hozzájuthatsz, és sokkal emészthetőbbé is teheted a banán héját. Például főzheted vagy sütheted őket 10 percig (így már magukban is sokkal élvezhetőbbé válnak), vagy – és ez talán a legjobb módszer – teát is készíthetsz belőlük. Mielőtt azonban felfedeznénk a banánhéjtea-készítés rejtelmeit, nézzük meg, hogy egyáltalán miért is vetemedne valaki erre!

 

A banánhéjtea csökkenti a koleszterinszintet és óvja a szív egészségét

 

A banánhéjakról kimutatták, hogy mind oldódó, mind pedig nem oldódó rosttartalmuknak köszönhetően segítenek a koleszterinszint visszafogásában. Külön érdekesség, hogy ezekből igazából több van a banán héjában, mint magában a banánban. Az alacsonyabb koleszterinszint csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélyét. Akárcsak a banánok, a héjuk is tele van káliummal, ami a szervezet folyadék- és elektrolitszintjét segít kiegyensúlyozni, továbbá szabályozza a szívverést és véd a szívbetegség ellen.

 

A banánhéjtea javítja a közérzetet és enyhíti a depressziót

 

A banánhéjakban triptofán nevű aminosav is jelen van, ami segít a jó közérzetért felelős hormonok (szerotonin és dopamin) mennyiségében növelésében. Ezek a hormonok nem csupán a jókedvet fokozzák, de segítik a stresszhormonok számának szabályozását is. Egy tajvani tanulmányban bemutatták, hogy a banánhéjkivonat képes volt a depresszió tüneteinek enyhítésében az önkéntes résztvevőknél, míg egy másik kutatás rávilágított, hogy napi két banánhéj elfogyasztásával (három napon keresztül) mind a depresszió csillapításához, mind pedig a vér szerotonintartalmának fokozásához hozzájárulhatunk. A következő oldalon folytatom, lapozz egyet és tudd meg, hogyan készíthetsz banánhéjteát! 

hirdetes

 

Miért és hogyan érdemes banánhéjteát készíteni?

A banánhéjtea javítják az alvás minőségét

 

A banánhéjtea több okból is jobb alvást garantál. Mint azt már fentebb említettük, a héjakban triptofán található, ami többek között felelős az étkezés utáni álmosságért (ha például az ember pulykát fogyaszt, ami szintén triptofánt tartalmaz). Ez az aminosav fokozza a szerotoninszintet, ami pedig jobb minőségű alváshoz vezet. A banánok minden része (a héja és maga a banán) nagy mennyiségű káliumot és magnéziumot tartalmaz – két olyan elemet, amik segítik az alvást. Ha nehezen szenderülsz álomba éjszakánként, akkor meglehet, hogy szervezetnek több magnéziumra van szüksége.

 

A banánhéjtea segít a fogyásban

 

Mint azt már korábban említettük, a banánok héjában rengeteg rost (oldható és nem oldható) található. Ezek a rostok lassítják az emésztés folyamatát és segítenek, hogy az ember kevesebbel is jól tudjon lakni. Ez azt jelenti, hogy étkezés közben kevesebbel is beéred majd, ha banánhéjteát iszol mellé, ráadásul két étkezés között sem vetemedsz majd nassolásra. A banán héja továbbá a napi szükséges káliummennyiség 40%-át tartalmazza, ami a fentebb említett előnyökön kívül elengedhetetlen a megfelelő anyagcseréhez. Ha pedig az ember anyagcseréje jól működik, akkor a szervezet több kalóriát dolgoz fel.  

hirdetes

 

A banánhéjtea növelik a rák elleni védelmet

 

A banánhéjakban található összetevők segítenek a rák, a mutációk és a sejtkárosodás elleni védelemben. Emellett rengeteg fitovegyületet tartalmaznak, amik antioxidáns hatásuknak köszönhetően a rák elleni küzdelemben is szerepet játszanak. A következő oldalon elmondom, hogyan készíthetsz banánhéjteát!

 

Miért és hogyan érdemes banánhéjteát készíteni?

Most, hogy tudod miért nem érdemes kidobni a banánhéjakat, lássuk, hogy hogyan is hasznosíthatod a bennük rejlő tápanyagokat banánhéjtea formájában! Először is nagyon érett banánok héjára lesz szükséged – minél érettebbek, annál jobb. Az érettebb héjak vékonyabbak és édesebbek, ami a gyümölcsökből (például a banánból) kiváló etilén hormonnak köszönhető.

 

A teához egy éppen most elfogyasztott banán héját, vagy akár az egész gyümölcsöt (héjával együtt) is felhasználhatod. Ha az egész gyümölcsöt választod, akkor előbb mindenképpen vágd le mindkét végét. Ha ez megvan, akkor helyezd a héjas banánt (vagy csak a héját) egy előre felforralt edény vízbe 10 percre. Fogj egy tésztaszűrőt és szűrd át a banános vizet egy bögrébe, hogy lehűlhessen (amíg ihatóvá nem válik). Egy kevés fahéjjal nem csak finomabbá teheted teádat, de a fahéjban található tápanyagokból is felvehetsz egy csipetnyit!

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Mi van a kosaradban Piroska?

2019-06-20

Mi van a kosaradban Piroska?

Szeretem megfigyelni az embereket, ki mit tesz a kosarába, a hozzá járó fizikumot, és kedélyállapotot is. Komolyan még mindig nem értem...

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

2019-06-17

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

A spenót vagy paraj (Spinacia oleracea) a disznóparéjfélék (Amaranthaceae) (korábban: libatopfélék) családjába tartozó, világszerte elterjedt kultúrnövény. Közép- és Délnyugat-Ázsiában őshonos. Ismert nevei még: spinót, spenát, spinát, spinác, barátparéj.

Énidő nem is tudod milyen fontos

2019-06-17

Énidő nem is tudod milyen fontos

Fontos, hogy legyen mindenkinek önmagára szentelt minőségi ideje, amit például önfejlesztésre szán, vagy csak pihen, meditál.

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

2019-06-17

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

A belső szervek között lerakódó zsírt nevezzük zsigeri vagy más néven viszcerális zsírnak. Mivel a belső szervek közelében található ezért felszaporodása különösen megnöveli bizonyos betegségek kockázatát.

A zeller jótékony hatása

2019-06-17

A zeller jótékony hatása

A szárzellernek többféle neve is van, mint pl.: angol zeller, rúdzeller vagy halványító zeller. A szárzellernek nagyon zsengék és ropogósak a szárai.

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

2019-06-17

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

A szakértők által meghatározott ajánlás szerint a napi fehérjebevitel a 18 év feletti nőknél minimum 46 gramm, míg a 18 év feletti férfiaknál minimum 56 gramm (sportolóknál ez az érték háromszor-négyszer nagyobb is lehet).

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
247 332
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 371 719
Közösség

Szótár

Kamilla

Latin neve: Matricaria recutita   Népi elnevezései: orvosi székfű, pipitér, pipiske,... Tovább

Izomláz

Az izomláz kemény fizikai munka után jelentkező izomgyulladás, ami a legtöbb esetben 2-3... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 195

Átlagos értékelés: 5.0