A tej egészséges vagy káros?

A tej egészséges vagy káros?

Gyuris Lilla

Számomra a reggeli egyik meghatározó része a tej, azonban felhívták rá a figyelmem, a tej lehet, hogy nem is olyan egészséges, mintahogyan azt mindenki hiszi. Mindezt hiába hallottam, addig nem hittem el addig, amíg utána nem olvastam, mivel a mindennapi táplálékom egyik „főszereplője”.

A tej egészséges vagy káros?

Röviden a tejről

Évezredekkel ezelőtt az őseink étrendjében nem szerepelt a tej. Egy nagyobb népességnövekedésnek köszönhetően az élelmiszerhiány miatt egyre többen kezdték el fogyasztani, a mára már mindennapos fogyasztási cikknek számító állati eredetű italt. Azonban az őseink csak a szoptatás időszaka alatt rendelkeztek laktáz enzimmel (ez az enzim képes lebontani teljes egészében a tejcukrot), ez viszont felnőtt korban mindenkiben inaktiválódik.

 

Szakértők szerint, fontos, hogy naponta fogyasszunk tejet, mert a benne lévő vitaminok és értékes tápanyagok jó hatással vannak az agy működésére, a szellemi teljesítményre és mindezek mellett erősítik a csontozatot.
A vitaminok és tápanyagok, amik a tejben találhatóak: A- és D-vitamin, ami a csontok egészségében játszik fontos szerepet, B-vitamin, ezek közül kiemelt a B2 és B12 vitamin – növelik az energiaszintet, segítenek megőrizni a köröm és a haj egészségét. A tejben található tejfehérje, gyors fejlődést biztosít, a szénhidrátok biztosítják az ásványi anyagok, a kalcium és a magnézium gyorsabb felszívódását, a tejzsírnak és a kalciumnak pedig jelentős szerepe van a csontok fejlődésében.

 

A tej káros hatásai

Orvosok, kutatók és szakértők ezrei foglalkoznak a ténnyel, hogy a tej valójában káros-e vagy sem. A keresgélés során kiderült, hogy az emberi szervezetben, vagyis a bélrendszerben két baktérium található, egy jó és egy rossz, amelyet több cikkben is „tejvadász” baktériumnak neveznek. Ezek közül a rossz a tej hatására ammóniát termel, a jó pedig lebontja a tejcukrot. A rosszindulatú baktériumnak köszönhetően, megindul az ammóniatermelés, ami puffadást, a vérbe kerülve idegrendszeri megbetegedést, gyerekeknél autizmust is okozhat. Itt még mindig nincs vége a káros hatásoknak. A tejfogyasztásnak köszönhetően jelentkezhetnek a következő betegségek is: vérszegénység, bélgörcs, bélfertőzés, allergiás reakciók, szívbántalmak, ízületi gyulladás, azonban legjobban a szarvasmarha által hordozott BIV (bovine immunodeficency virus) nevű AIDS-szerű vírustól kell tartani. Gyermekeknél a következő betegségeket okozhatja: fül- és mandulafertőzés, bélvérzés, allergia és cukorbetegség.

 

Érdemes-e tejet fogyasztani?

Elrettentő dolgokat tudtam meg a tejről. Ezek után komolyan meggondolja mindenki, valójában érdemes tejet inni vagy sem. Hiába, hogy tele van vitaminokkal, kalciummal és egyéb fontos tápanyaggal, de mégis számos betegség kialakulásában játszik szerepet. Én úgy gondolom, ezek után nem fogok leszokni a tejről, de lényegesen csökkentem a megszokott adagot.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

2019-04-18

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

Este hazaérsz egy hosszú nap után, ledőlsz a kanapéra, nézed a kedvenc sorozatod legújabb epizódját, és pár perc múlva ellenállhatatlan vágyat érzel, hogy egyél valamilyen édességet. Veled is előfordult már igaz? Hogyan kerülhető el, hogy felesleges extra kalóriákat vigyünk be úgy, hogy közben édesség utáni vágyunkat is kielégítjük? Segítünk!

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

2019-04-16

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

Várandósság alatt is fitten és egészségesen. Íme néhány hatékony tipp, hogy terhesség alatt is egészséges, aktív életet élhess. Tippek a mama és a baba egészségéért.

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

2019-04-16

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

7 szuper hatékony, egyszerű tipp, hogy a szabadnapod tökéletesen induljon, hogy legyen időd egy kis relaxációra. Fogadd meg ezeket a tippeket, hogy az egész napod jobb legyen.

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

2019-04-12

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

Az interneten számos cikk kering arról, mennyi vizet is kell valójában meginnunk egy nap. A legtöbb esetben úgy tartják, hogy naponta minimum 2-3 liter vizet meg kell inni. De ez vajon tényleg igaz? Most utánajártunk a témának!

Mit együnk edzés után?

2019-04-08

Mit együnk edzés után?

Egy fárasztó edzés után meglehet, hogy falási roham tör rád, hiszen sok energiát felhasználtál. Azonban attól még, mert edzettél nem ehetsz meg akármit, ha formában szeretnél maradni. De akkor mit együnk, hogy szervezetünket újra feltöltsük energiával mégse hízzunk meg? Mutatjuk!

Így maradj egészséges és energikus egy hosszú utazás alatt is

2019-04-05

Így maradj egészséges és energikus egy hosszú utazás alatt is

Közeleg a nyár, sokan a Világ másik felére indulnak nyaralni. A hosszú utazás megviselheti a szervezetünket, egészségünket, a bőrünket. Íme néhány hatékony tipp, hogy hosszú utazás alatt is egészséges és energikus maradj.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
178 984
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
873 455
Közösség

Szótár

Elfáradási sajátosságok

  A testi és szellemi elfáradás az edzés természetes velejárója. Az elfáradás... Tovább

keresőoptimalizálás

KERESŐOPTIMALIZÁLÁS meghatározása Keresőoptimalizálás definíciója   A... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 208

Átlagos értékelés: 4.7