A krónikus fáradság lelki háttere!

A krónikus fáradság lelki háttere!

vitalzone.hu
hirdetes

Testi-lelki és a nem megfelelő tápanyag bevitel lehet  a háttérben. Krónikus fáradtság szindróma és a gluténérzékenység összefügghet.

A krónikus fáradság lelki háttere!

A nem-cöliákiás búzaérzékenység az immunrendszer szisztémás aktivációjával és a bél hámszövetének károsodásával járhat. 

- hasi fájdalom
- puffadás
- fáradékonyság
- fejfájás
- a kognitív nehézségek

 

A krónikus fáradtság, mint a nevében is benne van, állandósult, illetve rendszeresen visszatérő probléma. Kialakulásának hátterében sokáig kizárólag fizikai összefüggéseket kerestek a szakemberek.


Orvosi szempontból kimutatható, hogy a tünetek mögött gyakorta vitaminhiány, a test bizonyos izmainak, szalagjainak megnyúlásából, deformitásából adódó testtartásbéli elváltozás, vagy ízületi, reumatikus jellegű probléma áll.

 

-Rendszeres túlhajtottság: amikor az ember huzamosabb ideje túlhajtja magát előfordul, hogy belefárad.


Nem testileg fárad el, hiszen a testi fáradtságot ki lehet pihenni, hanem lelkileg. Már nincs kedve a túlhajtott életvitelhez – érzi, hogy nem úgy kéne élnie, ahogyan él, de nem bír ura lenni az adott helyzetnek, ami leveri, győz fölötte. FIGYELEM! A stresszből adódó pszichés hajsza visszahat a testre. Amikor az ilyen jellegű nehézségek a hivatáshoz kapcsolódnak, akkor azon a területen jelenik meg elsősorban a fizikai tünet.


- Konfliktushelyzet rossz kezeléséből is adódhat stressz, ami pszichés kiváltó okává válik a krónikus fáradtságnak.


Fáradtságának okán nem tud foglalkozni a konfliktussal, mely lehet munkahelyi és magánéleti egyaránt.Előfordulhat, hogy akinek a házasságában vannak konfliktusok, az leginkább az otthon töltött időben fáradt, és a kapcsolatba „belealszik”.


-A félelem is lehet kiindulópontja a krónikus fáradtságnak, amikor valamely feladat, élethelyzet túl nehéznek tűnik és tartunk tőle.


-Az önbizalomhiányból adódó krónikus fáradtság leginkább a maximalista emberekre jellemző, akik görbe tükörbe néznek, és azt hiszik, hogy nem képesek helytállni.

hirdetes

 

Szeretnének egyenesen a pihenésbe menekülni ebből a helyzetből, a tudat alatt választott „alvókúrába”.

Ám a felbukkanó krónikus fáradtság éppen erre kényszeríti őket. Megfigyelhető, hogy ezeknek az embereknek gyakran van légszomjuk – nem véletlen, hiszen folyamatosan rohannak, tevékenykednek, és saját mércéjüket is nehezen tudják megugrani, kimerülnek, elfáradnak.

 

Mindez sok esetben a kényszeres megfelelni akarásból adódik.

 

-Megbántottság is lehet kiváltó oka a krónikus fáradtságnak, attól függetlenül, hogy mi okozza.


Gyakran előfordul például, hogy súlyfelesleggel küzdő emberek kudarcélményeiket nem tudják feldolgozni, ezért további evésbe és alvásba menekülnek.Fáradtnak érzik magukat mindennemű aktivitáshoz, mert tartanak az újabb lelki sérülésektől. Ugyanakkor ez az állapot azt eredményezi, hogy csak minimális mértékben mozognak, ezáltal tovább fokozódik túlsúlyuk, és a probléma ördögi körré válik.


- A depresszióból, kilátástalanságból adódó krónikus fáradtság is nagyon gyakori, amikor is az ember nem látja a saját jövőjét, annak érelmét, ezért nem is akar annak irányába haladni, mert fárasztó számára. Ez az állapot gyakran megjelenik emberi kapcsolatok elszakadásakor, legyen az gyász, vagy akár válás.Az ember ilyenkor – ahogy a mondás is tartja – gondjai közt henyél, nem látja a kiutat. Ezért tolja maga előtt, nem pedig megoldja a feladatokat.

 

Az elfogadás, befogadás művészete:

 

Amikor az ember képtelen tudatának ébrentartására, belefáradt az életbe, elmerülhet a fáradtság ingoványában. Ilyen esetben elengedhetetlenül fontos helyreállítani a szervezet ásványianyag- és vitaminháztartását. Ám a krónikus fáradtság ennél nagyobb feladatot is állít elénk. Először is meg kell tanulni az elfogadás és a befogadás művészetét ahhoz, hogy felismerjük a fáradtságot kiváltó problémánk okát, és megtaláljuk a megoldáshoz vezető utat.

 

Ebben segítenek az alábbiak:

 

— Írjunk listát a problémákról, rangsoroljuk, és kezdjük a valóban fontos kérdések megoldásával!
— Alkalmazzunk lazító relaxációs technikákat, hallgassunk nyugtató, meditatív zenét!
— Fontos a kikapcsolódás, amikor valóan azt tesszük, amit szeretnénk és ez nem a pihenés vagy az alvás, hanem olyan örömteli tevékenység, ami segít felszabadulni a fárasztó terhek alól.

 

Fáradtságon túli testi tünetek…

 

Kimutatható, hogy a krónikus fáradtság és az ízületi, izomrendszeri, reumatikus betegségek megjelenése között összefüggés van, s ez pszichoszomatikailag is alátámasztható. A lélektani magyarázat egyszerű. Akinek reumatikus problémái vannak, az fájdalommal él, nehezen mozog. Természetes, hogy elfárad, mozgásában fékezett és korlátozott lesz. Az érintett bizonyítási vágyából adódóan maximalista és mások helyett is dolgozik, hogy megmutassa a világnak, ő ennyire jó.

 

Önbizalomhiányból akar bizonyítani, közben átveszi más emberek terhét, és ez a helyzet rendkívül fárasztó számára. Maga a testi korlátozottság arra kényszeríti, hogy ne nyüzsögjön annyit, vegyen vissza aktivitásából, és élje a saját életét. Míg erre nem sikerül az érintettnek rájönnie, a krónikus fáradtság – ami ez esetben testileg is indokolt – úrrá lesz rajta. Ez alól kell felszabadítania saját magát.

 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző


 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Emésztőszervi betegségek lelki háttere

2019-05-20

Emésztőszervi betegségek lelki háttere

Állandó sietség, rohanás, nincs időd ebédelni, csak bekapni pár falatot, és már szaladsz is tovább. Gyakran még az étel alapos megrágása is elmarad, a nagyobb falatokkal viszont nehezebben birkózik meg a gyomor.

Rhabdomyolysis a vázizomzat szétesése!

2019-05-20

Rhabdomyolysis a vázizomzat szétesése!

A rhabdomyolysis a vázizomzat károsodásával, szétesésével, pusztulásával járó megbetegedés, amely az izomzat myoglobin proteinjének a vizeletbe történő kiválasztódásával jár.

Egészséges e a túlzásba vitt fehérje?!

2019-05-20

Egészséges e a túlzásba vitt fehérje?!

A magas fehérjetartalmú étrendnek lehetnek mellékhatásai. A fehérje nélkülözhetetlen a szervezet számára, mivel olyan aminosavakból áll, melyek a testszövetek építő kövei, beleértve az izmokat, az ereket, a hajat, a bőrt és a körmöket is.

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

2019-05-16

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

A kókuszvirág cukor évezredek óta használt közkedvelt édesítőszer a déli- és délkelet-ázsiai régióban, ahol igen bőséges a kínálat kókuszpálmából. A kókuszból készült termékek legnagyobb előállítói és forgalmazói a Fülöp-Szigetek és Indonézia. A hazai alternatív édesítőszerek piacán körülbelül 5 éve jelent meg a kókuszvirág cukor.

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

2019-05-16

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

A víz nagyon egészséges, ajánlott belőle akár napi két liter elfogyasztása. Leginkább az ásványvízből! Bár általában mindenki annyi vizet fogyaszt, amennyi neki jólesik, a szakértők szerint napi akár három liter vizet is érdemes meginnunk, hogy egészségesek legyünk.

El ne csússz egy banánhéjon!

2019-05-16

El ne csússz egy banánhéjon!

Gyümölcsökre és zöldségekre mindenkinek szüksége van, de nem mindig tudjuk, hogy azon kívül, hogy vitamindúsak, pontosan milyen előnyökkel is jár egy-egy fogyasztása.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
130 529
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 049 618
Közösség

Szótár

High protein diéta

Fehérjékben gazdag összetételű diéta. Tovább

Személyi edző

  Olyan szakirányú végzettséggel és ismerettel rendelkező sportszakember, aki egyénre... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 82

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás edzésmódok edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás életmód elhízás étrend fogyás fogyókúra kalóriabevitel lelki egészség sport stressz szépség