notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Így biztosíts elég vitamint szervezetednek őszre és télre

hirdetes

Így biztosíts elég vitamint szervezetednek őszre és télre

VN
Vitaminok őszre és télre

A D-vitamin szerepe

Nyáron elég mindössze 15-20 percet a napon tölteni, hogy szervezetünk elegendő D-vitamint állítson elő a megfelelő működéshez. Sajnos azonban sokan még ennyit sem szánnak napi szinten a kintlétre, vagy napolajat használnak, ami megakadályozza, hogy a szervezet hatékonyan állítson elő D-vitamint a napsugarakból.
A D-vitaminhiányt tovább súlyosbítja, hogy nagyon kevés élelmiszerből lehet hozzájutni ehhez a tápanyaghoz (olajoshalak, gombák, tojások) és ezek többsége nem sűrűn kerül a tányérra.

A D-vitamin hiánya fokozza a csontproblémák kockázatát. Ilyen probléma lehet például a csontritkulás, amitől az ember csontjai könnyebben megrepedhetnek, vagy akár el is törhetnek. Szintén a D-vitamin hiánya idézheti elő az angolkórt is a fiatalabb gyermekeknél, ami a csontok eldeformálódásához vezet.

hirdetes
Ez azonban még mindig nem minden, ugyanis a D-vitamin szintén fontos az immunrendszer működéséhez is, tehát hiánya további problémákat okozhat. A krónikus D-vitaminhiány továbbá az 1-es típusú cukorbetegség és a sclerosis multiplex kiváltó oka is lehet (habár ezek a feltételezések további kutatásokat igényelnek).

Az Egyesült Királyság kormánya 2016-tól azt tanácsolja, hogy 12 hónapos kor felett mindenki szedjen/kapjon napi rendszerességgel D-vitamint tartalmazó kiegészítőket az őszi és téli hónapok során. A szoptatott csecsemők D-vitaminos cseppeket kaphatnak, a tápszerrel etetett gyerekeknek azonban nincs szükségük további D-vitaminra. Természetesen ez is olyasmi, amivel kapcsolatban fontos előre konzultálni egy gyermekorvossal.

hirdetes

Egyes veszélyeztetett csoportoknak egész évben javasolt a D-vitamin napi szintű utánpótlása. Ilyenek az 5 év alatti gyermekek, a várandós és szoptató anyukák, a 65 év feletti korosztály, illetve azok, akik valamilyen okból nem mehetnek rendszeresen a napra, vagy kulturális okokból eltakarják a bőrüket.
 

Étrendkiegészítők vagy új étrend? Hogyan lehet télen pótolni a D-vitamint? Lapozz és mutatjuk ezekre is a választ!

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában


Szótár

GI-diéta

Dietetikusunkkal egyetértve mindig fontosnak tartottam a fogyás folyamatában a GI - szerepét.... Tovább

Dió

Latin neve: Juglans regia   Eredete, élőhelye   A közönséges dió délkeletre a... Tovább

Tovább a lexikonra
betegség egészséges életmód egészséges táplálkozás gyümölcs méregtelenítés táplálkozás vitamin