notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Kizárólag pszichológián alapul diéta

Fogyni akar? Cserélje le a tányérját!

vitalzone.hu
hirdetes

Nem forradalmi, nem új, és sokszor nem is követhető. Mégis, Brian Wansink tanácsaival örök életünkre kontrollálni tudjuk a testsúlyunkat.

Fogyni akar? Cserélje le a tányérját!

Az optikai csalódást bemutató képeken mindig jól elszórakozunk: ugyanis a nagy körök középpontjába rajzolt kört mindig kisebbnek fogjuk látni, mint a kisebb körök középpontjába ékelt ugyanakkora méretűt. És a híres fordított T-betű is folyton kifog rajtunk: a két ugyanolyan hosszú vonalból a függőlegeset látjuk hosszabbnak, ha fene fenét eszik is.

 


A csalóka szemmértéknek azonban csak a geometriai játékok során van bája, ugyanezek az emberi tévedések súlyos következményekkel járnak, ha nem figyelünk oda jobban az étkezéseinknél. Brian Wansink: Evés ész nélkül című könyvében olyan diétát ír elő, ami kizárólag pszichológián alapul. Nincs benne csodarecept, heti étrend, és nem kell megvonni semmilyen kedvelt, ám bűnösnek titulált csemegét, tápanyagot, vagy hozzávalót, csupán át kell alakítani a konvenciók uralta étkezési szokásainkat, és túl kell járni az okos marketingesek, és a gonosz, vágykeltő ételreklámok eszén.


Wansink nem mond sok újat, de minden már rég megállapított igazságot laboratóriumi vizsgálatokkal bizonyít, és megdöbbentő eredményeket közöl: még azok a diákok is beleestek a szemmérték csapdájába, akiket előtte részletesen kiokítottak az edények és az adagok mérete közti összefüggésekről. Pár héttel később, hiába adtak a kezükbe egy négyliteres edényt, ugyanolyan elánnal töltötték meg, és 53 százalékkal többet markoltak a rágcsálnivalókból, mint azok a társaik, akik csak kétliteres tálakat kaptak. Ezzel még nem is lenne probléma, ha megálljt tudtak volna parancsolni a nassolásnak, amikor már jól laktak: a „négyliteresek” azonban 59 százalékkal többet ettek, mint a kisebb küblisek, holott mindkettő csoportnak korlátlan mennyiségű rágcsálnivaló állt a rendelkezésére.


A mértéktelenségről híres Észak-Amerikában ez nem játék: az elhízás komoly népegészségügyi probléma, és a super size világban lehetetlennek tűnik ellenállni a kísértéseknek. Még az oly divatos Atkins-diétán is túljárt az esze a kapitalizmusnak: az élelmiszeripari cégek a fogyókúra hatalmas sikere láttán ráálltak a szénhidrát-csökkentett termékek gyártására, ami könnyebbséget jelentett a diétázoknak, a megengedett hús és zöldség mellett újra elkezdtek nassolni mindent, csak épp az alacsony szénhidráttartalmú csemegékből. A nagyobb választék mellett pedig nem fogy, hanem automatikusan többet fogyaszt az ember.

hirdetes


De a táplálkozáspszichológus könyve nem haszontalan a tengeren innen sem. Wansink diétás könyve Európában csak a francia nőknek lehet érdektelen, a szerző is megállapítja, hogy valamilyen mélyen beágyazott gasztrokulturális edukáltság révén ők  eleve tudják, hogy mi a mérték: nem jelennének meg különben olyan fogyókúrás könyvek, melyek a francia nők teljesen hétköznapi étkezési szokásait reklámoznák csodaszerként.


Wansink általánosságai rajtuk kívül mindenkire vonatkoznak: német, tajvani, indiai, kínai, olasz, angol, mexikói és holland terepen is vizsgálódott és arra a megállapításra jutott: „mihelyt kikerülnek megszokott otthoni környezetükből [az emberek], szinte mindenkit befolyásolnak a külső tényezők”. A legmókásabb pedig, hogy bárkit bármilyen körülmények között vizsgált a pszichológus, mindenki azt állította magáról, hogy őt aztán nem lehet becsapni. Sajnos a mérleg minden esetben mást mutatott.


A kutató szerint a két kulcstényező: a méret és a struktúra. Az óriáskiszerelésű termékek illetve túlzott adagok, és a strukturálatlan étkezési szokások vezetnek tehát az elhízáshoz. Ha ezt a kettőt kordában tudnánk tartani, mindenki olyan lenne, mint a francia nők: bármit megehetnénk, anélkül, hogy szezononként kellene cserélni a ruhatárat, nem a legújabb divatra, hanem az eggyel nagyobb méretre.


A számos kísérlet leírása mellett a szerző gyakorlati tanácsokat ad a mértékletesebb étkezésekhez: cseréljük le az étkészletet kisebb átmérőjűre, de még a poharainkat is. A fordított T-szabály értelmében a hosszúkás, keskenyebb pohárból minimum 20 százalékkal kevesebbet fogunk inni, de volt olyan tesztcsoport, melynél ennél sokkal nagyobb volt az eltérés: a gyerekek például ugyanolyan űrmértékű, de szélesebb pohárba átlagosan 74 százalékkal többet töltöttek, mint a keskenybe.

hirdetes


Az ész nélküli evés azonban nem kor, de nem is intelligencia kérdése: Wansink is tisztában van vele, hogy hiába minden tudatosság, nem fogunk tudni lépten-nyomon ellenállni a nagyobb adagoknak, vagy a vágykeltő, ínycsiklandó ételeknek. „Nem az a cél, hogy napi 24 órában éber kalóriacsőszként ügyeljünk a táplálkozásunkra. A cél, hogy úgy változtassuk meg környezetünket apró lépésekben, hogy értünk és ne ellenünk dolgozzon”. Wansink hangsúlya az észrevétlenségen van, ugyanis legtöbbször nem vagyunk tisztában azzal, hogy mennyivel többet veszünk magunkhoz. De ugyanez megfordítható: észrevétlenül kevesebbet eszünk, ha átalakítjuk a méreteket és a struktúrát. Még a hamburgertől is lehet fogyni, ha több zöldséggel tömjük meg a hizlaló hozzávalók rovására.

 

Wansink a tálalási kultúránkat is változásra sarkallja: ne pakoljuk el notóriusan a kiürült tálakat, vagy elfogyasztott mennyiségre utaló jeleket az asztalról. A leszopogatott csirkeszárnyak látványa akadályozza, hogy tovább együnk, de az asztalon hagyott üres boros üvegek is figyelmeztető jelként merednek ránk és vendégeinkre. Lehet, hogy rendetlennek tűnik, de hatásos. Ahogy az is, ha kötelezzük magunkat a konyhaasztalnál való evésre: „ha minden plusz étkezésnél tálalnunk kell, utána pedig rendet is kell tennünk, kétszer is meggondoljuk, nassoljunk-e”.

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg növelésével.

2019-10-21

Izomtömegnövelő táplálkozás. Mindenkinek, aki bajban van az izomtömeg...

Izomtömegnövelő táplálkozás, mindenkinek ajánlom, aki bajban van az izomtömeg növelésével, nagyon hasznos tanácsok, hogy te is sokkal eredményesebb legyél

Egészségesen minden nap egy avokádóval

2019-10-18

Egészségesen minden nap egy avokádóval

Mit tesz napi egy avokádó a szervezetünkkel? Milyen hatásai vannak ennek a gyümölcsnek? Igen, gyümölcs. A superfoodként emlegetett kis termés, rengeteg érdekességet rejt magában.

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

2019-10-09

Jó e reggelire a gyorsan felszívódó szénhidrát?

Nemrégiben derült, hogy egy családtagomnak változtatnia kell a táplálkozásán, mert a jelenlegi táplálkozási szokásának köszönhetően felborult a szervezete.

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

2019-10-09

Napjaink tömegbetegsége a gluténérzékenység

Napjainkban egyre több ember küzd a gluténérzékenységgel. De ami a legszomorúbb, hogy már nagyon fiatal korban is jelentkeznek a tünetek. De, hogy mik is ezek a jelek azt sokan nem tudják.

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

2019-10-08

Pár dolog az étkezésről, aminek az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten

A következő cikkben szeretnék pár olyan dolgot leírni, amiknek általában az ellenkezőjét lehet olvasni az interneten az étkezésről kapcsolatban. Tehát mondhatni táplálkozásbeli tévhitekről fogok írni.

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

2019-10-07

Főzésterápia! A főzés, mint terápia!

"A főzés voltaképpen szeretetteljes és önzetlen tevékenység, ami a szakács számára is örömmé válik a hozzáértő vendég révén."

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
99 803
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 184 718
Közösség

Szótár

Kakukkfű

Latin neve: Thymus serpyllum   Eredete, élőhelye   A Földközi-tenger... Tovább

Szénhidrát

  A szénhidrátok a szén és a víz kombinációi, melynek legegyszerűbb formája a cukor.... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 116

Átlagos értékelés: 4.9

akaraterő alakformálás egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás életmód fogyás fogyókúra