Étrendkiegészítő, táplálékkiegészítő? Ezeket a dolgokat érdemes tudni róluk!

Amit az étrendkiegészítőkről tudni érdemes - Valóban szükséged van rá?

VitalZone
hirdetes

Gyakran hallhatjuk, hogy a szervezetünknek extra támogatásra van szüksége az egészségünk megőrzéséért. Ami a vitaminokat illeti, ez egyértelműen igaz, ráadásul különböző korban különböző vitaminokra és ásványi anyagokra van szükségünk.

Tudj meg mindent az étrendkiegészítőkről!

GYEREKEKNEK : alvászavar, hiperaktivitás ellen, az immunrendszer erősítésére

 

Természetesen minden szervezet más, alapvető támogatásra mindannyiunknak szüksége van, a gyermekek megfelelő fejlődéséhez pedig kiemelten fontos, hogy a szervezetbe elegendő mennyiségű vitamin kerüljön. A multivitamin készítmények, ásványi anyag kiegészítéssel,  elengedhetetlenek a gyermekek megfelelő növekedéséhez, ideg- és izomfunkcióihoz, valamint az egészséges immunrendszerhez. Arra kell feltétlenül odafigyelnünk, hogy a legnagyobb felszívódással rendelkező formában alkalmazzuk őket.

  • A probiotikumok elengedhetetlenek az   egészséges   bélműködés,   emésztés és   felszívódás fenntartásához.   Fontos szerepük van a gyógyszeres kezelések (pl.   antibiotikumok) mellékhatásaként fellépő bélbaktérium-pusztulás ellensúlyozásában. Bebizonyosodott, hogy alkalmazásuk esetén ritkább az infekció és az allergia.
  • A C-vitamin és a bioflavonoidok   közül az előbbi hazánkban legnagyobb mennyiségben eladott  vitaminkészítmény. Kiváló antioxidáns. Kimutatták, hogy segít a nátha tüneteinek enyhítésében. Gyereknek célszerű rágótabletta formájában adni.
  • Az   EPA/DHA   halolaj   természetes gyulladásellenes   anyagokat   tartalmaz. Mindezek mellett elősegíti az egészséges szívfunkciőt, véralvadást, bőr- és bélműködést.  Ugyancsak előnyösek az idegrendszer megfelelő fejlődéséhez.
  • Cink-citrát: egyre több adat lát napvilágot, amelyek szerint elengedhetetlen az agy egészséges működéséhez,  illetve az agyban lévő kémiai anyagok megfelelő termelődéséhez, amivel hozzájárul a memória, a tanulás, a szenzoros és emocionális folyamatok tökéletességéhez.
  • A magnézium hiánya figyelemzavarhoz,   vagy   hiperaktivitáshoz  vezethet gyermekeknél. Adagolásával elérhető a figyelem növelése, valamint a nyugalmas, pihentető alvás.
  • A quercetin az almában és a hagymafélékben fellelhető flavonoid: természetes antihisztamin és gyulladásellenes anyag. Hatása C-vitamin és bioflavonoidok alkalmazásakor fokozott.
  • Az echinacea fokozza az immunfunkciókat.
  • A D-vitamin csontfejlődésre kifejtett hatása már régóta ismert, viszont az utóbbi években egyre több minden derült ki róla.

 


KAMASZOKNAK : bőrproblémákra, stresszhelyzetekre


Tinédzserek esetében már változik az ajánlott készítmények listája, hiszen ilyenkor a bőrrel kapcsolatos problémák megoldása az egyik legfontosabb teendő. Éppen ezért az előbbieken túl a következő vitaminok alkalmazása ajánlott:

  • Az A-vitamin (és béta-karotin) elengedhetetlen az egészséges bőrhöz, így csökkenti az aknés tüneteket. Fontos védelmet jelent a szervezetbe jutott toxinokkal és a dohányfüsttel szemben.
  • hirdetes
  • A B-vitaminok olyan vitamincsoport, amit  „antistressz'-vitaminnak  is  neveznek.   Kimutatták,   hogy   alkalmazásuk csökkenti az emocionális, valamint a fizikai stresszt. Ezen csoporton belül külön meg kell említeni a pantoténsavat, ami csökkenti a faggyúmirigyek váladéktermelését.
  • A C-vitamin hatásait már korábban összefoglaltuk.
  • Az E-vitamin az A-vitaminhoz hasonlóan csökkenti az akne kialakulását, illetve tüneteit, valamint elengedhetetlen a hormonok termelődéséhez.


VÁRANDÓSSÁG ESETÉN: a baba és a mama egészségéért


Kismamáknál megint egy kicsit változik az ajánlott vitaminok és étrend-kiegészítők listája, hiszen a megnövekedett anyai, valamint a magzati igényekre is tekintettel kell lennünk. Ezért leginkább arra kell törekednünk, hogy elsődlegesen a szervezetben nem raktározott, vízoldékony vitaminokat és a fokozottan igényelt nyomelemeket kell pótolnunk.

  • Ezen vitaminok közé tartoznak a B1(tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantoténsav), B6 (piridoxin), B7 (biotin),B9 (folsav) és B12 (cianokobalamin), valamint a C-vitamin, amelyek fokozott bevitelére kell törekednünk. Több vizsgálat is bizonyította, hogy a B-vitaminok hiányában a magzat idegrendszerének fejlődése zavart szenved.
  • A zsíroldékony vitaminok közül egyrészt az A-vitamin és béta-karotin pótlását ajánlják, elsősorban a magzat egészséges látásának kialakulása okán,  másrészt a D-vitamin adagolását. Ez utóbbi elengedhetetlen a magzat megfelelő csontozatának és bőrének kialakulásához. Az utóbbi időben a D-vitaminnal kapcsolatosan azt hangoztatják, hogy a terhesség alatti pótlása elengedhetetlen a magzat
  • születést követő megfelelő jóllétéhez,  kielégítő fejlődéséhez. Pótlásának fontos szerepe van a terhességi görcsrohamok megelőzésében is. Az utóbbi évek megfigyelései azt is bizonyították,hogy a terhesség alatti D-vitamin-hiány a születést követően megnövelte a gyermekkori cukorbetegség és a sclerosis multiplex kialakulásának valószínűségét. (Nem árt azonban azt is hangsúlyozni, hogy a terhesség alatti D-vitamin-pótlás csak megfelelő orvosi felügyelettel történhet, valamint biztosítani kell az aktiválódásához szükséges természetes fényt.)


NEMI KÜLÖNBSÉGEK


9-11 éves kor alatt nem szükséges megkülönböztetni a vitamin- és ásványianyag bevitelt lányok és fiúk esetében, viszont pubertástól kezdődően jelentős eltérések lehetnek.

  • Lányok/hölgyek   esetében   figyelni   kell   az   alacsonyabb energiabevitelre (1500-2000 kalória naponta). Természetesen a kalóriabevitelt az életkor, a fizikai aktivitás, a terhesség, szoptatás jelentősen befolyásolhatja. Nők esetében fokozott a kalcium-, a vas- és a folsavigény. Mindezt fokozott pótlással tudjuk ellensúlyozni.
  • Férfiaknál magasabb kalóriabevitel szükséges (1800-2500 kalória naponta), figyelve a fokozott fehérjebevitelre is. Ez utóbbi hátterében a nagyobb fizikai megterhelés miatt bekövetkező izomsérülések, illetve a következményes izomregeneráció áll.


IDŐSKORBAN: a szellemi frissességért, az erős csontrendszerért

 

  • Újra a B-vitaminok, azon belül is elsősorban a B1- (ami az időskori szellemi hanyatlás lassítása szempontjából lényeges), a B7- és a B12-vítamin (hiánya vérszegénységet okoz).
  • A C-vitamin bevitelére is ügyelni kell, hiszen számos betegség kialakulásának kockázatát csökkentheti, és a már meglévő panaszokat is jó eredménnyel orvosolhatjuk.
  • Időskorban nagyon fontos  szerepet  tölt be  a  szervezet védekezőrendszerének támogatója, az E-vitamin.
  • Ügyelni kell a megfelelő kalcium- és D-vitamin-bevitelre is. A kielégítő D-vitamin-ellátottság és a szabadban történő rendszeres mozgás, séta kedvez a kalcium hasznosulásának. Ám azzal is számolni kell, hogy a kor előrehaladtával a napfény hatására kevesebb D-vitamin képződik a bőrben.
  • K-vitaminra szervezetünknek a véralvadáshoz és a csontképzéshez van szüksége.
  • Az anyagcsere-folyamatokhoz fontos a megfelelő vas- és cink ellátottság is.


VITAMINKOMBINÁCIÓK


Kezdetben mindenki saját maga kombinálhatta össze, épp milyen/mennyi vitamint, nyomelemet akar bevenni. A multivitamin készítmények ennél sokkal egyszerűbb alkalmazást jelentenek, hiszen nem szükséges 5-10 különböző kapszulának, tablettának a bevétele, ami a vivőanyagok túlzott - és fölösleges - bevitelét is jelentené. A legújabb divat az, hogy egy-két vitamint kombinálnak néhány ásványi anyaggal, nyomelemmel valamely jól leírható probléma megelőzésére, megszüntetésére.

Magnézium + B6 vitamin
A B6-vitamin elősegíti a magnézium sejtekbe való bejutását; biztosítja, hogy szervezetünk valóban kedvezően hasznosíthassa a bevitt magnéziummennyiséget.

D-vitamin + kalcium
A csontfejlődés és -regeneráció szempontjából a D-vitamin adagolása csak akkor hatékony, ha van megfelelő kalciumbevitel is, így ennek a kettőnek a kombinációja is indokolt. 

C-vitamin + cink
Napjainkban a C-vitamin és a cink kombinációja az egyik „sláger". Alapja az a megfigyelés, miszerint a cink előnyösen hat az immunrendszerre, ill. képes gátolni a vírusok szaporodását. Egy vizsgálat azt is kimutatta, hogy azok a betegek, akik cinkkel együtt szedték a C-vitamint, kevésbé panaszkodtak a nátha kísérő tüneteire.
 

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

A tudomány szerint a növények egészségesebbé és boldogabbá tesznek bennünket

2019-05-21

A tudomány szerint a növények egészségesebbé és boldogabbá tesznek bennünket

A legtöbben gyilkosok vagyunk. Na persze ezt nem a szót hétköznapi értelmében kell venni, de sokan biztosan számos növény haláláért felelnek – többért, mint amennyire vissza tudnának emlékezni.

Emésztőszervi betegségek lelki háttere

2019-05-20

Emésztőszervi betegségek lelki háttere

Állandó sietség, rohanás, nincs időd ebédelni, csak bekapni pár falatot, és már szaladsz is tovább. Gyakran még az étel alapos megrágása is elmarad, a nagyobb falatokkal viszont nehezebben birkózik meg a gyomor.

Rhabdomyolysis a vázizomzat szétesése!

2019-05-20

Rhabdomyolysis a vázizomzat szétesése!

A rhabdomyolysis a vázizomzat károsodásával, szétesésével, pusztulásával járó megbetegedés, amely az izomzat myoglobin proteinjének a vizeletbe történő kiválasztódásával jár.

Egészséges e a túlzásba vitt fehérje?!

2019-05-20

Egészséges e a túlzásba vitt fehérje?!

A magas fehérjetartalmú étrendnek lehetnek mellékhatásai. A fehérje nélkülözhetetlen a szervezet számára, mivel olyan aminosavakból áll, melyek a testszövetek építő kövei, beleértve az izmokat, az ereket, a hajat, a bőrt és a körmöket is.

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

2019-05-16

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

A kókuszvirág cukor évezredek óta használt közkedvelt édesítőszer a déli- és délkelet-ázsiai régióban, ahol igen bőséges a kínálat kókuszpálmából. A kókuszból készült termékek legnagyobb előállítói és forgalmazói a Fülöp-Szigetek és Indonézia. A hazai alternatív édesítőszerek piacán körülbelül 5 éve jelent meg a kókuszvirág cukor.

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

2019-05-16

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

A víz nagyon egészséges, ajánlott belőle akár napi két liter elfogyasztása. Leginkább az ásványvízből! Bár általában mindenki annyi vizet fogyaszt, amennyi neki jólesik, a szakértők szerint napi akár három liter vizet is érdemes meginnunk, hogy egészségesek legyünk.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
134 305
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 053 394
Közösség

Szótár

Elfáradási sajátosságok

  A testi és szellemi elfáradás az edzés természetes velejárója. Az elfáradás... Tovább

Streching, nyújtás

  Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztésének módszere. Az angol eredetű... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 163

Átlagos értékelés: 4.7