notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Étrendkiegészítő, táplálékkiegészítő? Ezeket a dolgokat érdemes tudni róluk!

Amit az étrendkiegészítőkről tudni érdemes - Valóban szükséged van rá?

VitalZone
hirdetes

Gyakran hallhatjuk, hogy a szervezetünknek extra támogatásra van szüksége az egészségünk megőrzéséért. Ami a vitaminokat illeti, ez egyértelműen igaz, ráadásul különböző korban különböző vitaminokra és ásványi anyagokra van szükségünk.

Tudj meg mindent az étrendkiegészítőkről!

GYEREKEKNEK : alvászavar, hiperaktivitás ellen, az immunrendszer erősítésére

 

Természetesen minden szervezet más, alapvető támogatásra mindannyiunknak szüksége van, a gyermekek megfelelő fejlődéséhez pedig kiemelten fontos, hogy a szervezetbe elegendő mennyiségű vitamin kerüljön. A multivitamin készítmények, ásványi anyag kiegészítéssel,  elengedhetetlenek a gyermekek megfelelő növekedéséhez, ideg- és izomfunkcióihoz, valamint az egészséges immunrendszerhez. Arra kell feltétlenül odafigyelnünk, hogy a legnagyobb felszívódással rendelkező formában alkalmazzuk őket.

  • A probiotikumok elengedhetetlenek az   egészséges   bélműködés,   emésztés és   felszívódás fenntartásához.   Fontos szerepük van a gyógyszeres kezelések (pl.   antibiotikumok) mellékhatásaként fellépő bélbaktérium-pusztulás ellensúlyozásában. Bebizonyosodott, hogy alkalmazásuk esetén ritkább az infekció és az allergia.
  • A C-vitamin és a bioflavonoidok   közül az előbbi hazánkban legnagyobb mennyiségben eladott  vitaminkészítmény. Kiváló antioxidáns. Kimutatták, hogy segít a nátha tüneteinek enyhítésében. Gyereknek célszerű rágótabletta formájában adni.
  • Az   EPA/DHA   halolaj   természetes gyulladásellenes   anyagokat   tartalmaz. Mindezek mellett elősegíti az egészséges szívfunkciőt, véralvadást, bőr- és bélműködést.  Ugyancsak előnyösek az idegrendszer megfelelő fejlődéséhez.
  • Cink-citrát: egyre több adat lát napvilágot, amelyek szerint elengedhetetlen az agy egészséges működéséhez,  illetve az agyban lévő kémiai anyagok megfelelő termelődéséhez, amivel hozzájárul a memória, a tanulás, a szenzoros és emocionális folyamatok tökéletességéhez.
  • A magnézium hiánya figyelemzavarhoz,   vagy   hiperaktivitáshoz  vezethet gyermekeknél. Adagolásával elérhető a figyelem növelése, valamint a nyugalmas, pihentető alvás.
  • A quercetin az almában és a hagymafélékben fellelhető flavonoid: természetes antihisztamin és gyulladásellenes anyag. Hatása C-vitamin és bioflavonoidok alkalmazásakor fokozott.
  • Az echinacea fokozza az immunfunkciókat.
  • A D-vitamin csontfejlődésre kifejtett hatása már régóta ismert, viszont az utóbbi években egyre több minden derült ki róla.

 


KAMASZOKNAK : bőrproblémákra, stresszhelyzetekre


Tinédzserek esetében már változik az ajánlott készítmények listája, hiszen ilyenkor a bőrrel kapcsolatos problémák megoldása az egyik legfontosabb teendő. Éppen ezért az előbbieken túl a következő vitaminok alkalmazása ajánlott:

  • Az A-vitamin (és béta-karotin) elengedhetetlen az egészséges bőrhöz, így csökkenti az aknés tüneteket. Fontos védelmet jelent a szervezetbe jutott toxinokkal és a dohányfüsttel szemben.
  • hirdetes
  • A B-vitaminok olyan vitamincsoport, amit  „antistressz'-vitaminnak  is  neveznek.   Kimutatták,   hogy   alkalmazásuk csökkenti az emocionális, valamint a fizikai stresszt. Ezen csoporton belül külön meg kell említeni a pantoténsavat, ami csökkenti a faggyúmirigyek váladéktermelését.
  • A C-vitamin hatásait már korábban összefoglaltuk.
  • Az E-vitamin az A-vitaminhoz hasonlóan csökkenti az akne kialakulását, illetve tüneteit, valamint elengedhetetlen a hormonok termelődéséhez.


VÁRANDÓSSÁG ESETÉN: a baba és a mama egészségéért


Kismamáknál megint egy kicsit változik az ajánlott vitaminok és étrend-kiegészítők listája, hiszen a megnövekedett anyai, valamint a magzati igényekre is tekintettel kell lennünk. Ezért leginkább arra kell törekednünk, hogy elsődlegesen a szervezetben nem raktározott, vízoldékony vitaminokat és a fokozottan igényelt nyomelemeket kell pótolnunk.

  • Ezen vitaminok közé tartoznak a B1(tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantoténsav), B6 (piridoxin), B7 (biotin),B9 (folsav) és B12 (cianokobalamin), valamint a C-vitamin, amelyek fokozott bevitelére kell törekednünk. Több vizsgálat is bizonyította, hogy a B-vitaminok hiányában a magzat idegrendszerének fejlődése zavart szenved.
  • A zsíroldékony vitaminok közül egyrészt az A-vitamin és béta-karotin pótlását ajánlják, elsősorban a magzat egészséges látásának kialakulása okán,  másrészt a D-vitamin adagolását. Ez utóbbi elengedhetetlen a magzat megfelelő csontozatának és bőrének kialakulásához. Az utóbbi időben a D-vitaminnal kapcsolatosan azt hangoztatják, hogy a terhesség alatti pótlása elengedhetetlen a magzat
  • születést követő megfelelő jóllétéhez,  kielégítő fejlődéséhez. Pótlásának fontos szerepe van a terhességi görcsrohamok megelőzésében is. Az utóbbi évek megfigyelései azt is bizonyították,hogy a terhesség alatti D-vitamin-hiány a születést követően megnövelte a gyermekkori cukorbetegség és a sclerosis multiplex kialakulásának valószínűségét. (Nem árt azonban azt is hangsúlyozni, hogy a terhesség alatti D-vitamin-pótlás csak megfelelő orvosi felügyelettel történhet, valamint biztosítani kell az aktiválódásához szükséges természetes fényt.)


NEMI KÜLÖNBSÉGEK


9-11 éves kor alatt nem szükséges megkülönböztetni a vitamin- és ásványianyag bevitelt lányok és fiúk esetében, viszont pubertástól kezdődően jelentős eltérések lehetnek.

  • Lányok/hölgyek   esetében   figyelni   kell   az   alacsonyabb energiabevitelre (1500-2000 kalória naponta). Természetesen a kalóriabevitelt az életkor, a fizikai aktivitás, a terhesség, szoptatás jelentősen befolyásolhatja. Nők esetében fokozott a kalcium-, a vas- és a folsavigény. Mindezt fokozott pótlással tudjuk ellensúlyozni.
  • hirdetes
  • Férfiaknál magasabb kalóriabevitel szükséges (1800-2500 kalória naponta), figyelve a fokozott fehérjebevitelre is. Ez utóbbi hátterében a nagyobb fizikai megterhelés miatt bekövetkező izomsérülések, illetve a következményes izomregeneráció áll.


IDŐSKORBAN: a szellemi frissességért, az erős csontrendszerért

 

  • Újra a B-vitaminok, azon belül is elsősorban a B1- (ami az időskori szellemi hanyatlás lassítása szempontjából lényeges), a B7- és a B12-vítamin (hiánya vérszegénységet okoz).
  • A C-vitamin bevitelére is ügyelni kell, hiszen számos betegség kialakulásának kockázatát csökkentheti, és a már meglévő panaszokat is jó eredménnyel orvosolhatjuk.
  • Időskorban nagyon fontos  szerepet  tölt be  a  szervezet védekezőrendszerének támogatója, az E-vitamin.
  • Ügyelni kell a megfelelő kalcium- és D-vitamin-bevitelre is. A kielégítő D-vitamin-ellátottság és a szabadban történő rendszeres mozgás, séta kedvez a kalcium hasznosulásának. Ám azzal is számolni kell, hogy a kor előrehaladtával a napfény hatására kevesebb D-vitamin képződik a bőrben.
  • K-vitaminra szervezetünknek a véralvadáshoz és a csontképzéshez van szüksége.
  • Az anyagcsere-folyamatokhoz fontos a megfelelő vas- és cink ellátottság is.


VITAMINKOMBINÁCIÓK


Kezdetben mindenki saját maga kombinálhatta össze, épp milyen/mennyi vitamint, nyomelemet akar bevenni. A multivitamin készítmények ennél sokkal egyszerűbb alkalmazást jelentenek, hiszen nem szükséges 5-10 különböző kapszulának, tablettának a bevétele, ami a vivőanyagok túlzott - és fölösleges - bevitelét is jelentené. A legújabb divat az, hogy egy-két vitamint kombinálnak néhány ásványi anyaggal, nyomelemmel valamely jól leírható probléma megelőzésére, megszüntetésére.

Magnézium + B6 vitamin
A B6-vitamin elősegíti a magnézium sejtekbe való bejutását; biztosítja, hogy szervezetünk valóban kedvezően hasznosíthassa a bevitt magnéziummennyiséget.

D-vitamin + kalcium
A csontfejlődés és -regeneráció szempontjából a D-vitamin adagolása csak akkor hatékony, ha van megfelelő kalciumbevitel is, így ennek a kettőnek a kombinációja is indokolt. 

C-vitamin + cink
Napjainkban a C-vitamin és a cink kombinációja az egyik „sláger". Alapja az a megfigyelés, miszerint a cink előnyösen hat az immunrendszerre, ill. képes gátolni a vírusok szaporodását. Egy vizsgálat azt is kimutatta, hogy azok a betegek, akik cinkkel együtt szedték a C-vitamint, kevésbé panaszkodtak a nátha kísérő tüneteire.
 

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Pusztító

2019-09-19

Pusztító "csodaszer" a piacon: 7+1 tétel a perui kovaföldről

Tényleg már csak az örök élet és az ingyensör hiányzik a perui kovaföldet forgalmazók ígéretei közül. Az étrend-kiegészítők új "sztárjáról", akárcsak időnként a "C-vitaminban gazdag citromlevekről", azt is állítják, hogy „kipucolja” a beleket és az ereket, sőt még a rákot is gyógyítja.

Nem mindegy, mikor kap először lisztes ételt a kisbaba

2019-09-19

Nem mindegy, mikor kap először lisztes ételt a kisbaba

Ha megfelelő időben kezdünk lisztes ételeket adni a csecsemőknek, akkor megfelelő időben lehet diagnosztizálni a gluténérzékenységet.

Ételek az egészséges fogakért

2019-09-19

Ételek az egészséges fogakért

Vannak bizonyos ételek és italok, amelyek roncsolják fogaink egészségét és természetesen vannak olyanok is, amik pont, hogy segítik megőrizni egészséges állapotukat. Most összeszedtük ezeket az élelmiszereket, hogy a Te fogaid is tökéletes állapotban legyenek!

Zugevő? 8 tipp segít a változásban

2019-09-18

Zugevő? 8 tipp segít a változásban

Hasonlít a zugiváshoz, még ha alapvetően két egymástól eltérő kórképről van is szó. Hogyan gyógyulhatunk meg? A zugevés központi vonása a titkosság – legtöbbször szégyenérzettel, társas elszigetelődéssel, a kirekesztettség érzésével jár, és a személy úgy éli meg, hogy a vágyai tiltottak, nem vállalhatók.

Ezt egye, ha megmentené a Földet, és magának is jót akar

2019-09-16

Ezt egye, ha megmentené a Földet, és magának is jót akar

Elkészült a diéta, amely szerint étkeznünk kellene a saját jövőnk érdekében. Kutatók kiszámolták, hogy milyen diétát kellene betartanunk ahhoz, hogy ne csak egészségesek legyünk, de a Földnek se ártsunk, és közben tízmilliárd embernek is jusson elég élelmiszer.

Allergiás, vagy csak annak hiszi magát? – A mentes étrend kockázatos is lehet

2019-09-15

Allergiás, vagy csak annak hiszi magát? – A mentes étrend kockázatos is lehet

Nem mind allergia, ami annak látszik, mégis többen gondolják magukról, hogy ételallergiásak, mint ahányan valóban azok. A mentes étrendek korát éljük abban a hitben, hogy egészségesebbek leszünk vagy fogyunk. Csakhogy a mentes étrend – ha nem szakszerűen van összeállítva – kockázati tényező is lehet.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
84 075
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 905 810
Közösség

Szótár

Aerob edzés

  Hosszan tartó, alacsony vagy közepes intenzitású mozgásforma, mely során a... Tovább

Finn szauna

  Alapvető jellemzője a magas hőmérséklet, 80 Celsius fok, alacsony páratartalommal... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 163

Átlagos értékelés: 4.7