notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Étrendkiegészítő, táplálékkiegészítő? Ezeket a dolgokat érdemes tudni róluk!

Amit az étrendkiegészítőkről tudni érdemes - Valóban szükséged van rá?

VitalZone
hirdetes

Gyakran hallhatjuk, hogy a szervezetünknek extra támogatásra van szüksége az egészségünk megőrzéséért. Ami a vitaminokat illeti, ez egyértelműen igaz, ráadásul különböző korban különböző vitaminokra és ásványi anyagokra van szükségünk.

Tudj meg mindent az étrendkiegészítőkről!

GYEREKEKNEK : alvászavar, hiperaktivitás ellen, az immunrendszer erősítésére

 

Természetesen minden szervezet más, alapvető támogatásra mindannyiunknak szüksége van, a gyermekek megfelelő fejlődéséhez pedig kiemelten fontos, hogy a szervezetbe elegendő mennyiségű vitamin kerüljön. A multivitamin készítmények, ásványi anyag kiegészítéssel,  elengedhetetlenek a gyermekek megfelelő növekedéséhez, ideg- és izomfunkcióihoz, valamint az egészséges immunrendszerhez. Arra kell feltétlenül odafigyelnünk, hogy a legnagyobb felszívódással rendelkező formában alkalmazzuk őket.

  • A probiotikumok elengedhetetlenek az   egészséges   bélműködés,   emésztés és   felszívódás fenntartásához.   Fontos szerepük van a gyógyszeres kezelések (pl.   antibiotikumok) mellékhatásaként fellépő bélbaktérium-pusztulás ellensúlyozásában. Bebizonyosodott, hogy alkalmazásuk esetén ritkább az infekció és az allergia.
  • A C-vitamin és a bioflavonoidok   közül az előbbi hazánkban legnagyobb mennyiségben eladott  vitaminkészítmény. Kiváló antioxidáns. Kimutatták, hogy segít a nátha tüneteinek enyhítésében. Gyereknek célszerű rágótabletta formájában adni.
  • Az   EPA/DHA   halolaj   természetes gyulladásellenes   anyagokat   tartalmaz. Mindezek mellett elősegíti az egészséges szívfunkciőt, véralvadást, bőr- és bélműködést.  Ugyancsak előnyösek az idegrendszer megfelelő fejlődéséhez.
  • Cink-citrát: egyre több adat lát napvilágot, amelyek szerint elengedhetetlen az agy egészséges működéséhez,  illetve az agyban lévő kémiai anyagok megfelelő termelődéséhez, amivel hozzájárul a memória, a tanulás, a szenzoros és emocionális folyamatok tökéletességéhez.
  • A magnézium hiánya figyelemzavarhoz,   vagy   hiperaktivitáshoz  vezethet gyermekeknél. Adagolásával elérhető a figyelem növelése, valamint a nyugalmas, pihentető alvás.
  • A quercetin az almában és a hagymafélékben fellelhető flavonoid: természetes antihisztamin és gyulladásellenes anyag. Hatása C-vitamin és bioflavonoidok alkalmazásakor fokozott.
  • Az echinacea fokozza az immunfunkciókat.
  • A D-vitamin csontfejlődésre kifejtett hatása már régóta ismert, viszont az utóbbi években egyre több minden derült ki róla.

 


KAMASZOKNAK : bőrproblémákra, stresszhelyzetekre


Tinédzserek esetében már változik az ajánlott készítmények listája, hiszen ilyenkor a bőrrel kapcsolatos problémák megoldása az egyik legfontosabb teendő. Éppen ezért az előbbieken túl a következő vitaminok alkalmazása ajánlott:

  • Az A-vitamin (és béta-karotin) elengedhetetlen az egészséges bőrhöz, így csökkenti az aknés tüneteket. Fontos védelmet jelent a szervezetbe jutott toxinokkal és a dohányfüsttel szemben.
  • hirdetes
  • A B-vitaminok olyan vitamincsoport, amit  „antistressz'-vitaminnak  is  neveznek.   Kimutatták,   hogy   alkalmazásuk csökkenti az emocionális, valamint a fizikai stresszt. Ezen csoporton belül külön meg kell említeni a pantoténsavat, ami csökkenti a faggyúmirigyek váladéktermelését.
  • A C-vitamin hatásait már korábban összefoglaltuk.
  • Az E-vitamin az A-vitaminhoz hasonlóan csökkenti az akne kialakulását, illetve tüneteit, valamint elengedhetetlen a hormonok termelődéséhez.


VÁRANDÓSSÁG ESETÉN: a baba és a mama egészségéért


Kismamáknál megint egy kicsit változik az ajánlott vitaminok és étrend-kiegészítők listája, hiszen a megnövekedett anyai, valamint a magzati igényekre is tekintettel kell lennünk. Ezért leginkább arra kell törekednünk, hogy elsődlegesen a szervezetben nem raktározott, vízoldékony vitaminokat és a fokozottan igényelt nyomelemeket kell pótolnunk.

  • Ezen vitaminok közé tartoznak a B1(tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantoténsav), B6 (piridoxin), B7 (biotin),B9 (folsav) és B12 (cianokobalamin), valamint a C-vitamin, amelyek fokozott bevitelére kell törekednünk. Több vizsgálat is bizonyította, hogy a B-vitaminok hiányában a magzat idegrendszerének fejlődése zavart szenved.
  • A zsíroldékony vitaminok közül egyrészt az A-vitamin és béta-karotin pótlását ajánlják, elsősorban a magzat egészséges látásának kialakulása okán,  másrészt a D-vitamin adagolását. Ez utóbbi elengedhetetlen a magzat megfelelő csontozatának és bőrének kialakulásához. Az utóbbi időben a D-vitaminnal kapcsolatosan azt hangoztatják, hogy a terhesség alatti pótlása elengedhetetlen a magzat
  • születést követő megfelelő jóllétéhez,  kielégítő fejlődéséhez. Pótlásának fontos szerepe van a terhességi görcsrohamok megelőzésében is. Az utóbbi évek megfigyelései azt is bizonyították,hogy a terhesség alatti D-vitamin-hiány a születést követően megnövelte a gyermekkori cukorbetegség és a sclerosis multiplex kialakulásának valószínűségét. (Nem árt azonban azt is hangsúlyozni, hogy a terhesség alatti D-vitamin-pótlás csak megfelelő orvosi felügyelettel történhet, valamint biztosítani kell az aktiválódásához szükséges természetes fényt.)


NEMI KÜLÖNBSÉGEK


9-11 éves kor alatt nem szükséges megkülönböztetni a vitamin- és ásványianyag bevitelt lányok és fiúk esetében, viszont pubertástól kezdődően jelentős eltérések lehetnek.

  • Lányok/hölgyek   esetében   figyelni   kell   az   alacsonyabb energiabevitelre (1500-2000 kalória naponta). Természetesen a kalóriabevitelt az életkor, a fizikai aktivitás, a terhesség, szoptatás jelentősen befolyásolhatja. Nők esetében fokozott a kalcium-, a vas- és a folsavigény. Mindezt fokozott pótlással tudjuk ellensúlyozni.
  • hirdetes
  • Férfiaknál magasabb kalóriabevitel szükséges (1800-2500 kalória naponta), figyelve a fokozott fehérjebevitelre is. Ez utóbbi hátterében a nagyobb fizikai megterhelés miatt bekövetkező izomsérülések, illetve a következményes izomregeneráció áll.


IDŐSKORBAN: a szellemi frissességért, az erős csontrendszerért

 

  • Újra a B-vitaminok, azon belül is elsősorban a B1- (ami az időskori szellemi hanyatlás lassítása szempontjából lényeges), a B7- és a B12-vítamin (hiánya vérszegénységet okoz).
  • A C-vitamin bevitelére is ügyelni kell, hiszen számos betegség kialakulásának kockázatát csökkentheti, és a már meglévő panaszokat is jó eredménnyel orvosolhatjuk.
  • Időskorban nagyon fontos  szerepet  tölt be  a  szervezet védekezőrendszerének támogatója, az E-vitamin.
  • Ügyelni kell a megfelelő kalcium- és D-vitamin-bevitelre is. A kielégítő D-vitamin-ellátottság és a szabadban történő rendszeres mozgás, séta kedvez a kalcium hasznosulásának. Ám azzal is számolni kell, hogy a kor előrehaladtával a napfény hatására kevesebb D-vitamin képződik a bőrben.
  • K-vitaminra szervezetünknek a véralvadáshoz és a csontképzéshez van szüksége.
  • Az anyagcsere-folyamatokhoz fontos a megfelelő vas- és cink ellátottság is.


VITAMINKOMBINÁCIÓK


Kezdetben mindenki saját maga kombinálhatta össze, épp milyen/mennyi vitamint, nyomelemet akar bevenni. A multivitamin készítmények ennél sokkal egyszerűbb alkalmazást jelentenek, hiszen nem szükséges 5-10 különböző kapszulának, tablettának a bevétele, ami a vivőanyagok túlzott - és fölösleges - bevitelét is jelentené. A legújabb divat az, hogy egy-két vitamint kombinálnak néhány ásványi anyaggal, nyomelemmel valamely jól leírható probléma megelőzésére, megszüntetésére.

Magnézium + B6 vitamin
A B6-vitamin elősegíti a magnézium sejtekbe való bejutását; biztosítja, hogy szervezetünk valóban kedvezően hasznosíthassa a bevitt magnéziummennyiséget.

D-vitamin + kalcium
A csontfejlődés és -regeneráció szempontjából a D-vitamin adagolása csak akkor hatékony, ha van megfelelő kalciumbevitel is, így ennek a kettőnek a kombinációja is indokolt. 

C-vitamin + cink
Napjainkban a C-vitamin és a cink kombinációja az egyik „sláger". Alapja az a megfigyelés, miszerint a cink előnyösen hat az immunrendszerre, ill. képes gátolni a vírusok szaporodását. Egy vizsgálat azt is kimutatta, hogy azok a betegek, akik cinkkel együtt szedték a C-vitamint, kevésbé panaszkodtak a nátha kísérő tüneteire.
 

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

2019-11-16

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

Ahhoz, hogy hosszútávon is megőrizzük az egészségünket fontos, hogy az ételek, amiket a szervezetünkbe viszünk szintén egészségesek legyenek. A következőkben mutatunk 10 dolgot, amitől egészségesebbé tudod tenni a mindennapi étkezéseket, mindenféle megerőltetés nélkül

A pulzusmérésről röviden

2019-11-15

A pulzusmérésről röviden

Mindenki, aki a rendszeres testmozgást választja,kitűzött valamilyen személyes célt maga elé, amelynek eléréséért naponta, hetente több órát áldoz idejéből. E célok hatékony megvalósítása érdekében elengedhetetlen a terhelés intenzitásának folyamatos nyomon követése

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

2019-11-14

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

Rengeteg embertől hallottam már, hogy ő bizony nem szeret edzőterembe járni. Bár szeretne fogyni, és az edzés maga sem riasztja vissza általában őket – mintha kicsit félnének az edzőteremtől. Nézzük, mi lehet ennek az oka, és hogy győzheted le

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

2019-11-13

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

Nem is gondolnánk milyen hatása lehet egy - egy élelmiszernek a bevett gyógyszerekre. Egyesek képesek többszörösére növelni a hatásfokát, míg mások teljesen semlegesíthetik. . Ezért nagyon körültekintőeknek kell lennünk egy gyógyszerkúra alatt

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

2019-11-13

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

Sokan keverik a szezont a fazonnal! A többség valamilyen oknál fogva azt gondolja, hogy attól, mert valaki vékony, attól már edzett is! Elárulok valamit! 17 évesen vékonynak lenni nem nagy kunszt! Bár azért Magyarországon már ez is nagy szám

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

2019-11-11

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

A felfázással sajnos szinte minden nő találkozott már, mivel különösen a gyengébbik nemet érinti ez a baktériumos fertőzés. Fájdalmas és kellemetlen tünetekkel jár, van akinek enyhébb és van, akinek elviselhetetlen szintű fájdalmakat okoz. Ha te is szenvedsz a felfázástól, próbáld ki a következő házi praktikákat, melyek sokak szerint hatásosnak

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
93 899
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 178 814
Közösség

Szótár

Vitamin túladagolás

A legtöbb vitamint a szervezetünk nem tudja előállítani, így ezt pótolnunk kell. Ha... Tovább

Dió

Latin neve: Juglans regia   Eredete, élőhelye   A közönséges dió délkeletre a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 163

Átlagos értékelés: 4.7