notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Tudj meg mindent te is a szójáról, érdemes tisztába tenni a dolgokat

hirdetes

Minden, amit a szójáról tudni kell

Kutasi Kelly
10 olyan dolgot gyűjtöttünk össze a szójáról, amit érdemes neked is elolvasnod

5. A Távol-Keleten elsősorban szójabab (natúr, pörkölt) és -csíra formájában fogyasztják a szóját. Nálunk inkább a szójatejet, a tofut (szójasajtot, szójatúrót), a szójaszószt, a szójaolajat, a szójalisztet és a szójagranulátumot kedvelik. A szójacsírát salátaként, de zöldségköretként is elkészíthetjük. A tofu (szójasajt) szójatejből készült lágy, sajtszerű alapanyag (a tempeh vagy temph a szójasajt érlelt változata). Jó húspótló, de erősebb fűszerezést igényel, mint a húsok általában. A miszó (fermentált szójakrém), amely alapvető japán ízesítő alapanyag, szószokban, pácokban, salátaöntetekben, mártogatnivalókban és főételekben is használható. A natto ennek érlelt szójakrémváltozata. A szójaszósz (szója alapú ételízesítő) remekül illik levesekhez, sültekhez, rizsételekhez és salátaöntetekhez. A szójaliszt helyettesítheti a tojást a süteményekben. A szójatej kiválóan alkalmas a tehéntej helyettesítésére, mert tejérzékenyek is fogyaszthatják.

6. A szójatermékek között szójakoncentrátumot, szójafehérje-izolátumot, texturált szójafehérje-termékeket, szójalecitint (E 322) és hidegen préselt szójaolajat is találunk. A szójaolaj a félig száradó olajok csoportjába tartozik. Telített zsírsavakból 17, egyszeresen telítetlen zsírsavakból 23, míg többszörös telítetlen zsírsavakból 60%-ot tartalmaz.

hirdetes
Az élelmiszeriparban a szóját például édességek, hústöltelékek és pástétomok készítésére használják, s adalékanyagként rendkívül sok termékben előfordul, ezért az allergiásoknak fokozottan kell figyelniük az élelmiszercímkéket.

7. Újszülötteknél hat hónapos korig nem javasolják a szójatápszer adását az allergia veszélye miatt, de a modern tápszerek már nem tartalmaznak proteázinhibitorokat, így teljes biztonsággal adhatók újszülöttkortól is. A szójából készült készítményeket minél később vezessük be a kisgyermek táplálkozásába. Ügyelni kell arra, hogy a tehéntejre allergiás csecsemők általában a szójafehérjére is érzékenyek.
A szójából készült ételek hasi diszkomfortérzést és gázképződést okozhatnak. Mint mindenre, így a szójára is igaz: mértékkel kell fogyasztani ahhoz, hogy elsősorban az előnyeit élvezhessük.

hirdetes

8. A Food and Drug Administration (FDA) elnevezésű, egyesült államokbeli egészségügyi hivatal egymástól független ötven tanulmány elemzése után napi 25 g-ban határozta meg a naponta kockázatok nélkül fogyasztható szójafehérje mennyiségét. Ez körülbelül 300 g tofunak vagy 800 ml szójatejnek felel meg.

9. Az élelmiszeriparon kívül a festékipar, a műanyaggyártás és a gyógyszeripar is felhasználja a szóját, illetve félig száradó olaját. Az olaj kinyerése után visszamaradó szójadara nélkülözhetetlen fehérjetakarmány.

10. A szója angol neve – soy – a japán shōyu szó átírásából származik, a soya ugyanennek a szónak a holland változata.
 

Reméljük, hogy segítettünk vele tisztázni a szója tulajdonságait!


Szerző: Kutasi Kelly- Kellys Fitness Club Tulajdonosa és szakmai vezetője

Személyi edző, BODYROPE Master Trainer és erőnléti edző

A tudatos edzés, a tudatos táplálkozással együtt hozza meg az igazi sikert!

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
64 098
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
646 622

Szótár

D-vitamin

A D-vitamin-hatású vegyületek szteroidszármazékok. Táplálkozás-élettani szempontból a D2-... Tovább

Csalán

Latin neve: Urtica dioica   Eredete, élőhelye   Európában őshonos,... Tovább

Tovább a lexikonra