notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Reflux tünetei, jelei!

Reflux tünetei, jelei!

vitalzone.hu
hirdetes

A reflux betegségre jellemző tünetek – gyomorégés, rekedtség, köhögés – gyakran közvetlenül étkezés után vagy lefekvéskor jelentkeznek, súlyosbodnak.

Reflux tünetei, jelei!

Speciális táplálkozással, néhány diétás szabály betartásával enyhíthetők a panaszok, a helyes étkezési szokások azonban önmagukban legtöbbször nem jelentenek megoldást a problémára, csupán a megfelelő terápia kiegészítéseként járulnak hozzá a panaszok javulásához.


NnA reflux diéta lehet változatos, azonban kerülni kell a túlzásokat az étrend kialakítása során. Általános szabály, hogy refluxos beteg ne egyen se túl sok édességet, se túl sok csípőset, se túl sok zsírosat, és általában véve ne egyen túl sokat!


Alaposan rágja meg az ételt, minden falatot. Inkább többször étkezzen kevesebbet, mint egyszerre sokat, így elkerülhető a teltségérzet a gyomorban. A reflux diéta kialakítása során ugyanis el kell kerülni, hogy a gyomor túl legyen terhelve, hiszen ez fokozza mind a savtermelést, mind a gyomorsavat a nyelőcső felé préselő nyomást. A nagy mennyiségű étel feszíti a gyomrot, aminek a hatására gyengülhet a nyelőcső alsó záróizma, így az túl gyakran vagy túl hosszú ideig ernyed el. Figyelni kell arra is, hogy az elfogyasztott táplálék ne növelje a savtermelést és ne irritálja a nyelőcső nyálkahártyáját, ez ugyanis tovább fokozza a panaszokat. A fűszeres, erős ételek, a pácolt, füstölt termékek, a gyógynövények, a kávé, a szénsavas italok ugyanis mind izgatják a gyulladt és savtól károsodott nyálkahártyát, amely következtében a károsodott, gyengült nyálkahártya egyre kevésbé lesz képes betölteni védelmező, savakat semlegesítő szerepét.


Ajánlott a fehérjékben és élelmi rostokban gazdag táplálkozás, melynek részét kell, hogy képezze a párolt zöldségek, gabonapelyhek, a halak fogyasztása. Az alacsony zsírtartalmú tej semlegesíti a savat, így hasznos lehet, azonban a zsíros és/vagy túl nagy mennyiségű tej már ronthat a panaszokon. A legtöbb tejtermék fogyasztható, ám figyeljen arra, hogy mindenből a zsírszegény változatot válassza (legyen az tejföl, sajt, túró), a zsíros változatuk már ronthat a panaszokon. A reflux szempontjából (is) hasznos táplálék a joghurt, kefír.

hirdetes


A magas keményítő tartalmú ételeknek (pl. sütőtök, sárgarépa) szintén savlekötő hatása van, így előnyös lehet a fogyasztásuk reflux esetén. A gabonakészítmények közül elsősorban a teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszerek ajánlottak, például a graham kenyér, teljes őrlésű kenyér, korpás kifli. Tésztafélék közül a durumtészták, és a kevés tojásból készült tészták ajánlottak. Köretként a párolt rizs, barnarizs fogyasztható, valamint a főzött, héjában sült burgonya, párolt zöldségek. A hasábburgonya, hagymás törtkrumpli, majonézes saláták nem ajánlottak.


A zsíros húsokat (sertés, bőrös baromfi) és a feldolgozott hústermékeket (pl. kolbász, hurka), valamint a csípős fűszereket, nyers zöldségeket (különösen a káposztát, a hagymát és a fokhagymát) ki kell iktatni a refluxos étrendből. A zsírszegényen elkészített ételek fogyasztása kevesebb panaszt okoz, ugyanis kevésbé terhelik meg a gyomor egészséges működését.


Reflux mellett is étkezhetünk tehát változatosan, amennyiben az elkészítési módra is figyelmet fordítunk. A jellemzően nem ajánlott sertéshús is fogyasztható, amennyiben a kevésbé zsíros karajt, combot választunk, feldolgozás előtt lezsírozzuk, majd grillezve vagy alufóliában, sütőzacskóban sütjük meg. Az egyébként fogyasztható és előnyös hatású burgonya is ronthat azonban a panaszokon, amennyiben zsiradékban sütjük ki. A zöldségek elkészítésénél figyeljen arra, hogy jól párolja meg a zöldségeket, ugyanis nyers vagy kevéssé párolt formában nem előnyös a hatásuk a reflux betegségre.

hirdetes


Az étkezés mellett figyeljen az elfogyasztott italokra is! A szénsavas üdítőitalokkal, ásványvízzel, szódavízzel ellentétben nyugodtan fogyasztható a szénsavmentes ásványvíz, esetleg az enyhén lúgosított vizek is javíthatnak a nem súlyos tüneteken. Az enyhe teák (amilyen például az édeskömény-, mályva- vagy zöld tea) jót tesznek a refluxos panaszok enyhítése érdekében, ellenben a kávéval, fekete teával, szénsavas üdítőkkel, amelyek fogyasztása kerülendő. Feltétlenül mondjon le az alkoholos italokról (sör, bor, pezsgő, koktélok is), mivel azok károsítják a nyelőcső nyálkahártyáját és rontják a záróizmok izomműködését is.


Igyon sok folyadékot, ám figyeljen arra, hogy lehetőleg étkezések között igyon többet. A kiadós ebéd vagy vacsora mellé megivott folyadék ugyanis tovább terheli a gyomrot és átmenetileg ronthatja a panaszokat.

 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ételek az egészséges fogakért

2019-09-19

Ételek az egészséges fogakért

Vannak bizonyos ételek és italok, amelyek roncsolják fogaink egészségét és természetesen vannak olyanok is, amik pont, hogy segítik megőrizni egészséges állapotukat. Most összeszedtük ezeket az élelmiszereket, hogy a Te fogaid is tökéletes állapotban legyenek!

Zugevő? 8 tipp segít a változásban

2019-09-18

Zugevő? 8 tipp segít a változásban

Hasonlít a zugiváshoz, még ha alapvetően két egymástól eltérő kórképről van is szó. Hogyan gyógyulhatunk meg? A zugevés központi vonása a titkosság – legtöbbször szégyenérzettel, társas elszigetelődéssel, a kirekesztettség érzésével jár, és a személy úgy éli meg, hogy a vágyai tiltottak, nem vállalhatók.

Ezt egye, ha megmentené a Földet, és magának is jót akar

2019-09-16

Ezt egye, ha megmentené a Földet, és magának is jót akar

Elkészült a diéta, amely szerint étkeznünk kellene a saját jövőnk érdekében. Kutatók kiszámolták, hogy milyen diétát kellene betartanunk ahhoz, hogy ne csak egészségesek legyünk, de a Földnek se ártsunk, és közben tízmilliárd embernek is jusson elég élelmiszer.

Allergiás, vagy csak annak hiszi magát? – A mentes étrend kockázatos is lehet

2019-09-15

Allergiás, vagy csak annak hiszi magát? – A mentes étrend kockázatos is lehet

Nem mind allergia, ami annak látszik, mégis többen gondolják magukról, hogy ételallergiásak, mint ahányan valóban azok. A mentes étrendek korát éljük abban a hitben, hogy egészségesebbek leszünk vagy fogyunk. Csakhogy a mentes étrend – ha nem szakszerűen van összeállítva – kockázati tényező is lehet.

Akkor most soha többé nem ehetek gyümölcsöt?

2019-09-15

Akkor most soha többé nem ehetek gyümölcsöt?

Tipikus gyerekbetegségből vált egyre több felnőttet érintő problémává a fruktózfelszívódási zavar, amelynek lényege, hogy a szervezetünk nem tudja feldolgozni a gyümölcscukrot. A kellemetlen tünetek hátterében a megváltozott étkezési szokásaink és az átalakuló élelmiszeripar áll. A jó hír: ez a zavar visszafordítható.

800 ezer magyar szenved napi szinten, de alig van hatásos terápia ezekre a betegségekre

2019-09-13

800 ezer magyar szenved napi szinten, de alig van hatásos terápia ezekre a...

Átlagosan hat és fél év alatt tíz orvost járhatnak meg a ritka betegségekben szenvedők, mire kiderül, mi a bajuk. És hiába a fejlett orvostudomány, alig van hatásos terápia.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
81 766
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 903 501
Közösség

Szótár

B1-vitamin

B1-vitamin Tiamin: vízben jól oldódó, hőre érzékeny vegyület. Jelentős szerepe van a... Tovább

Energia felvétel

A felvett energia a táplálék energiájából származik.   Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 135

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás betegség diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra táplálkozás