notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Reflux diéta. Tiltott és támogatott ételek reflux diétában!

hirdetes

Reflux diéta. Tiltott és támogatott ételek reflux diétában!

vitalzone.hu

A reflux (másnéven nyelőcső reflux vagy GERD) a leggyakoribb emésztési probléma, mely során a savas gyomortartalom visszaáramlik a nyelőcsőbe. A beteg torka és gégéje is irritált, továbbá gyomorégést, émelygést tapasztal, mely többnyire gyomorfájdalommal, valamint savas szájízzel jár. A nyelőcsőbe jutó, savas gyomortartalom felmarja a nyelőcső nyálkahártyáját, és ott gyulladást, súlyosabb esetben fekélyt okozhat. Magyarországon minden második embert érint a rendszeresen vagy alkalmanként előforduló gyomorégés.

Reflux diéta. Tiltott és támogatott ételek reflux diétában!

Tiltott ételek:

  • zsíros ételek (rántott hús, pörköltök, kolbász és szalámifélék, tepertő, szalonna, sült oldalas, májasok, disznósajt, füstölt tarja, bőrös baromfi húsrészek, gulyásleves, töltött káposzta vagy paprika, hasábburgonya, tojásrántotta, lángos, kocsonya, vadas ételek)
  • koffein (kávé, fekete tea)
  • alkohol (minden formában)
  • csokoládé (a benne lévő cukor és a kakaóvaj magas zsírtartalma miatt)
  • egyéb cukros ételek (lekvárok, édes befőttek)
  • sós rágcsálnivalók (chips, snackek) és olajos magvak (földimogyoró, napraforgó, dió)
  • erősen fűszeres, jellemzően magyaros ételek
  • savanyú ételek (savanyúságok, citromlé, limonádé)
  • szénsavas italok
  • erősen mentolos ételek
  • citrusfélék (narancs, citrom, kivi)
  • almafélék (alma, körte)
  • paradicsom
  • magas savtartalmú gyümölcslevek, zöldséglevek (narancslé, almalé, paradicsomlé)
  • nyers zöldségek általában
  • egyes zöldségek (zöldpaprika, karfiol, káposzta)
  • hagyma, fokhagyma (mind nyersen, mind zsírban párolva)
  • hirdetes
  • torma, mustár, majonéz
  • magas zsírtartalmú tej és tejtermékek (zsíros sajtok, körözött, tejszín, tejföl, vaj)
  • elsősorban az élőflórát tartalmazó tejtermékek (joghurt, kefír)
  • alacsony zsírtartalmú tej és tejtermékek (sovány tejföl, túró, zsírszegény sajtok, margarin)

Támogatott ételek:

  • magas keményítőtartalmú zöldségek (sütőtök, sárgarépa, kukorica, cékla)
  • párolt zöldségek (főleg zöldborsó, sárgarépa, brokkoli)
  • főzelékek, zöldséglevesek (zsírszegény habarással készítve)
  • rakott ételek sok zöldséggel
  • teljes kiőrlésű gabonakészítmények (barnakenyér, grahamkenyér, korpás zsemle)
  • alacsony zsírtartalmú péksütemények
  • gabonapelyhek, müzli (zabpehyel, kukoricapehely)
  • puffasztott termékek (pl. puffasztott rizs)
  • burgonya főzve vagy héjában sütve (zsírban sütve már nem)
  • rizs
  • durumtészta
  • enyhe fűszerek (petrezselyem, majoranna, kapor, snidling, borsikafű)
  • gyümölcsök közül: banán, barack, dinnye
  • hirdetes
  • alacsony zsírtartalmú húsok, főleg baromfi (bőr nélkül), hal (hering, keszeg) vagy grillezett sovány húsok
  • édességek közül: kekszek, puding, piskóta, édesítőszerek
  • koffeinmentes kávé
  • gyógyteák, zöldtea

Nem minden étel hat mindenkire ugyanúgy. A legfontosabb tanács, hogy a refluxos betegnek meg kell figyelnie, hogy az ő esetében milyen ételek fokozzák a panaszokat, és ennek megfelelően kell összeállítania saját reflux diétáját. A legbiztosabb módszer, ha étkezési naplót vezet, amelyben feljegyzi, milyen ételek után jelentkezett a gyomorégés.

A reflux diéta során kerülje a csípős, savanyú, édes és zsíros ételeket! Táplálkozzon változatosan és kiegyensúlyozottan, fogyasszon sok fehérjében és élelmi rostokban gazdag ételt.

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában


Szótár

Glikogén

Az állati szervezet legfőbb energiaforrása. Ez egy olyan keményítő, amely... Tovább

Alapanyagcsere

Az alapanyagcsere azt a legkisebb energia felhasználást jelenti, ami fenntartja az... Tovább

Tovább a lexikonra
akaraterő alakformálás diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra táplálkozás