notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Nincs pocak, csak feszes - mítoszok és igazságok

Mítoszok és igazságok a fogyással kapcsolatban

hirdetes

Ahány ember, annyi módszer a fogyásra. Éppen ezért számos mítosz kering manapság, melyek hatással lehetnek a fogyókúránkra. A következőkben bemutatunk néhány elterjedt mítoszt és megvizsgáljuk a hátterüket! 

Feszes has

1. mítosz:

A csípőmön ugyan van némi felesleg, de ez nem baj, hiszen a magasságomhoz képest még így is jó a testsúlyom.

 

Igazság: Nem létezik jó zsír. A szövetek közti zsír más, mint a látható zsírpárna a csípőn és a combon – gondolja magában. Valóban szükségünk van bizonyos mennyiségű zsírra, hiszen ez szabályozza a testhőmérsékletet és óvja belső szerveinket. De ha túl sok van belőle, befolyásolhatja szerveink normális működését, ami előidézhet bizonyos betegségeket. De ha összességében nem túlsúlyos, miért vándorol a csípőjére? Okolja a hormonális változásokat, amelyek a harmincas évek végén, negyvenes évek elején következnek be. A szülés időszakában (és utána) az ösztrogén a zsírt a csípőre és a combokra „tereli”, hogy támogassa a terhességet és a tejtermelést. De ahogy a menopauza időszaka következik, csökken az ösztrogén szint, és a zsír a hasi tájékra vándorol.

 

Megoldás: Mozogjon többet! Ússzon, kocogjon. Még a kiadós séta is megteszi. Egy amerikai vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy ha az ülő foglalkozást végző nők hetente három-négy nap gyalogolnak egy-egy órán keresztül, két és fél kilót sikerül lefogyniuk egy hónap alatt – amiből másfél hasi felesleg. Ha tehát növeli edzéseinek intenzitását és/ vagy időtartamát, könnyedén lefaraghat súlyából.

 

2. mítosz

A hason lévő felesleget felülésekkel lehet a leggyorsabban lefaragni.

 

Igazság: Bár a felülések feszesebbé teszik a hasizmokat, de az izmok felett lévő zsírpárnát nem csökkentik. Akár 1000 felülést is csinálhat, de mivel relatíve kevés izomcsoportot dolgoztat meg, nem használ fel sok energiát, vagyis nem éget el sok kalóriát. Ha fogyni szeretne, meg kell mozgatnia a nagy izomcsoportokat is: gyaloglással, biciklizéssel, kocogással, vagy akár lépcsőzőgépen való edzéssel.

 

Megoldás: A felülések mellett kardiózzon is! Az orvosok harminc perc mozgást javasolnak hetente háromszor – a szív- és keringési rendszer karbantartásához ennyi elegendő is, de ha fogyni szeretne, ha zsírt szeretne égetni, ez bizony édeskevés. Ha bármely okból nem tud negyvenöt percen keresztül tréningezni (nincs ideje, nincs állóképessége), próbáljon röviden, de intenzívebben dolgozni. Ha a futógépen rendszerint harminc percet gyalogol 7 km/ h-s sebességgel, minden öt percben iktasson be egy harminc másodperces sprintet 9-10 km/ h-s sebességgel. De ne rombolja le a kitűnő edzésmunkát meggondolatlanul. Egy átlagos edzéssel a futógépen 300 kalóriát égethet el, amit azonnal vissza is szed, ha utána felhörpint egy pohár energiaitalt, vagy cukros üdítőt. Igyon inkább ásványvizet (természetesen szénsavmenteset), és két hét múlva másfél-két kilóval könnyebb lesz.

hirdetes

 

3. mítosz:

Ha csökkenteni szeretném a hasamon lévő felesleget, kevesebb tejterméket kell fogyasztanom.

 

Igazság: Az alacsony kalciumtartalmú diéta nemhogy csökkentené a kellemetlen pocakot, inkább növeli. Amerikai kutatók kimutatták, hogy a magas kalciumtartalmú fogyókúra serkenti a zsírégetést, különösen a hasi tájékon. Ugyanis ha a szervezetben nincs elég kalcium, egy kalcitriol nevű hormont termel, amely arra ösztönzi a zsírsejteket, hogy inkább raktározzanak, mint égessenek zsírt. A kalcitriol különösen nagy hatással van a has nagyságára, mivel kortizol termelésére is serkenti a zsírsejteket. A kortizol pedig azt az utasítást adja a sejteknek, hogy ragaszkodjanak a zsírhoz. Tehát juttasson szervezetébe megfelelő mennyiségű kalciumot, és az ellenkezője történik: a sejtek megszabadulnak a zsírtól. A fent említett kutatásban részt vevő nők alacsony kalcium-tartalmú diétát követtek. Az egyik csoport kalciumtartalmú étrend kiegészítőt szedett, a másik minden nap evett egy pohár joghurtot. Ők átlagosan négy és fél kilótól szabadultak meg három hónap alatt, míg az előző csoport mindössze háromtól. A joghurtevők súlyveszteségének hatvan százaléka a hasi tájékról történt, szemben a másik csoport huszonhat százalékával.

 

hirdetes

Megoldás: Olyan fogyókúrát kell követnie, amelyben naponta háromszor-négyszer alacsony zsírtartalmú tejterméket fogyaszt. Így nem az izmaiból, hanem a felesleges zsírból veszít. Igyon egy csésze tejet, egyen egy pohár alacsony zsírtartalmú joghurtot, vagy egy-két szelet kemény sajtot.

 

4. mítosz:

A jóga a legjobb módszer, ha a hasamról szeretnék fogyni.

 

Igazság: A jóga nem emeli meg annyira a pulzust, hogy beinduljanak a zsírégető folyamatok. Bár rendkívüli módon növeli a hajlékonyságot, erősít, és javítja az egyensúlyérzéket, nem fogyaszt. Ha csökkenteni szeretné úszógumiját, olyan mozgást kell végeznie, ami megemeli a pulzusszámot.

 

Megoldás: Ha azt szeretné, hogy csípője keskenyebb legyen, szokásos tornagyakorlatai mellett végezzen zsírégető gyakorlatokat is. Ha ki nem állhatja a futást, menjen gyalog a jógaedzésre, vagy érjen oda tizenöt perccel hamarabb, és pattanjon fel edzés előtt a futógépre. Ha a heti három-négy jógaórát ily módon megtoldja egy kis gyaloglással, hetente 900-1200 kalóriával többet éget el. Ez pedig laposabb hasat és havonta két kiló mínuszt jelent. 

 

5. mítosz:

Nem kell diétáznom, mert egész nap idegeskedek, és még edzésre is járok. 

 

Igazság: A stressz arra késztetheti szervezetét, hogy ragaszkodjon nem épp csinos úszógumijához. A tartós idegesség/ idegeskedés hatására az agy serkenti a kortizol termelését, a hormonét, amely küzdelemre vagy menekülésre késztet. A legújabb kutatások szerint a magas kortizolszint növeli az étvágyat – ilyenkor főleg szénhidrátot vagy zsírt kíván a szervezet. Tény, amikor idegesek vagyunk, leginkább süteményre, kekszre, más édességre vágyunk. Sajnos a bőr felszíne alatt megbúvó zsírszövetben több kortizol-érzékelő receptor található, mint a test bármely más részén, így a pociját érzékenyebbé teszi a „zsír vonzására”. Ez megmagyarázza, hogy a munkájuk (vagy gyerekeik) miatt sokat idegeskedő nők többsége miért alma-típus·. Kutatások igazolták, hogy ezek a lányok, asszonyok sokkal érzékenyebben reagálnak a stressz helyzetekre, szervezetük jelentősen több kortizolt termel, mint azon hölgyeké, akik elsősorban csípőre és combra híznak.

 

Megoldás: Minden nap legyen öt perce mentálisan lazítani. Csukja be a szemét és képzelje el a várva várt vasárnapot. A kirándulás a természetbe csodálatosan kikapcsol. Sokat segíthet, ha leírja, mi megy az idegeire. Ha a rosszindulatú szomszéd neve tizenötször szerepel a listán, nyilvánvaló a stressz valódi oka. Ilyenkor nincs más hátra, mint azon gondolkozni, hogyan csökkentse a feszültséget.

 

Fogyi riadó

Sok kilótól szabadult meg az Atkins diéta segítségével, de még mindig van egy kis pocakja?  Ha elhagyja étrendjéből a komplex szénhidrátokat, a végén még kövérebbnek érezheti magát. A komplex szénhidrátok ugyanis rostban gazdagok, eltelítenek, így a hasa hipp-hopp lapos lesz. Tehát ha meg akar szabadulni dudorodó pocakjától, egyen naponta a helyes szénhidrátokból: barna rizst a fehér helyett, teljes kiőrlésű gabonából készült kenyeret a fehér helyett, és édes burgonyát a fehér burgonya helyett.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Életet mentett a juice-diéta

2019-10-04

Életet mentett a juice-diéta

A zöldség- és gyümölcslevek mentették meg Joe Cross életét, akinek lassan kultusszá váló juice programját milliók követik. Nem találta fel a spanyol viaszt, csak éppen formába itta magát. Egy pár napot esetleg mi is rászánhatunk, mondjuk, az új fürdőruha kedvéért.

8000 kalória per nap: így is lehet készülni egy Oscar-díjas szerepre

2019-10-02

8000 kalória per nap: így is lehet készülni egy Oscar-díjas szerepre

Az amerikai mesterlövész főszerepe miatt Bradley Cooper több mint 18 kilót szedett fel. Az Oscar-díjra jelölt színész esete nem egyedülálló Hollywoodban, egy-egy szerep kedvéért Christian Bale vagy Matthew McConaughey is keményen megdolgozott, nem is beszélve Renée Zellweger-ről, aki a Bridget Jones miatt vállalt be jónéhány plusz kilót.

Az öt leghülyébb diéta és a ráadás

2019-09-06

Az öt leghülyébb diéta és a ráadás

Az ember, különösen, ha nőből van, régóta keresi a megoldást arra, miképpen lehetne könnyen, gyorsan vékonyabb. A könnyed fogyás Szent Grálja az energia megmaradás törvényébe zárva, továbbra is várat magára. Nincs sárgaköves út, akad helyette jó néhány furcsábbnál furcsább útleágazás.

5:2 - íme egy újabb csodadiéta, ami minden másra is jó

2019-09-06

5:2 - íme egy újabb csodadiéta, ami minden másra is jó

Egy olyan diéta hódít, amitől nem csak fogyni lehet, de az egész életet átformálni. Pedig az 5:2 mozgalom egy szimpla böjtnek indult.

Habzsolás és fogyás kettős vágya: milyen az ideális diéta?

2019-08-13

Habzsolás és fogyás kettős vágya: milyen az ideális diéta?

Fogyókúráink sikertelenségei gyakran abból fakadnak, hogy racionális érvekkel próbáljuk egészséges táplálkozásra bírni önmagunkat, miközben az evési szokásokat inkább irracionális érzelmi tényezők szabályozzák.

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

2019-05-20

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

Mindannyiunk számára szükség van fehérjebevitelre, hogy egy kiegyensúlyozott étrend mellett egészségesek maradhassunk. Bizonyos okokból érdemes több fehérjét fogyasztanunk, köztük fogyás és izomnövelés során. Ugyanakkor azt is fontos meghatározni, hogy melyik a legjobb időpont a fehérje fogyasztására.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
75 801
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 160 716
Közösség

Szótár

Fekete áfonya

Latin neve: Vaccinum myrtillus   Ismertetése, termőhelye   Fás szárú cserje,... Tovább

Szénhidrát

  A szénhidrátok a szén és a víz kombinációi, melynek legegyszerűbb formája a cukor.... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 217

Átlagos értékelés: 4.8