notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Nyújtani jó! Nyújtani kell!

Nyújtani jó! Nyújtani kell!

vitalzone.hu
hirdetes

Nyújtani jó. Nyújtani kell. Nemcsak az olyan sportokban, amikben kiemelt szerepet játszik a hajlékonyság, de az izmok, ínszalagok és a csontélettan egészségének megőrzése érdekében mindenkinek, aki sportol és azoknak is, akik nem mozognak.

Nyújtani jó! Nyújtani kell!

A nyújtás szükségessége!


▪️A merev izmok fájhatnak, de kiindulhatnak belőlük egész testtájakra kiterjedő fájdalmak is (hát, fej, teljes láb..)


▪️Ha az izmot keményen megdolgoztatod, felpumpálod vérrel, az izom megmerevedik, összetömörül, ezzel együtt megrövidül. Minden izmot (izomrostot, izomkötegeket és magát az izmokat) egy nem túl rugalmas kötőszöveti burok vesz körül. Ez az ínban folytatódik, a sejtek közötti energiát közvetíti az ínon keresztül a csont felé (mozgatás funkció). Ahhoz, hogy a test a lehető legkevesebb energiát használja fel, az izomburkot ebben a "megrövidült" állapotban tartja, hiszen a kitágításához többlet energiára lenne szükség. Egy idő múlva, ahogy az izom nő, nekifeszül az őt körülvevő buroknak és nem tud többé térfogatnövekedést előidézni, lelassul a fejlődésben, vagy teljesen megáll. Megfelelő nyújtással az izomburok felszabadítható ebből a megrövidült helyzetből, habár ez sokszor nem kellemes érzés. Mint azt fentebb írtam, a legkevesebb sejtközti energiát akkor használja fel a szervezet, ha az izomburok helyzetét "fixálja": ez a megfelelően kitágított izomburokra is értendő, ami ezért nem "tömörül" újra, hanem ebben a kinyújtott állapotban marad. Ahogy a bemelegítés az edzés elején, úgy legyen mindennapi rutinod az edzés végi nyújtás, hiszen a merev izmok és ínszalagok jobban ki vannak téve a sérülés veszélyeinek, akárcsak a bemelegítés hiányában.

hirdetes

A nyújtás az izomnövekedés lehetősége mellett számos előnnyel jár: serkenti a vérkeringést, a szövetek oxigén ellátottságát, növeli a tüdő kapacitását, megelőzi a csontmeszesedést, testtartásjavító és nyugtatólag hat a központi idegrendszerre.

hirdetes


Mikor nyújts?


▪️A vélemények megoszlanak az edzés előtti vagy utána végzett nyújtás hatékonyságáról. Ha edzés előtt vagy pihenőnapon végzed, a nyújtást mindenképp előzze meg egy alapos bemelegítés.


▪️Én személy szerint az edzés utáni nyújtást preferálom, mikor már az izmaid kellőképpen bemelegedtek és felpumpálódtak. Ha ilyen merev állapotban hagyod őket, az később mindenképp problémákhoz fog vezetni.

 

Szerző: Nagy Sándor - Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ismerd meg a vibrációs edzést

2019-10-22

Ismerd meg a vibrációs edzést

A vibrációs tréning során a vibráció egy adott frekvencián átterjed a testre, ahol egyedi izomstimulációt indukál. A test mélyizomzatát, elsősorban a gerinctaró izmokat stimulálva a vibrációs tréning bizonyítottan hatásos az izomsérülések rehabilitációjában és megelőzésében, az izomerő fokozásában, az izületi mozgékonyság fenntartásában és a zsírég

Betekintés az alternatív sérüléskezelések világába

2019-10-08

Betekintés az alternatív sérüléskezelések világába

Az utóbbi időben elkezdtem nyitni az alternatív sérüléskezelések világába. Gondolok itt a kinesiotape-re (ami nagyon trendi lett manapság), dynamic flossing-ra, illetve a köpölyözésre.

Lélegezzük ki a zsírt!

2019-10-04

Lélegezzük ki a zsírt!

Miközben a szálkás test és a kockás has lebeg a szemünk előtt, megszállottan keressük a leghatékonyabb zsírégető mozgásformákat, ételeket, tablettákat és trükköket. azonban, azt már kevesen tudjuk, hogyan is zajlik valójában a zsírvesztés folyamata.

Szabad sportolni, ha megfáztunk?

2019-09-23

Szabad sportolni, ha megfáztunk?

A rendszeres mozgásnak számos pozitív egészségügyi hatása van. Közülük az egyik az immunrendszer erősítése és a védelem a betegségekkel szemben. De mit tegyünk, ha már megfáztunk? Így is jót tesz a napi edzés, vagy inkább hagyjunk ki pár alkalmat?

Nagyon hülye diétát népszerűsít Kim Kardashian

2019-08-28

Nagyon hülye diétát népszerűsít Kim Kardashian

Kim Kardashian révén világszerte elterjedhet egy nagyon hülye és káros karcsúsító módszer, a korzett-diéta.

Minisztériumból ment Londonban rúdtáncot oktatni

2019-08-28

Minisztériumból ment Londonban rúdtáncot oktatni

Nem mindennapi utat járt be már eddig is a harmincas éveiben járó Rákli Veronika, de az is egyedi, hogy egy olyan, akrobatikus és sportolói kvalitásokat igénylő mozgásstúdió-kezdeménye van, amelynek az irányvonala a mozgásterápia.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
98 305
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 036 102
Közösség

Szótár

Edzésmódszerek

  Az a tervszerű eljárás, amely az edzéscélnak megfelelően határozza meg az edzés... Tovább

Kreatin táplálékkiegészítők

  A kreatin az ételekben és a szervezetünkben is természetesen megtalálható aminosav... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 130

Átlagos értékelés: 4.7

edzésmódok edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás életmód mozgás