notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Miért szükséges a rost? Ha eddig nem fogyasztottál kezd el minél hamarabb!

hirdetes

Miért szükséges a rost? Ha eddig nem fogyasztottál kezd el minél hamarabb!

vitalzone.hu
hirdetes

A táplálékban található élelmi rostok elsődleges feladata az, hogy a bélben megnövelt térfogatú anyagot biztosítsanak a bélizmok működésének serkentésére. Így elősegítik azt, hogy a feldolgozott táplálék gyorsabban haladjon át a bélcsatornán úgy, hogy közben nem okoz különösebb megterhelést.

Miért szükséges a rost? Ha eddig nem fogyasztottál kezd el minél hamarabb!

A megfelelő mennyiségű rostot tartalmazó táplálék fogyasztása mérsékli az étkezés utáni vércukorszint emelkedést, ezáltal csökkentheti a hasnyálmirigy terhelését. Ez főleg cukorbetegség esetében különösen fontos.

 

Vízben nem oldódó rost:

 

Áthalad a beleken, térfogata megnő, ugyanakkor „súrolókefe”-ként is működik. Magával sodor minden olyan lerakódást, ami nem egészséges. Ha a táplálék kellően magas rosttartalmú, a jóllakottság érzését kelti, így megakadályozza a túlsúly kialakulását, továbbá megelőzi a székrekedést, ennélfogva csökkenti a visszerek és az aranyér kialakulásának veszélyét.

 

Vízben oldódó rost:

 

Ugyancsak nagy mennyiségű folyadékot vesz fel és zselés struktúrákat hoz létre. Megköti a zsírokat, illetve a koleszterint és ezzel segít a vérzsírok szintjét lecsökkenteni.

hirdetes
Több tényező befolyásolja a bélrák kialakulását, pl. a táplálékkal bekerülő zsírok mennyisége és fajtája, az alacsony mennyiségű rost bevitel stb. Azoknál az embereknél, akik elegendő rostot fogyasztanak, a bélrák ritkábban alakul ki. A rost ehhez úgy járul hozzá, hogy összekeveredik a génkárosító anyagokkal (mutagénekkel), valamint a rákkeltő anyagokkal, és gyorsítja áthaladásukat a bélrendszeren. Azzal, hogy a rost gyorsítja a táplálék áthaladását a bélben, csökkenti a mérgező anyagok képződésének idejét, valamint gátolja az epesavak és a koleszterin felszívódását. Nem utolsó sorban, a rost megköti az epesavakat, megakadályozza az epekövek kialakulását, valamint a szervezet elsavasodását is.

 

Bármiből megárt a sok!

 

A különböző élelmi rostok szükséges mennyiségben elsősorban a teljes kiőrlésű gabonafélékben, valamint a korpában, gyümölcsökben és zöldségekben találhatók. De vigyázat! A túl sok rost fogyasztása, különösen abban az esetben, ha csak egy forrásból származik, pl. korpából, emésztési zavarokat is okozhat. Miért? Mert számos rost dús táplálékban fitinsav található, amely megköt olyan ásványi anyagokat, mint a kalcium vagy a vas, igy kalcium-, illetve vashiány alakulhat ki. Ezért a rost fogyasztása is mértékkel javasolt!

 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
138 179
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
138 179
Közösség

Szótár

Dió

Latin neve: Juglans regia   Eredete, élőhelye   A közönséges dió délkeletre a... Tovább

Egészség

    Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) meghatározása szerint az egészség... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 144

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra