notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Miért szükséges a rost? Ha eddig nem fogyasztottál kezd el minél hamarabb!

Miért szükséges a rost? Ha eddig nem fogyasztottál kezd el minél hamarabb!

vitalzone.hu
hirdetes

A táplálékban található élelmi rostok elsődleges feladata az, hogy a bélben megnövelt térfogatú anyagot biztosítsanak a bélizmok működésének serkentésére. Így elősegítik azt, hogy a feldolgozott táplálék gyorsabban haladjon át a bélcsatornán úgy, hogy közben nem okoz különösebb megterhelést.

Miért szükséges a rost? Ha eddig nem fogyasztottál kezd el minél hamarabb!

A megfelelő mennyiségű rostot tartalmazó táplálék fogyasztása mérsékli az étkezés utáni vércukorszint emelkedést, ezáltal csökkentheti a hasnyálmirigy terhelését. Ez főleg cukorbetegség esetében különösen fontos.

 

Vízben nem oldódó rost:

 

Áthalad a beleken, térfogata megnő, ugyanakkor „súrolókefe”-ként is működik. Magával sodor minden olyan lerakódást, ami nem egészséges. Ha a táplálék kellően magas rosttartalmú, a jóllakottság érzését kelti, így megakadályozza a túlsúly kialakulását, továbbá megelőzi a székrekedést, ennélfogva csökkenti a visszerek és az aranyér kialakulásának veszélyét.

 

Vízben oldódó rost:

 

Ugyancsak nagy mennyiségű folyadékot vesz fel és zselés struktúrákat hoz létre. Megköti a zsírokat, illetve a koleszterint és ezzel segít a vérzsírok szintjét lecsökkenteni.

hirdetes
Több tényező befolyásolja a bélrák kialakulását, pl. a táplálékkal bekerülő zsírok mennyisége és fajtája, az alacsony mennyiségű rost bevitel stb. Azoknál az embereknél, akik elegendő rostot fogyasztanak, a bélrák ritkábban alakul ki. A rost ehhez úgy járul hozzá, hogy összekeveredik a génkárosító anyagokkal (mutagénekkel), valamint a rákkeltő anyagokkal, és gyorsítja áthaladásukat a bélrendszeren. Azzal, hogy a rost gyorsítja a táplálék áthaladását a bélben, csökkenti a mérgező anyagok képződésének idejét, valamint gátolja az epesavak és a koleszterin felszívódását. Nem utolsó sorban, a rost megköti az epesavakat, megakadályozza az epekövek kialakulását, valamint a szervezet elsavasodását is.

hirdetes

 

Bármiből megárt a sok!

 

A különböző élelmi rostok szükséges mennyiségben elsősorban a teljes kiőrlésű gabonafélékben, valamint a korpában, gyümölcsökben és zöldségekben találhatók. De vigyázat! A túl sok rost fogyasztása, különösen abban az esetben, ha csak egy forrásból származik, pl. korpából, emésztési zavarokat is okozhat. Miért? Mert számos rost dús táplálékban fitinsav található, amely megköt olyan ásványi anyagokat, mint a kalcium vagy a vas, igy kalcium-, illetve vashiány alakulhat ki. Ezért a rost fogyasztása is mértékkel javasolt!

 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

2019-06-17

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

A spenót vagy paraj (Spinacia oleracea) a disznóparéjfélék (Amaranthaceae) (korábban: libatopfélék) családjába tartozó, világszerte elterjedt kultúrnövény. Közép- és Délnyugat-Ázsiában őshonos. Ismert nevei még: spinót, spenát, spinát, spinác, barátparéj.

Énidő nem is tudod milyen fontos

2019-06-17

Énidő nem is tudod milyen fontos

Fontos, hogy legyen mindenkinek önmagára szentelt minőségi ideje, amit például önfejlesztésre szán, vagy csak pihen, meditál.

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

2019-06-17

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

A belső szervek között lerakódó zsírt nevezzük zsigeri vagy más néven viszcerális zsírnak. Mivel a belső szervek közelében található ezért felszaporodása különösen megnöveli bizonyos betegségek kockázatát.

A zeller jótékony hatása

2019-06-17

A zeller jótékony hatása

A szárzellernek többféle neve is van, mint pl.: angol zeller, rúdzeller vagy halványító zeller. A szárzellernek nagyon zsengék és ropogósak a szárai.

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

2019-06-17

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

A szakértők által meghatározott ajánlás szerint a napi fehérjebevitel a 18 év feletti nőknél minimum 46 gramm, míg a 18 év feletti férfiaknál minimum 56 gramm (sportolóknál ez az érték háromszor-négyszer nagyobb is lehet).

Ghrelin – éhes vagy?

2019-06-13

Ghrelin – éhes vagy?

A ghrelin főleg az emésztőszervek által termelt peptidhormon, amelynek fő funkciója az éhségérzet kiváltása és az energia zsírszövetben és glikogénként való raktározása.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
247 332
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 371 719
Közösség

Szótár

Low fat diéta

A zsírbevitel korlátozásán alapuló diéta Tovább

Anorexia

 Az orvosok anorexia nervosának nevezik a lelki eredetű kóros lesoványodást. Az anorexia... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 144

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra