Oda kell figyelni az olajos magvakra és a maglisztre, szakértőnk elmondja, hogy miért

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

Galambos Ágnes
hirdetes

Amikor megszületik bennünk az elhatározás, hogy szakítsunk a régi életvitelünkkel és már nagyobb rálátásunk van a paleora kicsit megnyugszunk és rájövünk, hogy nem is jár annyira sok lemondással ez az egész csak más alapanyagokat használunk és magunknak kell elkészítenünk.
 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

Finomabbnál finomabb paleo sütireceptek és kenyérreceptek tömkelegét találjuk mindenhol.

 

De vigyázz, csapda!


Én is beestem fél lábbal sajnos.
Iszonyat nagy fehér kenyér zabáló voltam anno, a péksütiket is imádtam és mindent amit rossz.
Paleo elején kísérletezgettem a kenyerekkel, de olyan rosszak voltak, hogy inkább teljesen leszoktam róla és már eszembe sem jut a kenyér egy étkezésnél. Örültem is, hogy ezzel sokat spórolok időben és pénzben is ha paleo kenyeret sem eszem és hidd el, van élet kenyér nélkül is. :)

 

A fél lábam azonban a süticsapdába esett. Mandula, mák, dió, gesztenye, kókusz.....hogy az istenbe ne lennének ezek a sütik, amik ezekből készülnek ellenállhatatlanul finomak, plusz az alkotás élménye és a kikapcsolódás sütögetés közben aztán a dicséretek, ez mind mind elvarázsolt.

Nincs is ezzel baj, az elején!!! Rengeteget segítenek ezek a dolgok az átállásnál, de nagyon fontos tudnunk és tudatosan csinálnunk mindent, mert ha ezeket is túlzott mennyiségben fogyasztjuk, bajok lesznek, nekem is lettek.

 

A paleo elején szinte azonnal kivirultam és nagyon jól voltam, egy darabig. Aztán huzamosabb idő után már nem voltam annyira energikus, nem éreztem már annyira jól, mint ahogy tudtam, hogy lehetne. Valami volt és nem értettem mi történhetett, miért nem csattanok már ki az egészségtől és az energiától.

 

"Az ősemberek esznek paleo kenyeret és sütiket?" Mondják sokszor a muglik és sajnos be kell látnunk, hogy teljesen igazuk van.
"Jobb, mintha a lisztet enném." Mondják a paleok akik nem tudják nélkülözni ezeket, de vajon tudják azt amit én? Ha tudnák akkor is ezt mondanák?

hirdetes

 

Az én gondolkodásom mindig a természetességből indul ki és ez alapján próbálok következtetéseket levonni dolgokról na meg persze utána kutatok.
Az olajos magvak magas omega 6 tartalmát - ami ugye köztudottan gyulladást keltő- kiküszöböltük a préseléssel előállított maglisztek használatával, de van itt más is amiről tudni kell, ez pedig a fitinsav.

 

Az olajos magvak, maglisztek, kávé és a kakaó is fitátokat tartalmaznak, amik megkötik a létfontosságú ásványi anyagokat, amik ezáltal nem tudnak felszívódni szervezetünkben.
Emellett pedig gátolja néhány fehérje és szénhidrát emésztő enzim működését.
 

 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

 

Fitát tartalom olajos magvakban: mg/100g

  • Brazildió: 1719       
  • Kakaópor: 1684-1796
  • Mandula: 1138 - 1400
  • Dió: 982
  • Mogyoró: 648 - 1000
  • Tökmag: 1050-1796
  • Pisztácia: 494-1070
  • Kókusz: 357
  • Mák: 520

 

A maglisztek fitáttartalma az olajos magvakhoz képest 3-5-szörös mennyiség!
Egy paleo kenyérben 3.000-15.000 mg is lehet. Igen, ez elképesztően magas.

 

Mindannyian tudjuk, hogy a paleolit táplálkozásban éppen az a cél, hogy vitaminokban és tápanyagokban dús ételeket fogyasztunk nem pedig az üres kalóriákat amiktől csak hízni lehet, de egészségesnek lenni és jól érezni magunkat nem.

 

Hiába esszük azonban a sok zöldséget, húst és minőségi ételeket, nem beszélve a táplálék kiegészítőkről, ha túl sok magas fitáttartalmú dolgokat is fogyasztunk ezek a tápanyagok nem tudják a testünket táplálni így szintén betegségek,  léphetnek fel, mint például a vashiány, pajzsmirigy problémák, emésztési gondok, csontritkulás csak, hogy néhányat említsek.

 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

  • 1. Tartsunk mértéket!

Napi 800mg fitinsav a határ ami egészséges ember esetében jól tolerálható, nem egészségeseknél 150-400 mg.

  • 2. Ne az étkezéseinkkel, táplálékkiegészítőinkkel fogyasszuk ezeket!

Ebéd után egy kis desszert vagy kávé pont elég, hogy a tápláló ebédünk tápláló hatását hatástalanítsuk. Együk, igyuk ezeket elkülönítve, magukban!

  • 3. C vitaminnal együtt fogyasztva a fitátok vasmegkötő képessége csökken.
  • 4. Pótoljuk az ásványi anyagokat. Tökéletes megoldás erre a Parajdi só.
  • 5. Csírák fogyasztása, mert fitáz enzimet tartalmaznak.
  • 6. Áztatás

 

Én személy szerint leszoktam a sütögetésről, mert a lyukacsos, szivacsos cuccok sem egészségesek.
Nagyon ritkán sütök, olyankor igyekszem az alacsonyabb fitáttartalmú ételeket választani, mint például a kókuszreszelék, kókuszliszt, mák.


Ettől függetlenül eszünk még édességeket, csak másmilyeneket.

Nagyon fontos lenne, hogy ezekről az információkról mindenki tudjon aki paleozik, kérlek osszátok meg!
 

Szerző: Galambos Ágnes

Facebook: PALEO Motivátor
Blog: www.csillagporszem.blogspot.hu
E-mail: paleoagi@gmail.com

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

2019-05-16

Kókuszvirág cukor a legjobb választás

A kókuszvirág cukor évezredek óta használt közkedvelt édesítőszer a déli- és délkelet-ázsiai régióban, ahol igen bőséges a kínálat kókuszpálmából. A kókuszból készült termékek legnagyobb előállítói és forgalmazói a Fülöp-Szigetek és Indonézia. A hazai alternatív édesítőszerek piacán körülbelül 5 éve jelent meg a kókuszvirág cukor.

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

2019-05-16

Az ásványvíz egészséges, de melyik? A savas vagy a szénsavmentes ajánlott?

A víz nagyon egészséges, ajánlott belőle akár napi két liter elfogyasztása. Leginkább az ásványvízből! Bár általában mindenki annyi vizet fogyaszt, amennyi neki jólesik, a szakértők szerint napi akár három liter vizet is érdemes meginnunk, hogy egészségesek legyünk.

El ne csússz egy banánhéjon!

2019-05-16

El ne csússz egy banánhéjon!

Gyümölcsökre és zöldségekre mindenkinek szüksége van, de nem mindig tudjuk, hogy azon kívül, hogy vitamindúsak, pontosan milyen előnyökkel is jár egy-egy fogyasztása.

Mennyi koffein található a különböző kávétípusokban?

2019-05-17

Mennyi koffein található a különböző kávétípusokban?

A kávé népszerű ital, és valószínűleg a leggyakrabban fogyasztott koffeinforrás. A kávé koffein-tartalma jelentősen változhat számos tényezőtől függően, beleértve a kávé típusát, főzési módját és a márkát. Lássuk a számokat!

Puffadás, szélgörcsök, emésztési zavarok kínzó tünetei

2019-05-14

Puffadás, szélgörcsök, emésztési zavarok kínzó tünetei

Ha alkalmanként jelenik meg a probléma, több tényező is felelős lehet: a gyorsan elfogyasztott étellel levegő kerülhet az emésztőrendszerbe, de ételérzékenység is állhat a háttérben.

Így állítsd helyre gyomrod egészségét

2019-05-16

Így állítsd helyre gyomrod egészségét

Gyomorfájás? Gyomorégés? Emésztési zavarok? Kellemetlen érzés? A gyomor nem megfelelő működésének tünetei. Íme 7 hatékony tipp, amik segítségével visszaállíthatod gyomrod egészségét pillanatok alatt.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
127 987
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 047 076
Közösség

Szótár

Autogén tréning

  A terápiát a XX. század elején Johann Schulz (1884-1970) pszichiáter fejlesztette ki. A... Tovább

Viscerális zsír

A hason belül lévô zsírszövet-mennyiség. Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 189

Átlagos értékelés: 4.8