Oda kell figyelni az olajos magvakra és a maglisztre, szakértőnk elmondja, hogy miért

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

Galambos Ágnes

Amikor megszületik bennünk az elhatározás, hogy szakítsunk a régi életvitelünkkel és már nagyobb rálátásunk van a paleora kicsit megnyugszunk és rájövünk, hogy nem is jár annyira sok lemondással ez az egész csak más alapanyagokat használunk és magunknak kell elkészítenünk.
 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

Finomabbnál finomabb paleo sütireceptek és kenyérreceptek tömkelegét találjuk mindenhol.

 

De vigyázz, csapda!


Én is beestem fél lábbal sajnos.
Iszonyat nagy fehér kenyér zabáló voltam anno, a péksütiket is imádtam és mindent amit rossz.
Paleo elején kísérletezgettem a kenyerekkel, de olyan rosszak voltak, hogy inkább teljesen leszoktam róla és már eszembe sem jut a kenyér egy étkezésnél. Örültem is, hogy ezzel sokat spórolok időben és pénzben is ha paleo kenyeret sem eszem és hidd el, van élet kenyér nélkül is. :)

 

A fél lábam azonban a süticsapdába esett. Mandula, mák, dió, gesztenye, kókusz.....hogy az istenbe ne lennének ezek a sütik, amik ezekből készülnek ellenállhatatlanul finomak, plusz az alkotás élménye és a kikapcsolódás sütögetés közben aztán a dicséretek, ez mind mind elvarázsolt.

Nincs is ezzel baj, az elején!!! Rengeteget segítenek ezek a dolgok az átállásnál, de nagyon fontos tudnunk és tudatosan csinálnunk mindent, mert ha ezeket is túlzott mennyiségben fogyasztjuk, bajok lesznek, nekem is lettek.

 

A paleo elején szinte azonnal kivirultam és nagyon jól voltam, egy darabig. Aztán huzamosabb idő után már nem voltam annyira energikus, nem éreztem már annyira jól, mint ahogy tudtam, hogy lehetne. Valami volt és nem értettem mi történhetett, miért nem csattanok már ki az egészségtől és az energiától.

 

"Az ősemberek esznek paleo kenyeret és sütiket?" Mondják sokszor a muglik és sajnos be kell látnunk, hogy teljesen igazuk van.
"Jobb, mintha a lisztet enném." Mondják a paleok akik nem tudják nélkülözni ezeket, de vajon tudják azt amit én? Ha tudnák akkor is ezt mondanák?

 

Az én gondolkodásom mindig a természetességből indul ki és ez alapján próbálok következtetéseket levonni dolgokról na meg persze utána kutatok.
Az olajos magvak magas omega 6 tartalmát - ami ugye köztudottan gyulladást keltő- kiküszöböltük a préseléssel előállított maglisztek használatával, de van itt más is amiről tudni kell, ez pedig a fitinsav.

 

Az olajos magvak, maglisztek, kávé és a kakaó is fitátokat tartalmaznak, amik megkötik a létfontosságú ásványi anyagokat, amik ezáltal nem tudnak felszívódni szervezetünkben.
Emellett pedig gátolja néhány fehérje és szénhidrát emésztő enzim működését.
 

 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

 

Fitát tartalom olajos magvakban: mg/100g

  • Brazildió: 1719       
  • Kakaópor: 1684-1796
  • Mandula: 1138 - 1400
  • Dió: 982
  • Mogyoró: 648 - 1000
  • Tökmag: 1050-1796
  • Pisztácia: 494-1070
  • Kókusz: 357
  • Mák: 520

 

A maglisztek fitáttartalma az olajos magvakhoz képest 3-5-szörös mennyiség!
Egy paleo kenyérben 3.000-15.000 mg is lehet. Igen, ez elképesztően magas.

 

Mindannyian tudjuk, hogy a paleolit táplálkozásban éppen az a cél, hogy vitaminokban és tápanyagokban dús ételeket fogyasztunk nem pedig az üres kalóriákat amiktől csak hízni lehet, de egészségesnek lenni és jól érezni magunkat nem.

 

Hiába esszük azonban a sok zöldséget, húst és minőségi ételeket, nem beszélve a táplálék kiegészítőkről, ha túl sok magas fitáttartalmú dolgokat is fogyasztunk ezek a tápanyagok nem tudják a testünket táplálni így szintén betegségek,  léphetnek fel, mint például a vashiány, pajzsmirigy problémák, emésztési gondok, csontritkulás csak, hogy néhányat említsek.

 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

  • 1. Tartsunk mértéket!

Napi 800mg fitinsav a határ ami egészséges ember esetében jól tolerálható, nem egészségeseknél 150-400 mg.

  • 2. Ne az étkezéseinkkel, táplálékkiegészítőinkkel fogyasszuk ezeket!

Ebéd után egy kis desszert vagy kávé pont elég, hogy a tápláló ebédünk tápláló hatását hatástalanítsuk. Együk, igyuk ezeket elkülönítve, magukban!

  • 3. C vitaminnal együtt fogyasztva a fitátok vasmegkötő képessége csökken.
  • 4. Pótoljuk az ásványi anyagokat. Tökéletes megoldás erre a Parajdi só.
  • 5. Csírák fogyasztása, mert fitáz enzimet tartalmaznak.
  • 6. Áztatás

 

Én személy szerint leszoktam a sütögetésről, mert a lyukacsos, szivacsos cuccok sem egészségesek.
Nagyon ritkán sütök, olyankor igyekszem az alacsonyabb fitáttartalmú ételeket választani, mint például a kókuszreszelék, kókuszliszt, mák.


Ettől függetlenül eszünk még édességeket, csak másmilyeneket.

Nagyon fontos lenne, hogy ezekről az információkról mindenki tudjon aki paleozik, kérlek osszátok meg!
 

Szerző: Galambos Ágnes

Facebook: PALEO Motivátor
Blog: www.csillagporszem.blogspot.hu
E-mail: paleoagi@gmail.com

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Még több cikk

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

2019-04-18

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

Este hazaérsz egy hosszú nap után, ledőlsz a kanapéra, nézed a kedvenc sorozatod legújabb epizódját, és pár perc múlva ellenállhatatlan vágyat érzel, hogy egyél valamilyen édességet. Veled is előfordult már igaz? Hogyan kerülhető el, hogy felesleges extra kalóriákat vigyünk be úgy, hogy közben édesség utáni vágyunkat is kielégítjük? Segítünk!

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

2019-04-16

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

Várandósság alatt is fitten és egészségesen. Íme néhány hatékony tipp, hogy terhesség alatt is egészséges, aktív életet élhess. Tippek a mama és a baba egészségéért.

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

2019-04-16

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

7 szuper hatékony, egyszerű tipp, hogy a szabadnapod tökéletesen induljon, hogy legyen időd egy kis relaxációra. Fogadd meg ezeket a tippeket, hogy az egész napod jobb legyen.

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

2019-04-12

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

Az interneten számos cikk kering arról, mennyi vizet is kell valójában meginnunk egy nap. A legtöbb esetben úgy tartják, hogy naponta minimum 2-3 liter vizet meg kell inni. De ez vajon tényleg igaz? Most utánajártunk a témának!

Mit együnk edzés után?

2019-04-08

Mit együnk edzés után?

Egy fárasztó edzés után meglehet, hogy falási roham tör rád, hiszen sok energiát felhasználtál. Azonban attól még, mert edzettél nem ehetsz meg akármit, ha formában szeretnél maradni. De akkor mit együnk, hogy szervezetünket újra feltöltsük energiával mégse hízzunk meg? Mutatjuk!

Így maradj egészséges és energikus egy hosszú utazás alatt is

2019-04-05

Így maradj egészséges és energikus egy hosszú utazás alatt is

Közeleg a nyár, sokan a Világ másik felére indulnak nyaralni. A hosszú utazás megviselheti a szervezetünket, egészségünket, a bőrünket. Íme néhány hatékony tipp, hogy hosszú utazás alatt is egészséges és energikus maradj.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
165 635
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
860 106
Közösség

Szótár

Obezitológus

Az obezitológus az elhízás kezelésében járatos belgyógyász szakorvos. Tovább

Palástfű

Latin neve: Alchemilla vulgaris   Eredete, élőhelye   A Boldogasszony palástjaként... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 189

Átlagos értékelés: 4.8