notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Oda kell figyelni az olajos magvakra és a maglisztre, szakértőnk elmondja, hogy miért

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

Galambos Ágnes
hirdetes

Amikor megszületik bennünk az elhatározás, hogy szakítsunk a régi életvitelünkkel és már nagyobb rálátásunk van a paleora kicsit megnyugszunk és rájövünk, hogy nem is jár annyira sok lemondással ez az egész csak más alapanyagokat használunk és magunknak kell elkészítenünk.
 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

Finomabbnál finomabb paleo sütireceptek és kenyérreceptek tömkelegét találjuk mindenhol.

 

De vigyázz, csapda!


Én is beestem fél lábbal sajnos.
Iszonyat nagy fehér kenyér zabáló voltam anno, a péksütiket is imádtam és mindent amit rossz.
Paleo elején kísérletezgettem a kenyerekkel, de olyan rosszak voltak, hogy inkább teljesen leszoktam róla és már eszembe sem jut a kenyér egy étkezésnél. Örültem is, hogy ezzel sokat spórolok időben és pénzben is ha paleo kenyeret sem eszem és hidd el, van élet kenyér nélkül is. :)

 

A fél lábam azonban a süticsapdába esett. Mandula, mák, dió, gesztenye, kókusz.....hogy az istenbe ne lennének ezek a sütik, amik ezekből készülnek ellenállhatatlanul finomak, plusz az alkotás élménye és a kikapcsolódás sütögetés közben aztán a dicséretek, ez mind mind elvarázsolt.

Nincs is ezzel baj, az elején!!! Rengeteget segítenek ezek a dolgok az átállásnál, de nagyon fontos tudnunk és tudatosan csinálnunk mindent, mert ha ezeket is túlzott mennyiségben fogyasztjuk, bajok lesznek, nekem is lettek.

 

A paleo elején szinte azonnal kivirultam és nagyon jól voltam, egy darabig. Aztán huzamosabb idő után már nem voltam annyira energikus, nem éreztem már annyira jól, mint ahogy tudtam, hogy lehetne. Valami volt és nem értettem mi történhetett, miért nem csattanok már ki az egészségtől és az energiától.

 

"Az ősemberek esznek paleo kenyeret és sütiket?" Mondják sokszor a muglik és sajnos be kell látnunk, hogy teljesen igazuk van.
"Jobb, mintha a lisztet enném." Mondják a paleok akik nem tudják nélkülözni ezeket, de vajon tudják azt amit én? Ha tudnák akkor is ezt mondanák?

hirdetes

 

Az én gondolkodásom mindig a természetességből indul ki és ez alapján próbálok következtetéseket levonni dolgokról na meg persze utána kutatok.
Az olajos magvak magas omega 6 tartalmát - ami ugye köztudottan gyulladást keltő- kiküszöböltük a préseléssel előállított maglisztek használatával, de van itt más is amiről tudni kell, ez pedig a fitinsav.

 

Az olajos magvak, maglisztek, kávé és a kakaó is fitátokat tartalmaznak, amik megkötik a létfontosságú ásványi anyagokat, amik ezáltal nem tudnak felszívódni szervezetünkben.
Emellett pedig gátolja néhány fehérje és szénhidrát emésztő enzim működését.
 

 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

 

Fitát tartalom olajos magvakban: mg/100g

  • Brazildió: 1719       
  • Kakaópor: 1684-1796
  • Mandula: 1138 - 1400
  • Dió: 982
  • Mogyoró: 648 - 1000
  • Tökmag: 1050-1796
  • Pisztácia: 494-1070
  • Kókusz: 357
  • Mák: 520

 

A maglisztek fitáttartalma az olajos magvakhoz képest 3-5-szörös mennyiség!
Egy paleo kenyérben 3.000-15.000 mg is lehet. Igen, ez elképesztően magas.

 

Mindannyian tudjuk, hogy a paleolit táplálkozásban éppen az a cél, hogy vitaminokban és tápanyagokban dús ételeket fogyasztunk nem pedig az üres kalóriákat amiktől csak hízni lehet, de egészségesnek lenni és jól érezni magunkat nem.

 

Hiába esszük azonban a sok zöldséget, húst és minőségi ételeket, nem beszélve a táplálék kiegészítőkről, ha túl sok magas fitáttartalmú dolgokat is fogyasztunk ezek a tápanyagok nem tudják a testünket táplálni így szintén betegségek,  léphetnek fel, mint például a vashiány, pajzsmirigy problémák, emésztési gondok, csontritkulás csak, hogy néhányat említsek.

hirdetes

 

Óvatosan a maglisztekkel, olajos magvakkal!

  • 1. Tartsunk mértéket!

Napi 800mg fitinsav a határ ami egészséges ember esetében jól tolerálható, nem egészségeseknél 150-400 mg.

  • 2. Ne az étkezéseinkkel, táplálékkiegészítőinkkel fogyasszuk ezeket!

Ebéd után egy kis desszert vagy kávé pont elég, hogy a tápláló ebédünk tápláló hatását hatástalanítsuk. Együk, igyuk ezeket elkülönítve, magukban!

  • 3. C vitaminnal együtt fogyasztva a fitátok vasmegkötő képessége csökken.
  • 4. Pótoljuk az ásványi anyagokat. Tökéletes megoldás erre a Parajdi só.
  • 5. Csírák fogyasztása, mert fitáz enzimet tartalmaznak.
  • 6. Áztatás

 

Én személy szerint leszoktam a sütögetésről, mert a lyukacsos, szivacsos cuccok sem egészségesek.
Nagyon ritkán sütök, olyankor igyekszem az alacsonyabb fitáttartalmú ételeket választani, mint például a kókuszreszelék, kókuszliszt, mák.


Ettől függetlenül eszünk még édességeket, csak másmilyeneket.

Nagyon fontos lenne, hogy ezekről az információkról mindenki tudjon aki paleozik, kérlek osszátok meg!
 

Szerző: Galambos Ágnes

Facebook: PALEO Motivátor
Blog: www.csillagporszem.blogspot.hu
E-mail: paleoagi@gmail.com

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

2019-07-13

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az...

Az élet első ezer napján a megfelelő táplálás azért is különösen fontos, mert az akkor rögzült szokások végigkísérik a felnőttkort. Dr. Pászthy Bea gyermekorvos, gyermekpszichiáter írása.

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

2019-07-12

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

A fogyókúrák, életmódváltások virágkorát éljük, mégis egyre több a túlsúlyos és evési zavarokkal élő. Valóban ennyire akaratgyengék lennénk? Vagy más okuk van a sorozatos kudarcoknak?

Ismerd fel a disztímia jeleit még időben!

2019-07-11

Ismerd fel a disztímia jeleit még időben!

A disztímia a depressziónak egy hosszasabb lefolyású, ám kevésbé súlyos változataként szokták jellemezni. Kutatások szerint kezelés nélkül az ebben szenvedő betegek tünetei idővel egyre súlyosabbak lehetnek.

Fölöslegesen lett bombaüzlet a gluténmentes konyha

2019-07-09

Fölöslegesen lett bombaüzlet a gluténmentes konyha

Az Európai Unióban nagyjából 5 millió ember szenved lisztérzékenységben, jelenleg ez az egyik leggyakoribb krónikus betegség – a felnőttek és a gyerekek körében is. Nem csoda, hogy dollármilliárdos üzlet épült köré. Csakhogy a lufi – szakértők szerint – hamarosan ki fog pukkadni. A bio és a paleo mellett jön a vegán, és minden kezdődik elölről.

5 tény a férfibetegségről, amitől a rendszeres szex is megvédhet

2019-07-08

5 tény a férfibetegségről, amitől a rendszeres szex is megvédhet

A prosztatagyulladás igencsak kellemetlen, nehezen múló betegség, mely a komoly „alsó fertályi” fájdalmaktól a vizelési nehézségekig változatos tünetekkel járhat. Ugyanakkor a prosztatagyulladás kellő odafigyeléssel, és már néhány egyszerű, ám kevésbé ismert hétköznapi trükkel megelőzhető. Mutatjuk, melyek ezek.

Háromszorosára nőtt az elhízottak aránya világszerte 1975 óta

2019-07-07

Háromszorosára nőtt az elhízottak aránya világszerte 1975 óta

London, 2019. július 5., péntek (MTI) - Az étrend változása, a mozgáshiány és a genetika is szerepet játszik abban, hogy háromszorosára nőtt az elhízott felnőttek aránya világszerte 1975 óta - állapították meg norvég kutatók egy nagyszabású, több mint százezer fős tanulmányban.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
64 354
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 518 502
Közösség

Szótár

B7-vitamin

 Neve a német Haut szóból származik (jelentése bőr), mivel hiánya bőrbetegséget,... Tovább

P-vitamin

Flavonoidok. Egyes vérzékenységgel járó, a skorbuthoz hasonló betegségek tiszta C-vitaminnal... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 189

Átlagos értékelés: 4.8