notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

Sz.F.
hirdetes

Ha még nem hallottál a ketogén diétáról, akkor annyit mindenképpen érdemes tudnod róla, hogy egy zsírban gazdag, szénhidrátokban pedig szegény étrendről van szó. Népszerű a sportolók és nem sportolók köreiben is, de mit tesz egész pontosan az ember testével? Megéri kipróbálni?

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

A ketogén diéta megértéséhez először is meg kell vizsgálnunk az úgynevezett ketózist. Ketózisnak nevezzük azt, amikor a szervezettől megvonjuk a glukózt, így az kénytelen az zsírforrásokat feldolgozni, hogy legyen miből energiát termelnie. A szervezet általában szénhidrátok formájában jut glükózhoz, ami liszttel, gabonafélékkel, zöldségekkel, hüvelyesekkel, tejtermékekkel és gyümölcsökkel kerül a szervezetbe.

 

A legtöbb étkezés során valamelyikből biztosan fogyasztunk egy keveset ezek közül, a szervezet pedig első sorban ezekhez nyúl, ha energiaforrásra van szüksége. Ha azonban kiiktatjuk a szénhidrátokat étrendünkből, a test elkezdi a zsírokat lebontani, és az úgynevezett ketonokhoz veszi elő, amelyek hatékonyabbak ugyan, de ritkán használjuk ki őket.

 

A ketonok a májban termelődő anyagok, amik akkor képződnek, amikor a szervezet a zsírok lebontását végzi. Ezek aztán átkerülnek a véráramba. A test sejtjei ketonokat használ fel a hétköznapi feladatok elvégzéséhez. Ha a véred tele van ilyen ketonokkal, és ketogén diétára váltasz, akkor érezhető változásokat tapasztalhatsz majd. Lássuk, hogy mik ezek, a következő oldalon folytatom! 

 

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

1. Csökken a vércukorszinted

Hétköznapi étrend esetén a glükózt tartalmazó ételek elfogyasztása után az inzulinszint megemelkedik. Ketózis állapotában azonban az inzulinszint alacsonyabbá válik. A szakértők szerint az alacsony inzulinszint mellett a zsírsavak könnyebben kiválnak a test szírszöveteiből, és így felhasználhatóvá válnak energiaforrásokként. Ez a zsírtartalékok felhasználását jelenti, szóval néhány extra kilótól is megszabadulhatsz közben.

hirdetes

 

2. Kevésbé érzed magad éhesnek

Mivel több fehérjét viszel be a szervezetedbe, hamarabb kialakul majd benned a jóllakottságérzet. Ezen kívül a ketogén diéta az éhségérzetet is segít csillapítani. A test úgy reagál a ketogén diétára, mintha koplalnál. A zsírok energiaforrásként való felhasználása ketonokat ereszt a vérbe, amikről úgy tartják, hogy segítenek elnyomni az agy éhségérzetért felelős részeit.

 

3. Rosszullétet okozhat

Ez nem hangzik kifejezetten jól, de sajnos a ketogén diéta néhány kevésbé kellemes mellékhatással járhat. A „keto influenzaként” ismert állapot akkor alakulhat ki, amikor a szervezet átáll a szénhidrátokról a zsírok felhasználására. A tüneteket lehetnek fejfájás, émelygés, összezavartság, izomgörcsök és kimerültség. Afféle szénhidrát-megvonási tünetek.

hirdetes

 

4. A leheleted kellemetlen szagúvá válhat

Néhány embernél előfordulhat, hogy a ketogén diéta megváltoztatja a leheletük szagát. Ezt a májban termelődő aceton (az egyik keton) okozhatja. Ez szerencsére nem érint mindenkit, vagy csak egész minimális, alig észrevehető szinten.

 

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

5. Székrekedést okozhat

Ha nem fogyasztasz elég rostot és egyéb tápanyagot, akkor emésztési problémákat tapasztalhatsz a ketogén diéta során. Ezen étrend követői gyakran panaszkodnak székrekedés miatt, amit a rostok hiánya okoz. Ilyen esetben érdemes alacsony szénhidráttartalmú rostpótlókat szedni.

 

6. A test lelassulhat

Sportolóként észreveheted magadon, hogy a szervezet átállásának kezdeti szakaszaiban kissé lassabban teljesítesz a megszokottnál. A kimerültség a nem sportolókat is érintheti. Szerencsére a szervezet mindkét esetben idővel átszokik majd az új rendre, és a sportolók és nem sportolók is visszanyerik régi erőnlétüket. Sőt, a ketózis során a későbbiekben akár teljesítményjavulást is tapasztalhatsz majd. Sok sportoló éppen ezért vállalja a kezdeti nehézségeket.

 

Fontos tudnivalók

A ketogén diéta más-más emberekre másmilyen hatást fejt ki. Nyugodtan kipróbálhatod, de ha egy kis idő után úgy érzed, hogy nem neked való, akkor ne válts vissza azonnal régi étrendedre. A ketózis során szervezeted elszokott a szénhidrátoktól, ezért ha hirtelen nagy mennyiségben veszel fel belőlük, akkor azzal csak árthatsz magadnak. Apránként, fokozatosan szoktasd vissza tested korábbi étrendedhez.

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

2019-05-20

Mikor kell fehérjét fogyasztani?

Mindannyiunk számára szükség van fehérjebevitelre, hogy egy kiegyensúlyozott étrend mellett egészségesek maradhassunk. Bizonyos okokból érdemes több fehérjét fogyasztanunk, köztük fogyás és izomnövelés során. Ugyanakkor azt is fontos meghatározni, hogy melyik a legjobb időpont a fehérje fogyasztására.

Szupergyors ketogén diéta: Útmutató kezdőknek

2019-05-16

Szupergyors ketogén diéta: Útmutató kezdőknek

Talán hallottál már a ketogén diétáról, talán még nem találkoztál vele, egy biztos: fogyni vágyók millióinak segített már hatékonyan és gyorsan lefaragni testúlyukból. Íme részletes útmutató kezdőknek.

Mit ehetünk az alacsony szénhidráttartalmú értend során?

2019-05-15

Mit ehetünk az alacsony szénhidráttartalmú értend során?

Az alacsony szénhidráttartalmú étrend korlátozza a szénhidrátbevitelt. A szénhidrát helyett fehérjét, egészséges zsírokat és rengeteg zöldséget kell fogyasztani. De pontosan mit ehetünk egy ilyen étrend alatt? Mutatjuk!

Miért rontjuk el a diétát?

2019-04-29

Miért rontjuk el a diétát?

Az összeállított étrendek papíron jól hangzanak, és egy darabig tarthatók is. Sokan azonban hamar feladják még mielőtt bármilyen eredményt látnának. Hogyan lehetséges tartanunk magunkat a diétához? A kulcs egy rugalmas étrendben rejlik! Lássuk, ez mit jelent!

Ne csak a kalóriákra figyeljünk, a makrotápanyagok megfelelő összeállításában rejlik a siker kulcsa!

2019-04-16

Ne csak a kalóriákra figyeljünk, a makrotápanyagok megfelelő...

A csodadiéták és a kalóriák bűvöletében hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni a makrotápanyagokat, az csak a gyúrósoknak való jeligével.

5 dolog, amit tudnod kell az időszakos diétákról

2019-04-15

5 dolog, amit tudnod kell az időszakos diétákról

Fogyókúra vagy életmódváltás? -10 kiló 15 nap alatt? Hogyan lehetséges ez, és mik a hátulütői? Íme 5 dolog, amit tudnod kell a szuper hatékony, sokat ígérő, extra gyors fogyást garantáló diétákról.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
247 332
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 371 719
Közösség

Szótár

Pihenés

A pihenés fogalma A pihenés fizikai és szellemi erők teljes értékű... Tovább

Hormon

  A hormonok különböző mirigyek által termelt anyagok, melyek pontosan meghatározott... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 234

Átlagos értékelés: 4.8