notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

hirdetes

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

Sz.F.

Ha még nem hallottál a ketogén diétáról, akkor annyit mindenképpen érdemes tudnod róla, hogy egy zsírban gazdag, szénhidrátokban pedig szegény étrendről van szó. Népszerű a sportolók és nem sportolók köreiben is, de mit tesz egész pontosan az ember testével? Megéri kipróbálni?

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

A ketogén diéta megértéséhez először is meg kell vizsgálnunk az úgynevezett ketózist. Ketózisnak nevezzük azt, amikor a szervezettől megvonjuk a glukózt, így az kénytelen az zsírforrásokat feldolgozni, hogy legyen miből energiát termelnie. A szervezet általában szénhidrátok formájában jut glükózhoz, ami liszttel, gabonafélékkel, zöldségekkel, hüvelyesekkel, tejtermékekkel és gyümölcsökkel kerül a szervezetbe.

A legtöbb étkezés során valamelyikből biztosan fogyasztunk egy keveset ezek közül, a szervezet pedig első sorban ezekhez nyúl, ha energiaforrásra van szüksége. Ha azonban kiiktatjuk a szénhidrátokat étrendünkből, a test elkezdi a zsírokat lebontani, és az úgynevezett ketonokhoz veszi elő, amelyek hatékonyabbak ugyan, de ritkán használjuk ki őket.

A ketonok a májban termelődő anyagok, amik akkor képződnek, amikor a szervezet a zsírok lebontását végzi. Ezek aztán átkerülnek a véráramba. A test sejtjei ketonokat használ fel a hétköznapi feladatok elvégzéséhez. Ha a véred tele van ilyen ketonokkal, és ketogén diétára váltasz, akkor érezhető változásokat tapasztalhatsz majd. Lássuk, hogy mik ezek, a következő oldalon folytatom! 

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

1. Csökken a vércukorszinted

Hétköznapi étrend esetén a glükózt tartalmazó ételek elfogyasztása után az inzulinszint megemelkedik. Ketózis állapotában azonban az inzulinszint alacsonyabbá válik. A szakértők szerint az alacsony inzulinszint mellett a zsírsavak könnyebben kiválnak a test szírszöveteiből, és így felhasználhatóvá válnak energiaforrásokként. Ez a zsírtartalékok felhasználását jelenti, szóval néhány extra kilótól is megszabadulhatsz közben.

hirdetes

2. Kevésbé érzed magad éhesnek

Mivel több fehérjét viszel be a szervezetedbe, hamarabb kialakul majd benned a jóllakottságérzet. Ezen kívül a ketogén diéta az éhségérzetet is segít csillapítani. A test úgy reagál a ketogén diétára, mintha koplalnál. A zsírok energiaforrásként való felhasználása ketonokat ereszt a vérbe, amikről úgy tartják, hogy segítenek elnyomni az agy éhségérzetért felelős részeit.

3. Rosszullétet okozhat

Ez nem hangzik kifejezetten jól, de sajnos a ketogén diéta néhány kevésbé kellemes mellékhatással járhat. A „keto influenzaként” ismert állapot akkor alakulhat ki, amikor a szervezet átáll a szénhidrátokról a zsírok felhasználására. A tüneteket lehetnek fejfájás, émelygés, összezavartság, izomgörcsök és kimerültség. Afféle szénhidrát-megvonási tünetek.

hirdetes

4. A leheleted kellemetlen szagúvá válhat

Néhány embernél előfordulhat, hogy a ketogén diéta megváltoztatja a leheletük szagát. Ezt a májban termelődő aceton (az egyik keton) okozhatja. Ez szerencsére nem érint mindenkit, vagy csak egész minimális, alig észrevehető szinten.

Hat dolog, amit a ketogén diéta a testeddel művel

5. Székrekedést okozhat

Ha nem fogyasztasz elég rostot és egyéb tápanyagot, akkor emésztési problémákat tapasztalhatsz a ketogén diéta során. Ezen étrend követői gyakran panaszkodnak székrekedés miatt, amit a rostok hiánya okoz. Ilyen esetben érdemes alacsony szénhidráttartalmú rostpótlókat szedni.

6. A test lelassulhat

Sportolóként észreveheted magadon, hogy a szervezet átállásának kezdeti szakaszaiban kissé lassabban teljesítesz a megszokottnál. A kimerültség a nem sportolókat is érintheti. Szerencsére a szervezet mindkét esetben idővel átszokik majd az új rendre, és a sportolók és nem sportolók is visszanyerik régi erőnlétüket. Sőt, a ketózis során a későbbiekben akár teljesítményjavulást is tapasztalhatsz majd. Sok sportoló éppen ezért vállalja a kezdeti nehézségeket.

Fontos tudnivalók

A ketogén diéta más-más emberekre másmilyen hatást fejt ki. Nyugodtan kipróbálhatod, de ha egy kis idő után úgy érzed, hogy nem neked való, akkor ne válts vissza azonnal régi étrendedre. A ketózis során szervezeted elszokott a szénhidrátoktól, ezért ha hirtelen nagy mennyiségben veszel fel belőlük, akkor azzal csak árthatsz magadnak. Apránként, fokozatosan szoktasd vissza tested korábbi étrendedhez.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
10 235
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
719 447

Szótár

Edzésmódszerek

  Az a tervszerű eljárás, amely az edzéscélnak megfelelően határozza meg az edzés... Tovább

Fehérje

  A fehérjék az aminosavak különböző kombinációi. A fehérje nem energiaforrás, hanem... Tovább

Tovább a lexikonra