notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Gyümölcsök, jók e a fruktóz miatt vagy sem?

hirdetes

Nyomozzunk egy kicsit! Gyümölcsök, jók e a fruktóz miatt vagy sem?

vitalzone.hu
hirdetes

Rengeteget „anekdotáztam” már kis gyógyszerész vendégemről, akivel sokszor kerülünk érdekes beszélgetésekbe edzés közben. A múlt héten is történt ilyen, akkor éppen a gyümölcsök jók e a fruktóz miatt vagy sem témakör volt a porondon.

Nyomozzunk egy kicsit!

Én azt az álláspontot képviselem, hogy nem. Nyilván itt is számít a mérték meg hogy melyik gyümölcsöt választjuk. Én azt gondolom, azok a rostok és vitaminok, amik a gyümölcsökben megtalálhatóak, azok a zöldségekben is jelen vannak, csak fruktóz nélkül. Tudom, tudom a fruktóz természetes és jobb is, mint a cukor, mert a rostok miatt lassú felszívódású.


Ám a gyümölcsök az elmúlt pár évtizedben cseppet megváltoztak, nagyobbak és édesebbek lettek. Én gyerekkoromban nem szerettem az almát, mert fanyar íze volt, aztán a 20-as éveim elején meg napi 3-4 almát ettem, mert mézédes volt íze.


Manapság ha eszem gyümölcsöt, akkor inkább bogyósakat választok, mert azoknak alacsonyabb a fruktóz tartalma. Gyümölcslevek révén is rengeteg fruktózt juttatunk a szervezetünkbe, illetve a különféle nagyipari édességekkel pedig rengeteg kukorica szirupot, mert az olcsó és részben fruktóz az is.

hirdetes


A fruktóz az energiatárolásért felelős molekula, magyarán a testünk a fruktózból testzsírt készít. Ezt el tudja játszani úgy is a szervezet, hogy ha túl sok sima cukrot visz be az ember a szervezetébe, a fel nem használt glükózt a test fruktózzá alakítja, vagyis megint eljut oda, hogy testzsírt állít elő. Növeli a VLDL koleszterinnek (segítségével szállítódik az erek falába a lerakódó koleszterin, mely később az érelmeszesedés kialakulásában igen jelentős szerepet játszik) a szintjét és csökkenti a HDL (összegyűjti, és a májba szállítja a keringésben talált, illetve lerakódott koleszterineket) koleszterin szintet és növeli a triglicerid (a táplálkozás során felvett zsírok legfőbb alkotóelemei, illetve a szervezet zsírraktárai is főként ezekből épülnek fel. Legfőbb szerepük, hogy szervezetünket energiával lássák el ) szintet is.


Növeli szervezetünk purin szintjét ami által emelkedik a húgysav, lehet hogy nem is a sok hús fogyasztásától lesz az embernek köszvénye? Túlzott fogyasztása növeli a vesekő kialakulását. Plusz mivel lassú zsírlerakódást okoz a májban, ezért a zsírmáj ( az alkoholistáknak ilyen a mája) kialakulását is elősegíti. Természetesen ha néha megeszel egy-egy banánt vagy szezonjakor egy fürt szőlőt szépen elosztva, abból még baj nem lesz, pusztán itt is érdemes a mértéket megtartani.

 

Kerekes Dániel – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Mit helyettesítenek a NoCarb termékek?

2020-02-24

Mit helyettesítenek a NoCarb termékek?

A fogyókúrát és az életmódváltást az imádott ételek utáni "kísértés" vagy az anyagi problémák szakítják félbe. Most mutatok egy egyszerű és pénztárcabarát megoldást erre!

Hasznos tanácsok az immunrendszer erősítéséhez

2020-02-20

Hasznos tanácsok az immunrendszer erősítéséhez

A legyengült immunrendszer (vitamin- és mozgáshiány) miatt könnyen megbetegedhetünk! Hogy elkerüljük ezeket a kellemetlen betegségeket meg kell erősítenünk immunrendszerünket. Megmutatjuk, hogyan

Ismerjük meg a kavitációs kezelést

2020-02-19

Ismerjük meg a kavitációs kezelést

2-3 centi a kritikus részekről kezelésenként? Hogyan lehetséges ez? A kavitációs kezelés lényege, hogy a szervezetbe jutva, úgy halad át az emberi test vezetõ közegein, hogy a bõr alatti zsírsejtekkel szemben kíméletlen, miközben a környezõ szöveteket sértetlenül hagyja

A biciklizés előnyei! Nyeregbe fel!

2020-02-18

A biciklizés előnyei! Nyeregbe fel!

Bringázni szuper! Egyszerre támogatjuk vele testi és lelki egészségünket. Ha csak munkába járunk vele, már azzal is sokat tettünk egészségünkért, de igyekezzetek sűrűbben használni. Szuper program például ha barátokkal akartok csinálni valamit vagy leugra.

9 Otthoni módszer az éjszakai fogfájás csillapítására

2020-02-13

9 Otthoni módszer az éjszakai fogfájás csillapítására

A fogfájás igazán megkeserítheti mindennapjainkat, különösen az éjszaka folyamán, hiszen aludni sem tudunk tőle. Hogyan csillapítsuk fájdalmunkat az éjszaka közepén?

Milyen betegségeket okoz a D-vitamin hiánya?

2020-02-11

Milyen betegségeket okoz a D-vitamin hiánya?

A D-vitamin egy részét a bőrünk állítja elő napfény hatására. A D-hormonnak is nevezett kalciferol nem csupán a csontok egészségére, hanem az egész test működésére kihatással van.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
92 767
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
338 470
Közösség

Szótár

Fekete áfonya

Latin neve: Vaccinum myrtillus   Ismertetése, termőhelye   Fás szárú cserje,... Tovább

Reakciógyorsaság

  Mint az elnevezés is mutatja, valamilyen jelre történő mozgásvégrehajtást... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 1

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód gyümölcs