notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A legjobb mozgáforma zsírégetéshez

hirdetes

Legyen eredményes a zsírégetés intervall edzéssel!

Akik manapság az edzőtermekben zsírt akarnak égetni, azok általában alacsony intenzitású tréninget végeznek (LIT). Ugyanakkor egyre több követője van a magas intenzitású edzéseknek is (HIIT)bár azt el kell ismerni, hogy a hagyományos  állóképességi módszereknek (LIT) még mindig több kedvelője van. Mind a két módszer tökéletesen alkalmas a zsírégetéshez, de különböző hatásai vannak a testre, mert a szervezetet és a szív és érrendszert is különböző teljesítményhatárokon belül kell edzeni. A következőkben meg fogjuk nézni a különböző HIIT és LIT módszereket és megmutatjuk, hogy mik az előnyei az intenzív edzéssel szemben az inkább állóképességi edzésnek.

Intervall edzéssel az eredményes zírégetéshez

A két rendszerrel már sok tanulmány foglakozott. A HIIT hatékonyságát már a 90-es évek közepén tudományosan bebizonyították. Egy tanulmányban 27 edzetlen „próbázót” 2 csoportra osztották. Az egyes számú csoport teljesített egy 20 hetes hagyományos állóképességi edzéstervet, miközben az egyes számú csoport teljesített egy 15 hetes intenzív edzésprogramot. Bár mind a két csoportnál átlagosan hasonló testsúlyt tudtak felmutatni a tanulmány végén, a 2-es csoportnál (amely a HIIT) módszert követte) lényegesen alacsonyabb volt a testzsír százalék a bőr alatti szövetekben. A HIIT ugyan több zsírt égetett el, de ez a hatás csak rövid ideig tartott. Hogy miért?

 

A HIIT-nél a pulzusszámot rövid ideig ugyan, de a lehető legnagyobb terhelési fokozaton kell tartani, míg a LIT kardió edzésnél ezzel szemben állandó sebességgel kell edzeni, amíg a pulzust az aerob zónában kell tartani. Sok energiát használ el hosszú távon, ha az ember hosszan és konstans módon edz. A zsírpárnák elkezdenek csökkenni ugyan, de csak akkor, ha a glikogénraktárak teljesen kiürültek. Míg az anyagcsere egy LIT edzés után gyorsan lelassul, addig a HIIT edzés után még néhány órán keresztül ég el az energia, mivel fellép az ún. utánégető hatás.

hirdetes

 

Mi az az utánégető hatás?


Egy sportos tevékenységnél a testnek több ásványi anyagra van szüksége, mint nyugalmi állapotban, ami legfőképpen az emelkedett pulzusszámban fejezhető ki. Ezen kívül magasabb lesz a légzésszám az intenzívterhelés hatására, amivel persze magasabb testhőmérséklet és izzadás jár. Minél nagyobb a különbség a nyugalmi és a terheléses állapot közötti anyagcserék között, annál hosszabb ideig tart, míg a szervezet visszaáll a normális állapotához. Ezért a HIIT-nél több energiát használunk fel, mint a hagyományos edzés során. Ezt a folyamatot nevezzük utánégető hatásnak, ami különösen egy intenzív HIIT edzés sorozat során tart sokáig.

Intervall edzéssel az eredményes zírégetéshez

 

Egy HIIT edzés két fázisból áll

 

  • 1. Magas intenzitású fázis: egy meghatározott időintervallumban kell edzeni, amíg az ember eléri a teljesítőképességének a határát. Ezt nem többször, mint nyolcszor kell megismételni, egy fázisnak pedig 20 és 60 másodpercig kell tartania.
  • hirdetes
  • 2. Pihenési fázis: ha például a magas intenzitású részek 30 másodpercig tartanak, akkor a pihenési idő 15 másodperc. Mikor ennek vége, újra kell kezdeni az első fázist.

 


Választás a HIIT és a LIT között

 

Ez most nem azt jelenti, hogy LIT módszerről le kell mondani. Nem minden sportoló tud rögtön a HIIT módszerrel megbirkózni. Ez a képzési forma egy nagyon stabil szív és érrendszert követel meg, mivel a szervezeten keresztül ilyenkor nagyon nagy mennyiségű vér áramlik keresztül. Az idősebbek részére éppen egy mérsékelt LIT edzés a megfelelő, ha testzsírt akarnak csökkenteni. Aki a rövid távú edzéstípust választja, annak pedig lassan, fokozatosan kell elkezdeni a HIIT-t.


Az élsportolók például már annyira vékonyak, hogy nekik már nem nagyon kell testzsírt égetniük. Ezért ők mindkét edzéstípust használják, akár hetente váltakoztatva azt.



Szerző: Kövesdi Diana

Ha kérdésed van, keress bátran, kattints ide:
Kövesdi Diana online tanácsadás

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

HATÁSOS otthoni edzésterv a lapos has és a kerek fenék érdekében!

2020-04-01

HATÁSOS otthoni edzésterv a lapos has és a kerek fenék érdekében!

Nem kell edzőterembe menned ahhoz, hogy lapos hasad és kerek feneked legyen! Csináld végig ezt az edzéstervet heti 3x és a végeredmény jobb lesz, mint amit megálmodtál!

Az 5 legjobb eszköz, kiegészítő az otthoni edzéshez, amit Neked is érdemes beszerezned!

2020-03-17

Az 5 legjobb eszköz, kiegészítő az otthoni edzéshez, amit Neked is érdemes...

Szeretnél otthon is tenni a tökéletes alakért, az edzett testért? Ezeket az eszközöket érdemes beszerezned, melyek segítségével már otthonodban is elvégezheted kedvenc gyakorlataid!

Így eddz otthon, hogy hatásos legyen! – Edzésterv nőknek!

2020-03-17

Így eddz otthon, hogy hatásos legyen! – Edzésterv nőknek!

Sorra zárnak be a konditermek, de ez még nem ok arra, hogy abbahagyd az edzést! Szuper hatásos edzéstervvel készültünk, hogy az otthoni edzésmunka is eredményes legyen!

Így tedd hatékonyabbá a nyújtást masszázshengerrel!

2020-03-06

Így tedd hatékonyabbá a nyújtást masszázshengerrel!

Nem is gondolnánk, hogy egyes fájdalmaink eredete a nyújtás hiánya. Ezzel a videóval és egy szuper hatékony eszközzel most az egész tested átmozgatását elsajátíthatod!

3+1 bárhol végezhető gyakorlat a kerek fenékért!

2020-03-05

3+1 bárhol végezhető gyakorlat a kerek fenékért!

Nincs időd lejárni az edzőterembe? Nem kell edzőterembe menned ahhoz, hogy kerek és feszes feneked és lapos hasad legyen! Egy eszközre lesz szükséged és napi 20 percre!

Masszázshengerrel az egészségért: mutatjuk, hogy mire jó az SMR henger, és hogyan érdemes használni!

2020-02-28

Masszázshengerrel az egészségért: mutatjuk, hogy mire jó az SMR henger, és...

Biztosan hallottál már a sokak által használt SMR masszázshengerről. Sőt! Lehet, hogy már találkoztál is vele a konditeremben. De mégis mi ez és hogyan kell használni?

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
86
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
469 370
Közösség

Szótár

Glikémiás index (GI)

A glikémiás index (GI) egy olyan mutatószám, melynek segítségével az élelmiszereket 1-100-ig... Tovább

Enzim

A szervezet által előállított, fehérje természetű anyagok, amelyeknek fő feladata a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 242

Átlagos értékelés: 5.0

edzésmódok edzőterem egészség