notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Íme egy biztos módszer arra, hogy sikeres legyen a fogyókúránk – vagy elérjünk bármit!

Íme egy biztos módszer arra, hogy sikeres legyen a fogyókúránk – vagy elérjünk bármit!

vitalzone.hu
hirdetes

Időről időre mindannyian tűzünk ki célokat magunk elé, fogalmazunk meg feladatokat magunknak. Reményeink azonban sokszor nem valósulnak meg, mivel nem sikerül teljesíteni őket. Robert B. Cialdini módszere segíthet!

Íme egy biztos módszer arra, hogy sikeres legyen a fogyókúránk – vagy elérjünk bármit!

Bár a szándék megfogalmazása nagyon fontos, önmagában nem elég ahhoz, hogy rábírjon bennünket a cél eléréséhez szükséges lépések megtételére – mutat rá a befolyásolás pszichológiájának neves úttörője Elő-hatás című könyvében. Ha például az egészségünkről van szó, jó elhatározásainkat az eseteknek csak nagyjából mintegy felében követi bármiféle aktív lépés. Ennek az elkeserítő sikerességi mutatónak az okát két kudarcban találták meg.


Először is, azonkívül, hogy néha megfeledkezünk a szándékunkról – mondjuk arról, hogy többet mozgunk –, gyakran nem ismerjük fel az egészséges életmódra kínálkozó pillanatokat és körülményeket, például, hogy lift helyett mehetnénk lépcsőn is. Másodszor pedig: a célhoz vezető útról gyakran letérítenek bizonyos tényezők, amelyek elvonják a figyelmünket a célunktól.


„Bob felrázta a szociálpszichológiát azáltal, hogy életet lehelt a kutatásokba. Megmutatta, hogyan kell használni a pszichológiát az emberek viselkedésének megváltoztatására.”


Szerencsére van a stratégiai megnyilvánulásoknak egy olyan kategóriája, amellyel legyőzhetők ezek a problémák. Ezeknek a kinyilatkoztatásoknak tudományos körökben különféle neveik vannak, Cialdini azonban ha/amikor, akkor típusú terveknek nevezi őket. Ezeknek az a feladatuk, hogy segítsenek elérni a célokat, mégpedig úgy, hogy előkészítenek (1) bizonyos jelek felfedezésére olyan környezetekben, ahol előreléphetünk a célunk felé, illetve (2) arra, hogy a jelek hatására a célunkkal összhangban álló tetteket hajtsunk végre.

hirdetes


Tegyük fel például, hogy le szeretnénk fogyni! Ebben a helyzetben az egyik ha/amikor, akkor típusú terv lehet mondjuk a következő:


„Ha/amikor az üzleti ebéd végén a pincér megkérdezi, szeretnék-e desszertet, akkor én mentateát rendelek.”


Más célok is hatékonyan elérhetők ilyen tervek segítségével. Amikor epilepsziában szenvedő betegeket, akiknek problémát okozott gyógyszereik rendszeres beszedése, arra kértek, hogy fogalmazzanak meg egy ha/amikor, akkor típusú tervet – például:


„Amikor reggel nyolc óra van, és végeztem a fogmosással, akkor beveszem a felírt tablettákat”–, a gyógyszer helyes beszedésének aránya 55%-ról 79%-ra nőtt.


A ha/amikor, akkor típusú tervek hatékonyabbak az olyan egyszerű szándéknyilatkozatoknál vagy akcióterveknél, mint például az „Ebben a hónapban le szeretnék adni 3 kilót” vagy az „Úgy szeretnék fogyni, hogy kevesebb édességet eszem”. A cél elérésének szándékát kinyilvánító puszta közlés, vagy akár egy egyszerű akcióterv is jóval kevesebb sikerrel kecsegtet.


A ha/amikor, akkor megfogalmazás lényege, hogy készültségbe helyez bennünket egy adott időpontra vagy körülményre, amikor hatékonyan cselekedhetünk. Először arra készülünk fel, hogy észrevegyük a kedvező időt vagy körülményt, másodszor pedig arra, hogy automatikusan és közvetlenül a kívánt viselkedésre asszociáljunk róla.


Ennek eredményeképpen még a látszólag leküzdhetetlen rossz szokásainkon is javíthatunk. A megrögzötten sikertelen fogyókúrázók is kevesebb kalóriadús ételt esznek és többet fogynak, miután olyan ha/amikor, akkor típusú terveket fogalmaznak meg, mint „Ha/amikor csokoládét látok a szupermarketben, akkor a fogyókúrámra fogok gondolni.”


Ostobaság lenne nem kihasználni a ha/amikor, akkor típusú tervek kínálta, előhatást kiváltó előnyöket, különösen olyan célok esetében, amelyeknek elérése kifejezetten fontos számunkra - figyelmeztet Cialdini.


 

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Az egyik leghatásosabb fogyókúrás módszer, amit mindenkinek ismerni kell!

2019-11-20

Az egyik leghatásosabb fogyókúrás módszer, amit mindenkinek ismerni kell!

Nincs időm, túl sok a felesleg rajtam, gyengék az ízületeim, nem bírom abbahagyni az evést, nincs pénzem edzőterembe járni… Folytathatnám a kifogások sorozatát

2019-11-19

" B "vitaminoktól hízol... Ez egy nagy baromság!

B-vitaminból nyolcfélét is megkülönböztetünk, így nemcsak a szervezetünkben betöltött szerepük sokféle, hanem azok a tünetek is változatosak lehetnek, melyekkel a testünk azt jelzi, több B-vitaminra van szükségünk!

Így kombináld a nassokat: Vörös áfonya és mandula

2019-11-18

Így kombináld a nassokat: Vörös áfonya és mandula

A napi kétszeri nass nem bűnözés, sőt, kell is. Fontos azonban, hogy ilyenkor is egészséges nassolnivalókat fogyassz. Az egyik legjobb nass-kombináció az aszalt vörös áfonya és a mandula. Ezzel csillapíthatod az édesség utáni vágyadat és mégsem bűnözöl, hiszen egészséges csemegét falatozol. Ahogy minden mással, ezzel is mértékletesen bánj

Diéta kontra fogyókúra

2019-10-22

Diéta kontra fogyókúra

Manapság szinte nincs nő, aki elégedett lenne alakjával, súlyával. Mindenki fogyókúrázni, diétázni akar. Érdemes tehát áttekinteni mikor beszélünk fogyókúráról és mikor diétáról, hogyan kezdjünk hozzá, mennyi ideig tartson… Megszámlálhatatlan kérdést lehet feltenni a témával kapcsolatban

A lúgosító étkezés. Minden amit tudnod kell!

2019-10-21

A lúgosító étkezés. Minden amit tudnod kell!

Jó elindulás lehet, ha úgy fogunk neki, hogy minden héten eggyel több lúgosító ételt teszünk az étrendünkbe és egy savasítót száműzünk, míg el nem éri a lúgosítás a hatását. Ha ez bekövetkezett, utána szintén fokozatosan kell megteremteni az egyensúlyi étrendünket is. További tippek a lúgosító étkezésről a cikkben

A BMI értéke, mitől függ a testtömegindex?

2019-10-20

A BMI értéke, mitől függ a testtömegindex?

A BMI kifejezéssel egyre többször találkozhatunk. testtömeg és a testmagasság méterben mért négyzetének a hányadosa, amelyet gyakran alkalmaznak a túlsúly vagy soványság a meghatározásához. A következőkben bemutatjuk, hogy mit tehetnek a normál súlyú elhízott emberek annak érdekében, hogy a zsírtöbbletüket zsírmentes testtömeggel helyettesítsék

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
48 811
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 301 032
Közösség

Szótár

Aerob edzés

  Hosszan tartó, alacsony vagy közepes intenzitású mozgásforma, mely során a... Tovább

Gőzfürdő

  A gőzfürdők története az ókori görögökig és rómaiakig vezethető vissza.... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 111

Átlagos értékelés: 4.9

akaraterő alakformálás egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás fogyás fogyókúra kalóriabevitel lelki egészség