notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Fuss, mozogj délben! Miért jó a déli órákban mozogni?

hirdetes

Fuss ebédidőben!

hirdetes

A legtöbbünk délelőtt tíz óra magasságában van aznapi teljesítőképessége tetőpontján, ám a legkevesebben büszkélkedhetnek azzal, hogy a munkanap kellős közepén testmozgásra adhatják fejüket – hacsak nem profi sportolóként, vagy szabadúszóként éri őket a dolgos munkanap. Aki ebédidejét testmozgásra – konkrétan futásra – szánja, az nem csak időt nyer, hanem a nap hátralévő részében koncentráltabban és hatékonyabban dolgozik, s következésképpen hamarabb végzi el az aznapra szánt munkamennyiséget.

Fuss délben

A déli futás feltölt, lendületet ad

 

Sportolásra alkalmas alternatívaként szóba jöhet a nap közepén található ebédidő is, ugyanis amikor szellemi teljesítményünk kissé alábbhagyott, a friss levegőn történő ellazító futás újra energiával tölthet fel a nap hátralévő részére.

Tény, hogy a legtöbb munkavállaló számára az ebédidőben való testmozgás óriási szervezőkészséget követelne: először is magunkkal kell vinnünk a sportoláshoz szükséges felszerelést, előtte és utána is át kell öltözni, s a zuhanyzásról sem szabad megfeledkezni, ha nem akarjuk, hogy kollégáink kifejezetten rosszul érezzék magukat társaságunkban. Emellett az is igaz, hogy a legtöbb munkahely közvetlen környéke nem kifejezetten alkalmas a délidőben való futásra.

 

Legyen természetes a sportolás ebédidőben


Márpedig a szabadidő adva van, amelyet nem kizárólag az ebédelésre lehet felhasználni, attól jóval egészségesebb lehetőségek is vannak. A világ tőlünk távol eső szegleteiben, mint Sydney, vagy Fokváros, a sportolás ebédidőben ugyanolyan magától értetődő tevékenység, mint az ebéd a munkahelyi büfében. Aki egyszer ráérez arra, milyen is a nap közepén hirtelen az összes stresszt kiváltó munkahelyi gondot egy csapásra félretenni, és a legközelebbi parkban pár hosszt végigsprintelni, az a jövőben másfajta „ebédelést” el sem tud képzelni magának.

hirdetes
 

Ha délben sportolok, akkor kimarad az ebéd?


Az is igaz, hogy arrafelé a mozgáskultúra annyira befészkelte magát az élet összes szegmensébe – így a munka világába is -, hogy a zuhanyzási lehetőség nélküli munkahelyek már a fehér hollónál is ritkább jelenségnek számítanak. Amennyiben ez lenne az egyetlen akadálya annak, hogy kipróbált a stressz délidőben történő kiizzadását, remek megoldást jelenthet az egyik közelben lévő fitneszterem és az általa nyújtott szolgáltatások.

Szakavatott testmozgók most feltehetik a kérdést, hogy amennyiben az ebédidő sportolással telik, mikor és hogyan nyílik lehetőség némi étkezésre? A kérdés teljesen jogos, a testmozgás esetében pedig duplán indokolt, hiszen a fokozott energiaszükséglet után a bevitelről is gondoskodnunk kell. Az, hogy mit fogyasszunk a déli sportolás után, attól függ, mi a mozgással elérendő cél. Más szabályok vannak érvényben, ha a kocogással pár kilótól akarunk megszabadulni, és mások akkor, ha csupán gyors regenerációt szeretnénk és kitartásunkat edzenénk.

A déli futás után szervezetünk szénhidrát tárolói teljesen kiürültek, amelyet gyorsan fel kell tölteni, ha rövid időn belül bekövetkező regenerációra vágyunk. Ilyen esetekben fél órán belül ajánlott a rizs, tésztafélék, vagy burgonyából készült ételek fogyasztása. Egy tál gyümölcsrizs ilyenkor remek választás, a zsíros, különböző szószokkal nyakon öntött fogások viszont kerülendők.

Az önsanyargatás nem javasolt
A délután folyamán, vagy este alacsony glikémiás indexszel rendelkező szénhidrátok javallottak némi fehérjével kiegészítve. A zöldségkörettel kísért csirkehús például kifejezetten ajánlottak ilyenkor.

A déli futás után a szervezet hatványozottan veszi igénybe zsírtartalékait, ám a mozgás utáni azonnali szénhidrát-bevitel egyből megállítja ezt a folyamatot. Ám a szervezet sanyargatása nem ajánlott, mivel ilyenkor, energiahiányos állapotban jóval inkább ki vagyunk téve a megfázás kockázatának. A fehérjét tartalmazó italok, shake-ek, cukormentes joghurtok különösen jót tesznek.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
152 532
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
152 532
Közösség

Szótár

Magnézium

Az emberi szervezet megfelelő működéséhez szükséges legfontosabb ásványi anyagok közé... Tovább

Edzésalkalmazkodás (adaptáció)

  A sportalkalmazkodáson az egyénnek, szervezetének, szervrendszereinek meghatározott... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 216

Átlagos értékelés: 4.8