notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Amit az edzésirányzatokról tudni kell

Edzésirányzat gyűjtemény

hirdetes

Ezt a bejegyzést azért szeretném közzé tenni, mert szerintem nagyon érdekes, és tanulságos a jelenség, ami a csoportos óratípusok és fitnesz eszköz innováció területén tapasztalható.

Ezt a bejegyzést azért szeretném közzé tenni, mert szerintem nagyon érdekes, és tanulságos a jelenség, ami a csoportos óratípusok és fitnesz eszköz innováció területén tapasztalható.

Abban már most biztos vagyok, hogy e percben is újabb irányzat születik, ezért szeretném jelezni előre, hogy a gyűjtemény nem teljes, de ahhoz mindenképpen elegendő, hogy átlássuk, miről is szól pontosan az újabbnál újabb óratípusok megjelenése. Egyáltalán biztos, hogy új? Vagy csak egy régi, egyszerű irányzat kap új nevet? Ennek próbáltam utánajárni. Remélem, érdekes információul szolgálhat mindenki számára, akár edzőként, akár sportkedvelő olvasóként követed soraimat.

 
Az egyszerűség kedvéért csoportosítva fogom bemutatni az összes, általam összeszedett óratípust, így könnyebben el tudsz majd igazodni az irányzatok labirintusában. Mindegyik csoportot egy szóval jelöltem, amely általában szerepel az óra elnevezésében:
 
 

Ezt a bejegyzést azért szeretném közzé tenni, mert szerintem nagyon érdekes, és tanulságos a jelenség, ami a csoportos óratípusok és fitnesz eszköz innováció területén tapasztalható.

1) CROSS  

Sok jelentése van a szónak, melyek közül a legideillőbb talán a „keresztezés”. Ide tartozik a crossfit, cross training, cross fu. Az edzésmódszer lényege, hogy több sportág mozgásanyagát használja fel egy edzésen belül, és magába foglalja a kardio, erő, egyensúly, koordináció edzést. Az évek során úgy gondolták, hogy nem elég ez a három féle elnevezés, ezért az alábbi irányzatok jelentek még meg: Boot camp, Core training, Core Tex, Spartan fighter training, Funkcionális tréning, X-training, Xéria Ness, Drilling.

Időrendben lehet, hogy tévedek, és mondjuk előbb jelent meg a boot camp a cross fu-nál, de a lényeg ugyanaz. Napjainkra egy fajta edzés 11 néven fut. Döbbenetes, nem? És ez csak egy féle edzéstípus. 

 

2) FIGHT

A szó jelentése: harc, küzdelem, verekedés. Ide tartoznak az alábbi óratípusok: Cardio fight ,FitFight training, Cardio Kick boksz, Iron boksz, Tae Bo, Capoeira aerobik,  Piloxing. Ez utóbbi egészen furcsa ötvözet, ezért ne csodálkozzatok, ha majd egy másik csoportosításban is szerepelni fog.

Az edzéstípus lényege, hogy különböző harcművészeti elemeket épít be az edzésbe. Már megint 7 féle elnevezés, de majdnem ugyanaz az edzés.

hirdetes

 

3) BODY

A szó jelentése: test. Ide tartoznak: BodyArt, BodySkills, Deep Work, Port de Bras, Barre Workout, Pilates, Spirals, Hot Pilates, Jóga, Streching, Preventív gerinctréning, Callanetics, és az egészen furcsa Piloxing, amely szerepelt az előző csoportban is, hiszen a Pilates-t és a Boksz-ot akarja ötvözni. Hogy ez mennyire sikerül? Ez maradjon költői kérdés. Ezen irányzatok lényege röviden összefoglalva: nyújtás, lazítás, befelé figyelés, mélyizmok edzése. Illetve nagy hangsúlyt fektetnek a légzésre is.

 

4) DANCE

A szó jelentése: tánc. Ide tartozik minden olyan edzés irányzat, amely valamilyen  konkrét táncot emel be a fitnesz világba, vagy egyszerűen csak különféle tánclépésekből áll: dance aerobik, zumba, bailar aerobik, bokwa, nia, beautyrobik, afro dance. Szóval a táncos lábú, mozogni vágyó közönség is bővelkedhet a kínálatban.

 

Ezzel nagyjából össze is szedtem az eszköz nélküli óratípusokat. Van egy pár lehetőség, ezért úgy gondolom, hogy csak az nem találja meg a neki való mozgásformát, aki nem akarja. Ám ne tévesszen meg a sok féle elnevezés, mert egyes óratípusok között igen nagy lehet az átfedés.

 
 

Ezt a bejegyzést azért szeretném közzé tenni, mert szerintem nagyon érdekes, és tanulságos a jelenség, ami a csoportos óratípusok és fitnesz eszköz innováció területén tapasztalható.

Jöjjenek akkor az eszközös órák:

1) BIKE

A szó jelentése kerékpár. Ide tartoznak: Spinning, Spinracing, Training Bike, Indoor Cycling. A lényeg mindenhol ugyanaz. Ülsz a bringán, és tekered. 

 

2) HEVEDER

hirdetes

Szándékosan választottam magyar szót ennek a csoportnak a jelölésére. Gondolom, sejtitek, mik tartoznak ide: TRX, Get Gravity, G-flex. Mindegyiknek ugyanaz a funkciója, csak bizonyos pontokon térnek el egymástól, de a lényeg ugyanaz: saját testsúllyal való edzés egy darab kötél segítségével.

 

3) SÚLYZÓ RÚD + SÚLYZÓ TÁRCSÁK

Tudomásom szerint két óratípus van jelenleg, ami ide tartozik: hot iron és body pump. A módszer lényege, hogy a konditermi súlyzós edzést bevitték az aerobik terembe, hogy ugyanazt csoportosan és bömbölő zenére tudd végezni.

 

4) BALL

A szó jelentése: labda. Ide tartoznak: fitball, bodyball. Ez a két eszköz a rehabilitációból került át a fitnesz világba. Ismertető jegyük, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a prevencióra, rendkívül kíméletesen, ám annál hatékonyabban lehet megdolgoztatni velük a test különböző részeit.

 

A továbbiakban csoportosítás nélkül jöjjön még pár közkedvelt eszköz, amely egyben az óratípusokat is magában foglalja: Kettlebell, Kangoo, Flexibar, X-co,bár ez utóbbit csak felhasználni szokták az alakformáló órákon, nem kaptak külön helyet a csoportos órák között.

 

Léteznek még olyan órák, hogy Walkenergie, vagy Rope skipping. Ezek szerintem már az erőltetett kategóriát erősen súrolják. Csoportosan sétálni a futópadokon zenére? Vagy csoportosan ugrálókötelezni az aerobik terem falai között? Nem is tudom...döntsétek el Ti, hogy mennyire szól ez még a vendégekről, és mennyire az pénzgyártásról.

 

Van két fajta óra, amelyről talán mindenki hallott: Alakformáló és Zsírégető. Ha jobban belegondolunk, ezek lefedik az eddig elhangzott összes óratípust. Hisz akár táncolunk, labdán ülve tornázunk, hevederen lógva egyensúlyozunk, ászanákat gyakorlunk, kerékpározunk, vagy püföljük a levegőt kézzel, lábbal, mindegyik formálja az alakunkat, és abban is biztos vagyok, hogy zsírt is égetünk mindegyikkel.

Látható, hogy a csoportos órák szerteágazó választékának csak a képzelet szabhat határt, no meg a marketing. 

 

 

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Tesztoszteron – nőknek is?

2019-06-17

Tesztoszteron – nőknek is?

A férfiak sokkal többet termelnek és sokat is használnak, azonban a nők is nagyon érzékenyek a tesztoszteronra. Ha alacsony a tesztoszteron szinted, gyengülnek a csontjaid, csökken az izomzatod feszessége, és csökken a szexuális vágy is benned.

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

2019-06-13

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

Az egészséges testzsírszázalékod – amennyiben egészséges nő vagy, sosem kellene, hogy 10% alá csökkenjen. A férfiak képesek a testzsírszázalékukat egészen 4%-ig csökkenteni az egészségük veszélyeztetése nélkül, de ez a lányok esetében nem így van.

Tényleg működnek a zsírégetők?

2019-05-23

Tényleg működnek a zsírégetők?

Manapság már számos „csodabogyót” és módszert találhatunk az interneten, amelyek gyors fogyást ígérnek. Nos, ezekben sajnos nem szabad hinni, hiszen amilyen gyorsan esetleg képesek segíteni rajtunk (no persze igen drágán), olyan gyorsan vissza is szaladnak ránk a kilók.

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

2019-05-23

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

Az edzések során általában célként kevesen tűzik ki maguk elé az egyensúly javítását. Azonban igen fontos ez is, hiszen a jobb egyensúly az élet minden területén pozitív előnyökkel jár. Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő egyensúly fejlesztése.

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

2019-05-03

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

Az edzőteremben is vannak kimondatlan alapvető szabályok, amelyeket érdemes betartani. Ezek az edzőtermi etikett szabályok sokaknak alapvetők, mégis érdemes róluk beszélni, hiszen kezdőként jó, ha tisztában vagy velük. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha lemész a konditerembe.

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

2019-04-17

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

A rövid, de intenzív edzések is lehetnek ugyanolyan hatékonyak, mint a hosszú edzések. Ha csak 15 perced van, de szeretnél formába jönni, akkor ezt a lépcsős edzéstervet neked találták ki. Mindössze 15 perc alatt mind a lábaidban, mind a farizmokban garantált lesz a másnapi izomláz. Mutatjuk, hogyan.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
72 628
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 526 776
Közösség

Szótár

Masszázs

A masszázst nagy vonalakban mindenki ismeri, de kevesen tudják róla, hogy valójában mit... Tovább

Subcutan zsírszövet

Bőr alatti zsírszövet Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 249

Átlagos értékelés: 4.8