notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Kalóriamentes, és mégsem fogyunk tőle, mi az?

hirdetes

Kalóriamentes, és mégsem fogyunk tőle, mi az?

vitalzone.hu
hirdetes

Nem segítenek a fogyásban, nem biztos, hogy ártalmatlanok, de arra sincs bizonyíték, hogy veszélyesek lennének. Befolyásolhatják az anyagcserénket, de rákot valószínűleg nem okoznak. A boltokban is kapható mesterséges édesítőszerekről már sok mindent tudunk, de még mindig nagyon keveset.

A boltokban is kapható mesterséges édesítőszerekről már sok mindent tudunk, de még mindig nagyon keveset.

Két magyar kutatóval beszélgettünk, hogy választ kapjunk egy életbevágó kérdésre: egy kanál cukrot vagy inkább a „kis fehér pötyit” tegyük a kávénkba?


Az emberiség három nagy csoportra osztható. Vannak, akik egyáltalán nem isznak kólát. Vannak, akik isznak, de következetesen normál kólát fogyasztanak a light vagy a zéró változat helyett, mert azt gondolják, hogy a sima kólában legalább a cukor (ez esetben a fruktóz-glükóz szirup) természetes összetevő. És vannak azok a fogyasztók, akik esküsznek a teljességgel cukormentes alternatívára, mondván, hogy bár nem tudják, hogy pontosan mit visznek a szervezetükbe, de legalább az elhízást okozó cukortól nem kell tartaniuk.


 
Az emberiség pártokra szakadása napjaink egy lényeges táplálkozástudományi és fogyasztói dilemmára is rámutat, vagyis arra, hogy a mai napig nem tudjuk eldönteni, hogy mi a jobb: ha az egészségtelen, elhízást és diabéteszt okozó cukrozott italokat, ételeket, süteményeket fogyasztjuk, vagy az édesítőszeres alternatívájukat választjuk, megkockáztatva ezzel azt, hogy a laboratóriumokban kikotyvasztott mesterséges szerek – a nátrium-ciklamát, az aceszulfám-K, az aszpartám és társai – hosszú távon esetleg szintén káros hatással lesznek a szervezetünkre.


A modern szintetikus édesítőszereket a 140 éves történelmük során – az első mesterséges édesítőt, a szacharint (E954) 1879-ben fedezték fel – már sokszor vették össztűz alá; rendszeresen felmerül, hogy ezek a vegyületek rákkeltők, többek között Alzheimer-kórt és stroke-ot okoznak, máskor viszont mindezeknek a cáfolata lát napvilágot azzal az állítással, hogy ezek a szerek teljesen ártalmatlanok. Épp ideje lenne tehát, hogy az egymásnak ellentmondó információk között végre a tudósok rendet rakjanak.


 
Egészséges szervezetben nincs semmiféle pozitív hatásuk


 
Erre tett kísérletet egy átfogó kutatás, amely az Egészségügyi Világszervezet (WHO) megbízásából, a későbbi nemzetközi iránymutatás kidolgozása céljából készült. Ennek keretében a német Freiburgi Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem Magyar Cochrane Tagozata szisztematikusan áttekintette az összes olyan, valaha megjelent szakirodalmat, amely a kalóriamentes vagy alacsony energiatartalmú édesítőszereket vizsgálta. Függetlenül a közlés évétől és nyelvétől, a kutatók minden, a témában megjelent vizsgálati beszámolót összegyűjtöttek, majd ahol erre lehetőség volt, az egyes kutatások eredményeit statisztikai módszerek segítségével is összegezték (szakkifejezéssel élve: meta-analízist készítettek).


Képzeljük el ezt úgy, mintha egy óriási tavaszi nagytakarítást végeztek volna a mesterséges édesítőszereket érintő tévhitrengetegben.


Lohner Szimonetta, a munkában részt vevő magyar kutató a hvg.hu-nak ezt így magyarázza: „Nagyon leegyszerűsítve a dolgot azt mondhatjuk, hogy a fellelhető sok kisebb vizsgálatból készítettünk egy olyan nagyméretűt, amelynek az eredménye jóval nagyobb bizonyító erővel bír”. A projekt célja az volt, „hogy ne kelljen senkinek azon töprengenie, hogy két, esetlegesen ellentmondó eredményeket leíró kutatás közül melyiknek higgyen”.

hirdetes


 
Nem volt viszont könnyű dolguk a kutatóknak, mert a jelenleg rendelkezésre álló bizonyítékok korlátozott mennyiségűek és alacsony minőségűek, az édesítőszerek hatását hosszú távon vizsgáló kutatást pedig nagyítóval kell keresni. Lohner Szimonetta azt is hangsúlyozza, hogy a jelenlegi kutatási eredmények csak egészséges személyekre vonatkoznak; az a kutatás, amelyben a mesterséges édesítők hatását a speciális diétát tartó csoportokban, így például a cukorbetegek körében vizsgálják, még folyamatban van.


 
És, hogy mit sikerült a kutatóknak tisztázniuk?

 

Azt, hogy nem állítható egyértelműen, hogy csak attól, hogy mesterséges édesítőszerekkel édesített ételeket, italokat fogyasztunk, fogyhatunk, sem pedig az, hogy a rendszeres mesterséges édesítőszer-fogyasztás biztosan nem jelent semmilyen egészségügyi kockázatot a számunkra.


Magyarán nincs semmi garanciánk arra, hogy könnyebben adjuk le a súlyfelesleget csak azért, mert szintetikus édesítőkön élünk, és van olyan terület, ahol még további kutatások szükségesek ahhoz, hogy egyértelműen kimondhassuk: ezek az adalékanyagok valóban veszélytelenek.


 
Nesze semmi, fogd meg jól – gondolhatja most az átlagfogyasztó, mert a „kis fehér pötyi” versus cukor dilemmája még mindig ott lebeg a kávés csészéje felett. Mégis mit mérlegeljen, ha dönteni akar?


Lohner Szimonetta a következőt javasolja: a fogyasztó „vegye figyelembe, hogy az már bizonyított, hogy a túlzott cukorfogyasztás egyértelműen káros. A mesterséges édesítőszerek fogyasztása bár egyértelműen nem tűnik károsnak, nem is egészséges. Viszont ha valóban tenni szeretne az egészségéért, akkor, ha lehet, mellőze a felesleges édesítést (legyen ez akár cukor, akár mesterséges édesítő), mert ez az, ami biztosan egészséges.”


 
A ráktól nem kell félni, de a sejtjeink anyagcseréjét megzavarhatja


 
Polyák Éva, a Pécsi Tudomány Egyetem Egészségtudományi Karának szintén mesterséges édesítőszerekkel foglalkozó oktatója annyit tesz hozzá, hogy egyes állatkísérletekben az édesítő növelte azoknak a géneknek a kifejeződését, amelyek szerepet játszhatnak a rák kialakulásában vagy továbbfejlődésében.


Hangsúlyozom ugyanakkor, hogy ezek állatkísérletek voltak, emberek esetében nincs bizonyíték a karcinogén-hatásra. Az egyik nagyobb állatkísérletben az jött ki eredménynek, hogy DNS-adduktokat képez az édesítőszer, azaz rákkeltő hatása van, de ez egy nagyon vitatott kutatás volt. Nem lehetett például a kísérletet reprodukálni úgy, hogy ugyanazt az eredményt kapják. 


Erős ugyanakkor a gyanú, hogy azért valamiféle változást mégiscsak okoznak a szervezetben a nullakalóriás, mostanra demisztifikált „csodaszerek”.


Polyák Éva beszámolt nekünk a jelenleg a PTE Általános Orvostudományi Karán zajló, a boltok polcán is megtalálható aszpartám- és szaharin-alapú édesítőszerekkel kapcsolatos kutatásokról. A kutató a doktoriját is egy édesítőszeres vizsgálatból írta, amelynek során egereken kísérletezett, és igen érdekes eredményre jutott.


“Különféle típusú mesterséges édesítőszereket adagoltam az egereknek, kaptak mindent, amit a kereskedelmi forgalomban vásárolni lehetett. Azt figyeltem meg, hogy a szaharin-, illetve ciklamát-alapú édesítőszer a hím egereknél elkezdte a testtömeget növelni. Mindezt úgy, hogy az egerek táplálékbevitele és a folyadékfogyasztása közben nem változott.”


 
De akkor mégis mitől híztak a rágcsálók, ha nem ettek és nem ittak többet? Azóta is többek között erre a kérdésre próbál választ találni a kutató: az egyetemen további kísérletek során vizsgálják, hogy milyen élettani folyamatokba avatkoznak bele – vagy egyáltalán beleavatkoznak-e bármibe is – az említett vegyületek. Egy a kiértékelési fázisban lévő kutatásban például azt nézik, hogy az édesítőszerek miként befolyásolják az egerek szervezetében élő bélbaktériumok sokaságát és összetételét.


 
Mind közül a legizgalmasabb azonban egy folyamatban lévő humánkísérlet, amelynek során a tesztalanyok úgy fogyasztanak édesítőszert, hogy közben az életmódjukon egyáltalán nem változtatnak. Egyelőre korai lenne bármit is száz százalékos bizonyossággal állítani, de az eddigi résztvevők esetében Polyák Éva olyan megfigyelést tett, amely alapján a későbbiekben magyarázatot kaphatnánk arra is, hogy miért nem fogyunk a kalóriamentes édesítőszerektől.


A kutató szerint fontos, hogy sejtszinten kell tovább folytatni a nyomozást: ha az édesítőszereknek van hatása a szervezetre, akkor azt a sejteknél lehet tetten érni. Elképzelhető, hogy ezek a testünk számára idegen vegyületek az alapanyagcserét befolyásolják.


Pötyi vagy nem pötyi?


Mivel most még kevés biztosat tudunk az édesítőszerekről, Polyák Éva – a biztonság kedvéért – azt tanácsolja, hogy amennyiben hanyagoljuk a cukrot, természetes cukorpótlót tegyünk a kávénkba.

 

„Van azonban olyan édesítőszer is, amiről még nem derült ki semmi rossz: a sztíviának valóban van mellékíze, de energiát nem tartalmaz, és a sztíviáról negatív eredményt eddig még nem olvastam. A többiről, a mesterséges édesítőkről viszont igen.”
 

Forrás: HVG.hu

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

5+1 isteni finom, diétás desszert a karácsonyi asztalra!

2019-12-13

5+1 isteni finom, diétás desszert a karácsonyi asztalra!

5+1 isteni finom, ráadásul diétás desszertreceptet hoztam most nektek, ismerjétek meg ti is ezeket a diétás karácsonyi desszerteket!

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a hízást, de a gyomorrontást is elkerülhetjük!

2019-12-11

Fogyasszunk mértékkel, együnk tudatosan karácsonykor is. Így nemcsak a...

Karácsonykor finomabbnál finomabb ételek kerülnek az asztalra, a nagymamák mintha versenyt sütnének, rengeteg édességet szolgálnak fel. Ha nem figyelünk oda, akkor könnyedén felszaladhat az ünnepek alatt pár kiló. De jó hír, hogy néhány változtatással kiküszöbölhetjük ezeket a kellemetlenséget.

Mert enni jó!

2019-12-10

Mert enni jó!

Az őszi-téli időszakban jellemző, hogy kevésbé érezzük magunkat aktívnak, mégis egész nap az evésen jár az eszünk. Ráadásul a magyar konyhában ilyenkor különösen népszerűek a zsírosabb fogások, azonban az egyoldalú táplálkozás hosszú távon egészségügyi következményekhez vezethet.

4 fontos tipp a cukorbetegek helyes táplálkozásához

2019-12-06

4 fontos tipp a cukorbetegek helyes táplálkozásához

Sokan hajlamosak azt gondolni, hogy az előírt gyógyszerek beszedésén kívül semmi más egyebet nem kell tenniük az egészségük megőrzése érdekében. Pedig az egészséges táplálkozás és az aktív, rendszeres napi mozgás nélkül nehezen lehet kordában tartani a vércukorértékeinket

Edd magad egészségesre! Kezd a chia maggal!

2019-12-04

Edd magad egészségesre! Kezd a chia maggal!

A kérdésre sokáig én sem tudtam a választ. Két hete azonban összefutottam a barátnőmmel. Utóbbi időben kissé elszakadtunk egymástól (munka, család, utazás) így alig ismertem rá. Fogyott vagy nyolc kilót és annyira csinosan nézett ki! Persze hogy letámad.

Immunrendszert károsító ételek

2019-12-04

Immunrendszert károsító ételek

Vannak ételek, melyek megakadályozhatják és károsíthatják az immunrendszered egészséges működését. Némelyikről nem is gondolnád, hiszen szinte minden nap fogyasztod őket. Ha fontos az egészséged csökkentsd a következő ételek fogyasztását

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
83 146
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 335 366
Közösség

Szótár

Méhtoxin terápia

Ezt a fajta gyógymódot már 300 éve ismerik, azonban 2007-ben kezdték el világszerte... Tovább

B5-vitamin

B5-vitamin   Pantoténsav. A β-alanin 1,3-dihidroxi-2,2-dimetilvajsavval acilezett... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 141

Átlagos értékelés: 4.9

betegség cukor cukorbetegség édesség egészség egészséges táplálkozás elhízás fogyás fogyókúra