notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Tudj meg mindent a bemelegítésről és a levezetésről

Az edzés előtti bemelegítés és az edzés utáni levezetés

Kutasi Kelly
hirdetes

Nagyon sokan kihagyják sajnos az edzés előtti bemelegítést és az edzés utáni levezetést, nem is gondolják, hogy mekkora kárt tehetnek ezzel magukban. A most következő cikkben elmondom, miért olyan fontos ez a két művelet!

Tudj meg mindent a bemelegítésről és a levezetésről

 

Először is nézzük meg az edzés előtti bemelegítés értelmét


„A szervezet alapjáraton a napi életvitelnek megfelelő üzemi hőmérsékleten teszi a dolgát. Egy kellemes homeosztázisban létezik mindaddig, míg ki nem zökkentjük belőle valami olyan ingerrel, ami a korábbiakhoz képest számára fokozott kihívást jelent.”

 

  • Felkészíti a szervezetet a terhelésre
  • Nem csak az izomzatot, az idegrendszert is előkészíti a mozgásra és a koncentrációra. Sokszor érkezünk meg úgy az edzésre, hogy percekig még az utolsó telefonbeszélgetésünk vagy az aznapi problémák járnak a fejünkben.
  • A bemelegítés alatt ízületi folyadékot termelünk, ami megvéd minket a sérülésektől és az ízületi kopástól. Úgynevezett „kenőanyaggal” lát el minket, ami az ízületi kopások ellen is védelmet nyújt.
  • A szervezetünk fokozott hőtermelésbe kezd.
  • A fokozott mozgás hatására bizonyos kémiai vegyületeket termelünk, ennek köszönhetően figyelmünk élesebb lesz, és sokkal jobban kezdünk el figyelni a saját testünkre is.
  • hirdetes
  • Segít továbbá a folyadékháztartást fenntartani. Az izmokat a fokozott fizikai igénybevételhez megfelelő mennyiségű vérrel ellátni.
  • Milyen a jó bemelegítés, hogyan melegítsek be?
  •  

A bemelegítésnek több fajtája is létezik!

 

  • Melegíthetünk általános gimnasztikai gyakorlatokkal (laza futás, szökdelések, törzshajlítás, térdhúzás, karkörzés, fejkörzés, ízületek átmozgatása dinamikusan, stb.)
  • Bemelegíthetünk sportág specifikusan is, ami azt jelenti, hogy azokat a mozdulatokat gyakoroljuk, amiket az általunk űzött sportágban is használunk (dobómozdulatok, elugrások, rúgómozdulatok, befordulások, ütések, stb.)
  • hirdetes

 

Meddig tartson a bemelegítésünk?


Nagy általánosságban azt mondhatjuk, hogy legalább 10 perc legyen. Egy komolyabb meccs előtt a bemelegítés akár a fél órát is meghaladhatja, nyújtással és mentális ráhangolódással együtt. Ezért ez az idő teljesen személyre szabott, a terhelés mértéke és egyén fizikai, pszichés állapota határozza meg. Ha fáradtabbak vagyunk, a bemelegítésünk is legyen hosszabb.


Ízületrendszerünk nagyon sérülékeny, az izomzatunkban pedig egészen apró, mikro-sérüléseket okozhatnak a bemelegítés nélkül végzett gyakorlatok. Sokszor nem is az izom, hanem az idegrendszer (ideg-izom kapcsolat) hiánya okozza a sérülést. A bemelegítés tehát nagyon fontos azért is, hogy mentálisan is rákészítsen minket a mozdulatok begyakorlására. A bemelegítés végén megnyújthatjuk a főbb izomcsoportjainkat is! Tartsuk fejben és figyeljünk arra, hogy a bemelegítés nem az edzés fő része, így végezzük lassabban, megfontoltan és könnyedén. Ne ebben akarjunk elfáradni, arra majd ott lesz a ránk váró 1-1,5 órás terhelés, ahol kamatoztathatjuk a bemelegedett, ruganyos izmainkat!:-)

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Kortizol a stressz hormon

2019-06-20

Kortizol a stressz hormon

Gyakran hívják stressz hormonnak, amely a pánikot és az irtózatot hívhatja elő benned. De mint a többi hormon esetében is, van jó oldala is. Ha stresszelsz, a vércukorszinted nagyon gyorsan leesik.

Az érelmeszesedés okát azonosították brit kutatók

2019-06-17

Az érelmeszesedés okát azonosították brit kutatók

Brit kutatók azonosították az érelmeszesedés mögött álló folyamatot, és állatkísérletekben kimutatták, hogy az akne kezelésére általában használt gyógyszer hatékony gyógymód lehet a betegségre.

Énidő nem is tudod milyen fontos

2019-06-17

Énidő nem is tudod milyen fontos

Fontos, hogy legyen mindenkinek önmagára szentelt minőségi ideje, amit például önfejlesztésre szán, vagy csak pihen, meditál.

A demencia és a szénhidrátbevitel kapcsolata. Figyeljünk rá oda!

2019-06-13

A demencia és a szénhidrátbevitel kapcsolata. Figyeljünk rá oda!

A demencia, a gondolkodás, az érzelmek és a társas képességek hanyatlása, ami korlátozza a társas életet és a teljesítőképességet.

Miért jó, ha izzadunk?

2019-06-11

Miért jó, ha izzadunk?

A mai társadalomban sorra gyártják az izzadásgátlókat és a különböző termékeket, amelyek segítenek meggátolni az izzadást. Azonban izzadni természetes dolog, és egyáltalán nem szégyen!

Létezik-e férfi-klimax?

2019-06-05

Létezik-e férfi-klimax?

Az 50-es évei végén járó férfiak egyre gyakrabban ébredhetnek arra, hogy már nem olyan energikusak, mint régen, és már a szex sem érdekli őket annyira. Egyre többször fordulhat elő, hogy nincs kedvük semmihez, sőt, a barátaik szerint is ingerlékenyebbek.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
247 332
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 371 719
Közösség

Szótár

Vitamin

A vitamin szerves anyag, ami nélkülözhetetlen a szervezet számára. A vitaminok fontos szerepet... Tovább

Pihenés

A pihenés fogalma A pihenés fizikai és szellemi erők teljes értékű... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 232

Átlagos értékelés: 4.9