Tudj meg mindent a bemelegítésről és a levezetésről

Az edzés előtti bemelegítés és az edzés utáni levezetés

Kutasi Kelly
hirdetes

Nagyon sokan kihagyják sajnos az edzés előtti bemelegítést és az edzés utáni levezetést, nem is gondolják, hogy mekkora kárt tehetnek ezzel magukban. A most következő cikkben elmondom, miért olyan fontos ez a két művelet!

Tudj meg mindent a bemelegítésről és a levezetésről

 

Először is nézzük meg az edzés előtti bemelegítés értelmét


„A szervezet alapjáraton a napi életvitelnek megfelelő üzemi hőmérsékleten teszi a dolgát. Egy kellemes homeosztázisban létezik mindaddig, míg ki nem zökkentjük belőle valami olyan ingerrel, ami a korábbiakhoz képest számára fokozott kihívást jelent.”

 

  • Felkészíti a szervezetet a terhelésre
  • Nem csak az izomzatot, az idegrendszert is előkészíti a mozgásra és a koncentrációra. Sokszor érkezünk meg úgy az edzésre, hogy percekig még az utolsó telefonbeszélgetésünk vagy az aznapi problémák járnak a fejünkben.
  • A bemelegítés alatt ízületi folyadékot termelünk, ami megvéd minket a sérülésektől és az ízületi kopástól. Úgynevezett „kenőanyaggal” lát el minket, ami az ízületi kopások ellen is védelmet nyújt.
  • A szervezetünk fokozott hőtermelésbe kezd.
  • A fokozott mozgás hatására bizonyos kémiai vegyületeket termelünk, ennek köszönhetően figyelmünk élesebb lesz, és sokkal jobban kezdünk el figyelni a saját testünkre is.
  • hirdetes
  • Segít továbbá a folyadékháztartást fenntartani. Az izmokat a fokozott fizikai igénybevételhez megfelelő mennyiségű vérrel ellátni.
  • Milyen a jó bemelegítés, hogyan melegítsek be?
  •  

A bemelegítésnek több fajtája is létezik!

 

  • Melegíthetünk általános gimnasztikai gyakorlatokkal (laza futás, szökdelések, törzshajlítás, térdhúzás, karkörzés, fejkörzés, ízületek átmozgatása dinamikusan, stb.)
  • Bemelegíthetünk sportág specifikusan is, ami azt jelenti, hogy azokat a mozdulatokat gyakoroljuk, amiket az általunk űzött sportágban is használunk (dobómozdulatok, elugrások, rúgómozdulatok, befordulások, ütések, stb.)

 

Meddig tartson a bemelegítésünk?


Nagy általánosságban azt mondhatjuk, hogy legalább 10 perc legyen. Egy komolyabb meccs előtt a bemelegítés akár a fél órát is meghaladhatja, nyújtással és mentális ráhangolódással együtt. Ezért ez az idő teljesen személyre szabott, a terhelés mértéke és egyén fizikai, pszichés állapota határozza meg. Ha fáradtabbak vagyunk, a bemelegítésünk is legyen hosszabb.


Ízületrendszerünk nagyon sérülékeny, az izomzatunkban pedig egészen apró, mikro-sérüléseket okozhatnak a bemelegítés nélkül végzett gyakorlatok. Sokszor nem is az izom, hanem az idegrendszer (ideg-izom kapcsolat) hiánya okozza a sérülést. A bemelegítés tehát nagyon fontos azért is, hogy mentálisan is rákészítsen minket a mozdulatok begyakorlására. A bemelegítés végén megnyújthatjuk a főbb izomcsoportjainkat is! Tartsuk fejben és figyeljünk arra, hogy a bemelegítés nem az edzés fő része, így végezzük lassabban, megfontoltan és könnyedén. Ne ebben akarjunk elfáradni, arra majd ott lesz a ránk váró 1-1,5 órás terhelés, ahol kamatoztathatjuk a bemelegedett, ruganyos izmainkat!:-)

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Milyen pajzsmirigyproblémákra figyelmeztethet a súlycsökkenés vagy–gyarapodás?

2019-05-22

Milyen pajzsmirigyproblémákra figyelmeztethet a súlycsökkenés vagy–gyarapodás?

Az edzések és az étkezések aránytalanságán kívül az embernek meglepően sok dolog miatt változhat meg a súlya. Például ha valaki gyógyszereket kénytelen szedni, akkor elképzelhető, hogy a mellékhatások közé tartozik, hogy felszed néhány extra kilót.

A tudomány szerint a növények egészségesebbé és boldogabbá tesznek bennünket

2019-05-21

A tudomány szerint a növények egészségesebbé és boldogabbá tesznek bennünket

A legtöbben gyilkosok vagyunk. Na persze ezt nem a szót hétköznapi értelmében kell venni, de sokan biztosan számos növény haláláért felelnek – többért, mint amennyire vissza tudnának emlékezni.

Étkezés edzés előtt? Ezeket az ételeket válaszd!

2019-05-21

Étkezés edzés előtt? Ezeket az ételeket válaszd!

Mit egyél edzés előtt? Mit ne egyél edzés előtt? Hogyan hozd ki magadból a maximumot? Íme néhány szuper hatékony tipp az edzés előtti étkezéshez.

Ha ezeket a tüneteket tapasztalod, te is D-vitamin hiányban szenvedsz

2019-05-20

Ha ezeket a tüneteket tapasztalod, te is D-vitamin hiányban szenvedsz

A D-vitamin az egyik legfontosabb vitamin szervezetünk számára, testünk azonnal jelez, ha nem található meg a kellő mennyiség. Mik a D-vitamin hiány tünetei? Mit tehetsz ellene?

Immunrendszerünk és a stressz

2019-05-15

Immunrendszerünk és a stressz

A stressz egy fizikai, vagy érzelmi traumára adott reakció, amely kihatással van az idegsejtek működésére, a DNS-re, illetve az immunrendszerre.

Gluténérzékenység és az IBS! Mi a különbség?

2019-05-14

Gluténérzékenység és az IBS! Mi a különbség?

Mi a különbség a gluténérzékenység és az IBS között? Néha még a szakembereknek is nehéz megállapítani Nagyon hasonlóak a tünetek, és ugyanúgy élik meg a betegek. Hasmenés és gyomorfájás, puffadás, hányinger és hányás, egyéb emésztőszervi problémák.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
138 756
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 057 845
Közösség

Szótár

Zsírszövet

A kötőszövetek egyik fajtája, ami rostos elemeekbe ágyazott zsírsejtekből áll, lebenyekre... Tovább

Vitamin túladagolás

A legtöbb vitamint a szervezetünk nem tudja előállítani, így ezt pótolnunk kell. Ha... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 232

Átlagos értékelés: 4.9