notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Tudj meg mindent a bemelegítésről és a levezetésről

Az edzés előtti bemelegítés és az edzés utáni levezetés

Kutasi Kelly
hirdetes

Nagyon sokan kihagyják sajnos az edzés előtti bemelegítést és az edzés utáni levezetést, nem is gondolják, hogy mekkora kárt tehetnek ezzel magukban. A most következő cikkben elmondom, miért olyan fontos ez a két művelet!

Tudj meg mindent a bemelegítésről és a levezetésről

 

Először is nézzük meg az edzés előtti bemelegítés értelmét


„A szervezet alapjáraton a napi életvitelnek megfelelő üzemi hőmérsékleten teszi a dolgát. Egy kellemes homeosztázisban létezik mindaddig, míg ki nem zökkentjük belőle valami olyan ingerrel, ami a korábbiakhoz képest számára fokozott kihívást jelent.”

 

  • Felkészíti a szervezetet a terhelésre
  • Nem csak az izomzatot, az idegrendszert is előkészíti a mozgásra és a koncentrációra. Sokszor érkezünk meg úgy az edzésre, hogy percekig még az utolsó telefonbeszélgetésünk vagy az aznapi problémák járnak a fejünkben.
  • A bemelegítés alatt ízületi folyadékot termelünk, ami megvéd minket a sérülésektől és az ízületi kopástól. Úgynevezett „kenőanyaggal” lát el minket, ami az ízületi kopások ellen is védelmet nyújt.
  • A szervezetünk fokozott hőtermelésbe kezd.
  • A fokozott mozgás hatására bizonyos kémiai vegyületeket termelünk, ennek köszönhetően figyelmünk élesebb lesz, és sokkal jobban kezdünk el figyelni a saját testünkre is.
  • hirdetes
  • Segít továbbá a folyadékháztartást fenntartani. Az izmokat a fokozott fizikai igénybevételhez megfelelő mennyiségű vérrel ellátni.
  • Milyen a jó bemelegítés, hogyan melegítsek be?
  •  

A bemelegítésnek több fajtája is létezik!

 

  • Melegíthetünk általános gimnasztikai gyakorlatokkal (laza futás, szökdelések, törzshajlítás, térdhúzás, karkörzés, fejkörzés, ízületek átmozgatása dinamikusan, stb.)
  • Bemelegíthetünk sportág specifikusan is, ami azt jelenti, hogy azokat a mozdulatokat gyakoroljuk, amiket az általunk űzött sportágban is használunk (dobómozdulatok, elugrások, rúgómozdulatok, befordulások, ütések, stb.)
  • hirdetes

 

Meddig tartson a bemelegítésünk?


Nagy általánosságban azt mondhatjuk, hogy legalább 10 perc legyen. Egy komolyabb meccs előtt a bemelegítés akár a fél órát is meghaladhatja, nyújtással és mentális ráhangolódással együtt. Ezért ez az idő teljesen személyre szabott, a terhelés mértéke és egyén fizikai, pszichés állapota határozza meg. Ha fáradtabbak vagyunk, a bemelegítésünk is legyen hosszabb.


Ízületrendszerünk nagyon sérülékeny, az izomzatunkban pedig egészen apró, mikro-sérüléseket okozhatnak a bemelegítés nélkül végzett gyakorlatok. Sokszor nem is az izom, hanem az idegrendszer (ideg-izom kapcsolat) hiánya okozza a sérülést. A bemelegítés tehát nagyon fontos azért is, hogy mentálisan is rákészítsen minket a mozdulatok begyakorlására. A bemelegítés végén megnyújthatjuk a főbb izomcsoportjainkat is! Tartsuk fejben és figyeljünk arra, hogy a bemelegítés nem az edzés fő része, így végezzük lassabban, megfontoltan és könnyedén. Ne ebben akarjunk elfáradni, arra majd ott lesz a ránk váró 1-1,5 órás terhelés, ahol kamatoztathatjuk a bemelegedett, ruganyos izmainkat!:-)

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Munkahelyi szokások, melyek beteggé tesznek! Ezekre figyelj oda!

2019-11-12

Munkahelyi szokások, melyek beteggé tesznek! Ezekre figyelj oda!

Rengeteg olyan munkahelyi szokásunk van, mely hosszú távon károsan befolyásolja az egészségünket, bár nekünk talán föl sem tűnik a rohanó hétköznapokban. Összegyűjtöttük, hogy mire kell odafigyelned a munkahelyeden

Minden idők legnagyobb egészség titka

2019-11-10

Minden idők legnagyobb egészség titka

A cayenne borsot gyógynövénykutatók és sok természetgyógyász a gyógynövények királya címmel illeti. Hatásai olyan sokrétűek, hogy az ember el sem hiszi, hogy egyetlen gyógynövény ennyi mindenre képes lehet. Persze ez az információt nem verik túlságosan nagy dobra, ezért csak a kitartó igazságkeresőkhöz jut el

Csakraerősítő gyakorlatok

2019-10-25

Csakraerősítő gyakorlatok

A keleti hagyományok szerint minden embernek 7 fő csakrája van, melyek lehetővé teszik a tiszta életerő felszívódását. A következőkben bemutatjuk a legjobb csakraerősítő gyakorlatokat, amiket érdemes kipróbálnod

Mi az a böjt, és miért van szükség rá?

2019-10-17

Mi az a böjt, és miért van szükség rá?

A böjt nem csak valamiről való lemondást jelent, hanem az 5-7 napig tartó tejes étkez elhagyását, sok folyadék fogyasztással. A következőkben bemutatjuk a böjt kialakulását, illetve megismerheted a böjt pozitív hatásait a szervezetre

Önbizalom növelés edzéssel

2019-10-13

Önbizalom növelés edzéssel

Tudtad, hogy naponta 45.000 – 51.000 gondolat cikázik át a fejedben? Ez kb 150 és 300 szó/perc. Akár tudatában vagyunk, akár nem, állandóan beszélgetünk magunkkal.

A modern civilizáció vadhajtásai: az evés- és testképzavarok. Az evés és testképzavarok összefüggései.

2019-09-23

A modern civilizáció vadhajtásai: az evés- és testképzavarok. Az evés és...

A pozitív testkép legtöbbünk számára az én-erő és a biztos önértékelés fontos alkotóeleme. Ha a testünk élménye negatív, esetleg egész testünkkel vagy annak egyes jellemzőivel elégedetlenek vagyunk, az negatívan hat önértékelésünkre, életminőségünkre és jó eséllyel kapcsolatainkra is.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
65 517
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 150 432
Közösség

Szótár

Zsírszövet

A kötőszövetek egyik fajtája, ami rostos elemeekbe ágyazott zsírsejtekből áll, lebenyekre... Tovább

Egészség

    Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) meghatározása szerint az egészség... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 232

Átlagos értékelés: 4.9