notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

hirdetes

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

vitalzone.hu

A szakértők által meghatározott ajánlás szerint a napi fehérjebevitel a 18 év feletti nőknél minimum 46 gramm, míg a 18 év feletti férfiaknál minimum 56 gramm (sportolóknál ez az érték háromszor-négyszer nagyobb is lehet).

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

Az ajánlás célja az, hogy minden egyes nap hozzájussunk a szervezetünk megfelelő működéséhez szükséges összes aminosavhoz. Ha ugyanis az ételeink nem tartalmazzák ezeket, akkor a szervezet izomszövetet kezd lebontani, valamint az izmok (és fehérjék) építőanyagaként szolgáló aminosavakat fogja felhasználni.


A megfelelő aminosavak hiánya hosszú távon nem túl előnyös, mivel fokozatos izomvesztéshez, korlátozott izomképződéshez, vékony és töredezett hajhoz, bőrsérülések kialakulásához, rosszul működő immunrendszerhez és sok más tünethez vezethet.


Talán meglepő, de míg 2 dl tehéntej kb. 8 gramm fehérjét tartalmaz, addig egy kis adag (17 dkg) fekete babban körülbelül kétszer akkor mennyiség található (15,24 gramm).
Persze fontos tudnunk, hogy a mennyiségi különbségek ellenére lényeges minőségbeli eltérés van a növényi és állati eredetű fehérjeforrások között. Ilyen például az aminosavprofil egyensúlya, illetve az úgynevezett esszenciális aminosavak jelenléte.

hirdetes


A 9 esszenciális aminosav a következő:


Esszenciális aminosavak:
A szervezetünk önmagától nem képes előállítani azokat más molekulákból, ezért nekünk kell pótolnunk azokat különböző fehérjedús tápanyagok formájában.
leucin, izoleucin és valin (más néven elágazó láncú aminosavak vagy BCAA-k)
metionin (kéntartalmú aminosav a ciszteinnel együtt)
lizin, fenil-alanin, treonin, triptofán és hisztidin


Feltételesen esszenciális aminosavak:


A szervezetünk képes sok más aminosav (például alanin, arginin, taurin és glutamin) szintetizálására az egyes esszenciális aminosavakból és más tápanyagokból. Azonban az a tény, hogy a testünk képes ezek előállítására, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden esetben elő is állítja azokat. Ezért sok kutató az ilyen aminosavakat feltételesen esszenciálisnak nevezi, mivel lehetnek olyan időszakok, amikor a szervezet egyáltalán nem vagy csak minimális mennyiségben termeli azokat.

hirdetes


Akik nem fogyasztanak állati eredetű élelmiszereket (például a vegetáriánusok), nem jutnak olyan minőségi fehérjeforrásokhoz, amelyek optimális mértékben tartalmazzák az összes esszenciális aminosavat, ezért hosszabb távon mindenképpen máshonnan kell pótolniuk azokat.


Továbbá érdemes figyelembe vennünk azt, hogy az esszenciális aminosavak optimális egyensúlyáról nem egyetlen élelmiszerrel vagy étkezéssel kell gondoskodnunk, hanem a nap folyamán kell többször fogyasztanunk olyan változatos és fehérjékben gazdag tápanyagforrásokat, amelyek összesített formában tartalmazzák a szervezetünk számára szükséges összes esszenciális aminosavat.


 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában


Szótár

purinszegény diéta

Ízületi problémák esetén a fájdalom néha elviselhetetlen. A fájdalom csökkentését... Tovább

A-vitamin

Az A-vitamin szükségletet a vegyes táplálkozás fedezi.   A szükséglet növekedésével... Tovább

Tovább a lexikonra
akaraterő alakformálás diéta edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra gyümölcs méregtelenítés mozgás nassolás