notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

vitalzone.hu
hirdetes

A szakértők által meghatározott ajánlás szerint a napi fehérjebevitel a 18 év feletti nőknél minimum 46 gramm, míg a 18 év feletti férfiaknál minimum 56 gramm (sportolóknál ez az érték háromszor-négyszer nagyobb is lehet).

Az aminosavak és fehérjék szerepe a táplálkozásban

Az ajánlás célja az, hogy minden egyes nap hozzájussunk a szervezetünk megfelelő működéséhez szükséges összes aminosavhoz. Ha ugyanis az ételeink nem tartalmazzák ezeket, akkor a szervezet izomszövetet kezd lebontani, valamint az izmok (és fehérjék) építőanyagaként szolgáló aminosavakat fogja felhasználni.


A megfelelő aminosavak hiánya hosszú távon nem túl előnyös, mivel fokozatos izomvesztéshez, korlátozott izomképződéshez, vékony és töredezett hajhoz, bőrsérülések kialakulásához, rosszul működő immunrendszerhez és sok más tünethez vezethet.


Talán meglepő, de míg 2 dl tehéntej kb. 8 gramm fehérjét tartalmaz, addig egy kis adag (17 dkg) fekete babban körülbelül kétszer akkor mennyiség található (15,24 gramm).
Persze fontos tudnunk, hogy a mennyiségi különbségek ellenére lényeges minőségbeli eltérés van a növényi és állati eredetű fehérjeforrások között. Ilyen például az aminosavprofil egyensúlya, illetve az úgynevezett esszenciális aminosavak jelenléte.

hirdetes


A 9 esszenciális aminosav a következő:


Esszenciális aminosavak:
A szervezetünk önmagától nem képes előállítani azokat más molekulákból, ezért nekünk kell pótolnunk azokat különböző fehérjedús tápanyagok formájában.
leucin, izoleucin és valin (más néven elágazó láncú aminosavak vagy BCAA-k)
metionin (kéntartalmú aminosav a ciszteinnel együtt)
lizin, fenil-alanin, treonin, triptofán és hisztidin


Feltételesen esszenciális aminosavak:


A szervezetünk képes sok más aminosav (például alanin, arginin, taurin és glutamin) szintetizálására az egyes esszenciális aminosavakból és más tápanyagokból. Azonban az a tény, hogy a testünk képes ezek előállítására, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden esetben elő is állítja azokat. Ezért sok kutató az ilyen aminosavakat feltételesen esszenciálisnak nevezi, mivel lehetnek olyan időszakok, amikor a szervezet egyáltalán nem vagy csak minimális mennyiségben termeli azokat.

hirdetes


Akik nem fogyasztanak állati eredetű élelmiszereket (például a vegetáriánusok), nem jutnak olyan minőségi fehérjeforrásokhoz, amelyek optimális mértékben tartalmazzák az összes esszenciális aminosavat, ezért hosszabb távon mindenképpen máshonnan kell pótolniuk azokat.


Továbbá érdemes figyelembe vennünk azt, hogy az esszenciális aminosavak optimális egyensúlyáról nem egyetlen élelmiszerrel vagy étkezéssel kell gondoskodnunk, hanem a nap folyamán kell többször fogyasztanunk olyan változatos és fehérjékben gazdag tápanyagforrásokat, amelyek összesített formában tartalmazzák a szervezetünk számára szükséges összes esszenciális aminosavat.


 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Puffadás és lassú anyagcsere ellen: 10 étel, ami javítja a belek munkáját.

2019-07-18

Puffadás és lassú anyagcsere ellen: 10 étel, ami javítja a belek munkáját.

Néhány étel hatékonyan segíti a bélrendszer működését ! Puffadás, hasmenés, érzékeny gyomor vagy éppen lelassult anyagcsere: csaknem mindenki találkozik ezekkel a problémákkal. Az emésztőrendszer egészséges, problémamentes működésére fontos odafigyelni.

Mit együnk a strandon? A szakértők ezeket ajánlják

2019-07-18

Mit együnk a strandon? A szakértők ezeket ajánlják

Nyári kánikula ide, nyári kánikula oda, sokszor a strandon is hajlamosak vagyunk nehéz ételeket enni. Pedig a melegben lassabb az emésztésünk, és ezek a zsíros fogások bizony megterhelik a szervezetünket.

Majkával és Kowalskyval folytatódik a Campus Fesztivál

2019-07-18

Majkával és Kowalskyval folytatódik a Campus Fesztivál

Szerdán 14 órakor, azaz pontosan a meghirdetett időpontban nyitotta meg kapuit a 12. Campus Fesztivál. A debreceniek évről évre magasra teszik a lécet, tavaly is rekordot döntöttek: 108 ezren szórakoztak a Nagyerdei Stadion mellett.

Pipacs1 – a szupermeggy

2019-07-17

Pipacs1 – a szupermeggy

Mit nekünk goji bogyó, acaí, gránátalma. Csupa betolakodó, miközben van saját igazi magyar superfoodunk. Bocsánat, szuperétkünk. Egy különleges meggyfajta, gyönyörű névvel.

Nyit a Campusz Fesztivál

2019-07-17

Nyit a Campusz Fesztivál

Ma többek között a Quimby, a Bagossy Brothers Company, és a Margaret Island koncertjével nyit Magyarország egyik legnagyobb nyári kulturális eseménye, a debreceni Campus Fesztivál.

Jó hír: egy parkban üldögéléssel is segíthet az egészségén

2019-07-16

Jó hír: egy parkban üldögéléssel is segíthet az egészségén

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget, a jólétet, még úgy is, ha csak egyszerűen üldögél az ember és élvezi a nyugalmat - vélik brit kutatók.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
78 739
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 532 887
Közösség

Szótár

Energia felvétel

A felvett energia a táplálék energiájából származik.   Tovább

Bulémia

Mély lelki válságban előforduló, kórosan fokozott étvágy, amely csupán táplálkozással... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 127

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás diéta edzőterem egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód étrend fogyás fogyókúra gyümölcs méregtelenítés mozgás nassolás