notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A makrobiotikus étrendről

A makrobiotikus étrend

vitalzone.hu
hirdetes

John Travolta, Demi Moore, Madonna és még számos ötvenen túli sztár állítólag ettől sugárzóan fiatalos, és szemtelenül egészséges. Ennek a ma divatos, ám egészen ősi alapokon nyugvó diétának a célja az, hogy ne csak táplálkozásodat, de egész életedet lendületbe hozza. A legkülönlegesebb benne az, hogy te magad vagy az első szempont, amit figyelembe vesz. Érdekes ellentét figyelhető meg azonban az étrend kitalálójának és a dietetikusok szakmai véleménye között.

A makrobiotikus étrend

A makrobiotikus étrendről


Maga az étrend Japánból származik, és a régi kínai-japán bölcseleti hagyományokra épül. Eszerint minden, ami a világon létezik, két ellentétes, de egymást kiegészítő vezérelv, a jin és a jang kategóriába sorolható.

A jin képviseli a nőt: olyan tulajdonságokat rendelnek hozzá, mint a lágyság, nedvesség, sötétség, valamint a hideg. A jangot párosítják a férfival, és a keménységgel, szárazsággal, világossággal, meleggel jellemzik. Az elmélet szerint ennek a két elvnek a tökéletes egyensúlyára van szükség ahhoz, hogy a testben akadálytalanul áramolhasson az életet fenntartó energia.

Sem távol-keletinek, sem kínai vallásúnak, vagy a földtől egészen elrugaszkodottnak nem kell lennünk ahhoz, hogy beismerjük: az élet minden területén egy dolog a fontos - az egyensúly. Tested és lelked minden pillanatban harmóniát keres: a munkádban, a kapcsolataidban, az önmagaddal való viszonyodban ugyanúgy, mint a színekben, a hőmérsékletekben vagy az ízekben.

Erre az alapvető emberi vágyra épül a taoizmus filozófiája: jin és jang egyensúlya.


Az étrend eredete


George Oshawa, a makrobiotikus táplálkozás elméletének 20. századi japán kidolgozója szerint ez az étrend megelőzi, illetve gyógyítja a legtöbb betegséget. Mivel tiltja a húst, a tejtermékeket és a kenyeret, és ezek ellenében a szemes gabonaféléket, a zöldségeket, gyümölcsöket és a halételeket részesíti előnyben, majdnem minden, amit a diéta keretében fogyasztasz, bio eredetű és növényi alapú – ezzel megelőzheted a legtöbb daganatos betegséget és még sok más bajt is.

 

Élelmiszerek csoportosítása


Jin jellegű táplálékok

hirdetes


A makrobiotikában az élelmiszerek besorolása bizonyos vezérelvek alapján történik. Eredetük és hatásaik alapján jin jellegűek a különféle növényi kivonatok, köztük a cukor, méz, gyümölcslevek, étolaj és az olyan élénkítő szerek, mint az alkohol, tea vagy kávé. Ide sorolandók a különböző tejtermékek, főként a tejszín, joghurt és tej.

Jang jellegű élelmiszerek


A jang típusú élelmiszerek közé a töményebb, állati eredetű táplálékok, a vörös húsok, baromfihús, tojás, halak, tenger gyümölcsei és a nehezen emészthető kemény sajtok tartoznak.

Jin és Jang között


A kiegyensúlyozott makrobiotikus étrend alapját azon élelmiszerek alkotják, amelyek nem szélsőségesen jin vagy jang jellegűek, hanem a két véglet között vannak. Ilyenek a gabonafélék, hüvelyesek, magvak, zöldségfélék és gyümölcsök.

A makrobiotikus elveken alapuló táplálkozásban minden egyes étkezés 50-60%-át teljes kiőrlésű gabonafélék és gabonatermékek, 20-25%-át szezonális és helyben kapható zöldségek, a maradék 10-15%-ot pedig hüvelyesek teszik ki. A gabonafélék és a hüvelyesek együttes fogyasztása - például borsó és rizs - teljes értékű fehérjepótlást biztosít, ráadásul a szervezet jóval könnyebben és gyorsabban dolgozza fel a növényi anyagokat, mint az állati eredetűeket.

• Alap élelmiszerek a gabonák közül: búza, tönkölybúza, kuszkusz, barna rizs, zab, árpa, hajdina, köles, rozs, kukorica.

• Zöldségek: sárgaborsó, bab, csicseriborsó, lencsék, zöldbab, zöldborsó, retek, répa, hagyma.

• Magvak: olajos magvak, csonthéjasok, mandula, dió, pisztácia.

• Gyümölcsök: csak a szezonális gyümölcsök.

• Egyéb hozzávalók: hidegen sajtolt olajok, tofu, bojtorján, miso, szójaszósz, szerves só, árpamaláta


Amiket kerülnöd kell


A makrobiotika nem ajánlja bizonyos élelmiszerek fogyasztását. Kerülni kell a: a burgonyát, a paradicsomot, a paprikát és a padlizsánt, mert ezek túlságosan savképzők. Amire érdemes fokozottan odafigyelni, hogy a gyümölcsök és a zöldségek közül csak helyben termeltet válassz, illetve olyat, amelyiknek szezonja van.

Az étrend előnyei


A makrobiotikus táplálkozásnak számos előnye van. Követői nem időszakos diétának fogják fel, hiszen nem a lemondásokról és az önsanyargató koplalásról szól. Ez egy olyan módszer, ahol bátran lehet változatosan étkezni, a megoldás a mértékletességben és az egyensúlyban rejlik. A gyors siker mellett pedig méregtelenítő hatása is van, ráadásul segít a narancsbőr megszüntetésében. Ez – azt hiszem – egy igen jelentős szempont a nők számára, hiszen a narancsbőr sok nő életét keseríti meg.

Dietetikusok nem ajánlják, kivéve...


Dietetikusok általában azért nem ajánlják ezt az étrendet, mert a fehérjebevitel felének állati - felének növényi fehérjéből kell, hogy álljon. Az étrend emiatt fehérjehiányos, tápanyaghiányos és minimális energiabevitellel jár (sportolóknak ezért nem megfelelő), ezért hosszú távon nem javasolják. Azonban a természetgyógyászok daganatos betegségek és tiszítókúrák esetében kifejezetten ajánlják az étrend követését. 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Karacsú alak diéta nélkül?

2019-11-29

Karacsú alak diéta nélkül?

Nem kell feltétlenül fogyókúráznia, ha karcsúnak szeretne tűnni Akkor sem kell lemondania a vonzó alakról, ha nincs ideje és akaratereje a tornához vagy a diétázáshoz

90 napos diéta - gyors és hatásos eredmény

2019-11-28

90 napos diéta - gyors és hatásos eredmény

Ha gyors eredményt vársz, és igazán fegyelmezettnek tartod magad... ha híve vagy a szervezeted salakanyagoktól történő megszabadításának... ha korábban már megkedvelted és/vagy sikerrel alkalmaztad a 90 napos diétát. Erre a diétára esküszik sok ezer diétázó

Nem diéta, életmód!

2019-11-26

Nem diéta, életmód!

A fogyókúrás gondolkodás, azaz a valami, amitől csak rövidtávon szenvedsz, nem működik. Ahhoz, hogy megszabadulj a feleslegtől és meg is tartsd a vágyott formádat, állandó változtatásra van szükség az étkezésedben, de ezt ne gondold borzasztónak.

Ismerd meg a South-beach diétát!

2019-11-22

Ismerd meg a South-beach diétát!

A South-beach diéta nem sanyargató és monoton, itt minden ételt lehet enni. Segít, hogy búcsút mondj az unalmas diétás fogásoknak, így érdemes kipróbálnod, ha szeretnéd leadni a felesleget a bikiniszezonra

Fogyókúra fogyinapló segítsévével

2019-11-18

Fogyókúra fogyinapló segítsévével

Sokunkkal előfordult már, hogy elakadt a kilók elleni harcban, vagy pusztán csak képtelen rávenni magát egy kis plusz testmozgásra. A tudatos fogyásnak nélkülözhetetlen része a folyamatos kontroll. Egy fogyókúrás napló összeállítása segítséget nyújthat abban, hogy napról-napra nyomon kövessük az alkalmazott diéta hatásosságát

Életet mentett a juice-diéta

2019-10-04

Életet mentett a juice-diéta

A zöldség- és gyümölcslevek mentették meg Joe Cross életét, akinek lassan kultusszá váló juice programját milliók követik. Nem találta fel a spanyol viaszt, csak éppen formába itta magát. Egy pár napot esetleg mi is rászánhatunk, mondjuk, az új fürdőruha kedvéért.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
66 413
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 318 633
Közösség

Szótár

Subcutan zsírszövet

Bőr alatti zsírszövet Tovább

Energia egyensúly

Az engergia egyensúly az energia felvételből és az energia leadásából áll. Az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 1

Átlagos értékelés: 4.0

akaraterő alakformálás diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás fogyás fogyókúra