A kávé hatása a szervezetre

Az igazság a kávéról: káros, vagy sem?

T.J.Lora
hirdetes

A rendszeres kávézásról megoszlanak a vélemények. Minden második erről szóló tanulmány, írás eltér az előzőektől, így az átlag kávéfogyasztók már végképp nem tudják, mit gondoljanak. De lássuk a közös nevezőket.

A kávé hatása a szervezetre.

A kávéivás kultúrájának származásáról nincsenek pontos adatok, abban viszont a legtöbb tudós egyetért, hogy a Közel-Keletről, még pedig feltehetően Etiópiából származik. Több történet, legenda is kering a kávébab felfedezését illetően, a legismertebb – az etióp pásztorral és a kávészemeket lelegelő kecskéivel – a XIV. században született. Zarándokoknak köszönhető, hogy ez az élénkítő hatású ital később elterjedt az egész világon.


Európába csak a XVII. században érkezett meg, s nem meglepő módon, az elsősorban vízi kereskedelemből élő Velencében nyílt meg az első európai kávéház. A magyarok az osztrák udvartól vették át a szokást, s meglehetősen gyorsan rabul ejtett minket is a jó erős fekete. De lássuk, melyek azok a tények, amelyekben szinte minden kutató, orvos, és tanulmány egyetért. Lapozz, hogy megtudd. 

A kávé hatása a szervezetre.

Legkedveltebb koffeinforrásunk talán a kávé, melyet elsősorban reggel munka, vagy valamilyen aktív tevékenység előtt szeretünk elfogyasztani. Sokak számára ez hozzátartozik a napi rutinhoz. A koffein először az ideg- és izomsejtek terén lép működésbe, s ily módon meggátolja a fáradtságért felelős, jobban mondva az ezt jelző anyag hatását. Ameddig ezt az úgynevezett adenozint blokkolja, éberségünk fennmarad.

hirdetes

 

Ne legyenek azonban illúzióink: a koffeintől nem teljesítünk jobban, csupán megnyugtatjuk a szervezetünket vele azáltal, hogy megkapja az adagját, amihez hozzászoktattuk. Éppen ezért fontos, hogy ne szokjunk rá a koffeinre, mert előbb-utóbb emelni kezdjük a napi bevitelt, hogy elérjük ugyanazt az eredményt. S még valami! Nem a koffeinnek, magának a kávénak vannak jótékony hatásai.

 

Számolnunk kell a negatív oldallal is, mely főleg az ember egészségi állapotától függ. A koffein emeli a vérnyomást, gyorsítja a szívverést, a kávé pedig éhgyomorra fogyasztva meglehetősen káros, hiszen fokozza a gyomorsavtermelést, és vízhajtó is emellett. A kávéivás nem javasolt gyerekeknek, és serdülőkorúaknak, illetve azoknak, akik valamilyen szív-, és érrendszeri betegséggel küzdenek, vagy magas vérnyomástól szenvednek.

A kávé hatása a szervezetre.

Azok számára, akik biztonsággal fogyaszthatják az italt, jó hír, hogy szinte minden tanulmány megemlít néhány betegséget, amelyekkel szemben a kávé (és nem a koffein!), védelmet nyújthat. Ilyenek például a Parkinson-kór, a 2-es típusú diabétesz, a májcirrózis (zsugorodás), valamint a bél-, és májrák. Továbbá megfigyelték, hogy az időskori szellemi leépülést is megakadályozhatja. Ezeket a koffeinmentes kávét fogyasztók esetében is igazolódni látták.

 

A válasz tehát: a kávéivásnak, ugyanúgy, mint bármilyen más szokásnak, lehetnek előnyei és hátrányai. Tudatosan fogyasztva ezt a többféleképpen is elkészíthető, ízesíthető nedűt, jótékony hatást fog gyakorolni a szervezetünkre. Fontos, hogy ne vigyük túlzásba, tudjuk az idejét, és azt, mikor van rá valóban szükségünk. Ne igyunk kávét lefekvés előtt, s tulajdonképpen, ha nem indokolt, délután három-négy óra után se, mert megterheli a szervezetünket a koffein.

 

Az ajánlott mennyiség a napi 2-3 csésze. Jó, ha tudjuk, hogy 7g őrleményből készült kávé nagyjából 0,1-0,2 mg koffeint tartalmaz, melynek hatása akár három órán keresztül is tarthat. 1g koffein, ami nagyjából 8-10 csészének felel meg, azonban már nem kívánt tüneteket produkálhat: szédülést, rosszullétet, fejfájást. Aki pedig ennél is több koffeinbevitelt kockáztat meg, az legyen tisztában van vele, hogy 2-4g már izomgörcsöket is okozhat. Éppen ezért, figyeljünk a napi koffeinadagunkra, bármilyen forrásból (kóla, energiaital, tea, kávé, csokoládé stb.) is visszük azt be a szervezetünkbe.   

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Minden, amit tudni kell az étkezés helyettesítéséről

2019-04-23

Minden, amit tudni kell az étkezés helyettesítéséről

Az elmúlt évek során az étkezés helyettesítése meglehetősen népszerű dolog lett. Mindenhol, az egészségügyi élelmiszer-piacoktól a kényelmi üzletekig, minden formában megtalálhatók – energia szeletek, shakek formájában. De pontosan mit is jelent az étkezés helyettesítése? Milyen gyakran fogyaszthatjuk őket? Most összeszedtük a legfontosabb tudnival

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

2019-04-18

Öt egyszerű tipp az édesség utáni vágy kielégítéséhez

Este hazaérsz egy hosszú nap után, ledőlsz a kanapéra, nézed a kedvenc sorozatod legújabb epizódját, és pár perc múlva ellenállhatatlan vágyat érzel, hogy egyél valamilyen édességet. Veled is előfordult már igaz? Hogyan kerülhető el, hogy felesleges extra kalóriákat vigyünk be úgy, hogy közben édesség utáni vágyunkat is kielégítjük? Segítünk!

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

2019-04-16

Így maradj fitt és egészséges a várandósság alatt és után

Várandósság alatt is fitten és egészségesen. Íme néhány hatékony tipp, hogy terhesség alatt is egészséges, aktív életet élhess. Tippek a mama és a baba egészségéért.

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

2019-04-16

7 tipp, hogy tökéletesen induljon a szabadnapod

7 szuper hatékony, egyszerű tipp, hogy a szabadnapod tökéletesen induljon, hogy legyen időd egy kis relaxációra. Fogadd meg ezeket a tippeket, hogy az egész napod jobb legyen.

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

2019-04-12

Mennyi vízre van valójában szükségünk?

Az interneten számos cikk kering arról, mennyi vizet is kell valójában meginnunk egy nap. A legtöbb esetben úgy tartják, hogy naponta minimum 2-3 liter vizet meg kell inni. De ez vajon tényleg igaz? Most utánajártunk a témának!

Mit együnk edzés után?

2019-04-08

Mit együnk edzés után?

Egy fárasztó edzés után meglehet, hogy falási roham tör rád, hiszen sok energiát felhasználtál. Azonban attól még, mert edzettél nem ehetsz meg akármit, ha formában szeretnél maradni. De akkor mit együnk, hogy szervezetünket újra feltöltsük energiával mégse hízzunk meg? Mutatjuk!

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
199 392
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
893 863
Közösség

Szótár

Obezitológus

Az obezitológus az elhízás kezelésében járatos belgyógyász szakorvos. Tovább

Alapanyagcsere

Az alapanyagcsere azt a legkisebb energia felhasználást jelenti, ami fenntartja az... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 196

Átlagos értékelés: 5.0