notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A drasztikus szénhidrátcsökkentés fordítva sülhet el.

hirdetes

A drasztikus szénhidrátcsökkentés fordítva sülhet el.

vitalzone.hu
hirdetes

Míg néhány évtizeddel ezelőtt a túlzásba vitt zsírfogyasztást tették felelőssé a túlsúly kialakulásáért, napjainkban minden fogyni vágyó tisztában van vele, hogy a főbűnös a szénhidrát.

A drasztikus szénhidrátcsökkentés fordítva sülhet el.

Mi a szénhidrát?

 

A szénhidrátok vagy tudományos néven szacharidok a növények által, fotoszintézis során termelt, szén-, oxigén- és hidrogéntartalmú szerves vegyületek, melyekben a H:O arány legtöbbször 2:1 (mint a vízben), ezért régen a szén hidrátjainak gondolták őket. A szénhidrátok hevítéssel vagy erélyes vízelvonó szer hatására (például tömény kénsav) szénre és vízre bonthatók. (Az 1800-as években „szénvizegyek” néven emlegették.)


Fontos szerepük, hogy energiát szolgáltatnak az állati és emberi szervezetben (cukrok): a bevitt energia 50-70%-a szénhidrátokból származik. Tartaléktápanyagok (keményítő), valamint vázanyagok (cellulóz) a növényekben. Ezenkívül más fontos szerves molekulák felépítésében is részt vesznek: az RNS ribózt, a DNS dezoxiribózt tartalmaz.
A szacharid szó görög eredetű, jelentése édes. A szénhidrátok közé tartozik például a szőlőcukor (glükóz), a gyümölcscukor (fruktóz), a répacukor (szacharóz), a keményítő, és a cellulóz.

hirdetes

 

Túl kevés szénhidrát:

 

Legalább heti három-négy - testedzés mellett egy átlagos felnőtt nőnek napi minimum 120-140 gramm szénhidrátot kell fogyasztania. Ha naponta kevesebb mint 80 gramm szénhidrátot fogyasztasz, miközben rendszeresen edzel, azzal akadályozod a testzsír metabolizálását, és az anyagcseréd lelassul. Kezdd azzal, hogy edzés után 10-20 gramm extra szénhidrátot fogyasztasz gyümölcs vagy teljes kiőrlésű kenyér formájában.


Ha a fogyókúra idején állandóan fáradt vagy, az egyfelől jelentheti, hogy nem megfelelő minőségű, alacsony vitamin- és ásványianyag-tartalmú ételeket fogyasztasz, másfelől a túlzottan lecsökkentett szénhidrátbevitelre is utalhat. A túl kevés szénhidrát befolyásolja a vércukorszint szabályozását. A vércukorszint ingadozása pedig fejfájást okoz, rontja a koncentrációs képességet, valamint letargia kialakulásához vezet .

 

Fogyókúra okozta rossz lehelett:

 

Ha a szénhidrátbevitel egy kritikus szint alá süllyed, a szervezet ketont kezd termelni. Ez a vegyület a máj zsírraktárakból származó, alternatív tüzelőanyaga. A ketonok a vizelettel és kilégzéssel távoznak a szervezetből, acetonos leheletet okozva. Ilyenkor nem sokat segít a mentolos rágó és a gyakoribb fogmosás, hiszen nem szájhigiéniai problémáról van szó.


Ilyenkor mindenképpen érdemes növelni a szénhidrátbevitelt. Amennyiben a tünet nem szűnik meg, ajánlott orvoshoz fordulni, mivel az acetonos lehelet a cukorbetegség egyik tünete is lehet.

 

Szerző: Suba Krisztina – Személyi Edző

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
122 920
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
122 920
Közösség

Szótár

Statikus streching

  A statikus gyakorlatokkal már sokkal hatékonyabban fejleszthető az ízületi... Tovább

Glükóz

A glükóz nem más, mint vércukor, hétköznapi néven szőlőcukor. A glükóz olyan cukor,... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 90

Átlagos értékelés: 5.0

akaraterő alakformálás diéta egészség egészséges életmód egészséges táplálkozás élelmiszer életmód elhízás étrend fogyás fogyókúra kalóriabevitel túlsúly