notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mi a bemelegítés?

Ezért fontos a bemelegítés

Joósz Andrea
hirdetes

A bemelegítés a mérkőzés, illetve a verseny előtt végzett olyan tevékenység, amely a versenyzőt a magas színvonalú teljesítményre közvetlenül alkalmassá teszi. E tág megfogalmazás tartalmazza a pszichológiai eljárásokat, a masszázst, az izmok bemelegítését, a különböző kenőcsök alkalmazását stb.

A bemelegítés fontossága

Mi a bemelegítés ?

Szűkebb értelemben a mérkőzés, illetve a verseny előtt az előzőekben említett céllal végzett gyakorlatokat nevezzük bemelegítésnek. Ezzel kapcsolatban is különbséget tehetünk általános és sajátos bemelegítés között. Az általános bemelegítés lényegében célgimnasztika, melyet többé-kevésbé valamennyi sportágban alkalmazni lehet. Valójában ez inkább lazítás. A sajátos bemelegítés az adott sportág gyakorlatainak a verseny, a mérkőzés kezdete előtti, különböző intenzitású végzését jelenti.
 
 

Mi a célja a bemelegítésnek ?

 
A bemelegítés célja annak elérése, hogy a versenyző közvetlenül a rajt után már magas színvonalú teljesítőképességgel rendelkezzék.
A bemelegítéssel kapcsolatban is szabályozás-centrikus a szemléletünk, mégis több okból indokolt ezeket a kérdéseket is a mozgatórendszerrel, illetve az izomműködéssel összefüggésben tárgyalni. Felfogásunk szerint ugyanis a sajátos sportági bemelegítés semmilyen egyéb eljárással nem pótolható, elsősorban éppen az izomzat miatt. A versenyzők megfelelő pszichikai felkészítése az eseményre, az előttük álló feladatra való ráhangolás számos olyan. a magas szintű teljesítményhez szükséges folyamatot indít meg, melyeket nem, vagy kevésbé edzett embereknél csak a fizikai aktivitás vált ki. Lényegében az edzések, versenyek során kiépült feltételes reflexkapcsolatok jelentik e pszichikai alkalmazkodás élettani tartalmát. Rajtállapotnak is szokták nevezni a mozgástól függetlenül fellépő, a teljesítményt elősegítő, arra felkészítő tényezők összességét. 
hirdetes
A rajtállapot kialakulásában tehát az agykérgi folyamatok az elsődlegesek, Ezek hatására emelkedik a vérnyomás, a vércukorszint, szaporább lesz a pulzus, és mélyülnek a légvételek.
 
hirdetes
Minden sporttevékenységben azonban maga a mozgás az alapvető, a sportteljesítmény mindig mozgásteljesítmény. Az esetek többségében ez maga-szintű idegrendszeri, keringési, légzési és anyagcsere-teljesítményt igényel. de mindezek végül is az izomzat valamilyen sportági eredményben megnyilvánuló tevékenységét biztosítják. Az izomzat megfelelő bemelegítésének elmulasztása kettős hátránnyal, illetve veszéllyel jár. A verseny, a mérkőzés kezdetekor az ideg-izomtevékenység, az izomkoordináció még alacsony szintű lesz, mely elsősorban technikai hibákban nyilvánul meg. Ebben a vonatkozásban a szükséges bemelegítés elmulasztása teljesítménykorlátozó tényező. Az elégtelen bemelegítés még jelentősebb következménye a sérülési veszély növekedése. Ez egyben arra is figyelmeztet, hogy a bemelegítő gyakorlatokat megfelelő intenzitással kell végezni. Ezzel kapcsolatban régen túlhaladottak azok a nézetek, melyek az intenzív bemelegítés miatt aggódtak, feltételezve, hogy az csökkenti a versenyző energiáját, hamarabb bekövetkezik a fáradás a verseny, illetve a mérkőzés közben. Jól felkészült versenyzőnél ez kizárt, sőt csak a bemelegítéssel érhető el, hogy felkészültségét — figyelembe véve az egyes sportágak, illetve versenyszámok időbeli és egyéb korlátait —, megfelelően érvényesítse.
 
A bemelegítés központi része tehát a sajátos sportági gyakorlatok intenzív végzése. Ezek „járatják be" az idegpályákat, ideg-izom kapcsolatokat, az izomműködést és csökkentik az izomsérülések veszélyét.
A fizikai aktivitást tovább serkenti a rajtállapotban már érintett központ-idegrendszeri folyamatokat. A pszichés tényezők és a mozgás együtt növelik a keringési teljesítményt. Többek között az izomvérkeringést, a légzést és ami ugyancsak igen lényeges, a különböző szervek — elsősorban a máj és az izom — sejtjeiben levő enzimrendszerek aktivitását, mely szintén nélkülözhetetlen összetevője a teljesítménynek.
 
E tényezők együttes hatásának tudható be, hogy a megfelelő bemelegítés — jóledzett embernél — az egyik leghatékonyabb eszköz a holtpont megelőzésére, a holtponttal kapcsolatos kellemetlenségek csökkentésére illetve a holtpont leküzdésére.
 
A bemelegítés élettani lényege tehát — szemben a régebbi elképzelésekkel, melyek az elnevezést is indokolták — nem az izmok hőmérsékletének a növelése, ezért sem oldható meg kenőcsökkel, fürdőkkel stb. a feladat. A bemelegítés élettani célja a szükséges izomműködés, izomkoordinációk megindítása, az izomanyagcsere folyamatainak serkentése, az izomkeringés növelése.
 
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Tesztoszteron – nőknek is?

2019-06-17

Tesztoszteron – nőknek is?

A férfiak sokkal többet termelnek és sokat is használnak, azonban a nők is nagyon érzékenyek a tesztoszteronra. Ha alacsony a tesztoszteron szinted, gyengülnek a csontjaid, csökken az izomzatod feszessége, és csökken a szexuális vágy is benned.

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

2019-06-13

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

Az egészséges testzsírszázalékod – amennyiben egészséges nő vagy, sosem kellene, hogy 10% alá csökkenjen. A férfiak képesek a testzsírszázalékukat egészen 4%-ig csökkenteni az egészségük veszélyeztetése nélkül, de ez a lányok esetében nem így van.

Tényleg működnek a zsírégetők?

2019-05-23

Tényleg működnek a zsírégetők?

Manapság már számos „csodabogyót” és módszert találhatunk az interneten, amelyek gyors fogyást ígérnek. Nos, ezekben sajnos nem szabad hinni, hiszen amilyen gyorsan esetleg képesek segíteni rajtunk (no persze igen drágán), olyan gyorsan vissza is szaladnak ránk a kilók.

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

2019-05-23

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

Az edzések során általában célként kevesen tűzik ki maguk elé az egyensúly javítását. Azonban igen fontos ez is, hiszen a jobb egyensúly az élet minden területén pozitív előnyökkel jár. Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő egyensúly fejlesztése.

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

2019-05-03

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

Az edzőteremben is vannak kimondatlan alapvető szabályok, amelyeket érdemes betartani. Ezek az edzőtermi etikett szabályok sokaknak alapvetők, mégis érdemes róluk beszélni, hiszen kezdőként jó, ha tisztában vagy velük. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha lemész a konditerembe.

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

2019-04-17

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

A rövid, de intenzív edzések is lehetnek ugyanolyan hatékonyak, mint a hosszú edzések. Ha csak 15 perced van, de szeretnél formába jönni, akkor ezt a lépcsős edzéstervet neked találták ki. Mindössze 15 perc alatt mind a lábaidban, mind a farizmokban garantált lesz a másnapi izomláz. Mutatjuk, hogyan.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
247 332
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 371 719
Közösség

Szótár

Veronika (orvosi)

Latin neve: Veronica officinalis   Eredete, élőhelye Hazája Európa és... Tovább

Alma típusú elhízás

A hasi elhízást nevezik alma típusú vagy férfias elhízásnak. Az ilyen típusú elhízás... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 245

Átlagos értékelés: 4.8