Youtube feliratkozás
 

Gluténmentes étrend: egyszerűbb, mint gondolnád! 8 tipp a glutén eltávolításához

8 egyszerű tipp a glutén eltávolításához

SzSz
hirdetes

A glutén a fehérjék egy csoportja, amely olyan gabonafélékben található meg, mint a búza, az árpa és a rozs. Egyre több ember szenved gluténérzékenységben, azonban általánosan elmondható, hogy mindenki jól jár, ha elhagyja étrendjéből a gluténtartalmú élelmiszereket. De hogyan tedd meg ezt? 

gluténmentes

Aki gluténérzékenységben szenved, azoknál gyakoriak az emésztési zavarok, a fejfájás, fáradtság, a hirtelen fogyás és az étkezés utáni puffadás. A gluténtartalmú élelmiszerek kivonása az étrendből azoknál is hasznos lehet, akik nem tapasztalnak ilyen tüneteket. Ma már sokkal egyszerűbb megoldani ezeknek az ételeknek a helyettesítését, mint gondolnánk. Így most összeszedtünk pár hasznos tippet erre vonatkozóan. 

 

 


1. Válasz gluténmentes gabonát 


A búza, az árpa és a rozs népszerű glutén tartalmú gabonák. Azonban rengeteg gluténmentes alternatívával találkozhatunk az élelmiszerboltok polcain. 

 

A gluténmentes gabonák: 

  • quinoa
  • barna rizs
  • köles
  • hajdina
  • zab

Nevének ellenére a hajdina olyan szemcsés mag, amely nem kapcsolódik a búzahoz és természetesen gluténmentes. A hajdina gabonafélékként vagy gluténmentes sült áruk receptjeiben használható.

 

A zab természetesen gluténmentes, de a feldolgozás során glutént tartalmazhat. Ha celiakia vagy gluténérzékenysége van, válassz olyan zabot, amelyet gluténmentes címkével látnak el. 

 

 

2. Keresd a gluténmentes feliratokat


Az élelmiszerek csomagolásain ma már kötelező feltüntetni a bizonyos allergén anyagokat. Így sokkal egyszerűbb dolgunk van, hiszen azoknál az élelmiszereknél, amelyek nem tartalmaznak glutént, a termék csomagolásán kiemelt helyen találhatjuk meg a gluténmentes feliratot. 

hirdetes

 

A gluténmentes terméknek meg kell felelnie az Európai Unió jogszabálya által előírt tulajdonságoknak, tehát ezeknek kevesebb, mint 20 millió ppm glutént kell tartalmazniuk. 

 

Ráadásul sok szervezet gluténmentes tanúsítványokat hozott létre az élelmiszergyártók számára. Ezek olyan tanúsítványok, amelyeknél az élelmiszerterméknek továbbra is meg kell felelnie a kormányzati előírásoknak.

 

 

3. Egyél több friss élelmiszert


Minden friss gyümölcs és zöldség természetesen gluténmentes.

 

A gluténmentes táplálkozás nem tartalmazhat olyan mikrotápanyagokat, mint a folsav és a magnézium, kivéve, ha a glutén tartalmú termékeket más tápanyag-sűrű élelmiszerekkel helyettesítik. 

 

Néhány módja annak, hogy több friss élelmiszert fogyassz: 

  • kenyér helyett egyél salátát
  • a hagyományos tészta helyett spirálos zöldséges tésztát használj
  • szendvics helyett salátát válassz
  • köretnek válassz burgonyát vagy salátát
  • nassolni valónak egyél friss gyümölcsöt vagy zöldséget
  • használj édes burgonyát kenyér helyett

 

Egyes feldolgozott gyümölcsök és zöldségek, mint például a fagyasztott vagy konzerv termékek, élelmiszer-adalékanyagként vagy sűrítőszerként glutént tartalmazhatnak. Legjobb, ha a konzervált, fagyasztott vagy szárított gyümölcsök és zöldségek kiválasztásakor ellenőrződ az a glutén vagy búza-tartalmat. 

 

 

4. Szűrd ki otthonodból a gluténtartalmú termékeket


A konyhádban lévő alapanyagok többsége valószínűleg tartalmaz glutént. A legjobb módja, hogy ezeket eltávolítsd otthonodból, hogy megnézed a hátoldalon lévő címkét. Dobj ki minden olyan terméket, amely tartalmaz gabonát, például búzát, árpát vagy rozst. Ellenőrizd a kevésbé ismert gluténtartalmú összetevőket, mint például a malátaecetet vagy a sörélesztőt.

 

Ha a háztartás többi tagja nem igényli ugyanazokat az étrend-korlátozásokat, nehéz lehet a glutén eltávolítása az étrendből. Ebben az esetben pakold külön ezeket a termékeket. Ez szintén segít elkerülni a potenciális keresztfertőzést és a véletlen glutén expozíciót. Különböző kenyérpirítóval és a vágódeszkák, edények mosogatásával elkerülheted a további véletlen expozíciót is.
 

 

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Isteni joghurt receptek a kiegyensúlyozott táplálkozásért

2019-05-21

Isteni joghurt receptek a kiegyensúlyozott táplálkozásért

Diétás joghurt receptek: íme a legfinomabb joghurtok receptekkel, amik hozzájárulnak a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz. Készítsd el te is ezeket a joghurtokat.

Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Biztosan egészséges a kókusztej?

2019-05-16

Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Biztosan egészséges a kókusztej?

Kókusztej, de miért? Valóban egészséges? Tényleg megéri duplaannyit költeni rá, mint a hagyományos tehéntejre? Tiszta vizet öntünk a pohárba, rávilágítunk, hogy valójában egészséges-e a kókusztej.

Ismerd meg a lila burgonyát

2019-05-07

Ismerd meg a lila burgonyát

Eredetileg Peruból és Bolíviából származik, a térségben a mai napig rendszeresen termesztik. Feltételezések szerint 200 éves ősi perui burgonyafajták keveréke. Más források Chilét említik eredeti élőhelyének.

Hogyan készítsük el kedvenc ételeinket egészségesebben?

2019-05-06

Hogyan készítsük el kedvenc ételeinket egészségesebben?

Ha szeretsz enni és mellette főzni is, de odafigyelsz az alakodra, és nehezen mondasz le a kedvenc ételeidről, akkor jó helyen jársz. Ma már számos mód van arra, hogy kedvenc ételeidet egészséges vagy legalábbis egészségesebb verzióban készítsd el. Egyre többen térnek át az egészséges életmódra, de úgy érzik, rengeteg korlátozással jár.

A tápióka 10 egészségügyi előnye

2019-04-26

A tápióka 10 egészségügyi előnye

Aki diétázik az már biztosan találkozott a tápiókával. Ez a növény tökéletesen beilleszthető a diétába, sőt ételallergiások körében is népszerű, hiszen mindenmentes élelmiszer. Felhasználása igen sokrétű, akár pudingokba, süteményekbe egyaránt használhatjuk őket. De lássuk, fogyasztása milyen egészségügyi előnyökkel jár!

A kurkuma előnyei

2019-04-18

A kurkuma előnyei

A kurkumát már több ezer éve fogyasztják az emberek az egész világon. Az internetnek köszönhetően ennek a fűszernek a népszerűsége a közelmúltban igencsak felgyorsult. A kurkuma egy szuperétel, vagyis egy szuperfűszer. De miért? Összeszedtük előnyeit!

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
134 305
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 053 394
Közösség

Szótár

E-vitaminok

Az E-vitaminok   Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-,... Tovább

Nyírfacukor

    Mi is az a nyírfacukor   A nyírfacukor egy fehér,édes,... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 70

Átlagos értékelés: 4.8