notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A savasodás segíti vagy gátolja a jobb teljesítményt?

Edzés és tejsavfelhalmozódás

Joósz Andrea
hirdetes

A hosszan tartó edzés közben felszaporodó tejsav teljesítményre gyakorolt hatásának vizsgálata nagy múltra tekinthet vissza. Számos vizsgálati eredmény utalt arra, hogy az izomban,illetve a plazmában megfigyelhető tejsav-, illetve hidrogénion-koncentráció növekedése az izom kifáradását okozza, csökkenti az izomerőt, hatással van a szívre és a légzőrendszerre. Újabb sportélettani vizsgálatok alapján azonban nem zárható ki, hogy a tejsav pozitív szerepet is játszhat az energiaszolgáltatásban.
 
 

A savasodás segíti vagy gátolja a jobb teljesítményt?

 

Vizsgálatok kereszttüzében az edzés közbeni savasodás

Edzés közben a szervezet anyagcseréje során hidrogén-ion (H-) és széndioxid (C02) keletkezik. A test folyadékterének pH-ja viszonylag állandó, 7,4 körüli. Ezt az állandóságot egészséges emberben a C02 és a H tüdőn, illetve vesén keresztül történő eltávolítása biztosítja. A pH csökkenése a szervezet savanyodására (acidózis) utal, növekedése pedig alkalózist (lúgosodás) jelent.

 

A vér tejsavtartalmának felszaporodását laktát-acidózisnak nevezzük, amely egészséges emberben bekövetkezhet izommunka hatására, de betegségekben is (szív-, máj-, veseelégtelenség, súlyos szeptikus állapot, cukorbetegség), vagy bizonyos gyógyszerek hatására. A tejsavszint normalizálásának egyik lehetősége, ha a laktat cukorrá alakul, a másik, ha kiválasztódik a vesében vagy a májban. A tejsav-acidózis fő tünete a percenkénti légvétel megszaporodása (hiperventilláció).


Az edzés közbeni savasodás kutatásának történeti áttekintése

1871-ben Hermann vetette fel először annak lehetőségét, hogy hosszabb időn keresztül történő izomösszehúzódás, azaz izomműködés kellő mennyiségű OXIGÉN NÉLKÜL is lehetséges. Douglas és Haldane 1909-ben kimutatta, hogy nagy intenzitású fizikai aktivitás alatt a TEJSAV serkenti a légzőrendszer működését. Meyerhof és Hill 1910 és 1915 között végzett vizsgálatai alapján arra következtetésre jutott, hogy a tejsav „indítja be" az izomrost összehúzódását és az oxigén tulajdonképpen „kimossa" a képződött tejsavat (valójában a tejsav nem kiváltója, hanem következménye az izom-összehúzódásnak).

 

Röviddel ezek után mind Európában, mind az Egyesült Államokban számos vizsgáló annak a nézetének adott hangot, hogy a fizikai aktivitás intenzitása, a tejsavprodukció és a Hmetabolikus acidózis kapcsolatban állnak egymással: a végzett mozgás egy bizonyos pontján (amikor az oxigén ellátás már nem elegendő) kezdődik a tejsav felszaporodása. 1964-ben Wasserman és Mcllroy már világos koncepcióval állt elő: létezik egy küszöbérték, amikor (1.) az izom anyagcseréjének oxigénigénye meghaladja azt a mennyiséget, amekkorát a légzőrendszer és a szív-érrendszer szállítani képes (2.) az izom anyagcseréje átvált oxigén nélküli, ANAEROB módra, (3.) az izomban tejsav szaporodik fel.

Az elmúlt 15 év folyamán azonban „ és meglepő információk birtokába jutottunk: izotóp-technikával végzett vizsgálatok kimutatták, hogy AKKOR is KÉPZŐDIK TEJSAV, AMIKOR MÉG BŐSÉGESEN ÁLL RENDELKEZÉSRE OXIGÉN. Úgy tűnik, hogy a tejsav képződését az oxigén hiányán kívül számos egyéb tényező is befolyásolja.


Az edzés közbeni tejsavképződést befolyásoló tényezők

Abban valamennyi kutató egyetért, hogy az OXIGÉN HIÁNYA - vagyis amikor a mozgás anaerob körülmények között történik- játszik fő szerepet a tejsav felszaporodásában. A korlátozott oxigénellátás biokémiai szubsztrátumok révén (adenozin-difoszfát, szervetlen foszfát, nikotinamid, adenin-dinukleotid) serkenti a »mito-kondriális légzést, s mindez a glukóz anaerob lebomlása útján a tejsav felszaporodásához vezet. Más kutatók olyan eredményre jutottak, hogy az oxigén hiánya nem mindig és nem minden izomfajtában vezet a tejsav koncentrációjának növekedéséhez.

 

Az izomban tárolt glikogén lebontásában szerepet játszhat a »béta-adrenerg stimuláció, amit alátámaszt a vérkeringésben lévő tokatekolaminok és a tejsav szintje közötti szoros korreláció. A tejsav bizonyos szintjét nevezik anaerob küszöbnek, de hasonlóan megállapítható a katekolaminok (adrenalin, noradrenalin) küszöbértéke is.

hirdetes
Az IZOMROST TÍPUSA is befolyással bírhat a tejsav szintjének alakulására: a gyors rostokban a tejsav képződése erőteljesebb, míg a lassú rostokban kevésbé domináns.


A tejsav okozta edzés közbeni izomfáradás elmélete

Az izom kontrakciójához egy molekula (az adenozin trifoszfát, ATP) szolgáltatja a szükséges energiát. Az ATP mennyisége azonban véges. Hosszantartó, intenzív izommunka alatt az újraképződés nem mindig szolgáltat elegendő ATP-t, ezért beindul a ^glikogén (izomglikogén) glukózzá bomlása, melynek végeredményeképpen az izomban TEJSAV szaporodik fel, HIDROGÉN IONOK (H~) képződésével párhuzamosan. A H- felszaporodása az izmon belül megváltoztatja a pH-t, savi irányba eltolva azt, s ez vezetne az izom fáradásához.

 

Ennek a logikus és érthető elméletnek némileg ellentmond, hogy az infúzióban beadott tejsav nem okoz tüneteket. Ezért inkább a H- magas koncentrációja okozhatja az izom fáradását azáltal, hogy negatívan befolyásolja az energiaszolgáltató folyamatokat, nevezetesen a glukóz lebontását, amely savanyú közegben (6,4 pH alatt) teljesen megszűnik. Rövid ideig tartó mozgás esetében az IZOM KONTRAKTILITÁSA csökken, és ez gátolja a teljesítményt, míg hosszabban tartó mozgásnál inkább az energiát szolgáltató IZOMGLIKOGÉN kifogyása a gátló tényező.

 

Az intenzív izommunkát követő IZOMFÁJDALOM („izomláz") okaként korábban a felszaporodott tejsavat tették felelőssé. Ma már tudjuk, hogy a tejsav igen gyorsan lebomlik, még a magas koncentráció is megszűnik egy óra alatt, ezért az izomfájdalmat feltehetően inkább az izomsejtek mikroszkopikus sérülései okozzák (f).
 
 

Edzés közbeni tejsavfelhalmozódás és légzés

Az előbbiekben vázolt anyagcsere-folyamatok és a légzés összefüggésére vonatkozóan számos vizsgálat történt. Igen érdekes megfigyelésről számolt be Wasserman 1975-ben: olyan egyéneknél, akiknél nyaki verőér (artéria carotis) elágazásánál lévő érzékelő testecskét műtétileg eltávolították, mozgás hatására nem következett be a légzésszám növekedése. Ennek magyarázata, hogy ebben a testecskében lévő KEMORECEPTOROK képesek érzékelni a savi viszonyok változását, a pH csökkenését vagy növekedését, majd erre reagál a légzésszám változása - annak hiánya esetén viszont mindez nem következik be.

 

hirdetes

A légzésszám növekedésének bekövetkeztét VENTILLÁCIÓS KÜSZÖBNEK nevezik, ez azonban nem mindig esik egybe a tejsavkoncentráció emelkedésének küszöbértékével, hanem sokszor megelőzi azt. Azt, hogy a tejsavszint emelkedésének (amikor hirtelen bekövetkezik az anaerob anyagcsere fellépte, az „ANAEROB KÜSZÖB") létezik egy küszöbértéke, már az 1920-as években feltételezték. A mai felfogás hajlik arra, hogy mereven értelmezett küszöbérték helyett inkább egy adott periódust kell feltételezni, amely alatt bekövetkezik a tejsavszint megemelkedése.


Milyen edzés okozhat savasodást? Van-e ergogén hatás?

Nem minden mozgásfajta okoz olyan mértékű tejsavszint-emelkedést, ami acidózishoz vezet. Acidózis általában akkor lép fel, ha a pH 6,5 alá csökken. Példaként néhány „savasító" sportág, illetve mozgásfajta:
•    30-60 mp sprint,
•    1,5-11 perc maximális intenzitású futás,
•    20 perc dinamikus, intermittáló jellegű fizikai aktivitás,
•    45 mp-t meghaladó statikus jellegű fizikai aktivitás, amennyiben az a maximális akaratlagos  kontrakció    60-100%-án történik.
Hangsúlyozandó tehát,hogy mindkét mozgásfajta (a dinamikus és a statikus) egyaránt képes tejsavprodukciót előidézni. A savasodás negatív hatása miatt aggódó olvasókat talán megnyugtatja az a megállapítás, hogy a fizikai aktivitás legtöbb formája többnyire minimális mértékben növeli meg a tejsavszintet, valamint újabb feltételezések szerint az emelkedett tejsavkoncentráció POZITÍV HATÁSSAL is lehet a teljesítőképességre: segít felszabadítani az oxigént a hemoglobinból a működő izom számára, serkenti a légzést és a vérkeringést, de energiát is szolgáltathat az izomműködéshez. Mindezen ellentmondások további vizsgálatokra serkentik a sportélettannal foglalkozó kutatókat a felmerülő kérdések tisztázása végett.

 

Hosszú időn keresztül csak a tejsav negatív hatását hangsúlyozták, újabban azonban kiderült, hogy az izomműködéshez szükséges energiát szolgáltató folyamatok egyik szubsztrátuma lehet. Izotópos technikával végzett vizsgálatok fényt derítettek arra, hogy működése közben az izom (elsősorban a lassú izomrostok) nem csak termeli, de fogyasztja is a tejsavat. Emellett a vérkeringésbe kerülő tejsavat a szervezet egyéb szövetei is felhasználják, így például táplálhatja a szívizmot is. A májban glikogénné átalakulva további forrása lehet az energiaszolgáltatásnak a glikogén cukorrá történő lebomlása révén.
Hangsúlyozandó azonban, hogy bizonyos BETEGSÉGEK fennállása esetén a szervezet „savasodása", a pH acidózis irányába történő eltolódása, a tejsav jelentős felszaporodása mindenképpen kerülendő. Vonatkozik ez elsősorban szívizom-, vagy koszorúérbetegségre, amikor a tejsav, illetve a H" a szívizom működési zavarát és súlyos szívritmuszavarokat idézhet elő. Azokban a krónikus betegségekben, amelyek egyébként is hajlamosítanak acidózis kialakulására (cukorbetegség, krónikus vesebetegség) szintén kerülendő anaerob jellegű, a tejsav felszaporodásával járó mozgásfajták végzése. Kondicionálás, vagy rehabilitáció céljából ilyen esetben csak mérsékelt intenzitású, dinamikus mozgás tanácsolható.


KISLEXIKON

Metabolikus acidózis: Az anyagcsere olyan zavara, amikor a pH savanyú irányba történő eltolódásának elsődleges oka a hidrokarbonát-ionok (HC03-) szintjének lecsökkenése. Leggyakoribb oka: a tejsav felszaporodása, cukorbetegség, alkoholos acidózis.
Mitokondriális légzés: Az izomsejtben lévő mitokondriumok száma és mérete megnövekszik, enzimek aktivitása fokozódik, ennek következtében növekszik a légzési sebesség, csökken az oxigénadósság.
Béta-adrenerg stimuláció: A vegetatív idegrendszer szimpatikus serkentése.
Katekolaminok: A mellékvesekéreg által termelt hormonok (adrenalin, nor-adrenalin).
Glikogén: Nagy energiatartalmú, összetett szénhidrát, elsősorban a májban és az izomban raktározódik.
Kemoreceptorok: Az érfalban található szerv, amely a vér kémiai változását érzékeli.
Ergogén: Teljesítményfokozó (hatás, edzésmódszer, készítmény stb.).
Intermittáló: Váltakozó intenzitású, időszakosan szünetelő.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Tesztoszteron – nőknek is?

2019-06-17

Tesztoszteron – nőknek is?

A férfiak sokkal többet termelnek és sokat is használnak, azonban a nők is nagyon érzékenyek a tesztoszteronra. Ha alacsony a tesztoszteron szinted, gyengülnek a csontjaid, csökken az izomzatod feszessége, és csökken a szexuális vágy is benned.

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

2019-06-13

Miért veszélyes az alacsony testzsír százalék?

Az egészséges testzsírszázalékod – amennyiben egészséges nő vagy, sosem kellene, hogy 10% alá csökkenjen. A férfiak képesek a testzsírszázalékukat egészen 4%-ig csökkenteni az egészségük veszélyeztetése nélkül, de ez a lányok esetében nem így van.

Tényleg működnek a zsírégetők?

2019-05-23

Tényleg működnek a zsírégetők?

Manapság már számos „csodabogyót” és módszert találhatunk az interneten, amelyek gyors fogyást ígérnek. Nos, ezekben sajnos nem szabad hinni, hiszen amilyen gyorsan esetleg képesek segíteni rajtunk (no persze igen drágán), olyan gyorsan vissza is szaladnak ránk a kilók.

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

2019-05-23

Hogyan javíthatod egyensúlyodat - és miért olyan fontos?

Az edzések során általában célként kevesen tűzik ki maguk elé az egyensúly javítását. Azonban igen fontos ez is, hiszen a jobb egyensúly az élet minden területén pozitív előnyökkel jár. Lássuk, miért is olyan fontos a megfelelő egyensúly fejlesztése.

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

2019-05-03

7 Alapvető edzőtermi szabály, amelyeket tudnod kell

Az edzőteremben is vannak kimondatlan alapvető szabályok, amelyeket érdemes betartani. Ezek az edzőtermi etikett szabályok sokaknak alapvetők, mégis érdemes róluk beszélni, hiszen kezdőként jó, ha tisztában vagy velük. Lássuk, mire kell odafigyelned, ha lemész a konditerembe.

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

2019-04-17

Csak 15 perced van? Itt a tökéletes edzés az alakformáláshoz!

A rövid, de intenzív edzések is lehetnek ugyanolyan hatékonyak, mint a hosszú edzések. Ha csak 15 perced van, de szeretnél formába jönni, akkor ezt a lépcsős edzéstervet neked találták ki. Mindössze 15 perc alatt mind a lábaidban, mind a farizmokban garantált lesz a másnapi izomláz. Mutatjuk, hogyan.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
84 075
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 905 810
Közösség

Szótár

Gőzfürdő

  A gőzfürdők története az ókori görögökig és rómaiakig vezethető vissza.... Tovább

Viscerális zsír

A hason belül lévô zsírszövet-mennyiség. Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 236

Átlagos értékelés: 4.9