notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Hogyan mentsük meg a vitaminokat a gyümölcsökből és zöldségekből?

Így mentsd meg a vitaminokat a gyümölcsökből és zöldségekből

KO
hirdetes

Ahhoz, hogy a gyümölcsök és zöldségek megőrizzék vitamintartalmukat, helyesen kell tárolni azokat. De mely fajták valók a hűtőszekrénybe és hogyan kell őket tárolni, hogy megmaradjon bennük a vitamin?

Hogyan tároljuk a gyümölcsöket, zöldségeket, hogy a vitamintartalmukat megtartsák? Íme, a válasz

Vitaminveszteség a helytelen tárolás miatt

A gyümölcs és a zöldség fontos vitaminforrások az egészséges táplálkozásban. Sok gyümölcsben lévő vitamin azonban hő- és fényérzékeny, és a helytelen tárolás következtében egyszerűen elpusztul. A gyümölcsöknek és zöldségeknek érett állapotban a legmagasabb a vitamintartalmuk – eltekintve a csodálatos ízüktől. Az érettség megállapításánál jó indikátor a mindenkori gyümölcs színe és illata. A banánnál ez viszonylag könnyű, mert bizonyára senkinek nem jutna eszébe, hogy egy zöld banánt meghámozzon és elfogyasszon. Az ananásznál ez már kicsit nehezebb. Ahhoz, hogy felismerjük az érettségi fokát, figyelni kell a tipikus illatra.
 

A gyümölcsök és zöldségek helyes tárolása

 

Hogyan tároljuk a gyümölcsöket, zöldségeket, hogy a vitamintartalmukat megtartsák? Íme, a válasz

Akinek nincs pincéje, figyeljen arra, hogy a gyümölcsöt ne a meleg szobában tárolja. Minden lakásnak van egy olyan sarka, amely hűvösebb és sötétebb, mint a többi rész. Itt tároljuk a zöldségeket; de soha ne együtt az almával. Mivel az alma az etilén nevű érési hormont termeli, az együttes tárolásnál ez oda vezet, hogy más gyümölcsök is gyorsan túlérnek. Általánosságban a gyümölcsöket és zöldségeket különválasztva tároljuk. A zöldségek – a paradicsomot kivéve – nem tudnak utóérni, csak megromlani. Mivel sok gyümölcsben  a növényről való elválasztás után is folytatódik a biológiai érés folyamata, ezért a körülötte lévő zöldségek is gyorsabban megromlanak. A saláta mellett tárolt alma a hűtőszekrényben is gyorsabb bomlásról gondoskodik. A banánokat gyakran mesterségesen bepermetezik ezekkel az érési gázokkal, így a banán mellé se helyezzünk semmi romlandót, pl. fejes salátát vagy uborkát.

hirdetes

 

hirdetes

Melyik a jobb: a mikró vagy a tűzhely?

Minden vitamin hő- és fényérzékeny. Minél rövidebb időre tesszük ki tehát őket ezeknek a zavaró tényezőknek, annál jobb. Ha a zöldséget csak rövid ideig melegítjük a mikrohullámú sütőben, a vitaminok tovább megmaradnak benne, mint főzéskor. Ebben a hosszan tartó folyamatban a burgonya a vitaminoknak mintegy egyharmadát veszíti el. Különösen súlyos a vitaminveszteség, ha a már megfőzött zöldséget még egyszer felmelegítjük.
 
 

 

Hogyan tároljuk a gyümölcsöket, zöldségeket, hogy a vitamintartalmukat megtartsák? Íme, a válasz

A gyümölcsöket és zöldségeket helyes tárolás mellett is mielőbb fogyasszuk el, mivel a vitaminok aránya a friss árunál a legmagasabb. Hatásos trükk a „belső értékek” megőrzésére a fagyasztás. Például az a karfiol, amelyet közvetlenül leszedés után megpucolnak, blansíroznak és mélyhűtenek, több vitamint és másodlagos növényi anyagot tartalmaz, mint amelyet több napig tárolnak a hűtőszekrényben, és csak aztán fogyasztanak el. A blansírozás azt jelenti, hogy a megtisztított zöldséget néhány percre forrásban lévő vízbe teszik, és aztán hideg vízben lehűtik. Ennek során elpusztulnak azok az enzimek, amelyek a tápértéket és az ízt tartósan megváltoztatják, a szín és a ropogósság azonban megmarad.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Pipacs1 – a szupermeggy

2019-07-17

Pipacs1 – a szupermeggy

Mit nekünk goji bogyó, acaí, gránátalma. Csupa betolakodó, miközben van saját igazi magyar superfoodunk. Bocsánat, szuperétkünk. Egy különleges meggyfajta, gyönyörű névvel.

Nyit a Campusz Fesztivál

2019-07-17

Nyit a Campusz Fesztivál

Ma többek között a Quimby, a Bagossy Brothers Company, és a Margaret Island koncertjével nyit Magyarország egyik legnagyobb nyári kulturális eseménye, a debreceni Campus Fesztivál.

Jó hír: egy parkban üldögéléssel is segíthet az egészségén

2019-07-16

Jó hír: egy parkban üldögéléssel is segíthet az egészségén

Heti két óra eltöltése a természetben jelentősen növeli az egészséget, a jólétet, még úgy is, ha csak egyszerűen üldögél az ember és élvezi a nyugalmat - vélik brit kutatók.

Egy nagy kutatás eredménye: nagyon nem mindegy, hova híznak a nők

2019-07-16

Egy nagy kutatás eredménye: nagyon nem mindegy, hova híznak a nők

Egy nagyléptékű amerikai kutatás szerint azok az idősebb, egészséges súlyú nők, akik a hasuk helyet a combjukra híznak, védettebbek a szívbetegségektől. A kutatók szerint az "alma alakú" nőknek meg kell próbálnia leadni a hasukból és "körte alakúvá" válni.

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az ökológiai lábnyomunkat is meghatározza

2019-07-13

Ahogy anya etet, nemcsak a testi és lelki egészségünket, de még az...

Az élet első ezer napján a megfelelő táplálás azért is különösen fontos, mert az akkor rögzült szokások végigkísérik a felnőttkort. Dr. Pászthy Bea gyermekorvos, gyermekpszichiáter írása.

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

2019-07-12

Hogyan nyerjük vissza a kontrollt az étkezésben?

A fogyókúrák, életmódváltások virágkorát éljük, mégis egyre több a túlsúlyos és evési zavarokkal élő. Valóban ennyire akaratgyengék lennénk? Vagy más okuk van a sorozatos kudarcoknak?

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
72 628
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 526 776
Közösség

Szótár

Cink

Kevés cinkre van szüksége a szervezetünknek, azonban elengedhetetlen a megfelelő... Tovább

Enzim

A szervezet által előállított, fehérje természetű anyagok, amelyeknek fő feladata a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 163

Átlagos értékelés: 4.7