Kezdőtippek a sérülésmentes futáshoz

hirdetes

Kezdőtippek a sérülésmentes futáshoz

Máté Beatrix
hirdetes

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Ha eddig még nem futottál, akkor éppen itt az ideje, hogy elkezd! Szakértőnk összeszedett pár gondolatot, amik segítenek abban, hogy elkerüld a sérüléseket, és jól érezhesd magad futás közben! 

Kezdőtippek a sérülésmentes futáshoz

A futás az egyik legegyszerűbben elkezdhető, legegészségesebb és leghatékonyabb sport azok számára, akik szeretnének megszabadulni néhány extra kilótól, le szeretnék vezetni a hétköznapok feszültségét, és általánosságban egészségesebbé, fittebbé szeretnének válni. Plusz, egy jó pár cipőn kívül nem is igazán van szükséged hozzá másra.

 

Ha viszont még csak most barátkozol a futás gondolatával, vagy egy hosszú idő után szeretnél visszarázódni bele, és kissé „rozsdásnak” érzed magad, akkor tudnod kell, hogy mi mindenre muszáj odafigyelned, hogy ne sérülj le már az első alkalommal, amikor kilépsz az ajtón új sportcipőidben.

 

A futás nagyon intenzíven igénybe veheti az ember testét, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mit hogyan csinálsz ebben a látszólag „csak futni kell” jellegű sportban. A sérülések elkerülése végett (és hogy ne add fel rögtön az első alkalom után) fogadd meg a következő oldalon található egyszerű, de fontos tanácsokat!

 

Kerüld a kemény talajt

Habár a betonon futni teljesen normális dolog, sokkal jobban igénybe veszi a testet, mint más, puhább felületek, különösen ha még nem vagy hozzászokva az efféle mozgáshoz. Kezdésképpen tehát fuss inkább puhább talajon (homok, fű, futópad). Persze ezeken is meg lehet sérülni, de bizonyított tény, hogy a puhább felületeken kevesebb terhelés nehezedik a talpra, mint például a betonon vagy más kemény felületeken.

hirdetes

 

Izmosodj meg, és maradj türelmes

A testnek legalább hat hétre van szüksége ahhoz, hogy izmot növesszen, tehát légy türelmes vele, és adj neki elég időt ehhez. Ez azt jelenti, hogy nem szabad rögtön kilométereket futni (valószínűleg ez eleinte nem is igazán lesz majd kivitelezhető). Érdemes néhány láberősítő gyakorlatot is bevezetni, amik elősegítik a szükséges izmok megerősödését.

 

Próbáld a futás-séta módszert

Mint azt említettük, először nem fognak menni a kilométerek. Ez eleinte teljesen normális, hiszen ekkor a fő cél az izmok megerősítése és az állóképesség javítása. Ha néha úgy érzed, hogy meg kell egy kicsit szakítanod a futást, akkor nyugodtan válts át gyaloglásra, majd vissza futásra, és így tovább, felváltva. A gyaloglás során van egy kis időd, hogy kifújd magad, hogy utána folytathasd a futást. Próbálj előre megszabott időközönként lassítani, és ne túl hosszú időre.

hirdetes

 

Ne fuss minden nap!

Különösen az első hetekben muszáj lesz néhány napot pihenésre is szánni. Amikor az ember valamilyen intenzívebb fizikai tevékenységet végez (futás, edzés, stb.) akkor az izmokban apró szakadások keletkeznek, amelyeknek időt kell hagyni, hogy begyógyuljanak, és ez által erősebbé váljanak.

 

Ne hanyagold el magad felépülés közben

Azokon a napokon is elősegítheted teljesítményedet, amikor nem is mész ki futni. Az ilyen felépülő időszakokat érdemes egy kis nyújtással, gyenge talajgyakorlatozással, vagy akár masszíroztatással tölteni. Ha a futás mellé bevezeted ezeket is, illetve néhány erőgyakorlattal is kiegészíted a nem futós napjaidat, akkor ízületeid és tested más részei erősebbé és lazábbá válnak majd. Ne feledkezz meg az evésről sem! Testednek üzemanyagra van szüksége a mozgáshoz!

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes
További cikkek ebben a témában
fitness futás

Szótár

Gyorsaság

  A gyorsaság az a kondicionális képesség, amely segítségével adott feltételek... Tovább

Hétvégi gyerekprogram Symbol Budapest

A Symbol Budapest által gyermekeknek szervezett hétvégi programok nem új keletű... Tovább

Tovább a lexikonra
hirdetes

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 160

Átlagos értékelés: 4.7