notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Táplálkozástan,ZSÍROK,táplálkozás,egészséges életmód,egészség,tápanyag,zsír,fogyókúra,diéta,fogyás,diétázás,fitnesz,fitness,

hirdetes

Táplálkozástan sorozat 3. rész- ZSÍROK

hirdetes

A zsírok a kis- és közepes intenzitású gyakorlatok elvégzéséhez szükséges energia legfontosabb forrásai. A zsírok a szervezet legsűrítettebb energiaforrásai, és szinte 2-szer több kalóriával látják el a testet, mint a szénhidrátok, vagy a fehérjék. Ugyanakkor a zsírok biztosítják a sejtmembránok működéséhez szükséges zsírsavakat, a bőr valamint a hormonok működését, és a zsírban oldódó vitaminok szállítását.

Táplálkozástan - ZSÍROK

 

Zsírra igenis szükségünk van!

 

A szervezetnek tehát zsírra is szüksége van, de mivel 400 g zsír 3500 kalóriát tárol, ezért figyelni kell, hogy az elfogyasztott mennyiség ne legyen több, mint amire a testnek szüksége van.
 

A zsírok is, mint az előző két tápcsoport, lebonthatók jó és rossz választásokra.

 
Azokat a zsírokat, amelyeknek a koleszterin-tartalma alacsony (HDL), de gazdagok fehérjékben, jó választásoknak tekinthetjük. Ezek lebontják a koleszterint a sejtekről, erekről, és visszaszállítják a májba, ahonnan majd távozik a szervezetből.
 
A magas koleszterin-tartalmú (LDL), és fehérjeszegény zsírokat rossz választásnak tartjuk. Ezek lebontását rendszeres mozgással, fogyással, és több jó zsír fogyasztásával lehet elérni.
 
Összefoglalva, látni lehet, hogy az egészséges táplálkozáshoz nem kell a szervezettől valamelyik tápanyagot elvonni, vagy mennyiséget növelni, hanem a három tápcsoport közötti egyensúly fenntartására kell törekedni. És persze fontos, hogy a szervezetbe bevitt táplálék mennyisége megfeleljen az adott személy életmódjának, szükségleteinek.
 

A zsiradékoknak alapvetően négy típusa van:

 
- telített zsírok
 
- transz zsírok
hirdetes
 
- az egyszeresen telítetlen zsírok
 
- a többszörösen telítetlen zsírok
 
 

Mit kell tudnod róluk?

 

Táplálkozástan - ZSÍROK

Telített zsírok

 
Nem tudják megkötni a savakat, ezért nem is védenek a savak ellen. Viszont pozitív hatásuk, hogy természetes formájukban a test képes őket energiatermelésre használni.
 
Ezek közül legtöbb állati eredetű . a húsban, tojásban, tejtermékben találhatók, valamint a kókusz és a pálmaolaj.
 
Ezekre a zsírokra nincs olyan nagy mennyiségben szüksége a szervezetnek (a napi zsiradék fogyasztás kb. 1/3-t érdemes ebből fedezn.
 
 

Transzzsírok

 
Ezek akkor jönnek létre, amikor a növényi olajhoz hidrogént adnak, hogy megszilárdítsák, így készül pl. a margarin. Gyártásuk során eltűnik az olaj jótékony hatása és egy nagyon egészségtelen, káros zsiradék jön létre. 
 
A transzzsírok emelik a koleszterinszintet, károsítják a keringési rendszert és növelik a degeneratív és az öregedéssel kapcsolatos betegségek kialakulását.
 
 

Egyszeresen telítetlen zsírok

 
Egyik legcsodálatosabb tulajdonságuk (amellett, hogy képesesek megszabadítani a testet a savaktól, és hogy remek energiaforrások), az hogy nagyon stabilak, ez a legjobb választás a főzéshez.
 
Ilyen a hidegen sajtol extra szűz  oliva olaj és az avokádó olaj.
 
 

Többszörösen telítetlen zsírok

 
A legjobb zsiradékok, ugyanis képesek megkötni a savakat és segítenek csökkenteni a szervezet koleszterin szintjét. Csökkentik az elhízás, cukorbetegség és szívinfarktus kockázatát, hozzájárulnak az ízületi bántalmak rendeződéséhez.
 
A többszörösen telítetlen zsírok között létezik olyan fajta, amely a test számára létfontosságú, ugyanakkor a szervezet maga nem képes előállítani.
 
Ezek az omega 3 és omega 6 zsírsavak.
 
Megtalálhatóak a halolajban és különböző magvak (dió, tökmag, len, kender szezám) olajában.
 
Ezek az olajok nagyon fontosak a lúgosító életmódban, de csak a hidegen sajtolt és nem a hőkezelt változatuk.
 
Sütésre főzésre nem alkalmasak mert átalakulnak transz zsírrá.
 
 
 
Szerző:
Bozsik Ildikó
 
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Minden rosszban van valami jó....

2020-03-19

Minden rosszban van valami jó....

"Jó látni", hogy milyen sok embernek rendben van az anyagcseréje,milyen gyors lett hirtelen... A bevásárló központokban verekednek a wc papírért... Na de viccet félre téve,ami sajnos a jelenlegi állapotokat nézve ,nagyon nem viccesek..

Leptin - jóllakottság hormon

2020-03-12

Leptin - jóllakottság hormon

A leptin - más néven jóllakottság-hormon - a fehérzsír-szövetben termelődik, vérben mérhető mennyiségét pedig a hipotalamusz érzékeli. A leptin egy másik, ghrelin nevű hormonnal együtt felel az éhségérzet szabályozásáért.

5 TIPP az eredményes fogyás és életmódváltás érdekében!

2020-03-11

5 TIPP az eredményes fogyás és életmódváltás érdekében!

Nem tudod hogyan kezdj bele az életmódváltásba? Rengeteg módszert kipróbáltál már, de egyik sem hozta a várt eredményt? Mutatok 5 tippet, ami garantáltan segíteni fog!

Az örömhormon pótlása ‼

2020-03-10

Az örömhormon pótlása ‼

A SZEROTONIN hiányát számos betegséggel hozzák összefüggésbe, így például a migrénnel, depresszióval, idegi-, étkezési- és szexuális zavarokkal vagy akár a premenstruációs szindrómával is.

„Több mint 20 éve tanulom az emberi test működését!” - Ismerd meg Haris Évát!

2020-03-02

„Több mint 20 éve tanulom az emberi test működését!” - Ismerd meg Haris Évát!

Ha szeretnél egy kicsit jobban belelátni az egészséges életmód világába, akkor ismerd meg a szakma egyik legkiválóbb szakemberét, szaktanárát: Haris Éva személyében!

2020 a bűvös szám

2020-02-27

2020 a bűvös szám

A 2020 számtanilag, így energetikailag is különös, a két kettes összeadva és szorozva is négyet ad ki.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
94 466
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
454 855
Közösség

Szótár

Metabolikus szindróma

Az elhízáshoz és a koszorúér betegséghez társuló kölcsönös elváltozások együttese.   Tovább

Streching, nyújtás

  Az ízületi mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztésének módszere. Az angol eredetű... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 190

Átlagos értékelés: 4.9