notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Táplálkozástan,ZSÍROK,táplálkozás,egészséges életmód,egészség,tápanyag,zsír,fogyókúra,diéta,fogyás,diétázás,fitnesz,fitness,

Táplálkozástan sorozat 3. rész- ZSÍROK

hirdetes

A zsírok a kis- és közepes intenzitású gyakorlatok elvégzéséhez szükséges energia legfontosabb forrásai. A zsírok a szervezet legsűrítettebb energiaforrásai, és szinte 2-szer több kalóriával látják el a testet, mint a szénhidrátok, vagy a fehérjék. Ugyanakkor a zsírok biztosítják a sejtmembránok működéséhez szükséges zsírsavakat, a bőr valamint a hormonok működését, és a zsírban oldódó vitaminok szállítását.

Táplálkozástan - ZSÍROK

 

Zsírra igenis szükségünk van!

 

A szervezetnek tehát zsírra is szüksége van, de mivel 400 g zsír 3500 kalóriát tárol, ezért figyelni kell, hogy az elfogyasztott mennyiség ne legyen több, mint amire a testnek szüksége van.
 

A zsírok is, mint az előző két tápcsoport, lebonthatók jó és rossz választásokra.

 
Azokat a zsírokat, amelyeknek a koleszterin-tartalma alacsony (HDL), de gazdagok fehérjékben, jó választásoknak tekinthetjük. Ezek lebontják a koleszterint a sejtekről, erekről, és visszaszállítják a májba, ahonnan majd távozik a szervezetből.
 
A magas koleszterin-tartalmú (LDL), és fehérjeszegény zsírokat rossz választásnak tartjuk. Ezek lebontását rendszeres mozgással, fogyással, és több jó zsír fogyasztásával lehet elérni.
 
Összefoglalva, látni lehet, hogy az egészséges táplálkozáshoz nem kell a szervezettől valamelyik tápanyagot elvonni, vagy mennyiséget növelni, hanem a három tápcsoport közötti egyensúly fenntartására kell törekedni. És persze fontos, hogy a szervezetbe bevitt táplálék mennyisége megfeleljen az adott személy életmódjának, szükségleteinek.
 

A zsiradékoknak alapvetően négy típusa van:

 
- telített zsírok
 
- transz zsírok
hirdetes
 
- az egyszeresen telítetlen zsírok
 
- a többszörösen telítetlen zsírok
 
 

Mit kell tudnod róluk?

 

Táplálkozástan - ZSÍROK

Telített zsírok

 
Nem tudják megkötni a savakat, ezért nem is védenek a savak ellen. Viszont pozitív hatásuk, hogy természetes formájukban a test képes őket energiatermelésre használni.
 
Ezek közül legtöbb állati eredetű . a húsban, tojásban, tejtermékben találhatók, valamint a kókusz és a pálmaolaj.
 
Ezekre a zsírokra nincs olyan nagy mennyiségben szüksége a szervezetnek (a napi zsiradék fogyasztás kb. 1/3-t érdemes ebből fedezn.
 
 

Transzzsírok

 
Ezek akkor jönnek létre, amikor a növényi olajhoz hidrogént adnak, hogy megszilárdítsák, így készül pl. a margarin. Gyártásuk során eltűnik az olaj jótékony hatása és egy nagyon egészségtelen, káros zsiradék jön létre. 
 
A transzzsírok emelik a koleszterinszintet, károsítják a keringési rendszert és növelik a degeneratív és az öregedéssel kapcsolatos betegségek kialakulását.
 
 

Egyszeresen telítetlen zsírok

 
Egyik legcsodálatosabb tulajdonságuk (amellett, hogy képesesek megszabadítani a testet a savaktól, és hogy remek energiaforrások), az hogy nagyon stabilak, ez a legjobb választás a főzéshez.
hirdetes
 
Ilyen a hidegen sajtol extra szűz  oliva olaj és az avokádó olaj.
 
 

Többszörösen telítetlen zsírok

 
A legjobb zsiradékok, ugyanis képesek megkötni a savakat és segítenek csökkenteni a szervezet koleszterin szintjét. Csökkentik az elhízás, cukorbetegség és szívinfarktus kockázatát, hozzájárulnak az ízületi bántalmak rendeződéséhez.
 
A többszörösen telítetlen zsírok között létezik olyan fajta, amely a test számára létfontosságú, ugyanakkor a szervezet maga nem képes előállítani.
 
Ezek az omega 3 és omega 6 zsírsavak.
 
Megtalálhatóak a halolajban és különböző magvak (dió, tökmag, len, kender szezám) olajában.
 
Ezek az olajok nagyon fontosak a lúgosító életmódban, de csak a hidegen sajtolt és nem a hőkezelt változatuk.
 
Sütésre főzésre nem alkalmasak mert átalakulnak transz zsírrá.
 
 
 
Szerző:
Bozsik Ildikó
 
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Még az édes is sós Válasszuk a csökkentett sótartalmú élelmiszereket!

2019-06-25

Még az édes is sós Válasszuk a csökkentett sótartalmú élelmiszereket!

Budapest, 2019. június xx. – A sótlan ételeket ízetlennek tartjuk, sokunk kezében pedig már az első falat előtt ott a sószóró – derült ki a Kométa Mindennapok felmérésből*.

Bélrendszeri problémák kiváltó okai: Stressz és helytelen táplálkozás!

2019-06-24

Bélrendszeri problémák kiváltó okai: Stressz és helytelen táplálkozás!

Nagyon fontos oda figyelni a helyes étrendre! Nem győzöm hangsúlyozni a tudatos táplálkozást! Fontos a megfelelő minőségű és mennyiségű zöld zöldség fogyasztása.

Mi van a kosaradban Piroska?

2019-06-20

Mi van a kosaradban Piroska?

Szeretem megfigyelni az embereket, ki mit tesz a kosarába, a hozzá járó fizikumot, és kedélyállapotot is. Komolyan még mindig nem értem...

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

2019-06-17

A legegészségesebb salátanövény a spenót!

A spenót vagy paraj (Spinacia oleracea) a disznóparéjfélék (Amaranthaceae) (korábban: libatopfélék) családjába tartozó, világszerte elterjedt kultúrnövény. Közép- és Délnyugat-Ázsiában őshonos. Ismert nevei még: spinót, spenát, spinát, spinác, barátparéj.

Énidő nem is tudod milyen fontos

2019-06-17

Énidő nem is tudod milyen fontos

Fontos, hogy legyen mindenkinek önmagára szentelt minőségi ideje, amit például önfejlesztésre szán, vagy csak pihen, meditál.

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

2019-06-17

Soványan kövéren! Zsigeri izmok elzsírosodása.

A belső szervek között lerakódó zsírt nevezzük zsigeri vagy más néven viszcerális zsírnak. Mivel a belső szervek közelében található ezért felszaporodása különösen megnöveli bizonyos betegségek kockázatát.

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
307 669
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 432 056
Közösség

Szótár

Személyi edző

  Olyan szakirányú végzettséggel és ismerettel rendelkező sportszakember, aki egyénre... Tovább

Energia felvétel

A felvett energia a táplálék energiájából származik.   Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 190

Átlagos értékelés: 4.9