notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Tudd meg te is, hogy mire jók a táplálék kiegészítők

Hasznos tudnivalók a táplálék kiegészítőkről!

Kiss Sándor - Sasa
hirdetes

Szinte naponta jelennek meg újabb és jobb táplálék kiegészítők a piacon. A legalapvetőbb, amit szinte mindenki ismer a fehérje, vagy szénhidrátkészítmények.  De ott van még például a creatine, a taurin, glutamin, guarana… Nem árt kicsit tisztába, tenni, hogy mi mire jó?!

Erre jók a különböző táplálék kiegészítők!

 

Creatine

 

A kreatin a testépítők körében az egyik legkedveltebb táplálék kiegészítő. Segítségével viszonylag rövid időn belül jelentős és látványos izom- és erőnövekedés érhető el, mivel az izmok teltebbnek és feszesebbnek fognak látszani. A kreatint a szervezet maga is elő tudja állítani, de megtalálható különböző ételekben, azonban csak nagyon kis mennyiségben. Egy adag, vagyis 5 gramm kreatin természetes úton való beviteléhez, 1,1 kg minőségi marhahúst kellene elfogyasztani. Egyszerűbb és a szervezet számára sem megterhelő, ha táplálék kiegészítő szedésével pótoljuk azt a mennyiséget, ami az izmok fejlődéséhez kell. A kreatin szerepe, hogy pótolja az edzés során felhasznált ATP mennyiségét.


Mivel a kreatin többlet energiához is juttat, így az edzésen nagyobb lesz a teljesítmény, aminek köszönhetően felgyorsul az izomzat kiépülése.

 

Táplálék kiegészítők hatásai

 

 

Az L-glutamin a kreatin monohidrát mellett évek óta az egyik legkedveltebb és leggyakrabban használt izomerő növelő táplálék kiegészítő a testépítők és erőemelők körében. Az L-glutamin egy aminosav, mely igaz, hogy nem esszenciális, tehát a szervezet maga is elő tudja állítani, mégis tesztek során bebizonyosodott, hogy stressz alatt a szervezet nem tud elegendő mennyiségű L-glutamint előállítani.


Az izomzat 60% glutaminból áll, mely glutamin raktárak az edzés során könnyen kiürülnek. Fontos, hogy a kiürült glutamin raktárakat minél hamarabb újra feltöltsük, ellenkező esetben az izmok leépülésével járó folyamatok indulnak be.

hirdetes


A Glutamin energiát is szolgáltat az edzés során és fontos szerepet játszik a fehérjék megfelelő hasznosulásában is. De rendelkezik még sejttérfogat növelő hatással és a kreatinhoz hasonlóan az izmok rövid időn belül feszessé és deffiniálttá válnak!
 

Erre jók a különböző táplálék kiegészítők!

 

A guarana a Paulina Cupana nevű gyógynövény magjának kivonata, melyet úgyis neveznek, hogy Brazil kakaó, vagy Brazil kóla. A növény a brazil esőerdőkben őshonos, de megtalálható még más dél-amerikai országokban is. Brazíliában és a többi dél-amerikai országban is igen elterjedt a guarana használata különböző élénkítő italokban, ahol is már évszázadok óta ismert stimuláló hatásáról.


Koffein tartalma 2-3-szor nagyobb, mint a teának vagy a kávénak, mégsem jelentkeznek a kávéra jellemző mellékhatások. Jótékony hatással van a bélrendszerre, élénkíti és javítja a vérkeringést.


Használata széleskörű: kimerültség esetén energizálásra, fájdalomcsillapításra, erőtlenség leküzdésére, depresszió kezelésére, betegségek utáni felépülés elősegítésére, izmok elfáradásának megelőzésére. Szellemi tevékenységek végzésénél frissességet biztosít, de legfőképpen az általános közérzetet javítja.
Fogyókúra esetén is használható, mivel csökkenti az éhségérzetet és gyorsítja az emésztési folyamatokat!

hirdetes
 

 

Erre jók a különböző táplálék kiegészítők!

 

A taurin egy kevésbé ismert, de sportolók számára igen fontos aminosav.

A glutamin után a taurin fordul elő legnagyobb mennyiségben, az izmokban. Így érthető, hogy létfontosságú, hogy elegendő taurin álljon az izomsejtek rendelkezésére a megfelelő fejlődéshez.


Testépítők vonatkozásában a taurin egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy “inzulinszerű” hatása van, ami azt jelenti, hogy növeli a glükóz és az aminosavak anyagcseréjét.


Kutatások kimutatták, hogy a taurin aktív szerepet tölt be az úgynevezett sejttérfogat növelésében is, ennek a folyamatnak köszönhető az izmok látványos domborodása. De növeli az izomsejtekben a protein szintézist, minek következtében több aminosav hasznosul. Tesztek szerint napi háromszori minimum 500 mg taurin bevitele segít megelőzni az izmok leépülését.


Amikor az izomzat az átlagnál fejlettebb, létfontosságú, hogy elegendő mennyiség álljon belőle rendelkezésre. Intenzív sportolás és testmozgás csökkenti a szervezet taurinszintjét, így azt pótolni kell.


Használatával azt fogjuk tapasztalni, hogy feszesebbek az izmok, gyorsabban és könnyebben regenerálódnak, továbbá lendületesebben megy az edzés!
 

Szerző:
Kiss Sándor, Sasa

facebook.com/sasafitness

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

2019-11-16

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

Ahhoz, hogy hosszútávon is megőrizzük az egészségünket fontos, hogy az ételek, amiket a szervezetünkbe viszünk szintén egészségesek legyenek. A következőkben mutatunk 10 dolgot, amitől egészségesebbé tudod tenni a mindennapi étkezéseket, mindenféle megerőltetés nélkül

A pulzusmérésről röviden

2019-11-15

A pulzusmérésről röviden

Mindenki, aki a rendszeres testmozgást választja,kitűzött valamilyen személyes célt maga elé, amelynek eléréséért naponta, hetente több órát áldoz idejéből. E célok hatékony megvalósítása érdekében elengedhetetlen a terhelés intenzitásának folyamatos nyomon követése

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

2019-11-14

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

Rengeteg embertől hallottam már, hogy ő bizony nem szeret edzőterembe járni. Bár szeretne fogyni, és az edzés maga sem riasztja vissza általában őket – mintha kicsit félnének az edzőteremtől. Nézzük, mi lehet ennek az oka, és hogy győzheted le

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

2019-11-13

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

Nem is gondolnánk milyen hatása lehet egy - egy élelmiszernek a bevett gyógyszerekre. Egyesek képesek többszörösére növelni a hatásfokát, míg mások teljesen semlegesíthetik. . Ezért nagyon körültekintőeknek kell lennünk egy gyógyszerkúra alatt

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

2019-11-13

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

Sokan keverik a szezont a fazonnal! A többség valamilyen oknál fogva azt gondolja, hogy attól, mert valaki vékony, attól már edzett is! Elárulok valamit! 17 évesen vékonynak lenni nem nagy kunszt! Bár azért Magyarországon már ez is nagy szám

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

2019-11-11

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

A felfázással sajnos szinte minden nő találkozott már, mivel különösen a gyengébbik nemet érinti ez a baktériumos fertőzés. Fájdalmas és kellemetlen tünetekkel jár, van akinek enyhébb és van, akinek elviselhetetlen szintű fájdalmakat okoz. Ha te is szenvedsz a felfázástól, próbáld ki a következő házi praktikákat, melyek sokak szerint hatásosnak

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
88 698
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 173 613
Közösség

Szótár

Alapanyagcsere

Az alapanyagcsere azt a legkisebb energia felhasználást jelenti, ami fenntartja az... Tovább

Aerob edzés

  Hosszan tartó, alacsony vagy közepes intenzitású mozgásforma, mely során a... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 110

Átlagos értékelés: 5.0