notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A szénhidrátokról és a GI szerepéről néhány hasznos tudnivaló

hirdetes

Minden, amit tudnod kell a szénhidrátokról és a GI szerepéről

Kelly
hirdetes

Mindig jó tudni, de még jobb, még többet tudni!:-))
Éppen ezért érdemes elmondanunk a legfontosabb tudnivalókat a szénhidrátokról és a GI (glikémiás index) szerepéről.

Az egészséges életmódhoz elengedhetetlenek a szénhidrátok. Fontos, hogy tudd, mi az a glikémiás index. Íme:

Mindent tudsz a szénhidrátokról?

 
A szénhidrátok a szervezet legfőbb energiaforrásai, viszonylag gyorsan felhasználható üzemanyaggal látják el szervezetünket. A glükózt bármely sejt fel tudja venni és le is tudja adni. A kémiai energiát biztosítja a különböző szervek számára, az izmok anabolikus folyamataihoz és az agy megfelelő működéséhez, vagy glukogénként tárolódik a májban és az izmokban. A gyors energia biztosítása a vércukor segítségével történik, mely élelmiszer fogyasztása után emelkedik, és az inzulin segítségével jut el a szénhidrát a sejtekbe. A vér cukorszintje különösen gyorsan megemelkedik, amikor cukros üdítőket vagy édességet fogyasztunk. A testünk és elménk így gyors energiához jut, ám ez nem tart sokáig.
 

A zsír és a fehérje mellett a szénhidrát az emberi táplálkozás egyik alapvető alkotóeleme.

A szénhidrát és a fehérjék kiegyensúlyozott fogyasztása fontos a stabil vércukorszint miatt. Ezen felül a szénhidrátokat mindig rosttal kombinálva kell fogyasztani. Ha a szénhidrátfogyasztás nem kielégítő, akkor a szervezet a szükséges energiához az izmok fehérjéinek lebontásával jut hozzá (ezért fontos, hogy megfelelően frissíts edzés és verseny közben!), így az izomtömeg csökkenni fog , emellett a vesék is erős terhelést kapnak. Ugyanakkor, ha a szervezet több szénhidrátot kap, mint amennyire szüksége van, akkor annak egy része zsírrá alakul át. Különböző típusú szénhidrátok léteznek, melyek összetettségüktől függően, különböző sebességgel szívódnak fel vérből. Normál cukor termékek rövid időtartamra, gyors energiaellátást biztosítanak, ugyanakkor gyors vércukorszint csökkenéssel is járnak, amely ismét az édesség utáni sóvárgásba torkollik.
hirdetes
 
 

Mi az a glikémiás index (GI)?

Kattints a következő oldalra

 
 

Az egészséges életmódhoz elengedhetetlenek a szénhidrátok. Fontos, hogy tudd, mi az a glikémiás index. Íme:

A glikémiás index egy mérőszám, amely azt mutatja meg, hogy mennyivel emelkedik a vércukor szintje az étkezést követően.

A bélrendszer a fruktózt jobban tolerálja, mint a hagyományos cukrot, és további előnye, hogy lassabban szívódik fel. A vérben lassabban szállítódik, és nem zavar be az inzulin anyagcserébe. Az állóképességi sportolóknak ez azért előnyös, mivel a hosszú edzések során is biztosítja a hosszantartó és optimális energiaellátást az izmoknak. Ezen túlmenően, a zsíranyagcsere csak akkor aktiválódik, ha a vércukorszint alacsony. Mindaddig, amíg a vércukorszint magas, a cukor ég el elsősorban.
 

Fontos, hogy a frissítésnél a bevitt szénhidrát 2:1 arányban tartalmazzon glükózt és fruktózt, mert

- úgy tűnik, hogy ezek az oldatok jobban segítik a nátrium és folyadékfelszívódást, mint azok, amelyek csak glükózt vagy fruktózt tartalmaznak.
- A glükóz-fruktóz kombináció a szervezet fruktóz felvételét is fokozza.
- Kimutatták, hogy amikor a sportolók a glükózt és a fruktózt kombináltan fogyasztják, viszonylag nagymennyiségű energia szabadul fel, és így, a fizikai teljesítményre gyakorolt kedvező hatások és a fáradékonyság mérséklődése figyelhetők meg.
 
 
 
Szerző:
Kutasi Kelly
KELLYS Funkcionális edzések felsőfokon
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Minden rosszban van valami jó....

2020-03-19

Minden rosszban van valami jó....

"Jó látni", hogy milyen sok embernek rendben van az anyagcseréje,milyen gyors lett hirtelen... A bevásárló központokban verekednek a wc papírért... Na de viccet félre téve,ami sajnos a jelenlegi állapotokat nézve ,nagyon nem viccesek..

Leptin - jóllakottság hormon

2020-03-12

Leptin - jóllakottság hormon

A leptin - más néven jóllakottság-hormon - a fehérzsír-szövetben termelődik, vérben mérhető mennyiségét pedig a hipotalamusz érzékeli. A leptin egy másik, ghrelin nevű hormonnal együtt felel az éhségérzet szabályozásáért.

5 TIPP az eredményes fogyás és életmódváltás érdekében!

2020-03-11

5 TIPP az eredményes fogyás és életmódváltás érdekében!

Nem tudod hogyan kezdj bele az életmódváltásba? Rengeteg módszert kipróbáltál már, de egyik sem hozta a várt eredményt? Mutatok 5 tippet, ami garantáltan segíteni fog!

Az örömhormon pótlása ‼

2020-03-10

Az örömhormon pótlása ‼

A SZEROTONIN hiányát számos betegséggel hozzák összefüggésbe, így például a migrénnel, depresszióval, idegi-, étkezési- és szexuális zavarokkal vagy akár a premenstruációs szindrómával is.

„Több mint 20 éve tanulom az emberi test működését!” - Ismerd meg Haris Évát!

2020-03-02

„Több mint 20 éve tanulom az emberi test működését!” - Ismerd meg Haris Évát!

Ha szeretnél egy kicsit jobban belelátni az egészséges életmód világába, akkor ismerd meg a szakma egyik legkiválóbb szakemberét, szaktanárát: Haris Éva személyében!

2020 a bűvös szám

2020-02-27

2020 a bűvös szám

A 2020 számtanilag, így energetikailag is különös, a két kettes összeadva és szorozva is négyet ad ki.

Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
105 407
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2020. JANUÁR 1. ÓTA:
465 796
Közösség

Szótár

B6-vitamin

Piridoxin. A piridoxin-koenzimek részt vesznek az aminosav anyagcserében, a zsírok... Tovább

E-vitaminok

Az E-vitaminok   Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-,... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 107

Átlagos értékelés: 4.8