notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A szénhidrátokról és a GI szerepéről néhány hasznos tudnivaló

Minden, amit tudnod kell a szénhidrátokról és a GI szerepéről

Kelly
hirdetes

Mindig jó tudni, de még jobb, még többet tudni!:-))
Éppen ezért érdemes elmondanunk a legfontosabb tudnivalókat a szénhidrátokról és a GI (glikémiás index) szerepéről.

Az egészséges életmódhoz elengedhetetlenek a szénhidrátok. Fontos, hogy tudd, mi az a glikémiás index. Íme:

Mindent tudsz a szénhidrátokról?

 
A szénhidrátok a szervezet legfőbb energiaforrásai, viszonylag gyorsan felhasználható üzemanyaggal látják el szervezetünket. A glükózt bármely sejt fel tudja venni és le is tudja adni. A kémiai energiát biztosítja a különböző szervek számára, az izmok anabolikus folyamataihoz és az agy megfelelő működéséhez, vagy glukogénként tárolódik a májban és az izmokban. A gyors energia biztosítása a vércukor segítségével történik, mely élelmiszer fogyasztása után emelkedik, és az inzulin segítségével jut el a szénhidrát a sejtekbe. A vér cukorszintje különösen gyorsan megemelkedik, amikor cukros üdítőket vagy édességet fogyasztunk. A testünk és elménk így gyors energiához jut, ám ez nem tart sokáig.
 

A zsír és a fehérje mellett a szénhidrát az emberi táplálkozás egyik alapvető alkotóeleme.

A szénhidrát és a fehérjék kiegyensúlyozott fogyasztása fontos a stabil vércukorszint miatt. Ezen felül a szénhidrátokat mindig rosttal kombinálva kell fogyasztani. Ha a szénhidrátfogyasztás nem kielégítő, akkor a szervezet a szükséges energiához az izmok fehérjéinek lebontásával jut hozzá (ezért fontos, hogy megfelelően frissíts edzés és verseny közben!), így az izomtömeg csökkenni fog , emellett a vesék is erős terhelést kapnak. Ugyanakkor, ha a szervezet több szénhidrátot kap, mint amennyire szüksége van, akkor annak egy része zsírrá alakul át. Különböző típusú szénhidrátok léteznek, melyek összetettségüktől függően, különböző sebességgel szívódnak fel vérből. Normál cukor termékek rövid időtartamra, gyors energiaellátást biztosítanak, ugyanakkor gyors vércukorszint csökkenéssel is járnak, amely ismét az édesség utáni sóvárgásba torkollik.
hirdetes
 
 

Mi az a glikémiás index (GI)?

Kattints a következő oldalra

 
 

Az egészséges életmódhoz elengedhetetlenek a szénhidrátok. Fontos, hogy tudd, mi az a glikémiás index. Íme:

A glikémiás index egy mérőszám, amely azt mutatja meg, hogy mennyivel emelkedik a vércukor szintje az étkezést követően.

A bélrendszer a fruktózt jobban tolerálja, mint a hagyományos cukrot, és további előnye, hogy lassabban szívódik fel. A vérben lassabban szállítódik, és nem zavar be az inzulin anyagcserébe. Az állóképességi sportolóknak ez azért előnyös, mivel a hosszú edzések során is biztosítja a hosszantartó és optimális energiaellátást az izmoknak. Ezen túlmenően, a zsíranyagcsere csak akkor aktiválódik, ha a vércukorszint alacsony. Mindaddig, amíg a vércukorszint magas, a cukor ég el elsősorban.
hirdetes
 

Fontos, hogy a frissítésnél a bevitt szénhidrát 2:1 arányban tartalmazzon glükózt és fruktózt, mert

- úgy tűnik, hogy ezek az oldatok jobban segítik a nátrium és folyadékfelszívódást, mint azok, amelyek csak glükózt vagy fruktózt tartalmaznak.
- A glükóz-fruktóz kombináció a szervezet fruktóz felvételét is fokozza.
- Kimutatták, hogy amikor a sportolók a glükózt és a fruktózt kombináltan fogyasztják, viszonylag nagymennyiségű energia szabadul fel, és így, a fizikai teljesítményre gyakorolt kedvező hatások és a fáradékonyság mérséklődése figyelhetők meg.
 
 
 
Szerző:
Kutasi Kelly
KELLYS Funkcionális edzések felsőfokon
hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezek is érdekelhetnek

hirdetes

Még több cikk

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

2019-11-16

Az egészséges étkezés 10 alapszabálya

Ahhoz, hogy hosszútávon is megőrizzük az egészségünket fontos, hogy az ételek, amiket a szervezetünkbe viszünk szintén egészségesek legyenek. A következőkben mutatunk 10 dolgot, amitől egészségesebbé tudod tenni a mindennapi étkezéseket, mindenféle megerőltetés nélkül

A pulzusmérésről röviden

2019-11-15

A pulzusmérésről röviden

Mindenki, aki a rendszeres testmozgást választja,kitűzött valamilyen személyes célt maga elé, amelynek eléréséért naponta, hetente több órát áldoz idejéből. E célok hatékony megvalósítása érdekében elengedhetetlen a terhelés intenzitásának folyamatos nyomon követése

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

2019-11-14

Szorongás az edzőtermi környezettől? 5 tipp, hogy bátran nekivágj!

Rengeteg embertől hallottam már, hogy ő bizony nem szeret edzőterembe járni. Bár szeretne fogyni, és az edzés maga sem riasztja vissza általában őket – mintha kicsit félnének az edzőteremtől. Nézzük, mi lehet ennek az oka, és hogy győzheted le

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

2019-11-13

Gyógyszerek hatásait megváltoztató ételek

Nem is gondolnánk milyen hatása lehet egy - egy élelmiszernek a bevett gyógyszerekre. Egyesek képesek többszörösére növelni a hatásfokát, míg mások teljesen semlegesíthetik. . Ezért nagyon körültekintőeknek kell lennünk egy gyógyszerkúra alatt

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

2019-11-13

Attól hogy vékony vagy még egyáltalán nem biztos hogy fitt is!

Sokan keverik a szezont a fazonnal! A többség valamilyen oknál fogva azt gondolja, hogy attól, mert valaki vékony, attól már edzett is! Elárulok valamit! 17 évesen vékonynak lenni nem nagy kunszt! Bár azért Magyarországon már ez is nagy szám

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

2019-11-11

Házi gyógymódok felfázásra: a hólyaghurut kezelése

A felfázással sajnos szinte minden nő találkozott már, mivel különösen a gyengébbik nemet érinti ez a baktériumos fertőzés. Fájdalmas és kellemetlen tünetekkel jár, van akinek enyhébb és van, akinek elviselhetetlen szintű fájdalmakat okoz. Ha te is szenvedsz a felfázástól, próbáld ki a következő házi praktikákat, melyek sokak szerint hatásosnak

hirdetes
Ennyien olvasták az oldalt ebben a hónapban:
75 801
ENNYIEN OLVASTÁK AZ OLDALT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
2 160 716
Közösség

Szótár

Gyermekláncfű

Latin neve: Taraxacum officinale   Népies elnevezései: Pongyola pitypang, pitypang,... Tovább

Glikogén

Az állati szervezet legfőbb energiaforrása. Ez egy olyan keményítő, amely... Tovább

Tovább a lexikonra

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 107

Átlagos értékelés: 4.8